Pécsi Ujlap, 1910. május (4. évfolyam, 98-119. szám)

1910-05-01 / 98. szám

Az Ujlappal együtt helyben­­ negyedévre . . .. lüC I béra...................2.80 Vidékre: Félévre . ... K. 7.80 Kegyedévre.... 3.80 Cs.ak a „Pécsi Ujap* vidékin 1 hóra E. 1.— Szerkesztőségi és kiadóhivatali telefon 222. szi­ m­.1 Vasárnap, 1910. május 1. Az „UJ LAP* melléklete, Szerkesztőség és Kiadóhivatal, Lyceum­ utca 4. Püspöki Könyvnyomda. Felelős szerkesztő: MÜLLER KÁROLY. Felelős szerkesztői telefon: sok szám. JV méjus 1 -én. Ma az emberiség vezetésére két vezető ajánlkozik. Az egyik szól: Boldogok akartok lenni ? Kövesse­tek. Meg fogom oldani az emberi élet összes problémáit, megfejtem nektek a társadalmi kérdést. Kenye­ret adok az éhezőnek, aki fázik, ruhát kap, szétosztom a nagybirtok gyümölcseit, részt adok a gyárak jövedelméből. Kövessetek ti, akik akartok kapni, de kövessetek ti is, akiknek adni kell. Ha én hidalom át a köztetek tátongó szakadékot, megmenekül a munkaadó és mun­kás, polgár és proletár, gyáros és napszámos; ha nem kellek nektek, a két parton állók sohasem fogják egymást megérteni. Híd helyett a társadalmi harcban elesettek hullái fogják a szakadékot kitölteni, de akkor már nem lesz, aki átmenjen rajta. Kövessetek ! Kössetek kardot, harcoljatok az ember vérébe ivódott állati ösztönök, a több évezredes pogányság alatt bennetek megcson­tosodott pogány erkölcsök, szokások és intézmények ellen. A küzdelem nehéz, a követelés emberfölötti, de a győzelem jutalma ni is isteni. A Május királynőjének képe legyen hadi lobogótokon s akkor diadal­­koszorúval tértek meg az élet har­cából. Így szól az egyik vezető, az Egyház géniusza minden május 1-én két­ezer év óta. Az eredmény­ről fogalma van annak, aki tudja, mi volt az ember, az ő erkölcsei, szokásai, intézményei a keresztény­ség előtt és milyen még ma is azon népeknél, melyek nem ismerik a keresztet. A kereszténység kulturmunkája után büszkén mutathat a szédítő magaslatokon járó civilizációra : ez az én munkám. Én szabadítottam fel az embert a földhöz kötöttség­től, én adtam neki szárnyakat és oltottam beléje a végtelenségbe vesző vágyakat és igényeket és én teszem boldoggá. * A másik géniusz szól: Proletá­rok ! A jelen tűrhetetlen. Meg akar­tok tőle szabadulni ? Kövessetek ! A munka verejtéke marja kizsarolt tagjaitokat, kívántok balzsamot rá? Jöjjetek utánam. Sok az adó? Tö­rölni fogom. Ti elvtársak ! úgy lá­tom, nektek nem tetszik a munka? Sztrájkoljatok és amerikázzatok. Földbirtokot és vagyont akartok ? Szavazzatok rám és én megcsiná­lom a szekularizációt. Nincs elég pénzetek ? Ki kell sajátítani a tő­két. De ne nyúljatok a zsidópén­zeszsákhoz. Rossz színben vagytok? Menjetek a jó levegőre, tüntető sé­tákra. Ugyebár sportra is vágytok ? Gyakoroljátok a huszárhajvágást vasbotokkal. Kövessetek engem, fölszabadítom bennetek az emberi természetet, az Isten vallási és er­kölcsi törvénye által alkotott aka­dályokon és nehézségeken át emel­lek benneteket. Boldogságot ígérhetek, de nem adhatok. De ha követtek, kenyér állam az lesz, így szólt a szociál­demokrata géniusz évről-évre május 1-én. És az eredmény : a gőgös sétáló proletár, aki azt hiszi, hogy ő va­lami olyasmit tud, amiről senkinek sincs fogalma. És az eredmény : egy tüntető fel­vonulás. Az elvtársak oly büszkén mennek, mint a spanyol grandok vagy a mukdeni csatából hazatért győztes japán vitézek. Túlcsigázott önérzetükben úgy látják, hogy a há­zak és tornyok hajlongva üdvözlik a felvonuló tüntetést. És az eredmény : a munkásnép elszegényedése nagyobb, mint va­laha, a szabadság közveszélyes, az egyenlőség a társadalmi osztályharc rendezésével kútba esett, a testvé­riséget gyűlölettel és durvasággal parodizálták. A kivihetetlen gazda­sági programmjuk megfeneklett; hatalmuk érdekében politikai jel­szavakra tértek. A társadalmi kér­dést megoldani képtelenek. Hatal­muk csak addig tart, míg föltárnád a keresztény öntudat. Május, dénestől, közszeretetben álló de­rék plébános urunktól kezdve min­den néppárti szavazó­polgárt, főleg azokat, akik a Prakatur-zászlót ki­tűzték , ezeket dobálta, fenyegette, hogy leszakítja stb., egyszóval oly közbotrányt okozott, hogy az ember azt gondolta, hogy nem Németbóly­ban van, hanem valahol lenn a sötét Afrikában, ahol még vadak tanyáznak. És ime, senki sem muk­kant meg az elöljáróságtól, aki ezt a részeges frátert rendreutasította volna vagy egy kissé hűvösre tette volna, míg a hős mezítlábas ifijur ki nem józanodik. Sőt! A napok­ban tartott képviselőtestületi gyű­lésen egy képviselőtestületi tag ezt szóvá tette és az elöljáróságot in­terpellálta ebben az éppen nem dicső dologban. Az elöljáróság egy­szerűen azt válaszolta, hogy neki tudomása nem volt az egész do­logról. No hát ha így van, hát ez is valami — dacára annak, hogy az elöljáróság a közrendnek őre és tudnia kell az ily közbotrányokról. Most jön a többi. Köztudomású dolog, hogy Németbóly néppárti, csekély kivétellel s igy a lelke­sedés a néppártért csodálatos. — De van Németbólyban egy Hirsch­feld Adolf nevű zsidó krajzle­­ros és még hozzá választó. Ez persze nem néppárti, hanem munka­párti s kitűzte a Stajevics zászlót. Egypár iskolásgyermek ezt látván, nem sokat teketóriázott, hanem megdobálta a Stajevics zászlót, annyival is inkább, mert napok előtt látták, hogy a néppárti zász­lót is dobálták. De néppártinak lenni más ! Másnap már csendőrök vették elő a gyerekeket, hozzá az iskolából hozatták ki őket tanóra alatt és a 8 — 10 éves gyerekeket a községházba hurcolták és ott ke­mény kihallgatás mellett vallatták őket. Mindjárt kiadták az ordrét, hogy jövőben ne merjék abcugolni a munkapártot. Nem tudunk erre higgadt választ adni és a választó közönségre appellálunk, mert elte­kintve, hogy két kath. tanító is munkapárti, még­se látunk itt igaz­ságot. Vagy szabad talán a munka­párti korszak kezdetén már min­dent megtenni, a­mi az egyenlőség ellen van, vagy annyira vagyunk már, hogy tényleg néppártinak lenni, vagy merészelni, az már más, ítél­jen e gyalázatos terrorizmus fölött a közönség. Maradtam teljes tisztelettel Németbóly, 1910. ápr. 30. Schneider József: (Mi csak annyit jegyzünk meg egyelőre, hogy a néppárt forduljon ! Stajevics János visszalépett a jelöltségtől. Mint tudósítónk lapzártakor tele­fonon közli velünk, Szajevics János, a mohácsi választókerület munka­párti képviselőjelöltje egészségi ál­lapotára való tekintettel visszalépett a jelöltségtől. Ezen tényt tegnap délután tették Mohácson hivatalo­san is közzé. Dr. Prakatur Tamás megválasztása tehát, miután csak a népszerűtlen Ferdinándy az ellen­jelöltje — feltétlen bizonyos. Néppárti lenni, az más! Te­kintetes Szerkesztőség! Teljes tisz­telettel kérem az alábbi soroknak becses lapjában helyt adni: A napokban Németbólyban egy részeg mezítlábos Stajevics-párti az utcán járkált ide-oda, Stajevicset éltetve és a néppártot szidalmazva, abcugolva és pedig nemcsak dr. Prakatur Tamást, hanem az összes néppárti választókat vezérestől, min­minden alapos és igazságos pa­nasszal az Orsz. Néppárt Választást Védő Irodájához. Budapest, Fe­renc József rakpart 27. Szerk.) A keresztényszocialista politikai párt hétfőn, 2-án este Deák­ u. 6. sz. alatt érte­kezletet tart, melyre a párt­tagokat tisztelettel meghívja az Elnök. Ker. szoc. szabók. Hétfőn este 8 órakor a ker. szoc. szabók az egyesület he­lyiségében ülést tartanak. Ker. szoc. építőmunkások. Vasárnap d. e. 9 órakor nagy taggyűlést tartunk, melyen Frühwirth M. párttitkár fog előadást tartani. Különösen a bizalmi férfiak megjelenését várjuk. Véres családi dráma. Lelőtte az édesanyját é­s azután öngyilkos lett. Megdöbbentően véres családi dráma történt pénteken éjjel a Felső-Balokány utcában, mely izga­tottságban tartja az egész várost. Fia emelt gyilkossági szándékból fegyvert édesanyja ellen s mikor azzal végzett, saját magát lőtte agyon. A véres családi dráma rész­letei a következők: Lovrics István 49 éves ácsmester, Felső-Balokány utca 49. sz. lakos régebbi idők óta perpatvarban élt családjával. Napirenden voltak a veszekedések s Lovrics István több­ször mondogatta, hogy nem jó vége lesz a dolognak. Péntek este is veszekedtek, de azután látszólag nyugodtan aludni tértek. Pedig ak­kor szánta rá magát Lovrics István régóta elhatározott tettére. Éjfél után V42-kor felkelt s a sötétben óvato­san előkereste revolverét, majd be­zárta az ajtókat. Ekkor azután oda­ment alvó édesanyjához s három­szor egymásután rálőtt. A golyók közül az egyik özv. Lovrics István­­nét nyakán találta. Az álmából fel­riadt szerencsétlen asszony kiáltozni kezdett, majd a másik szoba ajta­jához szaladt s dörömbölni kezdett. A másik szobában aludt unokája, ki­hallván nagyanyja segélykiáltá­sait, fejszével betörte az ajtót. Sö­tétség volt s amint rohantában megfogta öreganyját, hirtelen átvitte a másik szobába. Ekkor eldördült egy lövés. Lovrics István látva, hogy édesanyja nem halt meg, bal szeme fölött meglőtte magát . Felhívjuk mélyen tisztelt olvasóink figyelmét a lapunkban hirdető keresztény cégekre."

Next