Pécsi Ujlap, 1914. január (8. évfolyam, 1-25. szám)

1914-01-01 / 1. szám

’III. évfolyam. — 1. szám. Ujlappal együtt helyben: tévre . . . . K. 180 óra............„ —’60 Vidékre: ^ ............K. 7-80 , edévre .... ., 3-90 c a „Pécsi Ujlap“ ‘-re 1 hóra . . K. L— Szerkesztőség és kiadóhivatal telefonja: 222. szám. Csütörtök, 1914. Január 1. Az „UJLAP“ melléklete. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Dunántúl nyomda részv.-társaság Pécs, Lyceum-utca 4. sz. FELELŐS SZERKESZTŐ: HORTOBÁGYI JÓZSEF. Felelős szerkesztő lakása: Inczédy Dénes-utca. (Belv. plébánia.) Telefon 484. A keresztény magyar­ság feladatai. Pécs, december 31. Aki napjainkban mélyreható tekintettel vizsgálja meg összes vonatkozásaiban a ma­gyar közéletet, az igen nagy jelentőségű evo­lúciók hullámait látja nap-nap után szeme előtt elvonulni. Magyarországon ma mozgás­ban van — úgyszólván — minden. Mozog a talaj, az ingatlan föld a nemzet lábai alatt. Folyton váltakozó hullámgyűrű­kben mozog­nak a társadalmi felfogások. Esendővé, inga­taggá vált az erkölcs, ingatják a keresztény hitnek, és bátran mondhatjuk, minden hitnek alapjait. A céltudatos birtokpolitika folytán ingóvá tett magyar földet, egyfelől a nemzeti szempontokat és a jövő érdekeit nem ismerő üzérkedés, másfelől a rendszeressé vált nem­zetiségi térfoglalások, a keresztény vallást és keresztény szellemet a hitetlenség, a szo­ciáldemokrácia és „szabadgondolkodók“ ál­tal felkorbácsolt hullámverések csapkodják. Két sziklát ver leginkább az ellenséges hullámcsapások özöne: a keresztény egyhá­zat és a magyar nemzetet. Ezeket az ezerév munkájával és küzdelmeivel, a nemzetnek vé­rével és verejtékével hazánk és az emberiség részére megőrzött történelmi nagy értékeket. Az erjesztő és bomlasztó irányzatok és gondolatok forrongása közt folytonos táma­dásnak izzó hevében pedig ott állanak: a ke­resztény hit, a keresztény erkölcs és a ma­gyar nemzeti egységnek előttünk oly nagy jelentőségű eszményei. És hogy a megdöbbenés nagyobb le­gyen, a látszat azt mutatja, mintha a jelzett nagy értékeket ostromló irányzatok lenné­nek immár túlsúlyban. A hangok sokasága, a lárma ereje, a sajtó és irodalom tágas me­zőiről felhangzó rikoltó hangzavar tápot lát­szik nyújtani ennek a megítélésnek. A rossz értelemben vett, hazát és Istent nem ismerő szocializmus szakszervezetei, a „szabad gondolkodók“ testületei, a galileisták s egyéb progresszívek és radikálisok töme­ge, a nemzeti és vallásos irányzattól eltért szabadkőműves páholyok szellemi irányítá­sa mellett mindezeket a nagy értékeket akar­ják elpusztítani, a nemzeti lét ezen alapjait igyekeznek rombadönteni: a hang erejével, a portyázó támadások sokaságával igyekez­vén pótolni az elfogadható érvek hiányát a meggyőző okok erejét. Bár a legkevésbbé sincs okunk kicsiny­­leni a támadó ellenfelek erejét, a veszély nagyságát, mégis az összes erőviszonyokat nyugodt megítéléssel számbavéve, meg­nyugvással állapíthatjuk meg annak a tény­nek igazságát, hogy ma még a destrukció­nak ellenséges irányzata nincsen túlsúlyban. Az ellenkező látszatot ezen irányzat szerve­­­tsége, jól kiszámított támadásainak soka­­s a nemzeti keresztény elemek szerve­­ssége és közönye kelti. Ma még — nagy örömünkre — a nem­­'’’kesztény elemek vannak felül, de szé­­va, ez idő szerint elernyedve, szervé­ül. Erőt vett rajtunk a pillanatnyi cstig­­bizonyos meghökkenéssel szemléljük a­ támadásokat nemzetlétünknek ,drágább kincsei ellen, amelyekről ők nem is olyan régen azt hittük, hogy dogmákká jegecesedtek az ezer éven ■t tűzpróbáknak s a meggyőződés­ből. El lehettünk-e készülve arra, rlasztó irányzatok tömegesen fog­ják toborozni híveiket azok sorából ,akiknek nemzetünk előbb emberségesen menhelyet, azután testvéri szeretettel hazát és a miénk­kel teljesen egyenlő polgári jogokat adott s akik előtt, a szó szoros értelmében esztelenül liberális közgazdasági rendszerével az anya­gi érvényesülésnek, az óriás vagyonszerzés­nek általuk soha nem remélt lehetőségeit nyitotta meg? És el lehettünk-e készülve ar­ra, hogy saját fajunkból is fognak támadni nem csekély számban naiv hiszékenyek, ra­jongók és romlottak, akik jelszavak által megtévesztve oda álljanak az ellenség so­raiba, hogy azokkal együtt ádáz dühvel tá­madhassák a nemzeti érdekek mentsvárait és saját maguk alatt vágják a nemzet élőfáját? De, ha a dolog tényleg úgy áll, hogy a nemzet hűséges fiai közönybe merültek, fel kell őket mielőbb rázni a közönyből, ha el vannak csüggedve, fel kell bennük újból éb­reszteni az önbizalmat. Ha széjjel vannak szórva, össze kell őket szedni, tömöríteni, szervezni s nekik a munkára irányt jelölve a fegyelem erejével, a nemzeti kötelességek előtérbe állításával kell őket közös akaratra, közös cselekvésre indítani. Mindenekelőtt fel­­ kell őket ébreszteni a súlyos álomból. Nem­­ egy biztató jel mutatja, hogy ébrednek is. Az­­ országnak hol az egyik, hol a másik részén­­ harsan fel a nemzeti tárogató szava: itt-ott még csak siró, panaszló hangon, másutt az ébredő nemzeti erő szavának bugásával. Ez a tárogató szó a közös kincsek vé­delmére szólítja az igazi magyarságot, mely ha a múlthoz s annak megszentelt hagyomá­nyai szerint haladva, az évszázadok alkotó munkájával teremtett értékeket megbecsülve, intézményeit a haladó kor szelleméhez idő­, mitva akarja megalapozni a jövőt. A ma-­­gyarságnak ez a része megnyugvásunkra sem számban nem kicsi, sem anyagi, sem erkölcsi sem szellemi erőben nem jelenték­telen. A magyarságnak ezt a részét össze­hozni, ellentálló, védő- és alkotómunkára szervezni nem könnyű, de nem is lehetetlen. Hiszen ott vannak azok a történelmi nagy igazságok, évszázadok küzdelmeinek vérrel megszentelt eredményei, amelyek mindenkor­­ irányt jelölnek, amelyek az összekötő kap-­­csőt képezik, am­ körül tömörülni lehet.­­ A keresztény hit, i. A tény szellem és a erkölcs és a hűség a az fajhoz, a ma­gyar nemzethez, amint azt a múlt viharos századain keresztül, idegen elemeket is fel­véve, azokat magába olvasztva, azokkal vér­ben egyesülve, velök hitben és nemzeti ér­zésben összeforrva kialakult. Bástyák ezek, amelyekről — ha a vér-­ védő nép uj erőre ébred — lepattannak a­ Jásziak múltat becsmérlő, történelemhami-­­sító irányzatai, a Fényes Samuknak az álta­­­­­ános zűrzavar és egyetemes bomlás felé ve-­­­zető u. n. „úttörő“ tanításai, a nemzetiségek­ kifelé törekvő, nemzetet gyengítő forrongál­­­­sai. Csak össze kell szedni a várvédő népet.­­ Össze kell szedni, aki hű, aki nemzete ha­­­­gyományaihoz, nemzete dicsőségéhez ran­­gaszkodik, aki a régi nyomokon indulva tör az uj időknek megfelelő új ösvényeken, aki „régi fénynél gyújt uj szövétneket a hitnek, és a hazaszeretetnek.“ Akinek eszménye a­­ nyugodt, céltudatos, nemzetének haladását­­ biztosító munka, az egészséges, fokozatos­ haladás. Aki kellő meggondolással a nemzet szükségleteinek, a nemzet géniuszának meg-­­­felelően tágítja ki a nemzet intézményeinek, épületeit, ha szűknek bizonyultak az idő fo­lyamában. És ebben a meggondolt haladásban nincsen a reakciónak, a maradiságnak, a ha­ladás ellenzésének egyetlen eleme. Sőt, ez az egészséges haladásnak egyedül biztos módja, melynek utjai tiszták, körvonalai élesen van­­n­­k határolva; mert kétségtelenül bizonyít­ja a tapasztalás, hogy a természetben ugrás nincsen s hogy csakis lassú, fokozatos fejlő­dést ismer minden egészséges, élő szervezet. A nemzeti erő tömörítés nagy munká­jában részt venni minden öntudatos, ténye­zőnek legelső kötelessége. A hazafias keresz­tény szellemtől áthatott sajtó, a magyar po­litikai, egyházi és társadalmi élet vezető em­berei, a hazafias gazdasági és társadalmi szövetségek és egyesületek egytől egyig ki­váló munkásai lehetnek ennek a nagyjelentő­ségű munkásságnak. Különös jelentőséggel bírna a nemzeti érdekek, a nemzeti keresztény irány ezen védelmi harcában az, hogy a nemzeti po­litika alapvető nagy kérdéseiben egy nagy nemzeti táborban jöjjenek össze az összes ke­resztény egyházak és felekezetek. A legjobb szándékkal, a legnagyobb igyekezettel, a legnagyobb lelkesedéssel kellene ápolni azo­kat a tényezőket, amelyek ezt a nemzeti és keresztény irányú összeforradást munkálni, előmozdítani, célhoz juttatni alkalmasak. Kerülni kellene mindenütt a felekezetieskedés túlzásait, mert ezek nyitják meg magyar és magyar közt az egyenetl­enkedés egyik for­rását, ezek­­ nyitják meg magyar és magyar közt azokat a réseket, amelyeken a romboló progressivizmus utat talál s megkezdi és folytatja áldatlan bomlasztó tevékenységét. És van-e alkalmasabb időpont arra, hogy ennek igazságát különösen hangsúlyoz­zuk a nemzeti élet ezen válságos korszaká­ban, mint most, amidőn tiszta szívvel és lé­lekkel ünnepeltük meg a világ Megváltójának születését? „Lehet-e erősebb kapcsolat az összes keresztényi magyarság közt, mint a krisztusi eszme összefoglaló, egyesítő ereje? Ez az út, mely a tömörülésre, a nemzet ere­jének megsokszorosodására vezet és ez egyetlen egy egyházat, egyetlen egy feleke­­zetet sem gátol meg abban, hogy belső életé­ben a legnagyobb gonddal ápolja és élessze a hitnek tiszta eleven tüzeit! A külső érint­kezésben azonban sohasem volna szabad egyiknek sem elfelejteni a vérség kötelékeit, a faji, a testvéri, a nemzeti kapcsolatokat. Kötelessége mindenkinek egyengetni az egyetértés, a nemzeti közös célért való mun­kálkodás útját, mert ebben rejlik az erő. A nemzeti keresztény erőknek ezen a tömörülésén meg kell törnie a destruktív irányzatok minden támadásának. És ez a ha­talmas erő már a tömegvonzás törvényénél fogva is, de azonkívül az egészséges haza­fias szellemnek, a hit tisztaságának hatal­mával magához kell, hogy vonja azokat is, akik vallásra ma még nem egyek vele, de a­kik a dolgok mélyére ható megfontolás után lehetetlen, hogy be ne ismerjék, hogy reájuk nézve — ha már őseik hitétől elfordulnak — a boldogulás útja nem az atheizmus és a monizmus útvesztőiben van, melyek feltétle­nül tátongó örvények sodrába vezetik őket, de a teljes beolvadás a magyarságba hitben, eszményekben, érzelem- és gondolatvilágban. Ha pedig őseiktől örökölt hitvallásuk­hoz ragaszkodnak, — ami ellen senkinek jo­gos kifogása nem lehet, — akkor „utjok nem lehet más, mint saját hitöket ápolva, de a magyar nemzet keresztény jellegét elismer­ve, a nemzeti eszmények többi részében

Next