Pécsi Ujlap, 1914. február (8. évfolyam, 26-48. szám)

1914-02-01 / 26. szám

VIII. évfolyam. — 26. sz. A pesti ,UJ LAP* és ,PÉCSI UJLftP* együttesen. Negyedévre helyben . K 1-80 | Negyedévre vidékre . K 3-90 Egy hóra „ . K — 60 | Egy hóra „ . K 1'30 A »PÉCSI UJLAP“ külön vidékre küldve 1 hóra K 1‘— Vasárnap. 1914. Február 1. POLITIKAI NAPILAP. Felelős szerkesztő: TIHANYI JÁNOS: " Az „ÚJ LAP" melléklete. Szerkesztőség és kiadóhivatal: Dunántúl Nyomda Részvénytársaság Pécs, Lyceum­ utca 4. szám. : Telefon 222. szám. A felelős szerkesztő telefonszáma : 484. Talpra választók! Ne engedjünk a demokrata terrornak! Bátran, öntudatosan lépjünk az urná­hoz és adjuk le szavazatunkat. 1911-ben nem azért győztek a demok­raták, mert többségben voltak, hanem azért, mert 660-an nem mentek el szavazni. Dr. Hajdú akkor 270 szavazattal győ­zött, pedig csak az I. kerületben ezeren felül volt a szavazók száma. Ha mind az ezer el­ment volna szavazni, úgy hát megették volna az összes demokratákat még ,mutatóul sem maradt volna közü­lök. Rajta tehát! Szavazzunk mindnyájan, kapacitáljunk mindenkit, hogy éljen a jogával és akkor nem fognak többé minket a demokraták zaklatni. Délután négy óráig lehet szavazni. ■■■■műéi w*v í ,, ■ t T­ T- 1 Li j ii i; -jimmmsBimm Szülőföldem. Irta: Zsák Erzsébet. (Felsőb­átiyiskolai növendék.) Hej de szép hely Az, ahol én születtem. Nem rónaság. Hanem hegység van ott fenn! Remek látvány A havasok teteje. Különösen Havazásnak ideje! A jó Isten Megáldotta mindennel. Fenyőszagot Vihet a szél onnan el. Tüdőbeteg, Gyomorbajos úri nép. Ha oda jön Úgy érzi, hogy újra ép. A lakosság és Szvatopluk nemzetség. A szivében Jámborságnak tüze ég. Hej de szép hely Az, ahol én születtem Amíg élek Soha el nem felejtem. Kit rendeltél­ a pogányok megvilágítására. Gyertyaszentelő ünnepre. Irta: Lacházi István, Pécs, január 31. Az öreg Simeon szavai ezek! így ujjong lelke, mikor kezei közt tartja a népek, nemzetek választottját, a Messiást. E szavakat Gyertyaszentelő napján az anyaszentegyház is használja. De hát mi köze e szavaknak a gyer­tyákhoz és viszont? Miként alkalmazhatók itt e szavak? Egyszerűen csak úgy, hogy az az égő gyertya jelzi a Messiást, akit a gondviselés a pogányok, az emberiség megvilágosítására küldött. Mert a Messiás, a Simeon kezeiben rin­gatott kisded igazi világosság volt. Hamisí­tatlan világosság, ellátva a hozzá kivántató minden kellékkel. Mily sötétség honolt bizonyos dolgok­ban a Simeon ringatta kisded előtt a gőgös emberiség ágaskodó elméjére. Az Úr válasz­tott népe porban hentereg az arany borjú előtt és eszeveszett táncot lejt nappalokon és éjje­leken át oltára körül, örül, vigad, ujjong, hogy ismét van Istene. A művelt görög 300 istene mellett sem elégedett, hanem Athén piacán oltárt emel az ismeretlen isteneknek is, a 301-ik, a 302-ik és tudja Isten hányadiknak is! De legtovább ment a régi Róma. Nem volt elég, hogy az őrjöngő, vérben gázoló Nérót istenítette, hanem még az ő kedvenc lam­páját is oltárra emelte és hajlongva töm­­jánezett neki. Mily rémséges eltévelyedése ez az em­beri értelemnek, mily őrült kapkodás a fene­ketlen sötétségben. Óh jöjj el világosság! Jöjj el Simeon ringatta kisded! Hozz világosságot ezekbe az elsötétült elmékbe! Mond meg nekik, hogy az Isten nem az emberi elme alkotása, sem múlandó emberi lény! A kezdet és vég nélkül való! Változásnak nincs alávetve! Létében semmitől és senkitől sem függ. íme ezért világosság a Messiás! Az ő tanítása széjjel űzte az emberi elmére nehe­zedő sötétséget a benne kavargó téves isten­fogalmakkal együtt és meghozta az igaz hit világát. A Messiás-idők előtti ember élete is nem­ méltó életnek látszik előttem. Nekem úgy tetszik, hogy ez az embertypus egy ré­sze m­eggörnyedve elégedetlenül húzta az élet igáját, a másik pedig fenékig ürítve az élet­örömöket hanyag kacajjal, őrült táncot lejt­ve közelgett az enyészet kezdete, a sír felé. De hisz ez nem is csoda! Hisz nem tud­ta mi vár reá odaát! Tán az enyészet? Vagy ha más valami, akkor is mindegy, mert hisz az ő sorsa tőle független! Ő neki semmi szerepe sem jut az ő jövendő élete, túlvilági sorsa kialakításá­ban, míg halandó. íme a Messiás előtti ember kétségbeejtő sorsa, célnélkü­li, erőtlen, tengődő, csenevész élete! Minden nemesebb gyümölcs nélkül való! És mindezt megváltoztatni az a Simeon tartotta gyermekecske volt hivatva. Neki kellett belekiáltani a célnélkül lézengő embe­rára másfél órát biztosítottak és ezt az időt a cár családjával tölti. Féltíz órakor már is­mét íróasztala előtt ül és tizenegy óra előtt csak kivételes esetekben távozik mellőle. A cár nem barátja a telefonnak és dol­gozószobájában nincs is. A szomszédos szo­bában azonban már lóg egy a megvetett ké­szülékből. A komornyik kezeli és a cár ren­delkezéseit ő közvetíti a palota, tisztviselői­vel. A cár nem mulasztja el soha esténként följegyezni naplójában a nap eseményeit. Er­ről a szokásáról utazás közben sem tesz le. Boldogabb családi életet alig lehet el­képzelni az orosz cárénál. Gyermekei rend­kívül szeretik és ő minden szabad percét kö­rükben tölti. Gyakran megvizsgálja, hogy, mennyire haladtak tanulmányaikban. A nagyhercegnőket igen gondosan nevelik. Há­rom nyelvet beszélnek folyékonyan és nagy haladást tettek a festésben és a zenében is. Tatjana nagyhercegnő csudálatos kézi­munkákat készít; ezek a cárnő szobáiba ke­rülnek. Az ifjú hölgyek hetenkint harminc órán át tanulnak. Gyermekei közül legjobban fiát szereti és ezzel foglalkozik legintenzíveb­ben. Sétáira, kirándulásaira magával viszi, gyakran játszik vele, a kis trónörökössel együtt homokvárakat épít és segít neki a kis hajójának vezetésében. A cár igen szereti a tenniszt, kitűnő jö­vő és kitűnő úszó. A böjtnapokat családjával együtt szigorúan megtartja és ünnepnapokon soha nem mulasztja el istentiszteletre menni. A cár jó gyom­ra ember és igen szereti a sú­lyos orosz konyhát. Francia pezsgő helyett is állandóan orosz pezsgőt iszik. A cár napirendje: Elchnanilov tábornok, a­ki éveken át a cár környezetében élt, memoárjait közli mos­tan és ebben érdekes módon ismerteti a cár életmódját. így ír: „A cár fáradhatatlan mun­kás. Az államügyeket kizárólag egyedül in­tézi. Naponként tizenkét órát dolgozik, eb­ből négy órát személyes ügyeinek intézésére fordít, a többit pedig tiz titkárjával tölti. Ezek igen megerőltető munkát végeznek. A cár legföljebb hét órát alszik, a ko­mornyiknak szigorú kötelessége, hogy na­ponta pontos időben költse fel. Kilenc órakor már elköltötte dús reggelijét s azután dolgo­zószobájába vonul. Átolvassa a lapokat, a tá­viratokat és a külön jelentéseket, miket egyes kerületek kormányzói küldöttek. Állandóan nagy jegyzőkönyv fekszik előtte. Ebbe sok mindent följegyez, habár ki­tűnő az emlékezőtehetsége. Tizenegy órakor megkezdődik a miniszterek és a többi nagy­­rangú hivatalnokok kihallgatása, a­mi igen sokszor a késő délutáni órákba nyúlik. Többször megtörtént, hogy a dinert kon­ferencia közben találják, sőt az is gyakori, hogy az óriási munkaanyag mellett a cárnak egyáltalán nincs ideje az étkezésre. Szabad órája nem igen akad előbb, mint délután öt­hat óra között. Ezt a rövidke szünetet a cár rendszerint lovaglásra kerékpározásra hasz­nálja. A kerékpározás egyébként nagy divat a cári családban. A cár gyakran csónakba is ül és egyedül evez a kastély taván. E szünet után a cár megint a munkához ül és esti nyolc óráig dolgozik. A diner szó­

Next