Pedagógiai Műhely, 1999 (24. évfolyam, 1-4. szám)

1999 / 4. szám - MÚLTUNK - JELENÜNK - Macsy Gyula: Az iskolarendszeren kívüli szakképzés története a Fehérgyarmati Petőfi Sándor Közgazdasági Szakközépiskolában 1992-től napjainkig

Az intézmény is kedvezően fogadta a felnőttképzés megjelenését, hiszen az oktatáshoz használt tanterem bérbeadásából származó bérleti díj, az iskola saját bevételeit gyarapította, amely az igen szűkös költségvetési helyzetben lévő intézménynek jelentős segítséget jelen­tett. A minden érintett számára kedvező tapasztalatok arra ösztönöztek bennünket, hogy fo­lyamatosan keressük az újabb képzési lehetőségeket. 1993. szeptemberétől az Északkelet-magyarországi Regionális Átképző Központ szer­vezett nálunk munkanélküliek részére egy 1100 órás intenzív tanfolyamot, ahol már számí­tógépes ismereteket, angol nyelvet, valamint gazdasági, pénzügyi ismereteket oktattunk. Az oktatott ismeretkörök szélesítésével sikerült több kollégát bevonnunk a képzésbe. Ebben a képzésben használtuk először a számítógép-parkunkat piaci képzéshez. A gépek használatá­ért kapott bérleti díj jelentős mértékben hozzájárult a géppark karbantartásához, valamint segítette a korszerűbb technikára való átállást. 1994. novemberétől a PERFEKT RT nyíregyházi kirendeltsége indított iskolánkban munkanélküliek számára egy 700 órás képzést mérlegképes könyvelő szakképesítés meg­szerzésére. Ez a tanfolyam volt számunkra az első olyan képzés, ahol a tanfolyam végén a hallgatóknak az Országos Képzési Jegyzékben szereplő szakképesítést kellett megszerezni­ük. Ez az igen komoly kimeneti követelmény kemény feladatot jelentett szaktanáraink szá­mára, hiszen e felsőfokú szakképesítés megszerzéséhez a Pénzügyminisztérium által köz­pontilag összállított írásbeli és gyakorlati feladatoknak kellett megfelelni a hallgatóknak, valamint egy független vizsgabizottság előtt komplex szóbeli vizsgán számot adni tudásuk­ról. Szaktanáraink jól megbirkóztak e feladattal, hiszen a harminc fős csoportból huszonketten bizonyítványt kaptak, ami ennél a szakképesítésnél kifejezetten magas arányt jelent. Ez a képzés abból a szempontból is nagyon hasznos volt, hogy tanáraink olyan korszerű tananyagot sajátítottak el, amely nagyon jó alapnak bizonyult a későbbi iskolarendszerű képzésekhez is. 1995. októberétől a nyíregyházi RUTINSOFT KFT indított iskolánkban egy számító­gép-kezelői, számítógépes könyvelői és pénzügyi ismereteket nyújtó képzést. Ez volt az el­ső olyan tanfolyam ahol már széles körű számítástechnikai ismereteket oktattunk, számítás­­technika szakos tanáraink számára az első igazi próbatétel. E tanfolyam bérleti díjából kö­töttük hálózatba az első számítógépes szaktantermünket. Ebben a tanévben sikerült a számítástechnikai eszközparkunkat - döntően pályázati pén­zekből- jelentősen korszerűsítenünk, és ekkor merült fel bennünk először, hogy a felnőtt­­képzéseket ne "csak" bérmunkában végezzük, hanem "fővállalkozásban" is. A gondolatot tett követte, és a következő évben már önállóan pályáztunk a munkanélküliek átképzésére. Ahhoz, hogy a felnőttképzés szervezetileg különváljon az iskolától ( amelyet döntően költségvetési tényezők indokoltak), ugyanakkor valamilyen módon az intézmény keretei kö­zött maradjon, azt a megoldást találtuk ki, hogy az iskolában 1992. óta működő Szakmai Megújulásért Alapítvány keretei között kapcsolódjunk be a felnőttképzésbe. Az alapítvány kuratóriuma módosította az alapító okiratot, így minden törvényes feltétel adott volt ahhoz, hogy mint felnőttképzéssel is foglakozó szervezet, a fehérgyarmati Petőfi Sándor Közgaz­dasági Szakközépiskola Szakmai Megújulásért Alapítványa pályázzon a munkanélküliek át­képző tanfolyamaira és folytasson különböző önköltséges képzéseket. 1996. tavaszán a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Munkaügyi Központhoz benyújtott pályázatával az alapítvány több OKJ-s szakama megszerzésére irányuló képzéssel pályázott.

Next