Pedagógiai Műhely, 1999 (24. évfolyam, 1-4. szám)
1999 / 4. szám - MÚLTUNK - JELENÜNK - Macsy Gyula: Az iskolarendszeren kívüli szakképzés története a Fehérgyarmati Petőfi Sándor Közgazdasági Szakközépiskolában 1992-től napjainkig
Az intézmény is kedvezően fogadta a felnőttképzés megjelenését, hiszen az oktatáshoz használt tanterem bérbeadásából származó bérleti díj, az iskola saját bevételeit gyarapította, amely az igen szűkös költségvetési helyzetben lévő intézménynek jelentős segítséget jelentett. A minden érintett számára kedvező tapasztalatok arra ösztönöztek bennünket, hogy folyamatosan keressük az újabb képzési lehetőségeket. 1993. szeptemberétől az Északkelet-magyarországi Regionális Átképző Központ szervezett nálunk munkanélküliek részére egy 1100 órás intenzív tanfolyamot, ahol már számítógépes ismereteket, angol nyelvet, valamint gazdasági, pénzügyi ismereteket oktattunk. Az oktatott ismeretkörök szélesítésével sikerült több kollégát bevonnunk a képzésbe. Ebben a képzésben használtuk először a számítógép-parkunkat piaci képzéshez. A gépek használatáért kapott bérleti díj jelentős mértékben hozzájárult a géppark karbantartásához, valamint segítette a korszerűbb technikára való átállást. 1994. novemberétől a PERFEKT RT nyíregyházi kirendeltsége indított iskolánkban munkanélküliek számára egy 700 órás képzést mérlegképes könyvelő szakképesítés megszerzésére. Ez a tanfolyam volt számunkra az első olyan képzés, ahol a tanfolyam végén a hallgatóknak az Országos Képzési Jegyzékben szereplő szakképesítést kellett megszerezniük. Ez az igen komoly kimeneti követelmény kemény feladatot jelentett szaktanáraink számára, hiszen e felsőfokú szakképesítés megszerzéséhez a Pénzügyminisztérium által központilag összállított írásbeli és gyakorlati feladatoknak kellett megfelelni a hallgatóknak, valamint egy független vizsgabizottság előtt komplex szóbeli vizsgán számot adni tudásukról. Szaktanáraink jól megbirkóztak e feladattal, hiszen a harminc fős csoportból huszonketten bizonyítványt kaptak, ami ennél a szakképesítésnél kifejezetten magas arányt jelent. Ez a képzés abból a szempontból is nagyon hasznos volt, hogy tanáraink olyan korszerű tananyagot sajátítottak el, amely nagyon jó alapnak bizonyult a későbbi iskolarendszerű képzésekhez is. 1995. októberétől a nyíregyházi RUTINSOFT KFT indított iskolánkban egy számítógép-kezelői, számítógépes könyvelői és pénzügyi ismereteket nyújtó képzést. Ez volt az első olyan tanfolyam ahol már széles körű számítástechnikai ismereteket oktattunk, számítástechnika szakos tanáraink számára az első igazi próbatétel. E tanfolyam bérleti díjából kötöttük hálózatba az első számítógépes szaktantermünket. Ebben a tanévben sikerült a számítástechnikai eszközparkunkat - döntően pályázati pénzekből- jelentősen korszerűsítenünk, és ekkor merült fel bennünk először, hogy a felnőttképzéseket ne "csak" bérmunkában végezzük, hanem "fővállalkozásban" is. A gondolatot tett követte, és a következő évben már önállóan pályáztunk a munkanélküliek átképzésére. Ahhoz, hogy a felnőttképzés szervezetileg különváljon az iskolától ( amelyet döntően költségvetési tényezők indokoltak), ugyanakkor valamilyen módon az intézmény keretei között maradjon, azt a megoldást találtuk ki, hogy az iskolában 1992. óta működő Szakmai Megújulásért Alapítvány keretei között kapcsolódjunk be a felnőttképzésbe. Az alapítvány kuratóriuma módosította az alapító okiratot, így minden törvényes feltétel adott volt ahhoz, hogy mint felnőttképzéssel is foglakozó szervezet, a fehérgyarmati Petőfi Sándor Közgazdasági Szakközépiskola Szakmai Megújulásért Alapítványa pályázzon a munkanélküliek átképző tanfolyamaira és folytasson különböző önköltséges képzéseket. 1996. tavaszán a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Munkaügyi Központhoz benyújtott pályázatával az alapítvány több OKJ-s szakama megszerzésére irányuló képzéssel pályázott.