Nevelők Lapja, 1954 (10. évfolyam, 1-23. szám)
1954-01-03 / 1. szám
VILÁG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK! Ára: 20 fillér KIADJA AZ OKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM ÉS A PEDAGÓGUSOK X. évf. 1. sz. 1954 január 3. A TARTALOMBÓL: Élmények, emlékek, tanulságok... Iskoláztatási tervünk teljesítéséért A tápiószecsői új iskolában Egy nap a soproni pedagógus-üdülőben SZAKSZERVEZETE 1 egy esztendő múlt el ismét, amely hasonlóan ,a felszabadulás utáni évekhez, változatos, küzdelmekkel, eredményekkel, hibák elleni harcok közepette telt el. Az ipari termelés eredményei újabb fejlődést értek el. Jó termést takarítottunk be a mezőgazdaság területén dolgozó parasztságunk jó munkája eredményeként. Újabb ifjak ezrei kerültek ki magasabb tudással, nagyobb számban, mint azelőtt bármikor az általános iskolákból, középiskolákból, egyetemekről! Új üzemek kezdték meg a munkát, új utak, hidak, lakóházak és iskolák épültek. A nemzetközi érdeklődés központjába került hazánk, különösen a Béke-Világtanács Budapesti ülése és a Tudományos Dolgozók Világszövetsége Kongresszusa, alkalmával, jelentős sportsikereink elérésekor. Csak futólag visszagondolva az elmúlt év néhány eseményére, a kultúra és művészet alkotásaira, megállapítható, mennyi mindenben jutottunk előbbre, mennyivel szebb és gazdagabb lett egyév alatt hazánk. Mindez azt is mutatja, hogyan fejlődnek nálunk az emberek, mennyit nőttek emberségben, gondolkodásban, hazaszeretetben. Tekintetük feljebb emelkedett, mert érzik, menynyire része az ő munkájuk is a dolgozók életszínvonala javításának, az új társadalom, hazánk jövője építésének. Ez adja kt jókedvüket, bizakodásukat, munkában, vagy üdülőben, színházban, hangversenyeken, sportversenyeken. Miről emlékezhetnek az új év kezdetén a kapitalista országok dolgozói, pedagógusai? Arról, hogy az 1953-as évben tovább nőtt a munkanélküliség, emelkedtek a kenyér- és élelmiszerárak, ugyanakkor csökkentek a bérek. A pedagógusok iskolák bezárására, tanárok és tanítók üldözésére gondolhatnak vissza, vagy arra, hogy ismét nagyszámban váltak állásnélkülivé. Minderre nekünk is gondolnunk kell, mert az ő életük emlékeztet bennünket arra, milyen volt a mi életünk is a Horthy-rendszerben — amiről néha könnyen elfeledkezünk — s hova jutottunk el már szabad életünk néhány éve alatt. Az elmúlt évre visszagondolva :legürigyóbb jelentőségű eseménynek mondhatjuk a Központi Vezetőség júniusi határozatát, az ebből fakadó kormánynyilatkozatot. Példát mutattak ezek a döntések arra, hogyan kell nyíltani, kíméletlenül feltárni a hibákat, hogyan lehet azokat kijavítani. Megmutatták a szocializmus építése számunkra egyetlen járható útját, tudományos vizsgálat alapján, tudományos előrelátással. A dolgozók ezreit nevelte, tanította jobb, telkesebb munkára. Tudatosította feladatainkat szebb életünk megteremtése harcaiban, még jobban bekapcsolta a tömegeket az ország építésébe, irányításába. Ezért fogadták milliók örömmel, ezért utaltak rá pedagógusaink is egyre gyakrabban szakszervezeti választó taggyűléseken, nevelők napján, egyéb összejöveteleken. Bátrabb lett pedagógusaink hangja is. Bátran bírálják a hibáikat, határozottabban vetik fel problémáikat, javaslataikat. A határozatokat követő intézkedések egész sorai a mezőgazdaságban — a hátralékok csökkentése, elengedése, beadás- és adócsökkentés — az árleszállítás, a békekölcsön kisebb összegben történő kibocsátásai 4,5—5 milliárd forint juttatást jelentett az egész lakosságnak, köztük a pedagógusoknak is. S mindez csak a kezdet. A Központi Vezetőség határozata gazdasági politikánkra vonatkozó részének jellemzője a nép jólétének, anyagi és kulturális szükségleteinek az eddiginél nagyobb mértékben való kielégítése. A kulturális szükséglet nagyobb mértékű kielégítéséhez szorosan hozzá tartozik — bár annak csak egy része — a széles tömegek részére alapműveltséget nyújtó általános iskola is. Nem véletlen tehát, hogy épp az általános iskola ügye került a kormányprogramoiba, az ország többi nagy kérdései közé. A kormánynyilatkozat többek között ezt mondják ...„az eddiginél jóval nagyobb gondot kell fordítani a népiskolákra, fokozni kell a beruházásokat, szaporítani kell az iskolák, tantermek, tanerők számát, hogy minél jobb feltételeket biztosítsunk a jövő reeménysége, a kismagyarok elemi oktatásának... Több fiigyelet, több gondot, több anyagi eszközt a tanyai, falusi, és munkásnegyedek iskoláinak”. A kormányprogramra megjelenése óta- azonban úgyszólván még semmi sem történt a fenti célkitűzések megvalósításáért. Egy nagyon lényeges ténykedés azonban mégis megindult: a kormányprogramra célkitűzése megvalósítására, igen gondos, alapos, a közoktatás terén lévő problémákat feltáró tevékenység folyik pártban, szakszervezetben, minisztériumban egyaránt, hogy megállapíthassuk a reális helyzetet, általános iskoláinkat, különösen a falusi iskolákat illetően. Abból a szempontból is folyik a felmérés, hogy egyes állami és tömegszervezetek hogyansegítik az iskolát, megtesznek-e mindent a nevelő munkája segítésére. Ez afelmérő munka befejezéshez közeledik, amely után intézkedések születnek majd a meglévő hiányosságokfokozatos megszüntetésére, az adott lehetőségek figyelembevételével. Teszt várhatunk ezek után a következő évben a Központi Vezetőség hattározata és a kormány programmja alapján? Semmi esetre sem azt, hogy mindent, ami abban célkitűzésként le van fektetve, egy év alatt megvalósul. Nem egy évre való programm ez, nem egy évre való tennivalók vannak előírva a kormányprogrammban, s ezt népünk döntő többsége nagyon jól tudja. Megvalósításukhoz némely területen, így az iparfejlesztés és a lakásépítés közötti aránytalanság megszüntetéséhez, vagy az általános iskoláknak rendeltetésükhöz megfelelő iskolává tételéhez is több évre van szükség. Sokezer tanterem, iskola, tanítói lakás építése, sokszáz jól képzett tanár, tanító küldése a falura, jobb tantervek, tankönyvek biztosításai, körzeti iskolák létesítése, utak, közlekedési eszközök biztosítása, több év nehéz munkáját igénylik. De mindezekhez hozzákezdeni s az adott lehetőségeken belül eredményeket elérni ezeken a területeken se lehet, és kell is. A következő évben jobban gondját kell viselni a meglévő tantermeknek, azokat szebbé, gombozottabbá tenni, a legszükségesebb helyeken új iskolákat, tantermeket létesíteni — kielégíthető igényeket jelent. A meglévő pedagógus-lakások jobb karbantartása, az épülő iskolák mellett új tanítói lakások építése, törődés a pedagógusok lakásigényeivel, a lehetőségek figyelembevételével, — megvalósíthatók az új évben. Az 1953-as évben megtett intézkedések eredményeképpen 1954-ben még jobban emelkdik a lakosság vásárló ereje. Ezzel a növekedéssel azonban együtt kell járnia a népgazdaság fogyasztási alapja növekedésének. Ennek egyik forrása az iparon belüli átcsoportosítással valóspul meg, amikor a nehézipar beruházásait csökkentve, emelni fogjuk a könnyűipar, az élelmiszeripar és a mezőgazdaság fejlesztésére szánt összegeket. Várhatjuk a következő esztendőben, hogy az üzemek dolgozói termelési eredményeik fokozásával egyre több és több ipari terméket, közszükségleti cikket bocsátanak államunk rendelkezésére, amely alapot ad ahhoz, hogy a továbbiakban újabb árleszállítást hajthasson végre kormányzatunk. A dolgozók, köztük a pedagógusok, életszínvonal emelésének ez a fő módszere a szocializmust építő társadalomban. Azok az intézkedéseik, amelyek a dolgozó parasztság termelési kedvének fokozását célozzák, az a határozat, amelyet a mezőgazdasági termelés fejlesztésére december hónapban hozott a Központi Vezetőség és minisztertanács, jogos reményt keltenek arra, hogy dolgozó parasztságunk nagyobb kedvvel, több igyekvéssel fog munkához látni és így már a jövő esztendőben növelni fogja a mezőgazdaság árutermelését, ami több élelmiszert, több fogyasztási cikket, több ipari nyersanyagot jelent. Mindez hozzájárul a pedagógusok életszínvonalának emelkedéséhez is. Az a tény, hogy az ország nagy kérdései közé került az általános iskolai, azt is jelenti, hogy a jövő évben fokozottabb támogatást várhatunk a párt- és tanácsszervektől, tömegszervezetektől, az iskola és a pedagógusok munkájának segítésében. Nem jelenti mindez azt, hogy figyelmen kívül hagyjuk a középiskolákat, főiskolákat. Csupán azt a hibát akarjuk kiküszöbölni, ami kétségtelenül megvolt, hogy eddig figyelmünk, gondoskodásunk központjában a középiskola és főiskola vltt annyira, hogy egyszer annak rovására vettünk ez épületet gimnáziumnak, vagy annak gyengítésével emeltük ki a jó pedagógusokat középiskolába. Szükséges tehát, hogy a következő évben fokozottabb gonddal és szeretettel foglalkozzunk az általános iskolával és az ottdolgozó nevelőkkel, különösen falun és tanyán. Az általános iskola a szocialista közoktatás alapja, a nép egészére kiterjedő alapműveltséget adó iskola. Csak úgy lesz a közoktatás egész épülete szilárd, ha erős alapokon, szilárd tárgyi ismereteket nyújtó, jól képzett pedagógusaikkal rendelkező általános iskolán, mint biztos alapon, nyugszik. Várhatjuk azt is a következő esztendőben, hogy a szülők és az egész társadalom egyre nagyobb követelményeket támasztanak az oktatási munka színvonala iránt. Nagyobb mértékben várják ezt tőlünk az ifjak ezrei. Nagyobb követelményt támasztanak a középiskolák és egyetemek is, azok felé, akik tovább akarnak tanulni. A tanulók nagy többségében él a vágy a továbbtanulás iránt, törekednek arra, hogy alaposabbak legyenek ismereteik, nagyobb legyen tudásuk. Ehhez a pedagógus adhatja a legtöbb segítséget, s csak akkor tudja adni, ha gyarapítja tudását, általános és szakmai műveltségét, ha jobb módszerekkel tanít. Olyan továbbképzésre van tehát szüksége a pedagógusnak, amely ebben ad segítséget, amely a nevelőt oktató munkájának megjavításában viszi előre. Jóslások ezek? Vajjon jóslás lehet-e az, ami olyan konkrét intézkedéseken alapul, amelyet milliók fogadtak örömmel, amely milliók lelkesedését váltotta ki. Ez a lelkesedés arra irányul, hogy jobban végezzék munkájukat, jobb termelési eredményt érjenek el, mert csak az ipari és a mezőgazdasági termékek bősége teszi lehetővé az életszínvonal jelentősebb emelését. Van okunk a bizakodásra, az optimizmusra, de mi sem várhatjuk tétlenül e remények megvalósítását. Éppen azért nem, mert államunk a munkások és parasztok állama, melynek központi törekvése a dolgozókról való gondoskodás. Nekünk is kell munkálkodni érte az iskolai munka állandó javításával is. Rajtunk is múlik, hogy a határozatok, rendeletek hogyan valósulnak meg Rajtunk is múlik, hogy leleplezzük azokat, akik akadályozni akarják a programja megvalósulását. Rajtunk is múlik hogy minél hamarabb kijavítsuk azokat a hibákat, amelyek még egyes helyeken egyes emberekben megvannak. Harcolni a munkafegyelem erősítéséért, az emberekkel való lelketlen, bürokratikus bánásmód ellen, a dolgozókról való gondoskodás elhanyagolása ellen. Sokat tehet ezen a téren szakszervezetünk is. Harcoljon minden egyes szakszervezeti bizottság bátrabban, dolgozói érdekeinek védelméért, a dolgozók munka- és életkörülményei javításáért. Nagyobb segítséget ad ezzel is a dolgozók munkája jobb végzéséhez. Ismerje meg, ismertesse meg a többi nevelővel is azoknak a nevelőknek a munkamódszerét, akik jó eredményt értek el az iskolai fegyelem erősítése terén, a Szilárd alapismeretek nyújtásában, a hiányzások elleni harcban, akik jó munkájukkal elérték azt, hogy a tanulók szeretik iskolájukat, jól bekapcsolták az iskolai munka segítésébe a szülőkést. Fokozottabban áll mindez szakszervezetünk központjára. Szakszervezetünk központi dolgozói csak úgy tudnak eredményesebben dolgozni pedagógusaink munka, és életkörülményei javítása terén, ha jobban megismerik azok problémáit, nehézségeit Ha jobban figyetembe veszik a pedagógusok vágyait, javaslatait, s határozottabban harcolnak azok megvalósításáért. Ha jobb felvilágosító munkával igyekeznek meggyőzni a pedagógusokat, a párt politikájának megfelelően célkitűzéseink helyességéről, megmutatva abban a köznevelési dolgozók feladatát. Csak a pedagógusokkal való szorosabb kapcsolat megteremtésérel tudta segíteni javasaltatva a minisztérium munkáját, hogy 32 több segítséget adjon az igazgatóknak, minden pedagógusnak. Csak így tud helyes javaslatokat kidolgozni a pedagógusok problémáinak megoldására az illetékes szervekhez Mindezekre nagy lehetőséget adott a Központi Vezetőség határozata, a kormánymogramm és az abban megjelölt feladatok végzését elősegítő eszköz, a Munka Törvénykönyve módosítása, amely törvénybe foglalja a szakszervezetek jogait. Az abban foglaltak végrehajtásának ellenőrzését, segítését joggal várja minden pedagógus szakszervezetétől. S ha így dolgozik majd minden dolgozónk, vezetők és tagság egyaránt, akkor ez a reménység, amely él minden pedagógusban, meg is valósul a következő évben. RÁCZ JÁNOS, a Pedagógusok Szakszervezete titkárai UJKYI GONDOLATOK Simon István: Köszöntelés az új esztendő Köszöntelek új esztendő, a derengő konyhasarok mis a hajnalt kiáltják kint a kakasok és a kertek alján a szél suhog, mint a fagyos seprő a fák hószakállát rázva ... Köszöntelek új esztendő! Hányszor jöttél, hányadszor is? Mint a hó, ha egymásra száll, magasodtak szálló évek. Huszonnégyet tart már a váll. , Uj esztendő, fagyos emlék. Szivem most örömmel teli, hogy itt állhatok előtted jöveteled köszönteni. Köszönten szép hazánkat, s békét védő katonák titeket, hogy éber szemmel védjétek népünket tovább. Feszes szíjjal, lendkerékkel benneteket jó üzemek, nula tervet követitek, mint csavar a hű menetet. Titeket, havas falucskák, csonttá keményedett kezek, deres bajszok, göndör kucsmák, ébredező szövetkezet. Köszöntelek, új esztendő, s napjaidnak, ha vége lesz, utódodhoz is kiállók szerényhangú kis énekes, aki erőt, aki hangot dalához a néptől kapott, köszöntelek benneteket hazát építő magyarok. S zúgjon hangom a világba, mint a szállás, téli erdők, minden népnek szabadságothozó boldog új esztendőt! Épülnek, szépülnek iskoláink Gimnázium létesül Tolnán Tolnán ez év első felében általános gimnáziumot létesítenek. Nagy gondtól szabadítja ez meg a szüleiket, és nagy fáradtságtól a tolnai gimnáziumi tanulókat. Az eddigi számítások szerint is mintegy 70 diákról van síző, akiknek az idén már nem kell vonaton utazniuk Szekszárdra, amely nemcsak fáradságossá tette az iskolábajárásit, de a tanulási fertelem rovására, is ment. Még nagyobb jelentőségű ez az intézkedés a Tolna község környékén lakó tanulók számára. Bogyiszlóról 12, Faddról 15, Mözsről szintén 15 tanuló jár be Szekszárdra. Most már köze tesznek a gimnáziumhoz. Az új gimnázium elősegíti azt is, hogy Tolna község a környék kültúrközpontjává váljon. Új tanterem és nevelői lakás Zalkodon Zalkod község dolgozó parasztjai elsőnek teljesítették kenyér és takarmánygabona beadási kötelezettségeiket Borsod medrében. Jó munkájuk jutalmául 36.000 forintot kaptak eddigi egy tantermes iskolájuk kibővítésére. Az összegből újabb tantermet építettek, amit december elején adtak át rendeltetésének. A kapásnövények példamutató beadásáért újabb 41.000 forintot kaptak a zalkodi dolgozó parasztok. Ebből nevelői lakást építenek, amit még 1953- ben átadtak rendeltetésének. Új, kényelmesesül padok A hegyháthodászi és katafai iskolákban (Vas megye) nagy örömhír jár mostanában. A tanulók kényelmesebb elhelyezésére új iskolapadokat kapnak. Az új padokat a körmendi asztalos kt.sz készíti, úgy. Isozy egy-egy padban két tanuló ülhessen kényelmesen nyugodt körülmények között. így kevésbbé zavarják egymást a tanulásban. Iskolafürdő Mélykúton, iskolafürdő létesítését tervezik. A fürdő az iskola udvarán épül fel és a tanács háza előtti kútból nyeri majd a vizet. A Rákosi Művek DISZ-szervezete csekély összeg ellenében vállalta a szükséges 250 méteres cső elkészítését, a cement és tégla árát pedig előadások bevételeiből fedezi az iskola. A földrendezéshez, építéshez felajánlotta segítségét a szülői munkaközösség is és több dolgozó. Az iskolafürdő létrehozása azt jelenti, hogy a jövő nyáron mintegy 1000 mélykúti gyermek nyaralhat az iskola udvarán. Iskolatatarozás Medgyesbodzáson 13.000 forint költséggé újjáalakítják az egyik nagyon elhanyagolt állapotban lévő iskolát, amelyben tavaly már nem is lehetett tanulni. Az új évben már csak délelőtt fognak iskolába járni a békés megyei Medgyesbodzás általános fiúiskolájának tanulói. Társadalmi munkában Gádoroson körülkerítették és 40.000 forint állami költséggel felépítették a kéttantermes, szertárral ellátott iskolát. Az a társadalmi munka, amit a község dolgozói az iskola építésénél és körülkerítésénél végeztek több mint 40.000 forint értékű.