Pedagógusok Lapja, 1971 (27. évfolyam, 1-24. szám)

1971-11-08 / 21. szám

Éljen november 7. Szakszervezeti tanácskozás a felsőoktatás időszerű kérdéseiről Háromnapos tanácskozáson vettek részt októberben a fel­sőfokú intézmények szakszer­vezeti tisztségviselői, valamint a felsőoktatásban tevékenyke­dő központi vezetőségi tagok s a megyei bizottságok titkárai. A Balatonfüreden tartott konferenciát Szalóki Lambert, a szakszervezet felsőoktatási tanácsának titkára nyitotta meg, majd dr. Bencze László, a Művelődésügyi Minisztérium főosztályvezetője tartott elő­adást az elmúlt tanév tapasz­talatairól s az új oktatási év feladatairól. T­apasztalatok, feladatok Az előadó egyebek között kiemelte: az elmúlt tanévben meggyorsult a felsőfokú in­tézmények oktatómunkájának korszerűsítése, ám az új kép­zési keretek tartalommal való megtöltése még ma is gondo­kat okoz. Még mindig harcok folynak az óraszámért, s en­nek következményeképpen a tananyag nem korszerűsödik, hanem a mennyisége növek­szik. Nem kielégítő a tantár­gyak összehangolása sem. Dr. Bencze László ezután elmondotta, hogy a miniszté­rium javaslatokat dolgozott ki a nappali tagozaton kívüli képzési rendszer továbbfej­lesztésére. Az esti, levelező képzés jelentősége nem csök­kent, szerepe azonban megvál­tozott. Fenntartása és tovább­fejlesztése továbbra is indo­kolt, ehhez azonban az eddigi­nél nagyobb anyagi és erköl­csi támogatásra van szükség. Sokoldalúbban kell felhasz­nálni az egyetemek és főisko­lák lehetőségeit a diplomások továbbképzése érdekében is. A levelező oktatás hagyományos formáin kívül ki kell alakíta­ni az egyénekhez jobban al­kalmazkodó magánhallgatói rendszert. Az előadó a továbbiakban rámutatott, hogy a felsőfokú technikumokból és gazdasági szakiskolákból átszervezett fő­iskolák magas szinten bizto­sítják majd az üzemmérnökök és üzemgazdászok képzését, de még sok erőfeszítésre van szükség munkájuk teljes ér­tékű megszervezése érdekében. Az egyetemek és főiskolák irányításának új rendje tovább erősítette az intézményi de­mokráciát, de az irányító munkát még hatékonyabbá kell tenni. Sok írásos anyag készül, amelynek alapos átta­nulmányozására nincs mindig lehetőség. Szükséges az intéz­mények hivatali apparátusá­nak korszerűsítése is. Ugyan­csak napirendre került az ok­tatók ipari, szakmai gyakor­latának, valamint tudományos és pedagógiai képzésének, il­letve továbbképzésének meg­oldása is. Az utóbbi a műszaki egyetemek és főiskolák, továb­bá a jogi karok, a közgazda­ságtudományi egyetem és a gazdasági jellegű főiskolák ok­tatóinak többségét érinti. Foglalkozott az előadás az intézmények költségvetési helyzetével is. A tárca köz­ponti költségvetési előirányza­ta az idei évre csaknem 2,1 milliárd forint, s ennek mint­egy hatvan százaléka a felső­­oktatásé, ezen belül hatvanöt­­hetven százalék az egyeteme­ké, műszaki főiskoláké. Ezt a költségvetési bázist a lehető legésszerűbben kell felhasz­nálni — fejezte be előadását dr. Bencze László. A pedagógusképzés Miklósvári Sándor, a minisz­térium pedagógusképző osztá­lyának vezetője mindenekelőtt arról szólt korreferátumá­ban, hogy a tanárképző főis­kolák, valamint a tanítóképző és az óvónőképző intézetek az elmúlt tanév kezdetén kezdték meg az áttérést az új tanter­vekre. A pedagógusképzés új dokumentumainak maximális érvényesítéséhez az intézmé­nyek belső életében nyugal­mas légkörre van szükség, és ennek érdekében a szakszer­vezeti vezetők és aktivisták mindenütt nagyon sokat te­hetnek. Több év munkájának ered­ményeként ebben a tanévben jelenik meg a pedagóguskép­zés nevelési programja. Nagy szükség van a levelező képzés újabb szabályozására, a hall­gatók ellenőrzésének, értékelé­sének korszerűbb irányelveire és módszereire, valamint a pe­dagógusképzés helyzetének és távlatainak alapos vizsgálatá­ra is, s mindehhez a szakszer­vezet tevékeny közreműködé­se sem nélkülözhető. Az előadó ezután a pedagó­gusképzés mennyiségi fejlesz­téséről szólt. Végezetül Miklósvári Sán­dor bejelentette, hogy 1972 májusában megrendezik a pe­dagógusjelöltek országos ta­lálkozóját Pécsett, s ennek ke­retében a társadalom nyilvá­nossága elé tárják a pedagó­gusjelöltek tudományos, szak­mai, művészeti, kulturális és testnevelési eredményeit. A vita anyagából Az előadásokat hozzászólá­sok követték. Rácz János, a József Attila Tudományegyetem szakszerve­zeti tanácsának elnöke egye­bek között a felvételi rend­szert bírálta. A felvételi vizs­gákon még mindig döntőbb szempont a lexikális tudás, mint a rátermettség. L. Nagy László, a Szabolcs megyei bizottság titkárhelyet­tese hangsúlyozta: az eddigi­nél következetesebben kell tö­rődni a tehetséges tanulókkal. Az „átlag jeleseknél” jobban kellene megbecsülni azokat, akik egy-egy választott tárgy­ból érnek el kiváló eredményt. A következő felszólaló, dr. Kilián József, a budapesti Mű­szaki Egyetem docense a többi között kiemelte, hogy a ká­der-utánpótlásban sokkal job­ban kellene támaszkodni a fiatal szakemberekre. Dr. Kovács Géza, a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem szakszervezeti taná­csának elnöke szóvá tette, hogy az elmúlt években a ku­tató­intézetek mellett túlságo­san háttérbe szorult az egye­temi kutatómunka. A nemzet­közi adatokhoz képest csök­kent az oktatásra fordított összegek aránya is, márpedig ez a szűkmarkúság később megbosszulhatja magát. Sarlós Ferencné, a miskolci Nehézipari Egyetem dunaúj­városi karának szakszervezeti titkára hangsúlyozta, hogy nö­velni kellene az előkészítő tanfolyamok számát és szín­vonalát. Búzás Károly, a debreceni Kossuth Lajos Tudományegye­tem szakszervezeti titkára egyebek között az egyetemi bérfeszültségről, dr. Gertik Béla, a pécsi tanárképző fő­iskola szakszervezeti titkára pedig a káder-utánpótlás kü­lönféle akadályairól szólott. A hozzászólások után dr. Bencze László és Miklósvári Sándor összefoglalták az első napi vita legfontosabb tanul­ságait. A nők helyzete A tanácskozás második nap­ján a felsőoktatásban dolgozó nők, helyzetének kérdései ke­­­­rültek­ napirendre. Az előadást Lebovics Imre, a Budapesti Műszaki Egye­tem szakszervezeti bizottságá­nak titkára tartotta, ismer­tette azt a tevékenységet, ame­lyet a Budapesti Műszaki Egyetem szakszervezeti szer­vei végeznek a nők érdeké­ben. Az egyetem dolgozóinak mintegy 46 százaléka nő. Anyagi és erkölcsi megbecsü­lésük jónak mondható, az egyetem társadalmi és politi­kai életében aktív szerepet játszanak. E megállapítás ér­tékét emeli, hogy olyan okta­tási intézményről van szó, ahol a múltban nő hallgató és oktató csak ritka kivételként fordulhatott elő. A statisztikai felmérés azt is kimutatta, hogy az egye­tem oktatóinak 16 százaléka nő. Többségük a társadalom­­tudományi, a nyelvi és a testnevelési tanszéken dolgo­zik. A műszaki tárgyak okta­tóinak csupán 12 százaléka nő. Ez nem kevés, ha figye­lembe vesszük, hogy a nők csak felszabadulás után vé­gezhettek műszaki egyetemet. A női oktatók oktató-nevelő munkája kiváló, de tudomá­nyos munkájuk elmarad a fériaké mögött. A férfi okta­tóknak 42, a női oktatóknak pedig csak 25 százaléka ren­delkezik tudományos fokozat­tal. Nem kapcsolódnak be a nők kellő mértékben az ipari megbízatások végzésébe sem, számarányukhoz képest keve­sen végeznek tudományos egyesületekben munkát. A ki­tüntetett dolgozók között szin­tén nem kielégítő a nők szám­aránya. A háztartási munka, a gyer­meknevelés terhei mellett az elmaradáshoz hozzájárul az a szemlélet is, amely lebecsüli a nők tudományos munkáját, s kétségbe vonja a férfiakéval egyenlő rátermettségüket. Előadásának befejező ré­szében Lebovics Imre ismer­tette azokat a határozatokat, amelyeket a Budapesti Mű­szaki Egyetem állami vezeté­se, pártbizottsága és szakszer­vezeti tanácsa a nők helyze­tének javítása érdekében ho­zott, majd hangsúlyozta, hogy a gondok teljes orvoslásához a társadalom gazdasági erő­feszítéseire és a nőkérdésben kialakult évszázados helytelen szemlélet legyőzésére van szükség. Az előadást élénk vita kö­vette. Rácz János, a József Attila Tudományegyetem szakszerve­zeti elnöke elmondta: a ká­derfejlesztési tervekben nagy gondot fordítanak arra, hogy a nőket vezető beosztásba és magasabb egyetemi oktatói státuszba nevezzék ki, és megteremtsék ennek előfelté­teleit is — külföldi tanul­mányutakkal, alkotó szabad­ságokkal és más intézkedések­kel. Mátrai László akadémikus, szakszervezetünk elnökségé­nek tagja kifejtette, hogy a nőkérdés mélyén társadalmi probléma rejlik. A nőkérdés kulcsa a család­kérdés. A csa­ládszociológiai vizsgálatokra annál is inkább szükség van, mert:" a család a társadalom egyik legkonzervatívabb egy­sége, s a mai családokban a kapitalista társadalom család­jának számos vonása él to­vább. Nagy Jenő, a Miskolci Ne­hézipari Műszaki Egyetem szakszervezeti bizottságának titkára beszámolt arról, hogy a szakszervezet nagy figyel­met fordít a gyermekgondozá­si szabadság után újból mun­kába álló nők fizetésének ren­dezésére, az­ esetleges elmara­dás megszüntetésére, továbbá a nők kedvezőbb munkaidő­beosztására. László Alfréd, a Veszprémi Műszaki Egyetem szakszerve­zeti bizottságának titkára fel­hívta a figyelmet arra, hogy a gyermekgondozási segély igénybevétele elsősorban az oktatói munkakörökben fog­lalkoztatott nőket veti vissza szakmai fejlődésükben. Ők te­hát kevésbé tudják igénybe venni ezt a különben jelentős kedvezményt, s ezért gond­jaik megoldásához más eszkö­zök szükségesek. Ezek között különösen fontos a gyermek­­intézmények fejlesztése. A szakszervezet szerepe A tanácskozás harmadik napján a résztvevők megvi­tatták a szakszervezet felső­­oktatási tanácsának szerveze­ti és működési elveit, idei munkaervét és 1972—75-re szó­ló távlati munkaprogramját, majd a felsőfokú intézmények szakszervezeti munkájáról folytattak beszélgetést. Bodó László, a Baranya megyei bi­zottság titkára ismertette a megyei bizottság mellett meg­alakult felsőoktatási tanács létrejöttének körülményeit, ed­digi tevékenységét és jövő ter­veit. A megyei felsőoktatási tanács feladata négy felsőok­tatási intézmény szakszerve­zeti tevékenységének össze­fogása, a megyei és országos szempontok összehangolása. A háromnapos tanácskozás Szalóki Lambert zárszavával ért véget. A barátság krónikája A Nagy Októberi Szociális É­lyet a szocialista országok pe­­ta Forradalom évfordulója ae­­dagóguslapjainak szerkesztői kalmából hozzuk nyilvános- fogalmazták meg legutóbbi éj­­ságra az alábbi felhívást, amen­tekezletükön. Felhívás az Ucsitelszke Gyelo (Bolgár Népköztársaság), az Ucitelské Noviny (Csehszlovák Szocialista Köztársaság — Prága), az Ucitel’ské Noviny ( Csehszlovák Szocialista Köz­társaság — Pozsony), a Glos Nauczycielski (Lengyel Népköz­­társaság), a Köznevelés (Magyar Népköztársaság), a Peda­gógusok Lapja (Magyar Népköztársaság), a Deutsche Lehrer­zeitung (Német Demokratikus Köztársaság) és az Ucsitelsz­­kaja Gazeta (Szovjetunió) olvasóihoz! Iskoláink nagy és nemes célja lelkes hazafiak, igazi inter­nacionalisták fölnevelése, akik magukénak érzik hazájukat és az egész szocialista közösségben a szocializmus, a kommu­nizmus fölépítésének ügyét, készek szolgálni a békét és a nemzetek közötti barátságot. A szocialista országok pedagógusai, nevelői, úttörő- és if­júsági vezetői már sok olyan értéket hoztak létre, ami a pe­dagógiai tapasztalatok tárházába sorolható. Sok nagyszerű pedagógus fölhasználja a történelem, az állampolgári ismere­tek, az irodalom, a földrajz és más tárgyak óráit arra, hogy az ifjúságot a proletár internacionalizmus mély érzéseire nevelje. Nem lehet itt elsorolni mindazokat az érdekes és értékes próbálkozásokat, amelyek az iskolán kívüli nevelés­ben történnek. Fölkeresik például azoknak a hősöknek az emlékhelyeit, akik életüket nemzeteink boldogságára tették föl, megalapítják a barátság múzeumait, gondozzák a hősök emléktábláit és sírhelyeit, szorgalmazzák különböző országok iskoláinak baráti és alkotó együttműködését, szolidaritási ak­ciókat szerveznek a szabadságukért és függetlenségükért küz­dő népek harcával. Az ilyen tapasztalatokat érdemes nép­szerűsíteni és terjeszteni. Pedagóguslapjaink ezért „A barátság krónikája” címen rend­szeresen közlik pedagógusaink és nevelőink legjobb tapaszta­latait, cikkeket, riportokat és leveleket stb. az internaciona­lista nevelés témájáról. Felhívjuk minden olvasónkat, hogy segítse ezt a törekvésünket. Reméljük, hogy olvasóink szívesen fogadják a felhívást és értékes adatokkal, tapasztalatokkal gazdagítják majd a barát­­f­ság krónikáját 10 Az elnökség ülése Szakszervezetünk elnöksége október 28-án ülést tartott. A napirenden mindenek­előtt a legutóbbi bérrendezés végrehajtásának tapasztalatai szerepeltek. Az elnökség tag­jai és a meghívottak — az ille­tékes minisztériumok, vala­mint a SZOT képviselői — sokoldalúan megvitatták a munkaügyi és a szociális osz­tály előterjesztését. Az elnök­ség úgy határozott, hogy az el­hangzottak figyelembevételé­vel a bérrendezés tapasztala­tait a központi vezetőség leg­közelebbi ülése elé terjeszti megvitatásra. Az elnökség a továbbiakban tájékoztató jelentést fogadott el az oktatási beruházások ta­pasztalatairól, végezetül pedig időszerű munkarendi kérdé­sekről tárgyalt. A tanulók eredményei­­ világszerte Sajtótájékoztatót tartott az Országos Pedagógiai Intézetben az összehasonlító pedagógia egyik legfiatalabb, ám egyúttal egyik legjelentősebb nemzetkö­zi szövetsége, az IEA (Inter­national Association for the Evaluation of Educational Achi­evement — az oktatás-nevelés eredményeinek értékelésére alakult nemzetközi társaság). A sajtókonferenciát abból az alkalomból rendezték, hogy az IEA vezető testülete Budapes­ten tartotta legutóbbi ülését. A sajtó képviselői így közvetle­nül a társaság vezetőitől érte­sülhettek a nemzetközi munka módszereiről, eddigi eredmé­nyeiről és további programjá­ról. Tájékoztatót tartott és vá­laszolt a kérdésekre Torsten Hasén, a stockholmi egyetem professzora, az IEA tanácsának elnöke, valamint a társaság több vezető tisztségviselője. Az IEA mintegy tíz évvel ezelőtt jött létre, és azóta több nemzetközi felmérést végzett. Az első nagyszabású felmérésre 1965-ben került sor, amikor a matematikatanítás eredmé­nyességét vizsgálták meg ti­zenkét országban. Ennek ered­ményeit 1966-ban tették közzé. Az Országos Pedagógiai In­tézet 1968-ban lett az IEA tagja, s így az 1969—70-ben végzett felmérésbe már Ma­gyarország is bekapcsolódott. Ez a vizsgálat a természettu­dományokra, az olvasásmegér­tésre és az irodalomoktatásra terjedt ki, 19 ország részvételé­vel. A munkában Magyaror­szág részéről 400 iskola, 15 ezer tanuló és 3 ezer pedagógus vett részt. A társaság 1970—71-ben két idegen nyelv, az angol és a francia, valamint az állam­­polgári ismeretek oktatásának hatékonyságát vizsgálta meg. Magyarországon ez a felmérés az angol nyelv oktatására ter­jedt ki. A vizsgálatok a tanulók eredményeinek számos össze­függését igyekeznek feltárni, egyebek közt azt, hogy miként függenek össze ezek az ered­mények a gyerek társadalmi környezetével, az iskolára ha­tó társadalmi erők szerepével, az oktatás demokratizmusával. A legutóbbi vizsgálatok ér­tékelése még nem fejeződött be teljesen, néhány tanulság azonban máris nyilvánvalónak látszik, például az, hogy az oktatásban a verbális követel­ményekkel szemben nagyobb súlyt kell kapnia az alkotó gondolkodás fejlesztésének, to­vábbá az, hogy az otthon kul­turális légköre nagyobb hatás­sal van a tanuló iskolai ered­ményeire, mint eddig általá­ban vélték. A további programról ugyancsak tájékoztatták az új­ságírókat. A jövőben a többi között a következő tényezőkre kívánnak nagy figyelmet for­dítani: a tanár magatartásá­nak szerepe az oktatási folya­matban, az iskoláskor előtti ne­velés hatása az iskolaérettség­re, a tanulás legfőbb motívu­mai.

Next