Pedagógusok Lapja, 2010 (66. évfolyam, 1-12. szám)
2010-01-10 / 1. szám
LXVL ÉVFOLYAM A PEDAGÓGUSOK SZAKSZERVEZETT HÍRLAPJA ÉS HÍRLEVELE ______________________2010. JANUÁR 10._______________________ ALAPÍTVA: 1945-BEN UJ ÉV, UJ KIHÍVÁSOK Ismét fordult az idő kereke egyet, új év kezdődött. Nem lesz könnyű. A gazdasági nehézségekről már van elképzelésünk, hisz tudjuk, a világválság indukálta kényszerköltségvetés megszorításai nem teszik könnyebben megélhetővé mindennapjainkat. De idén - választási év lévén - politikai kihívásokkal is szembe kell néznünk. Mivel az országgyűlési és önkormányzati választások kimenetele még annak életét is befolyásolja, aki a mindennapok szintjén egyáltalán nem ártja bele magát a politikába, a Pedagógusok Szakszervezete arra biztatja tagjait, mindenképp vegyenek részt a voksoláson, tekintsék azt lelkiismereti kérdésnek, és aszerint szavazzanak is. Ám a tisztánlátáshoz objektív szemüveg is kell, vegyük hát számba - legalább nagyvonalakban - a négy év alatt hozott oktatáspolitikai döntéseket, azok hatását. A Hiller István vezette Oktatási és Kulturális Minisztérium hivatalba lépésekor leszögezte: új gondolkodást szeretne megvalósítani az oktatásban, aminek lényege, hogy nem az intézményrendszert, hanem a diákot teszi a középpontba. Megerősítették a kompetenciákat, azok oktatását kiterjesztették a felső tagozat első két évére is. Az Oktatási Kerekasztal munkáján alapulva megszületett az elmúlt másfél évtized legátfogóbb korszerűsítési programja, az Új Tudás, sajnos a gazdasági világválság miatt csak töredéke tudott megvalósulni. Mintegy 104 milliárd forintnyi uniós támogatással beindult az elmúlt mintegy hat évtized legnagyobb iskolafelújítási programja. Nemzeti stratégia készül az iskolai erőszak visszaszorítására. A szegregáció és a létező esélykülönbségek csökkentésére rendszerjellegű változtatást javasolt a miniszter. Magyarországon az iskolafenntartók sorába - a már létezők mellett - ismét iktassák be az államot. A folyamatosan, évente egy magyar középváros lakosságával csökkenő gyereklétszám okozta gondra az oktatási kormányzat a kistérségi társulások támogatását tekinti a legjobb megoldásnak. Pedagógusszemmel nézve az elmúlt négy év során azonban történt olyan - gazdasági kényszer diktálta - változtatás is, ami a közoktatásban dolgozók helyzetét nehezítette. A közoktatást súlyos megszorító intézkedések érték. Emelkedett a pedagógusok óraszáma. Az iskola-összevonások következtében mintegy 7-10 ezer tanítót, tanárt kellett elbocsátani. A jövő évi költségvetés tervezésekor napvilágra került, hogy a kormány 2010-től közel 30 százalékkal csökkentené alapfokú művészeti oktatásra fordított állami támogatást, és megszűnne a két tanítási nyelvű képzések támogatása is. A történéseket a Pedagógusok Szakszervezete is követte, és programjának megfelelően a szakmai, munkavállalói és tanulói érdekek képviseletekor elsősorban az eredményes tárgyalásokra, megállapodásokra törekedett. Érdekvédő munkájának következményeként többek közt emelték a pedagógiai programok normatíváját, nem szűnik meg a két tannyelvű képzések támogatása, megmaradt a rászorulók ingyenes étkeztetése, sőt, az a 7. osztályra is kiterjed, az érettségi lebonyolítására fordított összeget megemelték, az informatikai fejlesztésekre szánt 4 milliárd forint visszakerült a költségvetésbe. Az Új Tudás Program teljessége ugyan sérült, de célkitűzései közül az integrációs intézményekben dolgozó pedagógusok, az SNI-s gyerekekkel foglalkozó gyógypedagógusok támogatása, ahogy a gyermekvédelmi támogatásban részesülők óvodáztatási támogatása is megmaradt. A PSZ előtt idén is jelentős feladatok állnak. Februári kongresszusán többek között határoz arról, hogy az elmúlt négy évben programjának megfelelően végezte-e érdekvédelmi munkáját. De ebben az évben szembe kell néznie azzal is, mi az oka a taglétszám csökkenésének, és hogyan lehet annak megállításáról gondoskodni. Mindezen túl a szervezet - ahogy ezt eddig minden választás után, minden kormánnyal szemben megtette - az új kormánnyal szemben is megfogalmazza majd elvárásait. Millei Ilona A TARTALOMRÓL: • NÉHÁNY FONTOSABB TÖRVÉNYI VÁLTOZÁS • AZ INTEGRÁCIÓRÓL TANÁCSKOZTAK • PÉLDAMUTATÓ PEDAGÓGUSOK • EÖTVÖS JÓZSEF-EMLÉKPLAKETT KITÜNTETÉSEK • AZ ÓVODÁSOK GONDJAI • AZ ÉRTELMI FOGYATÉKOSOK INTEGRÁLT OKTATÁSA • ÜDÜLÉSI CSEKKEL SOKKAL KÖNNYEBB • A POLITIKUSOK PEDAGÓGIÁJA • FÓKUSZBAN A PEDAGÓGUSKÉPZÉS • PL-ÚTMUTATÓ: • Költségvetés, 2010. • Munkajogi kérdések