Pedagógusok Lapja, 2014 (70. évfolyam, 1-12. szám)
2014-01-10 / 1. szám
LXX. ÉVFOLYAM A PEDAGÓGUSOK SZAKSZERVEZETE HÍRLAPJA ÉS HÍRLEVELE - 2014. JANUÁR 10. /CI^WI^AH945-BEN NE CSINÁLJUNK EGYSZARVÚT? Új év, új remények. Mindig így kezdődik. Túl a csillagszórók ígéretesen színes szikráin, a petárdadurrogtató éjszaka varázslatos óráján mindig úgy gondoljuk, az éjfélkor beköszönő új évben minden másképp lesz, minden jobb lesz. Nem lesz háború, munkanélküliség, szegénység, éhezés, gyűlölet, elnyomás, egy csapásra megszűnik a kiszolgáltatottság, legalábbis a mienk, előbbre jutunk pénzben, karrierben, megtaláljuk az igazit a szerelemben, és talán még a fiatalok is átadják majd a helyüket az idősebbeknek a villamoson. Ilyenkor felhőtlenül bízunk abban is, hogy a következő szemléletváltó év lesz. Olyan, amelyben már nem az avas és penészes múltmócsingokon rágódunk úgy, hogy azt se lenyelni, se kiköpni ne tudjuk, hanem a lágy nyugati széllel végre friss levegő érkezik, és a meg nem emésztett történelemdaraboknak még az áporodott bűzét is kihajtja Magyarországról. De hát Black Is Black, vagyis a fekete az fekete, ahogy a Los Bravos egykori slágere is hirdette anno. Vagyis a szmogtól, szmetyitől szutykos januári napokban törvényszerűen jön a megvilágosodás. Ezen a 93 ezer négyzetkilométeren minden marad egyelőre a régiben, látványpékség, látványbéke, látványfoglalkoztatottság, keveseknek látványos gazdagság, a többségnek nem látványos, de nagyon is kőkeményen valóságos szegénység, látványszeretet, látványsegítség, látványegyenlőség. Újra felfedezzük azt is, hogy látványországban továbbra is csak látványoktatáspolitika folyik. Olyan, amelyik esélyegyenlőséget, felzárkózást és többlettudást, pedagóguspresztízs-emelést, a tanulók tudásszintjének növelését, tényeken alapuló szakpolitikát, a kulcskompetenciák fejlesztésének fontosságát, széles körű konzultációt, a szakma érveinek figyelembevételét ígéri, ígéri. Amit viszont ténylegesen megvalósít, az az esélyegyenlőtlenség, a lemaradás, a kisebb tudás, a pedagógusoknak a hatalomtól való függőségben tartása, a tanulók tudásszintjének átideologizált csökkentése, a kompetenciaalapú oktatással mereven szembenálló, poroszos és magolás tudásátadás, a szakma érveinek semmibevevése. Mindez ellen kétféleképp protestálhatunk, úgy, ahogy az látványországban dívik, látványosan, de eredménytelenül, vagy ahogy a bölcsek szerint érdemesebb, hatékonyan. Igaz, míg az előbbi azonnal learatható - igaz, rendkívül gyorsan hervadó - babérokat hoz, addig az utóbbi a hőzöngést kizárja, ezzel szemben sok-sok átdolgozott éjszakát igényel, igazi és elmélyült tudást, elkötelezett tenni akarást és tárgyismeretet. Lehet, hogy látványországban ezért is kevésbé népszerű. Egy biztos, látványországra aztán igazán érvényes Murphy alaptörvénye. Sőt, itt nem csak az romlik el, ami elromolhat, de mi magunk is sokat teszünk azért, hogy mindent elrontsunk, amit elronthatunk. Vagyis a mi életünk egy vú. Hogy mi az a vú? A neten terjed egy szóvicc - amit szerintem egykori kollégám talált ki azon a bizonyos petárdadurrogtatós, varázslatos éjszakán - és így szól: hogyan csináljunk egyszarvút? Vegyünk egy vút és rontsuk el. Könyörgöm, ne akarjunk az életünkből egy szarvút csinálni! Millei Ilona A TARTALOMBÓL Bojkottra szólít fel a PSZ A PSZ XXII. kongresszusát 2013. december 14- én tartották. A kongresszus állásfoglalásában elutasította a Nemzeti Pedagógus Kar létrehozását, és megalakításának bojkottjára szólította fel tagságát. A közoktatás nemzeti minimumáért Hiller István tiszteletreméltó javaslata csak azokat tudja közös nevezőre hozni, akik élesen szemben állnak a NER-rel. De már az is nagy szó lenne, ha a NER-rel egyet nem értő politikai erők megegyeznének egy majdani demokratikus Magyarország közoktatási nemzeti minimumában. (Kerék-Bóray Szabolcs, a DK elnökségi tagja) Átvette az állam a tankönyvellátási rendszert A tankönyvellátást az új, december 17-én elfogadott jogszabály értelmében már január 1- jétől állami feladatként határozzák meg. A törvény alapján ezzel a piaci alapokra épülő tankönyvellátás megszűnik. Valami megroggyant A közoktatási rendszeren belüli teljesítményromlás egyik leginkább beszédes indikátora a befejezett középfokú végzettség nélkül kilépők (korai iskolaelhagyók) arányának növekedése. E tekintetben 2010 óta romlik a teljesítményünk. S Radó Péter: Stratégia volt a rövid halandó? A PSZ számára elfogadhatatlan, hogy egy olyan, egy egész ágazat sorsát hosszú távra megalapozó anyagot, mint amilyen a „köznevelés-fejlesztési stratégia", december 21-én küldtek meg véleményeztetésre január 3-i visszaküldési határidővel. Egyentankönyv, két választás A gyerekek nem egyformák, nem lehet őket ugyanúgy oktatni. A széles tankönyvválaszték eddig épp arra adott lehetőséget a pedagógusoknak, hogy az adott osztály számára legmegfelelőbb tankönyveket választhassák ki. (Golfó Istvánné, a PSZ elnöke) Megfigyelt közoktatás A tanfelügyelet három területre irányul majd: figyeli a pedagógusok munkáját, az intézményt, valamint ellenőrzi az iskola vezetőjét. Az eredmények pedig nyilvános adatok lesznek. Bértábla 53921 114061 2010371 7732 5599 11613 208769 7732 5807 11820 216502 7732 6014 12028 224234 7732 _ 6221 12235 231966 ___7732 6429124431 2396981 7731