Pentru Socialism, septembrie 1964 (Anul 14, nr. 3302-3327)

1964-09-11 / nr. 3311

< Y *> ^7 IP ai unMi TFT mijM PFR snu și ai om. R. Și al SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Produse mai multe, mai bune, mai ieftine In cei 20 de ani de la eliberarea patriei și mai ales în ultimul deceniu, în regiunea noastră a luat un puternic avînt industria chimicometalurgică. Marele combinat băimărean, Uzina „1 Mai“, precum și Fabrica de alcaloizi din Vișeu dau economiei naționale an de an mai multe metale neferoase, produse chimice, de extracție, în sortimente variate, la un înalt nivel calitativ. De curînd a avut loc dezbaterea cifrelor de plan pe 1965 în ramura industriei chimico-metalurgice din regiunea noastră. Cu această ocazie s-au reliefat succesele , obținute de colectivele de muncitori, tehnicieni și ingineri ai celor trei unități de producție din ramura chimico-metalurgică a industriei regiunii noastre în îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, succese ce constituie baza de plecare în îndeplinirea planului pe anul ce vine. In ședința de dezbatere s-a scos în evidență, că în această ramură de producție, pe regiune s-au obținut peste plan produse chimice, metalurgice și de extracție în valoare de peste 105 milioane lei, economii suplimentare la prețul de cost al producției marfă de 4,9 milioane lei, totul realizat pe seama depășirii în medie cu 6,5 la sută a productivității muncii. O dată cu sporirea volumului producției globale a celor trei unități industriale, au fost obținute rezultate de seamă în îmbunătățirea calității produselor, ca urmare a întrecerii socialiste, a aplicării unor procedee tehnologice moderne. Astfel, la Combinatul chimicometalurgic, unde s-a obținut cea mai mare parte din rezultatele raportate pe ramura industrială din regiune, cuprul electrolitic se realizează la un nivel calitativ înalt (circa 98 la sută din volumul de producție este de prima calitate) cu randament de curent tot mai bun. Desfășurînd larg întrecerea socialistă, aplicînd metode și procedee tehnologice moderne, colectivul de aici și-a sporit cu peste 6,5 la sută productivitatea muncii sale, realizînd în acest an o producție valorică mai mare cu peste 80.000.000 lei decît cea planificată. Muncitorii, tehnicienii și inginerii combinatului au pus la dispoziția economiei naționale peste plan mari cantități de metale, substanțe chimice, acizi etc. Rezultate bune au obținut și metalurgiștii Uzinei „1 Mai“ din Baia Mare. Ei au sporit indicii de utilizare a cuptoarelor, au depășit cu 2,2 la sută planul la cupru convertizor, au realizat o producție globală mai mare cu 6,2 sută decît cea planificată. La Falabrica de alcaloizi din Vișeu, planul la producția marfă a fost depășit cu 2 la sută, realizîndu-se și depășindu-se toate sortimentele de produse planificate. Dezbaterea sarcinilor de plan pe 1965 Așa cum s-a apreciat în ședința de lucru ținută la Comitetul regional de partid în prezența cadrelor de conducere ale unităților din ramura chimico-metalurgică a regiunii cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan pe 1965, pe seama realizărilor de pînă acum, a posibilităților existente, în ansamblu pe regiune planul acestei ramuri de industrie va fi depășit pînă la finele anului cu cel puțin 6 la sută la producția marfă, iar pe seama creșterii productivității muncii cu cel puțin 4—5 la sută peste plan, vor fi realizate economii suplimentare la prețul de cost al producției marfă de ordinul a 6,2—7 milioane lei. In anii trecuți și mai ales în acest an la unitățile chimico-metalurgice din regiunea noastră s-au investit sume bănești mari pentru creșterea capacităților de producție. Acest lucru este evident mai ales la Combinatul chimico-metalurgic din Baia Mare, unde în 1964 s-au investit peste 100 milioane lei. La ședința de lucru cu prilejul dezbaterilor cifrelor de plan pe 1965 s-a apreciat că pe seama creșterii potențialului de producție, în urma investițiilor făcute și ce se vor mai face, sarcinile de plan, substanțial sporite față de realizările curente, sunt mobilizatoare, au posibilități reale de îndeplinire și depășire. De altfel, reprezentanții Combinatului chimico-metalurgic au apreciat că, pe baza condițiilor actuale, în anul viitor colectivul combinatului poate produce mai multe metale prin electroliză, o mai mare cantitate de oxizi minerali și unele săruri chimice, propunînd majorarea corespunzătoare a cifrelor preliminare de plan pe 1965. La combinatul băimărean, unde se prevede să fie alocat peste 95 la sută din totalul investițiilor pe ramură în regiune, se vor da în funcțiune noi instalații de topire și convertizare pentru cupru și plumb, pentru producerea oxizilor metalici etc. Și la Uzina 1 Mai“ vor fi aduse îmbunătățiri proceselor tehnologice la rafinarea termică a plumbului, vor fi lărgite spațiile de depozitare a concentratelor, vor fi realizate noi măsuri pentru protecția muncii. Cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan pe 1965 în ramura chimico-metalurgică, au fost concretizate cîteva direcții către care să se îndrepte cu prioritate atenția colectivelor de muncă. Printre acestea principala direcție este modernizarea proceselor tehnologice prin aplicarea industrială a fructuoaselor cercetări de laborator și în instalațiile-pilot, pe această bază obținîndu-se un spor considerabil de metale neferoase, produse chimice, la un înalt nivel calitativ. Ședința de lucru, discuțiile purtate, măsurile tehnico-organizatorice elaborate au demonstrat hotărîrea fermă a colectivelor de muncă din industria chimico-metalurgică a regiunii noastre ca, sub conducerea organizațiilor de partid, să obțină în anul viitor, din primele zile de muncă, succese tot mai însemnate, ca răspuns grijii pe care le-o poartă partidul și guvernul nostru. Ing. GH. DUMITRESCU ASPECT DE LA UZINA „1 MAI“ DIN BAIA MARE. ANUL XIV. NR. 3311 VINERI 11 SEPTEMBRIE 1964 4 PAGINI — 20 BANI Satele — în continuă înfrumusețare Sfaturile populare din comunele raionului Satu Mare își intensifică eforturile pentru înfrumusețarea și mai buna gospodărire a satelor stabilindu-și noi obiective în întrecerea patriotică. In urma îndrumărilor date, la nivelul comunelor au fost stabilite obiectivele, care au fost apoi aprobate în cadrul adunărilor populare cu care ocazie acestea au fost mult îmbunătățite și s-au făcut propuneri valoroase menite să contribuie la ridicarea nivelului edilitar-gospodăresc al satelor. Astfel, deputata comunală Cornelia Comniati din Medieșu Aurit, a venit cu propunerea ca în cadrul comunei tractoarele și mașinile agricole să nu circule pe toate străzile și să se fixeze anumite străzi pentru acestea. In urma acestei propuneri, comitetul executiv al sfatului popular al comunei a elaborat o decizie prin care sunt fixate străzile pe unde pot să circule mașinile agricole. Pentru respectarea acestei decizii pe fiecare stradă au fost puse indicatoare pentru reglementarea circulației. In urma aprobării obiectivelor ce se vor realiza pînă la sfârșitul anului în cadrul comunelor raionului Satu Mare s-a trecut la realizarea lor. Astfel numai în săptămîna de la 1 la 6 septembrie a.c. au fost efectuate munci patriotice în valoare de peste 68.000 lei. Dintre principalele obiective realizate arătăm: s-au construit 440 m.l. de garduri noi, peste 150 m.l. de poduri, s-au desfundat peste 2.500 m.l. de șanțuri, au fost întreținute parcuri pe o suprafață de 6.000 m.p. etc. N. VOROBCHIEVICI coresp. voluntar » În nodurile evidențiaților La Uzina „Unio“ din Satu Mare sînt tot mai mulți muncitorii care se situează lună de lună în rîndurile evidențiaților în întrecerea socialistă. De exemplu, pentru munca depusă în luna trecută, se mențin în rîndurile acestora, pe lingă mulți alții, strungarul Gheorghe Feher, care la un strung Carussel și-a depășit planul cu peste 2 la sută, Adalbert Firnaga, Ioan Cărăian, Vasile Mîndruț, Gheorghe Pavel, Vincze Matolcsi, care și-au depășit cu 25—40 la sută sarcinile de plan. Se remarcă printre cei evidențiați și comunistul Octavian Rusu, care de ani de zile dă, la strungul său, numai piese de bună calitate, COSTEL GHEORGHE coresp. voluntar ■ ■ ■!-n. i. Intr-una din halele Uzinei mecanice de mașini și utilaj minier din Baia Mare. al&utăți din, peniune, ___________________ .. ^ 'iiiimiiiiiiiiiiuiiiimiiiiiiimimiiiiiitiiiiiiiiiMtiiitiiiiiiiiiiiiiiintuiiimmiHuiiiiimuiiumiuu nmtimjimmtimmtiMsiMHiiUMiiimi imiiiiiii» Inovații eficiente Promotori ai noului în tehnică, muncitorii, inginerii și tehnicienii inovatori de la Exploatarea minieră Herța aduc prin activitatea lor creatoare o substanțială contribuție la sporirea randamentului mașinilor, utilajelor și agregatelor. Cele 21 de inovații aplicate de la începutul anului și pînă în prezent, de pildă, au contribuit substanțial la depășirea cu 8 la sută a sarcinii de creștere a productivității muncii și au adus exploatării economii antecalculate de aproape 500.000 lei. O inovație realizată de maistrul Ioan Roman și muncitorul Anton Bele a adus economii de 40.000 lei și a sporit productivitatea muncii cu 50 la sută la operația de ridicare a rostogoalelor în piatră, în Ioc de lemn sau prefabricate de beton. Productivitate mărită de peste 3 ori, economii de manoperă se obțin, de asemenea, prin aplicarea dispozitivului de curățire mecanică a vagonetelor de mină, conceput și realizat la începutul acestei luni de inginerul Petru Clej și mecanicul Eugen Tomonicska. De pe urma acestei inovații se preconizează a se obține o economie de 294.000 lei pe an. Și cu toate că astfel de exemple sunt multe, inovatorii minei se străduiesc ca numărul lor să fie considerabil mărit pînă la sfîrșitul acestui an. Cămin cultural la Băsești Zilele trecute, în localitatea Băsești, raionul Cehu Silvaniei, a avut loc inaugurarea căminului cultural. Sala de spectacole a acestui nou cămin are 300 de locuri, ecran cinematografic, precum și aparat de proiecție. In apropierea scenei există o sală pentru echiparea artiștilor amatori. Tot în noua clădire a căminului, a fost mutată și biblioteca, unde cărților le-a fost rezervată o cameră încăpătoare și frumos mobilată. UTILAJE . Anul acesta, ducerea Unității cende industrializare a lemnului din Vișeu de Sus a acordat o atenție sporită înzestrării cu noi mașini și utilaje cu o capacitate sporită de producție. Recent, în cadrul halei de talaj industrial a sosit nouă mașină pentru o producerea talajului care este în curs de montare. Cu această ocazie aici s_a mai executat și reamplasarea mașinilor existente. Lucrarea va permite o creștere a producției anuale cu peste 400 tone talaj. ★ Tot aici atelierul mecanic a fost recent dotat cu un strung universal și o radio_ teză menite să ducă la o întreținere și reparație de calitate a mașinilor. A. DALTA coresp. voluntar instigatorii concursului „Cine știe ne scrie“ Duminică înainte de amiază a avut loc la cinematograful „Minerul“ din Baia Mare tragerea la sorți a câștigătorilor concursului „Cine știe ne scrie“ organizat de I.C.R.S. Maramureș. La acest concurs au participat un număr de 1.327 concurenți, care au totalizat punctajul necesar participării tragerii la sorți. Premiul I constînd dintr-un televizor TEMP-6 a fost cîștigat de Livia Bodea din Baia Mare. Premiul II constînd din cite un aparat de radio portativ s-a acordat concurenților Elvira Vase din Copalnic-Mănăștur și Petre Terșanschi din Baia Mare. De asemenea, un număr de 30 de concurenți au primit premii în obiecte și abonamente la revista „Cinema“. Electrificarea comunei Crucișor In urmă cu un an în adunările populare din satele comunei Crucișor, raionul Șomcuta, la propunerea comitetului executiv comunal s-a hotărît electrificarea comunei cu toate satele aparținătoare. Pentru aplicarea acestei hotărîri comitetul executiv al sfatului popular comunal, sub îndrumarea organizației de partid, a luat o serie de măsuri organizatorice trecînd la încasarea sumelor votate drept contribuție voluntară bănească, la procurarea din resurse locale a materialului necesar, în special stîlpi. In ziua de 4 septembrie a.c. în raza comunei au început lucrările de electrificare de către I.R.E. Maramureș, acțiune care a fost primită cu mare bucurie de către locuitorii comunei. la ordinea zilei, în agricultură Contesionarea semințelor sa fie grabnic terminată . In unitățile agricole socialiste din regiunea noastră se fac intense pregătiri pentru campania însămînțărilor de toamnă. In centrul preocupărilor se află acum în multe locuri pregătirea semințelor, condiționarea lor. Ca urmare a măsurilor tehniceorganizatorice, în multe gospodării colective această acțiune este terminată. In raionul Cărei au fost condiționate peste 3.500 tone semințe, iar în raionul Oaș planul de condiționare a semințelor este realizat în proporție de peste 60 la sută. Pînă la data de 9 septembrie, în regiune s-au condiționat 11.018 tone semințe. Trebuie spus insă că în unele raioane ritmul la pregătirea semințelor continuă să fie încă nesatisfăcător. In raionul Vișeu, unde pe baza recomandărilor însămînțările vor începe mai devreme, nu s-a condiționat decît 25,8 la sută din semințele necesare. Cu multă încetineală se desfășoară condiționarea semințelor și în raionul Cehu Silvaniei unde din 1.745 tone planificate s-au realizat numai 643 tone. O asemenea rămînere în urmă se constată și în raioanele Sighet — 33,5 la sută, Șomcurg — 34,9 la sută. Se apropie perioada optimă pentru însămînțările de toamnă. Aceasta impune intensificarea pregătirii semințelor. Consiliile de conducere: specialiștii din G.A.C. trebuie să privească cu tot simțul răspunderii problema condiționării semințelor cunoscînd că aceasta este unul din factorii care influențează producția de grîu. Consiliile agricole raionale trebuie să sprijine în mod efectiv organizarea muncii pentru ca în cîteva zile toate unitățile socialiste din agricultură să termine condiționarrea semințelor. Bază furajeră bogată încă pe la începutul lunii iulie, colectiviștii din Suciu de Sus, raionul Lăpuș, au trecut la recoltatul furajelor. Ei au terminat recoltatul finului la timp, de pe întreaga suprafață de 702 ha cu finețe naturale. Fiind recoltat pe timp călduros, finul s-a uscat bine întreaga cantitate de fin fost recepționată de către o compsie din partea G.A.C. Imediat după terminarea strîngerii finului în căpițe s-au luat măsuri de transportare a lui la locul stabilit. Cu toate greutățile întîmpinate pe terenuri accidentate și de distanțele de 7—9 km pînă la ferma zootehnică, brigăzile nr. II și III, conduse de brigadierii Simion Cosma și Gavril Sima, au transportat cantitatea de 220 tone furaje. Finul s-a depozitat în clăi bine construite. In prezent colectiviștii din Suciu de Sus lucrează cu spor la recoltatul etavei. Pînă în prezent s-a recoltat o tavă de pe suprafața de 25 ha. La recoltatul furajelor și depozitatul lor s-au evidențiat comuniștii Simion Cosma, Casian Marchiș, Gavril Sima, Ioan Bizo și Tănase Bizo, colectiviști fruntași IOAN ROPAN coresp. voluntar ; Desfacerea rechizitelor și uniformelor școlare Clopoțelul își drege „glasul“. Mai sînt doar cîteva zile și sălile de clasă, coridoarele și curțile școlilor se vor umple din nou cu copii zglobți și gălăgioși sau cu „candidații“ adolescenței, fete și băieți cu priviri serioase, preocupați de pe acum de alegerea drumului pe care vor păși după terminarea școlii medii de cultură generală. In aceste zile, în librării și magazinele care desfac uniformele școlare există o mare afluență de cumpărători. In orașul Baia Mare rechizitele școlare sînt puse în vînzare în patru unități ale „Librăriei noastre“. Ele sunt în așa fel situate nicit satisfac necesitățile tuturor cartierelor orașului. La a doua jumătate a lunii august, aceste unități nu duceau lipsă de nici un articol. La ora actuală însă, multe mărfuri sunt epuizate și cu toate insistențele se neglijează livrarea unor noi stocuri. Lipsesc, de pildă, ghiozdanele din vinilin, hîrtie albastră de,învelit cărți și caiete, blocuri de desen nr. 1, hîrtie de desen, hîrtie albă pentru scris, hîrtie pentru ambalaj și caietele format mare (tip „student“). Discutînd , cu responsabilii librăriilor băimărene aflăm și unele defecte legate de distribuirea mărfii de către I.C.R.M. Satu Mare — secția cultural-sportivă. De obicei, nu se ține cont de asigurarea varietății mărfurilor în fiecare unitate de desfacere. De pildă, dacă Librăria „I. L. Caragiale“ primește 300 buc. ghiozdane din carton pînzar, la magazinul nr. 3 „Carte și papetărie“ sosește o cantitate identică de ghiozdane de alt tip. De aici derivă multe nemulțumiri din partea cumpărătorilor. Uniformele școlare au fost puse în vînzare în magazinele „Lumea copiilor“ și „Pionierul“. Aceste magazine au amenajat din timp vitrine (care poate necesitau mai multă fantezie) și au afișat la loc vizibil anunțul legat de valabilitatea în regiunea noastră a tipului 1 de uniforme ■ din anul trecut. Totuși mai sunt mulți părinți care amină procurarea uniformelor așteptîrnd sosirea noilor tipuri. Credem că ar fi util în această direcție ca asemenea anunțuri să fie afișate la fiecare școală din oraș. Magazinul „Lumea copiilor“ din Baia Mare este vizitat de numeroși cumpărători ai uniformelor școlare.