Pentru Socialism, septembrie 1964 (Anul 14, nr. 3302-3327)

1964-09-16 / nr. 3315

PROLETARI DTK TOATE TARILE. VINTÎVA 1 mun AI COIMITETULUI REDIOPK l J. MLR. SI ftt SFAT1M» P8PUUB ^ASAMURE' DESCHIDEREA NOULUI AN ȘCOLAR Intr-o atmosferă sărbătorească, ieri au avut loc în toate școlile din regiune festivități consacrate deschiderii noului an școlar. Cu această ocazie, directorii școlilor au dat citire salutului acad. Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, au luat cuvîntul reprezentanți ai părinților șî elevilor. Despre succesele înregistrate de invățămîntul nostru, minunatele condiții de muncă și viață asigurate cadrelor didactice și elevilor, precum și despre sarcinile ce revin lucrătorilor din invățămsnt în noul an școlar au vorbit reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat. Pretutindeni, festivitățile au constituit un prilej deosebit pentru învățătorii, profesorii din regiune, precum și pentru elevi, de a-și manifesta hotărîrea de a obține noi succese în acest an școlar BAIA MARE Deschiderea festivă a noului an școlar pentru elevii și cadrele didactice ale Școlii medii nr. 1 din Baia Mare a avut loc în sala cinematografului „Minerul“. La festivitate au participat tovarășii Nicolae Roman, secretar al Comitetului regional de partid, Grigore Ciocan, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Baia Mare, părinți, invitați. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de tovarășul Marin Boboc, directorul școlii, care a dat citire salutului acad. Ștefan Bălan, ministrul învățămîntului, cu ocazia deschiderii noului an școlar, Alexandru Cărăbuș, din partea părinților, și Octavian Onisei, din partea elevilor, au vorbit în continuare despre minunatele condiții de muncă și viață asigurate elevilor. In încheiere a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Roman, secretar al Comitetului regional de partid. Vorbitorul a arătat că în acest an școala din țara noastră înregistrează un eveniment deosebit, prin încheierea generalizării învățămîntului de 3 ani. În noul an școlar, cadrelor didactice le revine sarcina nobilă de a pregăti temeinic și multilateral pe elevi, a-i educa în spiritul eticii noi, socialiste. Elevii au menirea de a se pregăti temeinic pentru viață, pentru activitatea constructivă ele în sine. In numele Biroului Comitetului regional de partid, al Comitetului executiv al Sfatului popular regional, tovarășul Nicolae Roman a felicitat călduros cadrele didactice și elevii. La festivitatea de deschidere a noului an de invățămînt care a avut loc la Școala medie nr. 3 din Baia Mare au participat alături de cadrele didactice și elevi și sute de părinți. A luat parte, de asemenea, tovarășul Gheorghe Blaj, secretar al Comitetului regional de partid. După cuvîntul rostit de tovarășul Nicolae Ponta, directorul școlii, reprezentanți ai părinților și elevilor au mulțumit din inimă partidului și guvernului pentru minunatele condiții create învățămîntului. Apoi a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Blaj, secretar al Comitetului regional de partid. Vorbitorul a subliniat că pe baza Directivelor Congresului al III-lea al P.M.R. învățămîntul din țara noastră s-a ridicat pe o treaptă superioară, corespunzătoare cerințelor desăvîrșirii construcției socialiste și trecerii treptate la construirea comunismului. Condițiile materiale mereu mai bune asigurate învățămîntului se traduc în viață prin asigurarea unor localuri de școală noi, corespunzătoare, prin reamenajarea celor vechi, prin înzestrarea școlilor cu mobilierul, aparatajul și materialul didactic necesar, prin distribuirea gratuită a manualelor școlare pentru clasele I—VIII. Cei peste 144.000 elevi din regiune, instruiți și educați de peste 7.000 cadre didactice, beneficiază astfel de condiții optime de învățătură și educație. In încheiere, tovarășul Gheorghe Blaj a transmis învățătorilor și profesorilor, tuturor elevilor urări de succes, spor la muncă și la învățătură ȘOMCUTA MARE SATU MARE . Și la Satu Mare, mii de elevi s-au îndreptat ieri dimineață spre școlile sărbătorește împodobite pentru a începe un nou an de muncă. În acest an școlar, peste 16.000 de elevi vor studia în sălile curate, luminoase și bine mobilate ale școlilor sătmărene. Noi săli de clasă, școli curate și luminoase, laboratoare și biblioteci bogat înzestrate, mobilier și material didactic nou, manuale gratuite la clasele I—VIII îi așteaptă și în acest an pe cei care azi se pregătesc pentru a deveni mîine continuatorii operei părinților lor. Atît copiii care au pășit pentru prima oară pe poarta școlii, cît și elevii care s-au bucurat, de o vacanță reconfortantă și se reîntorc în sălile de clasă, simt deopotrivă grija părintească ce le-o poartă partidul și guvernul. Ex- VIȘEU DE SUB Festivitatea deschiderii noului an școlar la Vișeu de Sus a avut loc în sala cinematografului „Carpăți“. In cuvîntul rostit în fața cadrelor didactice și elevilor școlii medii din localitate tovarășul Mihai Danciu, prim-secretar al Comitetului raional de partid, a vorbit despre succesele obținute de oamenii muncii sub conducerea înțeleaptă a partidului în toate domeniile de activitate, roadele revoluției culturale despre dispresie fidelă a acestei griji este, printre altele, și noua școală cu 16 săli de clasă din strada Cloșca, care a început să funcționeze o dată cu prima zi a anului școlar. La festivitatea ce a avut loc la această școală a participat tovarășul Andrei Porclișeanu, secretar al comitetului orășenesc de partid, care a vorbit în fața elevilor, cadrelor didactice și părinților despre minunatele condiții de învățătură ce se acordă tinerei generații, arîndu-se succes în noul an școlar. În cadrul festivității de la Școala medie nr. 1 a luat cuvîntul tovarășul Ioan Foriș, secretar al comitetului orășenesc de partid, care a relevat realizările obținute în domeniul dezvoltării învățămîntului, subliniind importanța deosebită ce o prezintă încheierea generalizării învățămîntului de 8 ani. țara noastră. Grija partidului și guvernului pentru dezvoltarea învățămîntului — a spus vorbitorul — se oglindește și pe cuprinsul raionului Vișeu. In acest an școlar, spațiul de școlarizare crescut simțitor, ajungînd la 526 a săli de clasă. O dată cu creșterea numărului de elevi la peste 3.000 a crescut și numărul cadrelor didactice. In încheiere, vorbitorul a urat cadrelor didactice și elevilor succes si spor la muncă in noul an școlar. Peste 700 de elevi, cadre didactice și numeroși părinți au participat la Școala medie din Șomcuta Mare la deschiderea noului an școlar. în rîndul elevilor se află și toți cei 63 de absolvenți ai clasei a VlI-a, actualmente elevi în clasa a VlII-a. La festivitatea de deschidere a luat cuvîntul tovarășul Vasile Barta, directorul școlii medii, tovarășa Elena Laza din partea părinților și eleva Doina Mărieș. In încheiere a luat cuvîntul tovarășul Andrei Maier, prim-secretar al Comitetului raional de partid Șomcuta, care a trecut in revistă rezultatele obținute în domeniul învățămîntului și în raionul Șomcuta. Din fondul centralizat și din contribuția cetățenilor, în satele raionului s au construit recent 47 noi săli de clasă, care s-au adăugat la cele 222 construite sau amenajate în ultimii ani. Vorbitorul a urat elevilor și cadrelor didactice succes deplin în noul an școlar. NEGREȘTI La școala medie din Negrești, în fața învățătorilor, profesorilor, elevilor și părinților a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Roșu, directorul școlii. Vorbitorul a exprimat adînca recunoștință a cadrelor didactice și a elevilor pentru grija acordată de partid și guvern învățămîntului, instruirii și educării tinerei generații. Despre succesele obținute pe linie de învățămînt în raionul Oaș a vorbit tovarășul Dumitru Marian, șeful secției de învățămint a sfatului popular raional. Vorbitorul a arătat, printre altele, că numai în acest an au fost construite în raion 39 săli de clasă noi, iar numărul cadrelor didactice a sporit cu 34. aspect sift saI neamt AfomAfüt Tut MINERUL". Noutăți din regiune Cărți noi în librării în librării au apărut în aceste zile mai multe volume interesante din literatura științifică și beletristică. Printre aceste noutăți menționăm lucrările: „Dezvoltarea economică a Romîniei 1944— 1964“, „Agricultura Romîniei 1944 —1964“, „Noi orientări în folosirea îngrășămintelor“, „Inelul lui Saturn“, versuri de Mihu Dragomir, „Angela“ de Eugen Obrea. Î În cadrul ciclului „Viața în imagini“ editat de Editura muzicală au apărut volume închinate lui ■ Enescu, Flechtenmacher, Stephănescu și Händel. Editura Meridia i le oferă iubitorilor de artă două volume prețioase: „Arta populară ln Romînia“ și „Pictura romînească contemporană“ cu 57 de reproduceri în culori. f Fructe prelucrate din aceste zile la întreprinderea Agrofruct din Baia Mare se pre lucrează din plin fructele. Produsele principale care părăsesc în această perioadă întreprinderea sunt compoturile și gemurile. Pînă la ora actuală au fost fabricate 130.000 tone compoturi din pere, 10.000 tone compoturi din mere, peste 40.000 tone compoturi din prune, respectiv 7 tone gem de prune și 5 tone dulceață de prune. Paralel cu procesul de prelucrare a fructelor se fac intense pregătiri pentru prepararea pireului de castane. între 20-20 sistemul Pig „Săptâmbe Crucii Roșii“ „Săptămîna Crucii Roșii“ se va desfășura și în acest an între 20— 29 septembrie. In vederea bunei reușite a acțiunilor ce vor fi organizate, au loc în întreaga regiune pregătiri intense. Timp de șapte zile, în toate circumscriptiile sanitare din regiune vor avea loc mai multe conferințe cu caracter sanitar-educativ și vor fi organizate acțiuni de curățenie pe străzi, cartiere și localități. De asemenea, cu această ocazie se vor desfășura seri de întrebări și răspunsuri, concursuri „Sanitarii pricepuți“, la care vor participa grupe sanitare din diferite întreprinderi, instituții sau localități, acțiuni de recoltare a sîngelui. Toate echipele de mineri — cu planul zilnic depășit ! Creșterea productivității muncii — preocupare centrală Dinamica producției Exploatării miniere Băiuț este în creștere de la an la an. Colectivul exploatării se achită cu cinste de sarcinile avute. In primele 8 luni ale anului s-a extras cu circa 3,5 la sută mai mult minereu decit fost planificat, s-a depășit planul a la prelucrare în instalațiile proprii de preparare cu peste 3,6 la sută. O mare atenție acordăm calității minereului, cît și concentratelor produse. La indicatorul echivalent metal de bază am întrecut sarcinile de plan cu peste 3,4 la sută. Din cei aproape 440 de mii lei economii suplimentare la prețul de cost al producției marfă, 275.000 lei economii s-au realizat pe seama calității mai bune a minereului și concentratelor, a creșterii conținutului în metale. La îndrumarea comitetului de partid al exploatării, ca urmare a indicațiilor și sprijinului primit de la Comitetul raional de partid Lăpuș, activitatea noastră s-a orientat cu precădere spre continuă a productivității creșterea muncii. Condițiile de zăcămînt de la Băiuț permit aplicarea unora dintre cele mai avansate metode de exploatare: cu înmagazinarea minereului și cu fîșii diagonale. Măsurile tehnico-organizatorice elaborate și aplicate au avut în primul rînd drept scop creșterea randamentelor în abataje. Dacă în 1962 circa 64 la sută din volumul de minereu extras era dat de abatajele de mare producție, în 1963 ponderea acestora a sporit la 78 la sută, fiind acum de circa 82—85 la sută. Extinderea metodelor de mare randament a făcut ca, în abataje, pe măsura deprinderii minerilor, productivitatea muncii să sporească. Dacă în primul trimestru al acestui an productivitatea medie pe exploatare a fost mai mare cu 0,037 tone/post decât cea planificată, în al doilea trimestru a crescut 0,076 tone/post peste plan. Astăzi la stat numeroase echipele și brigăzile de mineri care obțin pentru fiecare post prestat în medie cite 5,4—5,6 tone de minereu și chiar mai mult. Printre acestea se numără la loc de cinste echipele sau brigăzile conduse de Zacher Boga, Ioan Trifoi I, Zachei Mureșan de la mina Văratic, Constantin Pop, Francisc Bridea, Dănilă Zastulea de la mina Breiner, care-și depășesc lună de lună sa linile de plan cu 3—5 la sută. Pînă acum cîteva luni strădaniile noastre pentru obținerea unor randamente cît mai mari în abataje erau oarecum stînjenite de aprovizionarea anevoioasă cu rambleu și cu unele piese de schimb de mare uzură. Pentru a da posibilitate celor din abataje să execute rambleierile în timp cît mai scurt, sporind astfel productivitatea muncii, am aplicat măsuri tehnice corespunzătoare. In apropierea gurii galeriei Hell s-a plasat mașina de încărcat la baza unui con de dejecție, pe halda aceleeași galerii s-a executat un plan înclinat de transport, o lucrare asemănătoare executîndu-se și la galeria Borcut. Sunt create astfel condițiile materiale satisfacerii depline a necesarului de rambleu la toate abatajele minelor. Cu sprijinul Trustului minier Baia Mare, am îmbunătățit și aprovizionarea tehnico-materială a minerilor, în special cu sfredele de mină. Pe orizonturile minei Văratic s-a generalizat transportul cu locomotive cu acumulatori. A fost îmbunătățit și sistemul de organizare a locurilor de muncă. De la echipe mici, schimbate des de la un loc de muncă la altul, am trecut la organizarea de brigăzi mari, omogene, care rămîn la locul de muncă pînă la terminarea lucrării. Aplicînd această organizare, mai ales la abatajele cu fîșii diagonanale sau remanente, am obținut și o mai bună calificare practică a efectivului la aceste genuri de abataje, ceea ce contribuie, de asemenea, la sporirea productivității muncii. Paralel, eforturile au fost îndreptate și spre îmbunătățirea calitativă a minereului prin generalizarea alegerii extras, max*iuale și a pușcării selective. Re-* ducerea diluției cu sterilul cu circa 0,5 la sută sub norma admisă constituie o contribuție de preț la volumul economiilor suplimentare realizate. Colectivul nostru desfășoară în aceste zile cu tot mai mare avînt întrecerea pentru îndeplinirea și depășirea angajamentelor anuale. Rezultatele obținute în luna august, cînd planul pe exploatare a fost depășit cu circa 4 la sută (la mina Breiner s-a dat cu peste 5 la sută mai mult minereu decit era planificat), constituie un succes care trebuie dezvoltat în perioada ce urmează. IOAN MÎNDRUȚ ing. șef al E.M. Băiuț Din nHaraje Te Rxț'Toa'ferii miniere SS iar minerii scot zilnic la suprafață sute die tone de minereu de bună calitate. 1 JvVVVVVVyW^VVWWWWKAAA^AevWVVVVWVVWwWiA/WVWVVW^Wi^W^WWWVWVVM WaM/WWVWiWVWW WWWVWi I-a Școala generală de 8 ani nr. 2 din Baia Sprie. CI»«* nouă în școală nouă. Clasa a VIII-a a Școlii medii nr. 3 din Aaia Mare. PE OGOARE Pregătiri pentru campania de toamnă Experiența anilor trecuți ne-a arătat că pentru obținerea unor producții mari de grîu la hectar este necesar să fie luate toate măsurile din timp în vederea pregătirii terenurilor unde se va asămînta grîul de toamnă și a efetuării altor lucrări necesare. In cadrul gospodăriei agricole colective din Cernești, raionul Lăpuș, consiliul de conducere se preocupă intens de buna desfășurare a muncilor pregătitoare pentru campania de toamnă. Cu ajutorul inginerei Georgeta Popescu au fost stabilite tarlalele unde se vor însămînța cele 260 ha cu grîu. Stabilindu-se planta premergătoare la cultura griului s-a ajuns la concluzia că cea mai mare suprafață de grîu se va însămînța după cultura porumbului, doar o suprafață de 50 ha se va semăna în ogoare de vară și 25 ha după trifoliene. Au fost întocmite și schițele pentru fiecare tar’a în parte. Pentru fertilizarea solului s-au aplicat îngrășăminte chimice, precum și îngrășăminte naturale, iar în ce privește soiurile de înaltă productivitate s-a stabilit ca cea mai mare suprafață să fie însămînțată cu grîu din soiul nr. 301, precum și soiul Harrach. . Cunoscînd faptul că semințele influențează mult producția de grîu din anul viitor, consiliul de conducere a luat măsuri pentru selecționarea și tratarea semințelor, trimițînd probele la laborator. S-au luat, de asemenea, măsuri pentru pregătirea și repararea uneltelor agricole pe fiecare brigada în parte și s-au contractat cu S.M.T. lucrările din această toamnă pe o suprafață de 170 ha. Recent, într-o ședință, consiliul de conducere al gospodăriei a discutat problemele pregătirii din timp a lucrărilor agricole, stabi ilindu-se sarcini concrete pentru fiecare brigadă și membri ai consiliului de conducere. TIMOFE CRĂCIUN coresp. voluntar lata pentru Insămințuri Consiliul de conducere al G.A.C. din Halmeu, îndrumat de comitetul de partid, s-a pregătit din timp pentru începerea însămînțărilor de toamnă. Au fost executate arături adinei de vară pe o suprafață de aproape 300 ha, încorporîndu-se în sol 33 tone amendamente calcaroase și îngrășăminte naturale, întreaga cantitate de grîu selectată pentru însămînțări a fost tratată. De asemenea, 11 tractoare și 3 mașini de semănat sunt gata pentru începerea campaniei de însămînțări. (De la V. DOBRIC, coresp. voluntar).