Pentru Socialism, decembrie 1965 (Anul 15, nr. 3691-3717)

1965-12-03 / nr. 3693

A PROLSTAR! DIN TOATE TARILE] UWÍfl-VA) ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL AL P.C.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL MARAMUREȘ Unul din noile blocuri de locuințe construite în cartierul Săsar din Baia Mare. I FVM WtAWWVWWVW» Anul XV Nr. 3693 Vineri 3 decembrie 1965 4 pagini — 25 bani la Încheierea SESENALULUI Oamenii muncii din întreprinderile regiunii noastre au muncit cu însuflețire pentru realizarea exemplară a sarcinilor ce le-au revenit din planul de șase ani. Organizațiile de partid din unitățile economice au desfășurat o muncă politică susținută in vederea mobilizării maselor largi de oameni ai muncii la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. Ca urmare, numeroase colective de muncă raportează că au îndeplinit cu cinste prevederile planului sesenal. Prin aceasta s-au creat condiții favorabile pentru realizarea cu succes a sarcinilor stabilite de Congresul al IX-lea al P.C.R. Uzina „1 Mai" Baia Mare Muncitorii, tehnicienii și inginerii Uzinei „1 Mai“ din Baia Mare au raportat îndeplinirea la data de 3 noiembrie a.c. a prevederilor ce le-au revenit din planul de șase ani la producția globală. Au fost date peste plan produse în valoare de 53.950.000 lei, iar prin reducerea prețului întreprinderea „1 Septembrie" Satu Mare Colectivul de muncă al întreprinderii „1 Septembrie" din Satu Mare, o dată cu încheierea primelor 10 luni ale anului, a realizat și sarcinile planului producției globale și mari, pe perioada Lucrătorii unității au sesenalului realizat, Fabrica „Seineana" Și lucrătorii Fabricii „Seineana" din Seini și-au îndeplinit înainte de termen sarcinile ce de cost s-au obținut 15.520.000 lei economii peste plan. Lucrătorii uzinei au acordat o atenție deosebită utilizării maxime a capacității instalațiilor. Față de 1959, indicii de utilizare a capacității instalațiilor de la secțiile de convertizare, aglomerare și topire au crescut cu 72,3, 61,4 respectiv 15,4 la sută. Aceasta a contribuit în mare măsură la creșterea productivității muncii cu 17 la sută în perioada planului sesenal, iar a producției globale a uzinei cu 36 la sută. de asemenea, peste plan economic in sumă de 21.535.000 lei, mărind totodată productivitatea muncii cu 33,2 la sută față de 1959. întregul colectiv de muncă a desfășurat o activitate permanentă pentru îmbunătățirea continuă a calității produselor. De pildă, ponderea produselor de calitatea inui la mașini de gătit cu gaze în perioada trecută din acest an a depășit 99,7 la sută, față de numai 87 la sută in anul 1960, le-au revenit pe perioada planului de șase ani la producția globală și marfă. Acestei realizări i se adaugă și obținerea a 334.000 lei economii prin reducerea prețului de cost și a 824.000 lei beneficii. T Instantaneu fotografic realizat în secția de preparare a întreprinderii textile „Ardeleana“ din Satu Mare. Agenda culturală Ciclu de expuneri In scopul cunoașterii și popularizării tezaurului folcloric din regiunea noastră, Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare a inițiat un ciclu de expuneri pe tema ,,Folclorul și arta populară maramureșeană", trecute folcloristul Isidor Zilele a vorbit despre zona Oaș. Rupă In pregătire se află expunerea despre zona Maramureș, care va avea loc in ziua de 8 decembrie. Apoi, în continuare, in cadrul ciclului vor fi prezentate zonele Lăpuș, Chioar etc. Expunerile, însoțite de materiale documentare, se bucură de aprecierea auditoriului. Activități variate Săptăminal. Casa de cultură din Sighetul Marmatiei organizează o variată activitate cultural-educativă și artistică. In cursul acestei săptămîni, printre alte activități, casa raională a găzduit o informare politică asupra situației internationale actuale, o expunere despre viata și activitatea marelui cărturar român Nicolae Iorga. Pentru micii spectatori, formația de păpușari a prezentat miercuri piesa „Băiatul și vîntul". Tot în cadrul programului de activitate, pentru simbătă s-a prevăzut acțiunea „Din frumusețile Maramureșului", în cadrul căreia expunerea va alterna cu proiecțiile de diafilme. Ziua de duminică este rezervată deplasării brigăzilor științifice în cartierele Șugău și Cîmpu Negru și spectacolului „Cintă Maramureșu". Seară de poezie Joi seara, in cadrul „Joilor tineretului" organizate de Casa raională de cultură din Vișeu de Sus a avut loc o seară de poezie închinată memoriei poetului Nicolae Labiș, de la a cărui naștere se împlinesc 30 de ani. Figura poetului a fost evocată în cuvinte calde și emoționante de către profesorul Lupu Petrovan. S-au citit din versurile autorului. Schimburi de experiență Recent a avut loc plenara Comitetului raional pentru cultură și artă Șomcuta, în cadrul căreia s-a dezbătut planul de muncă pe perioada de Printre alte măsuri menite iarnă, să ducă la îmbunătățirea activității cultural-artistice în această perioadă s-a preconizat organizarea unor schimburi de experiență in circuit cu toate formațiile artistice de amatori. In prima etapă schimburile de experiență se vor desfășura la nivelul comunelor, aparținătoare, urmînd intre satele apoi să fie extinse între grupe de comune învecinate. Zilele acestea, în cadrul seminarului raional s-a organizat un schimb de experiență la Remetea Chioarului. PENTRU VIITOARELE CONSTRUCTE Ca într-o oglindă uriașă, structorii regiunii noastre văd conin documentele Congresului al IX-lea al P.C.R. aspectul orașelor și satelor la sfîrșitul cincinalului. Peste 10.300 noi apartamente în regiune, un cinematograf panoramic cu 800 locuri la Baia Mare, 232 săli de clasă, spații comerciale, clădiri social-culturale etc. vor fi date în folosință cetățenilor, acestea contribuind și la înfrumusețarea orașelor noastre. Volumul substanțial sporit al noilor investiții, exigența mereu crescîndă față de confort și estetică pun în fața proiectanților din cadrul D.S.A.P.C. Maramureș o răspundere sporită pentru elaborarea de proiecte de bună calitate și la termen. Pentru realizarea unei producții ritmice și de calitate în tot cursul anului 1966 de mare importanță este pregătirea frontului de lucru pe timp de iarnă. Din experiența de pînă acum rezultă că la construcțiile de locuințe este necesar să se creeze un front de lucru pe timp friguros de cca. 40 la sută din volumul total. S-a prevăzut ca în sezonul de iarnă să se lucreze la 733 apartamente, ponderea lucrărilor fiind finisajele (520 apartamente). Prin utilizarea căldurii generate de instalațiile definitive de încălzire ritmul de execuție va fi susținut, iar prețul de cost nu va fi grevat de costul instalațiilor provizorii de încălzire. Toate aceste preocupări nu ne-au împiedicat să ne preocupăm de perspectiva anilor viitori. Ritmul construcțiilor de locuințe va crește continuu. Pînă în prezent avem aprobate proiectele de ansamblu, totalizînd 2.545 apartamente, pentru Satu Mare, Cavnic, Baia Borșa și lilia și urmează ca pînă la sfîrșitul anului să se avizeze proiectele de ansamblu din Baia Mare, Sighetul Marmației, Baia Sprie, care cuprind 4.252 apartamente. Construirea acestor locuințe va constitui — alături de noile proiecte ce vor fi elaborate — obiectivul preocupărilor noastre în cursul anilor 1966—1970. Avîndu-se în vedere faptul că în mare măsură calitatea noilor construcții începe de la proiectare, s-a căutat să se prevadă din timp o serie de măsuri legate de promovarea tehnicii avansate și de utilizarea materialelor noi și eficiente. Astfel, în Baia Mare, Baia Sprie și Satu Mare se vor construi anual un număr de 780 apartamente din panouri mari. Se mai prevede construirea a 10 blocuri înalte la Baia Mare și 4 la Satu Mare cu cofraje glisante. Pe lângă avantajele deosebite legate de prețul de cost și calitate, folosirea acestui procedeu reduce durata medie de execuție a unei suprafețe de cca. 2.000 m.p. sub 5—6 luni, conform sarcinii trasate de documentele Congresului al IX-lea P.C.R. In acest scop noi am preal văzut din timp, în proiectele de ansamblu ale noilor microraioane, un număr suficient de apartamente — 780 anual — ceea ce face posibilă folosirea poligonului de panouri mari continuu la întreaga capacitate. S-a mai prevăzut ca șantierele T.B.C. să primească o serie de utilaje noi de mare productivitate: bolțuri electrice pe pneuri, macarale turn, betoniere, vibratoare, transportoare mobile, stanțe și mașini electrice, de frecat mozaic, excavatoare mari etc. Aspectul estetic este mereu in atenția noastră, urmărindu-se să se creeze acele varietăți de stil care să dea personalitate unui oraș sau cartier. In consecință, arhitecții noștri vor extinde utilizarea placajelor ceramice, în special sub forma unor covoare maramureșene. S-a executat in colaborare cu Fondul plastic placarea a două blocuri înalte, fiind în curs de realizare placajele la alte blocuri. Se află, de asemenea, în studiu amenajarea Pieții Gheorghe Gheorghiu-Dej din Baia Mare cu pavimente și fîntîni arteziene, precum și utilizarea de panouri decorative la noile complexe comerciale. Folosirea placajelor colorate și a altor materiale superioare de finisaj va îndepărta monotonia arhitecturală — sarcină importantă trasată constructorilor de Congresul al IX-lea al P.C.R. Pregătind din timp proiecte de construcții confortabile și cu eficiență economică sporită, avînd mereu în centrul atenției frumosul cotidian în arhitectură, proiectanții din cadrul D.S.A.P.C. Maramureș sînt hotărîți să lupte pentru asigurarea succesului investițiilor noului cincinal. Ing. ALEXANDRU BALAN Peste 10.300 apartamente 232 săli de clasă 9 Un cinematograf panoramic cu &00 de locuri . Front de lucru pe tot timpul friguros în pas cu tehnica nouă . Frumosul cotidian în atenția proiectanților INZIARUIPEAZI PAGINA ll-A PAGINA IV-A Fondurile bănești — eficient folosite. Pe firul unei scrisori. Biblioteca și cititorii ei. Văd și spun: Drumul caravanelor. Informații partid. Sportul în școlile băimărene. 6-9 Din scrisorile corespondenților noștri voluntari. Pe urmele materialelor publicate. Critica a fost însușită de • In Comitetul Politic al Adunării Generale a O.N.U.: Intervenția tentantului repretării noastre. • Situație încordată în Nigeria. • Problema rhodesiană în sala compresoarelor de la Exploatarea minieră Herja. Pătrunzînd în tainele meseriei. (Unul din elevii Grupului școlar „Unic“ din Satu Mare la ora de practică în uzină). A devenit o tradiție ca ultima lună a anului să fie o „lună a cadourilor". Vitrinele special amenajate invită la orice pas ca să intrăm in magazine și să alegem din bogăția de mărfuri este un dar pentru mame, soții, surori, persoane ce ne sunt dragi. Cu scopul de a face cunoscut cititorilor cum s-au pregătit pentru această acțiune organizațiile comerciale din Baia Mare, un redactor al ziarului nostru s-a adresat tovarășului VASILE SINDREȘTEAN, șeful secției comerciale din cadrul sfatului popular orășenesc, care ne-a spus printre altele: — Punem in luna decembrie un deosebit accent pe popularizarea mărfurilor care pot constitui obiecte de cadouri. In această privință au fost reorganizate vitrinele magazinelor și se amenajează mai multe expoziții cu vînzare. Trustul alimentației publice locale organizează, bunăoară, 5 expoziții cu preparate de cofetărie și patiserie la cofetăriile „Crinul", „Garofița" și neretului"" din „TiBaia Mare, respectiv „Doina" din Baia Sprie. O.C.L. Alimentara prezintă noutățile cu ocazia expozițiilor ce se amenajează in cadrul magazinelor nr. 1, 2 și 64 (din Piața Libertății), 18 (strada Baia Sprie), 67 (Bulevardul București). O.C.L. Produse industriale expune și desface obiecte pentru cadouri și decoruri pentru pomul de iarnă în majoritatea unităților sale. Trebuie să amintesc, de asemenea, că peste cîteva zile vor apare în comerț și portocalele, care în special în „luna cadourilor" au foarte mare căutare. — Dacă veni vorba de mărfuri, spuneți-ne ce vor recomanda comerciali lucrătorii inceastă lună cumpă arătorilor? Bineînțeles, ne referim la noutăi... — Sunt foarte multe cărți, bijuterii, obiecte de parfumerie, instrumente muzicale, discuri, îmbrăcăminte și încălțăminte de iarnă, aparate electrice de uz casnic etc. Am să mă opresc la cîteva exemple de îmbrăcăminte și accesorii ale acestora. Pentru femei există in magazine noutofi la stole-fantezi, paltoane în stil redingotă cu garnituri de blană, baticuri din culori contrastante, poșete din P.V.Q. etc. Pentru bărbați să amintim noile tipuri de cravate foarte la modă, în culori închise cu runte și desene măcele in dungi distanțate. Pentru cravate, numeroase comerțul oferă batiste de buzunar confecționate din material identic. Microinterviu mm c ămwmim