Pentru Socialism, octombrie 1968 (Anul 18, nr. 4568-4594)

1968-10-09 / nr. 4575

orim Stela Costinaț, Tg. Lăpuș. Angajatele au dreptul la un concediu plătit pentru maternitate de 112 zile, din care 52 de zile înainte de naștere și 60 de zile după naștere. Subliniem că această perioadă se calculează în zile calendaristice, deci inclusiv duminicile și sărbătorile legale, Ioan Pop, satul Săsar. După cum rezultă din cele ce ne-afi scris, dv. pînă la data de 1 iulie 1967 au primit ajutor social și nu pensie. După această dată plata ajutorului social a fost sistată pe considerentul că în conformitate cu art. 37 din Legea nr. 27/1966 numai angajații care nu îndeplinesc condiții pentru obținerea unei pensii și sînt lipsiți de mijloace de întreținere au dreptul la ajutor social. Intrucît dv. aveti deja dreptul de pensie — stabilit în cadrul Cooperativei agricole de producție Săsaj — nu puteți beneficia de ajutor social. Gheorghe Pop, Șomcuta Mare. Din scrisoarea dv. nu reiese dacă în momentul de față lucrați sau nu. Referitor la cele ce ne întrebați vă comunicăm următoarele: Pensionarul care rămîne sau se reîncadrează în muncă după pensionare are dreptul să i se recalculeze pensia, luîndu-se în considerare timpul muncii după stabilirea pensiei. Ca bază de calcul se folosește fie salariul avut în vedere la stabilirea inițială a pensiei, fie salariile realizate în perioada lucrată după pensionare, numai dacă a lucrat în această perioadă cel puțin 3 ani. Pensionarii de invaliditate care au continuat activitatea cel puțin 3 ani, dintre care o perioadă după 1 ianuarie 1967, și care cer transformarea pensiei de invaliditate în pensie pentru limită de vîrstă pot solicita ca o dată cu adăugarea timpului lucrat după pensionare să li se folosească ca bază de calcul fie salariile tarifare din perioada lucrată după pensionare, fie salariul avut în vedere la stabilirea inițială a pensiei, adus la nivelul celui în vigoare la data cererii de transformare a pensiei. Mihai Danci, Vișeul de Sus. In lista cuprinzînd locurile de muncă cu condiții deosebite pentru care se acordă concediu suplimentar de odihnă, anexă la H.C.M. 1149/1968, la punctul 149 se prevede un concediu suplimentar de 6 zile lucrătoare pentru activitatea de forjare manuală, forjare mecanică și matrițare la cald, de piese scule, în ateliere special amenași sate din unități industriale. Astfel, dv. beneficiați de concediu suplimentar pe anul calendaristic 1968 numai dacă locul de muncă este un atelier special amenajat, fapt ce se stabilește de conducerea unității. Concediul suplimentar pe anul 1967 s-a stabilit în conformitate cu prevederile H.C.M. 1478/1952; în lista anexă a acestuia, la pct. 44 se prevede un concediu suplimentar de 6 zile lucrătoare pentru forjare. LUCIA SCORȚARU, IULIU MIKE consilieri juridici din cadrul Direcției pentru probleme , muncă și ocrotiri sociale a județului Maramureș TIRG DE TOAMNĂ In perioada 7 octombrie — 2 noiembrie, Ministerul Comerțului Interior a emis o soldare de sezon cu o reducere de prețuri de 30 la sută pentru mărfurile de cerere curentă ca: pardesie, raglane, sacouri, cămăși, ciorapi, șosete, încălțăminte de piele și cauciuc, pălării, articole de marochinărie, poșete și genți de voiaj, cravate, țesături de lină, bumbac și mătase etc. Numărul acestor articole cu preț redus se ridică la circa 500 de articole ce pot cumpărate de la magazinele O.C.L. duse industriale Prodin Baia Mare și la magazinele de specialitate din județ. Tot cu ocazia reducerilor de prețuri, aceste articole se pot cumpăra și cu plata în rate. Magazinul „Moda nouă" din Baia Mare dispune de un bogat sortiment de îmbrăcăminte pentru toamnă și iarnă. Se pot cumpăra, intr-o mare varietate de culori, costume femei, pardesie pentru din tergal și alte stofe. Aici găsim scurte din minoflex, pentru femei, haine din imitație de blană cu prețuri ce variază între 500—600 lei, mesaje, artificiale și naturale, cu și fără guler Ca o noutate, magazinul dispune de haine de velur, scurte și lungi, haine din piele de porc și de oaie. La Magazinul de încălțăminte nr. 64 de pe bulevardul București se pot cumpăra cizmulițe cu toc italian, cu față de piele în culori gri și negru, cizmulițe cu toc de 4 cm, față de box și carîmb înalt din material de stofă în mai multe culori. De asemenea, magazinul dispune de cizmulițe din cauciuc, șoșoni, cu și fără toc, cizmulițe și șoșoni lăcuiți pentru copii, precum și cizme de cauciuc bărbătești. Tot de la acest magazin se pot cumpăra ghetuțe pentru copii combinate cu lac. Magazinul „Menaj" din Piața Libertății a fost aprovizionat zilele trecute cu noi articole de uz casnic. Gospodinele pot găsi în această unitate noile tipuri de perii rotative, „Felix", la prețul de 85 lei, acționate manual și folosite cu succes la curățatul covoarelor și pardoselelor, înlocuind foarte bine aspiratorul de praf. De asemenea s-au pus în vînzare la acest magazin ștergătoare de mozaic și faianță. Tot aici se pot cumpăra: tocătorul de ceapă, la prețul de 20 lei, deschizătoare de conserve de trei tipuri, foarte practice, precum și cuiere din material plastic ce se pot aplica pe sticlă, faianță, fier,, prin simpla umezire. H In sala de lectură a bibliotecii comunale din Ocna Șugatag, cu începere de la ora 18, are loc prezentarea romanului „Mara" de I. Slavici. H Intre orele 11—19, la pavilioanele expoziției din Baia Mare poate fi vizitată expoziția „Dezvoltarea economică și social-culturală în județul Maramureș". Din sălile Muzeului județean Maramureș, orele 10—20, pot fi vizitate expozițiile de istorie și artă. ■ La Casa de cultură din Vișeul de Sus, începînd cu ora 19, au loc activități de club. K CINEMATOGRAFE: BAIA MARE — Dacia: Winneteu III; Minerul: Falsa liră de aur; Popular: Două bilete la matineu; Flacăra: Topkapy; 1 Mai: Sfidarea; SIGHETUL MARMAȚIEI: Ea va ride; BAIA SPRIE: Fredy, lovește tu întîi; ȘOMCUTA MARE: K. O.; TG. LAPUL!: Un nabab maghiar; SEII: Zoltán Karpathy; VIȘEUL DE SUS: Domnul; CAVNIC — Minerul: Vicontele plătește polița, Gutinul: Ienin în Polonia; BORȘA: Escroc fără voie, BĂIȚA: Cerul începe la etajul III; CÎMPULUNG LA TISA: Ce noapte, băieți! ^.XXX^VOCV'XXKXXXXXXXXXXXXXY'CVCXXX'CVW.XXXNWXXVWXXXXXXXXXXxVi PENTRU SOCIAEISM HIDEAGA - DINCOLO DE APAR Unul neavimt localitatea nu-i sare în Hideaga ochi, case frumusețe, școală nouă, lumină electrică, cămin cultural, oameni harnici. .. aceleași semne generale ale belșugului din țara noastră, cu a căror prezență ne-am obișnuit adine. Și totuși, dincolo de aparența generală, fiecare loc din țară are povestea sa, nota sa aparte, micul său specific in cadrul mai larg al progresului general. Hideaga, de exemplu, sat cu 684 de locuitori. .. Cine știe oare că aici, fată de 1945, toate casele sunt noi și că numai in ultimii zece ani s-au ridicat 84 de case? Cine știe că ln școala nouă unsprezece profesori și învățători împrăștie să miita cârtii pe ogorul sufletelor tinere? Profesori în Hideaga. De ce nu? Mă întrețin cu tovarășul T. Coteț, primarul comunei, un om între două vîrste, bine facul, cu o vorbă blinda, dar autoritară. O autoritate ce izvorăște din adînca cunoaștere a lucrurilor și din cei aproape douăzeci de ani de muncă în folosul obștii și în fruntea comunei Satulung. Și fără să vreau, deschid o paranteză pentru a mă întreba dacă nu cumva surprizele cu care m-a întîmpinat satul se datoresc și acumulării de experiență în cei douăzeci de ani de muncă neîntreruptă ai primarului? Cîte sate și comune nu au avut de suferit de pe urma fluctuației cadrelor de conducere? Iată o comună care îți oferă înainte de toate o continuitate și stabilitate a conducerii treburilor sale, condiție de bază pentru perspectivă mai largă de cunoaștere și dezvoltare, de cunoaștere a oamenilor, de dezvoltare a posibilităților existente. .. In ziua de 6 octombrie, satul și-a inaugurat căminul său cultural, clădire nouă, spațioasă, dotată dintru curată... început cu televizor, radio și oră de circa bibliote10.000 volume în valoare de peste 50.000 lei. — Cînd s-a pus construcția încecăminului, tovarășe Hereș? — La 21 august, în acest an, mi se răspunde. Și deoarece tovarășul Augustin Hereș este locțiitorul secretarului comitetului comunal de partid, îl rog să-mi spună cîteva cuvinte despre „istoria“ acestui nou-născut lăcaș de lumină: — .. .Căminul, așa cum îl vedeți, s-a născut din entuziasmul oamenilor, din setea lor de cultură și frumos... Fată de cei 11.000 Iei primiți, cu care am pornit-o inițial, prin munca tuturor, voluntară și exuberantă, s-au făcut economii de circa 45.000 lei... In fruntea acțiunilor au stat deputații loan Pogăceș, Simion Pogăceș, Olga Buciuman, sătenii Ștefan Ștefoi, Cornel Fechete, Maria Verzeș, Nicolae Crișan... — Ce vă propuneți? — Multe... Voi vom prezenta în curînd un cor de 40—50 de persoane, condus de neobositul profesor Adrian beneficiem de Bejan, ajutorul și maestrului experiența Vasile Becea. De asemenea o formație de dansuri, cu care vrem să depășim Mogoșeștiul. Și ne-am gîndit, tot aici la cămin, să găzduim un muzeu sătesc care să stringă la un loc patrimoniul de frumusețe al portului și obiectelor noastre populare... Va fi ceva de pe acum aparte deoarece comuna noastră se găsește la confluenta a trei zone etnografico-folclorice: Țara Chioarului, Someș și Codru... Dar ce are mai de preț comuna sunt oamenii ei harnici și modești, pe care i-am văzut la inaugurarea căminului cultural ore în șir, căci ore în șir s-au succedat pe scena nouă echipele venite să aducă omagiul lor inițiativei împlinite.. ■ Și tot în semn de omagiu, de stat de Ansamblul și dansuri a cintece oferit sătenilor spectacolul „Cîtu-i Maramureșu". Se naște o singură problemă: față de setea de cultură și artă a locuitorilor din Hideaga, căminul acesta, cît o fi el de spațios și nou, in curînd va fi prea mic... Am jucat cu Ansamblul in sata unei săli arhipline, bisați la fiecare număr din program... Mă consolez cu gindul, că deplasare la viitoarea în ea vom juca Hideadouă spectacole: matineu și seara. ..O fac cu plăcerea cu care doresc succes noului lăcaș de cultură. LIVIU BORLAN CARAMBOL De unde venea și unde se ducea Deunăzi, Francisc Takacs, tractorist la I.D.AR. Baia Mare, se Întorcea cu tractorul de la înmormîntarea unui coleg din Ferneziu, mort intr-un accident de circulație. Pe drum, părîndu-li-se suspect, organele de control l-au pus să sufle în fie la alcoolscop și aceasta s-a Francisc Takacs înverzit, băuse zdravăn. Oprit de organele de control și întrebat dacă a consumat băuturi alcoolice, șoferul Vasile V. Pop a negat. Fiola alcoolscop l-a dat insă de Amendat cu 300 lei, el nu s-a dat însă „bătut", ci a oprit tractorul în appopierea bufetului Lăpuș. A mai băut și aici niște țuică și hai acasă, cu tractorul. Dar n-a mai ajuns. A fost găsit în aceeași seară într-un șanț. Răsturnase tractorul, iar el scăpase ca prin minune nevătămat, gol. „Doar o halbă cu bere", a recunoscut șoferul. Cînd i s-au cerut insă actele s-a făcut „foc". „Vreți să mă amendați ? Pentru o halbă cu bere?! Atunci poftim". Zicînd a aruncat toate acestea, actele sale și ale mașinii și s-a dus. Firește, actele n-au fost lăsate în drum. Ele au fost duse la miliție. Șoferul Vasile V. Pop . Un grav accident de circulație s-a petrecut în seara zilei de 4 octombrie la ora 18,30 in fața sediului Combinatului minier din Baia Mare. Ioan Ștef din Baia In seara zilei de 4 spre 5 octombrie, Serviciul de circulație al Miliției municipiului Baia Mare a organizat un raid prin cartiere pentru a depista pe șoferii care parchează mașinile în locuri nepermise, conturbînd astfel liniștea cetățenilor pe timp de venit chiar a doua zi după ele. A achitat amenda de 300 de lei Și s-a dus. Acum nu mai semăna de loc cu șoferul din seara anterioară. Ca să vezi ce poate face o halbă cu bere! Mare, care circula fără permis de circulație cu scuterul 46 MM 4478, a intrat intr-un autocamion care circula reglementar, Ioan Ștef s-a accidentat grav și a fost transportat la spital, noapte și distrugînd zonele verzi. Cu acest prilej au fost sancționați 113 șoferi. Majoritatea mașinilor parcate în locuri nepermise sunt proprietatea întreprinderilor și instituțiilor băimărene. De reținut: Asemenea acțiuni vor mai continua. Dv. unde vă parcați mașina ? „Doar o singură halbă“ Accident grav Pe ce loc parcați mașina? TELEVIZIUNE Miercuri 9 octombrie 1968 11.00 Curs de limba franceză (reluarea lecției de luni). 11.30 Curs de limba engleză (reluarea lecției de marți). 12.00 TV pentru specialiștii „Cibernetică", din industrie, ciclul 12.30 închiderea emisiunii de dimineață. 17.30 Consultații la limba română (clasa a XI-a). Tema: Contribuția lui Camil Petrescu la dezvoltarea romanului românesc de analiză. 18.00 Telecronica economică. 18.30 Curs de limba germană. 19.00 „Club XX" — emisiune pentru tineret. 19.30 Telejurnalul de seară. 19.50 Buletinul meteorologic. Publicitate. 20.00 Studioul de poezie. 20.10 Recitalul baritonului Vasile Martinom. 20.30 Transmisiune în direct de la Combinatul siderurgic Galați. — Intrarea în funcțiune a stației de granulare a zgurei. 20.50 Transfocator. — „Trăsătura comună" — raidanchetă în Craiova. 21.05 Muzică pentru micul ecran. 21.25 Avanpremiera. 21.40 Telecinemateca: „Deputatul de Baltica" — o producție a studiourilor sovietice. 23.15 Telejurnalul de noapte. 23.25 închiderea emisiunii- O duminică grozavă Luni, ora 6,30. Măi pregăteam să plec la serviciu, cînd... telefonul începe să sune. „Cine-o mai fi și matinalul ăsta?" Ridic receptorul. „Aici... Salve, Nicule! Aici, Fănică. Dragă, mă iartă că te iau așa dis-de-dimineață, dar știam că numai la ora asta te prind". „S-a-ntîmplat ceva?“ — întreb eu. „Nu s-a întîmplat nimic. Pentru asta ți-am și telefonat. .. Dar tu ai putea face să se intimple“ insinuează el. „Fii mai explicit“. „Uite despre ce-i vorba, mă băiatule... La voi s-a ivit un post liber pe care l-a solicitat nevastă-mea și... cum tu ești prieten cu directorul...“ „Pentru postul respectiv se cer studii de specialitate — încep să-i explic eu — și nevastă-ta, după cît știu eu. ..“ Lasă, dragă — mă întrerupe el — să nu am noi mai catolici decit Papa. Ce, parcă nu mai sunt și alții care... Las că știm noi. Tu, dacă vrei, poți. Miercuri se iau în discuție cererile. .. Pînă atunci, vezi tu... Apropo, ce faci duminică?“. „Stau acasă. Urmăresc meciul la televizor. Melania e plecată la țară cu copiii“. „11 vedem la mine. Ești invitatul meu la Pregătește Angi un borș, așa cum masă, îți place ie. Și cu ardei iuți. Vino mai devreme... Să știi că nu ne așezăm la FOILETON masă fără tine. Cu binel Te-așteptăm. ■“ Marți. Aceeași oră, același telefon. „Noroc, Nicuiel Aici, Victor, ce mai faci, domnule, nu te vede lumea cu anii, ai început să ocolești vechii prieteni...“. „Sunt ocupat, încheiere de trimestru. .„Ei da. Ascultă Nicule, tu te cunoști bine cu șeful meu". „Destul de bine. Conlucrăm". „Tu ai putea să mă ajuți. „In ce problemă?“. „Domnule, am făcut-o și eu, dehi, ca tot omul... Care-i ușă de biserică?... da șeful ăsta e încuiat rău. ■ ■ îi cunoști doar...“ „Nu-nțeleg". „Domnule, m-am dus pe teren... acolo m-am încurcat cu niște amici la un păhărel și... trei zile am ținut-o-ntr-una... Cînd mă-ntorc, furtună. .. Că mă sancționează, că sunt recidivist, că sunt recalcitrant și... alte baliverne. .. A convocat pentru joi o ședință... cică să hotărască colectivul. Fă-i să renunțe... Dacă tu vorbești cu el... Apropo, ce faci duminică?“. „Stau acasă. Urmăresc meciul. Metania...". „Fii serios, domnulel Ești invitatul meu... trimit la socri după o damigeana. .. pregătesc grătarul... ieșim la iarbă verde... O să petrecem o duminică grozavă... Par Și nu uita, te rog...“. Miercuri. Idem ora, idem telefonul. „Bonjur, Nicuiel Aici Dodu. Monșer, să t3 iau la direct. Tu ai ceva relații pe la Spațiul locativ? Cu funcția ta... „Cunosc. ..“. .— încerc să fiu evaziv. „Perfect. Atunci ești omul meu. Monșer, vreau să obțin locuință“. „Păi, ai garsonieră. ..“. „Chichineața aia? Peste două săptămîni se dă în folosință un bloc nou. Pe Ceasornicari. Aș vrea un apartament". „Bine, da' tu eși necăsătorit, apartamentele se repartizează familiștilor. ..“. „Monșer, m-am săturat de diimineață... nu poți invita niște prieteni, nu poți organiza absolut nimic... Vineri se dau repartițiile. Treci tu pe-acolo... Apropo, ce faci duminică?“. .. acasă... televizorul.. . Melania, „O. K.! Ești invitatul meu. La mandatar. .. aduc și două gagici... o schie ca-n basme“. Duminică. Primul telefon: „Aici Cu tovarășul Nicolae Andrei“. „Ei in persoană“. „Aici tovarășul Ștefan Brebu, Tovarășe Andrei, eu regret dar trebuie să contramandez invitația pe care v-am făcut-o pentru astăzi. Sofia mea s-a îmbolnăvit subit. Vă salut, tovarășe Andrei“. Al doilea și al treilea telefon le-am primit pe același „ton“. Răsuflu ușurat. Ce m-aș fi făcut, cu trei invitații, în aceeași zi, la aceeași oră?... AUREL MURGAN 1S\i\\ V sI I I. F. TG. LĂPUȘ str. Țibleșului nr. 2 livrează din stocuri disponibile, fără repartiție, următoarele materiale : — rulmenți diferiții ;— piese de schimb pentru funiculare; — piese de schimb pentru motoare S 15 și S 18; — pistoane și cilindri pentru ferăstraie „Drujba 4". Comenzile se depun la serviciul aprovizionare. Informații la telefon 35. Uzina chimico-metalurgică „1 MAI“ BAIA MARE vinde din stocuri disponibile, fără repartiție, pe bază de comandă: — piese de schimb auto; — rulmenții — caolini — tablă zincată 1,5 mm; — țeava de construcție 101x10 mm; — laminate de cupru; — fibră „Vulcan" 1,5 mm. Lista detaliată pe specificații se află la serviciul aprovizionare, telefon 3861, interior 181, vinde fără repartiție din stocuri disponibile: • rulmenți; — piese de schimb auto SR 131; SR 101; IMS 59; UZB 22; — chimicale și sticlărie de laborator; —* fitinguri din P.U.C.; — țesături din alamă și bronz fosforos; — combinezoane din doc; — materiale și aparataj electric. Listele detaliate se pot consulta la serviciul aprovizionării. Informații suplimentare la telefon 1518. strada Eliberării nr. 15, LICEUL ECONOMIC DIN BAIA MARE anunță că organizează un concurs de admitere în anul I (clasa a IX-a), curs seral și fără frecvență, la data de 14 octombrie 1968. Se primesc absolvenți ai școlii generale care lucrează in specialitate. Informații suplimentare se primesc la secretariatul școlii, str. Progresului nr. 45, telefon 3289. Miercuri 9 octombrie 1968 întreprinderea industrială „Iza" Vîșeu de Sus oferă fără repartiție întreprinderilor agricole de stat și cooperativelor agricole de producție acest produs, loco stația de încărcare. Comenzile se depun la serviciul desfacere al întreprinderii. Informații la telefon 219. Anunț întreprinderea „Agrofruct" cu sediul în Baia Mare, Bd. București, nr. 27, ANGAJEAZĂ IMEDIAT, PENTRU PERIOADE LIMITATE DE TIMP, FEMEI ȘI TINERI. Informații suplimentare se pot obține la sediul întreprinderii, telefon 2030.