Pentru Socialism, septembrie 1969 (Anul 19, nr. 4855-4879)

1969-09-11 / nr. 4863

4 VIZITA LA HAHÓII DELEGAȚIEI DE PARTID ȘI DE STAT A REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA întrevederi ale tovarășilor Ion Gheorghe Maurer și Paul Niculescu-Mizil HANOI 10. — Trimișii speciali Agerpres, A. Ionescu și I. Gălăteanu, transmit: In după-amiaza zilei de 10 septembrie, tovarășii Ion Gheorghe Maurer și Paul Niculescu-Mizil au avuit o întrevedere cu tovarășul Fiam Van Dong, membru al Biroului Politic, al C.C. al Partidului celor ce muncesc din Vietnam, președintele Consiliului de Miniștri al R.D. Vietnam. A fost de Tran Danh Tuyen, membru fată supleant al Biroului Politic al C.C. al Partidului celor ce muncesc, ministru pentru problemele industriei. Convorbirea care a avut loc cu acest prilej s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. HANOI 10. — Trimișii speciali Agerpres, Adrian Ionescu și Ion Gălăteanu, transmit: Mărți după-amiază, la reședința din Hanoi, a delegației române, care a participat la funeraliile președintelui Ho Și Min, au făcut o vizită Trinh Dinh Thac, președintele Comitetului Central al Alianței forțelor naționale, pașnice din Vietnam, democratice și vicepreședinte al Consiliului Consultativ al Guvernului Revoluționar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud, Nguyen Van Thien, membru al C.C. al Frontului Național de Eliberare din Vietnamul de sud, șeful reprezentanței speciale a Republicii Vietnamului de Sud în Republica Democrată Vietnam, Jie Xuang Son, reprezentant al Partidului revoluționar al poporului din Vietnam. Cu acest prilej, tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Ștefan Peterfi și Constantin Băbeanu, ambasadorul României la Hanoi, au avut o convorbire prietenească cu oaspeții. HANOI 10. — Trimișii speciali Agerpres, A. Ionescu și I. Gălățeanu, transmit: Tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Paul Niculescu-Mizil, Comitetului Executiv, al membru al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., Ștefan Peterfi, membru supleant al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, au vizitat la 10 septembrie Muzeul de istorie din capitala R.D. Vietnam. Delegația română de partid și de stat a fost însoțită de Tran Danh Tuyen, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al partidului celor ce muncesc, ministru pentru problemele industriei de pe lângă Consiliul de Miniștri al R.D. Vietnam. Oaspeții au fost salutați de Huang Hung, directorul Muzeului, care a dat pe parcursul vizitei ample explicații in legătură cu principalele exponate. Huang Hung a relevat, printre altele, că populația manifestă un mare interes față de muzeu și de aceea el a rămas deschis și în perioada bombardamentelor asupra Vietnamului de nord, parte din cele mai valoroase exoponate au fost evacuate și sunt păstrate cu grijă. El a menționat, de asemenea, că săpăturile arheologice mai recente și alte cercetări, care nu au încetat nici o clipă, au adus mărturii noi, de mare importanță, cu privire la originea și dezvoltarea poporului de pe aceste meleaguri. Directorul a menționat, de asemenea, că muzeul întreține legături de colaborare științifică cu mai multe instituții similare din alte țări, printre care și din țara noastră. La încheierea vizitei, tovarășul Ion Gheorghe Maurer a dat înaltă apreciere muzeului și, împreună cu membrii delegației române de partid și de stat, a semnat în cartea de onoare cuvinte elogioase, sonatelor ce subliniind valoarea eiînfățișează sintetic și obiectiv istoria multimilenară a poporului vietnamez, străvechea sa cultură și civilizație, lupta sa eroică pentru dependenței naționale apărarea snîmpotriva agresiunii străine, împotriva colonialismului și pentru libertate și imperialismului, independentă, pentru făurirea unui viitor strălucit. în interesul unității și păcii în Africa (Urinare din pag. 1) suveranității țărilor africane, combaterea efectelor neocolonialismului și imperialismului, perfecționarea căilor de rezolvare a conflictelor dintre diverse state ale continentului în vederea instaurării unui climat general de pace și stabilitate. Relevind necesitatea reglementării aemene cu îndelungatei crize nnconsecințe tragice pentru cea mai mare țară a continentului negru, participanții la conferința de la Addis Abeba au adoptat o rezoluție cerînd părților beligerante să înceteze ostilitățile și să înceapă vorbirile de pace bazate conpe principiul menținerii unității statului nigerian. Printre alte acțiuni concrete ale ediției din acest an a conferinței la nivel înalt a O.U.A. trebuie amintit faptul că pentru sprijinirea mișcărilor de eliberare naționale a fost creat un comitet special însărcinat să studieze modalitățile de intensificare a activității Comitetului O.U.A. care coordonează lupta de eliberare a popoarelor africane aflate încă sub jugul colonial. In ceea ce privește criza din regiunea Orientului Apropiat, țările membre ale Organizației Unității Africane și-au exprimat îngrijorarea, cerînd urgenta aplicare a rezoluției Consiliului de Securitate din noiembrie 1967. Conferința africană la nivel înalt a demonstrat că este o organizație viabilă, O.U.A. capabilă să-și aducă contribuția la soluționarea dificilelor și complexelor probleme ale continentului negru. Situația din irlanda dc nard BELFAST 10 (Agerpres).Trupele britanice dislocate în Ulster au început miercuri dimineața o serie de operațiuni menite să delimiteze printr-o „linie a păcii" cartierele catolice ale Belfastului de cele protestante. Delimitarea va lua forma concretă a unui gard de sîrmă ghimpată. Zona de demarcație va fi plasată între strada Divis, locuită de catolici, locul unde se desfășoară, de obicei, cele mai grave incidente, și cartierul protestant Shankhill Road. Armata va lua și alte măsuri în scopul asigurării securității celor două comunități. S-a anunțat, de asemenea, că circulația în Belfast va fi suspendată în timpul nopții în regiunile în care se află instalate baricade. Cu prilejul unei cuvântări radiotelevizate, primul ministru nord-irlandez, Chichester Clark, a declarat marți seara că va demisiona dacă guvernul său nu va reuși să pună în aplicare programul de reforme adoptat recent, program care are drept scop să acorde o serie de drepturi civile minorității catolice. PENTRU SOCIALISM in legătură cu cea de-a 24-a sesiune a Adunării Generale a O. N. U. NEW YORK 10 (Agerpres). La Națiunile Unite s-a anunțat că dezbaterile generale din cadrul celei de-a 24-a sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. se vor desfășura între 18 septembrie și 8 octombrie. Potrivit tradiției, șefii delegațiilor țărilor membre vor expune punctul de vedere al guvernelor lor asupra problemelor internaționale de actualitate. Pe ordinea de zi provizorie a sesiunii figurează 102 probleme și dezbaterea lor se va încheia în principiu la 17 decembrie. Atît definitivarea ordinei de zi, cit și programul de lucru suntinsă de competența Adunării Generale, căreia îi revine sarcina de a adopta hotărîrea finală. Potrivit informațiilor neoficiale de la sediul O.N.U., candidatul cu cele mai mari șanse de a fi ales președinte al sesiunii este reprezentanta Liberiei, Angie Brooks. Dacă acest pronostic se va confirma, atunci va fi pentru a doua oară, în Întreaga istorie a O.N.U., când președinția Adunării generale va reveni unei femei. După convorbirile franco - vest-germane de la Bonn BONN 10. — Corespondentul Agerpres, Mircea Moarcăș, transmite: Pronosticurile majorității ziarelor vest-germane și franceze privitoare la vizita președintelui Pompidou la Bonn s-au adeverit: ea nu a fost prin rezultatele nici spectaculoasă, nici de naturivă să aducă unele schimbări de fond in politica externă a celor două țări. Expunerile succinte făcute de purtătorii de cuvînt ai celor două delegații și răspunsurile date la întrebările corespondenților de presă acreditați la Bonn au relevat in bună măsură că tematica principală a convorbirilor franco-vest-germane a fost economică și numai în subsidiar politică. Președintele țarul Kiesinger Pompidou și canceau ținut să-și exprime deplina satisfacție pentru dezvoltarea cooperării bilaterale franco-vest-germane în domeniile tehnic, tehnologic, comercial și industrial și să califice actuala întîlnire la nivel înalt drept o contribuție la dezvoltarea viitoare a relațiilor dintre țările lor. Generalul de Gaulle a fost acela care a defrișat terenul colaborării noastre, noi am venit să-i tragem brazdele, a declarat plastic purtătorul de cuvânt francez Leo Hamon. Referindu-se la problema atît de mult discutată a aderării Marii Britanii la piața comună el a precizat că ea va fi luată în discuție cu prilejul înăluirii de la Bruxelles a miniștrilor de externe ai țărilor „celor șase" convocată din inițiativa Franței pentru 15 septembrie și că orice hotărîre definitivă va fi luată numai in cadrul întîlnirii la nivel înalt ce va avea loc după toate probabilitățile înainte de sfîrșitul acestui an. In acest cadru, fiecare dintre „cei șase" va putea să se pronunțe asupra repercusiunilor lărgirii organizației. Purtătorul de cuvint vest-german, Gunther Diehl, a subliniat că în cadrul convorbirilor cele două părți „și-au reafirmat ziunea lor față de N.A.TO., a deși politica de unitate europeană". Răspunzînd la o întrebare a corespondentului Agerpres la Bonn, purtătorul de cuvînt francez declarat că în cadrul convorbirii lor dintre conducătorii celor două state a existat o unitate deplină de vederi în problema relațiilor cu țările socialiste și în domeniul securității europene. Interesul general, a adăugat el, este în viziunea franceză ca Europa să devină o entitate cu o conștiință și originalitate proprie, depășind politica blocurilor militare. Atît presa vest-germană cit și cea franceză sosită miercuri dimineața la Bonn scot în evidență că rezultatele întrevederilor franco-vest-germane depășesc numai cu puțin cadrul protocolar. Ziarul „Le Monde" găsește o explicație plauzibilă: „Fără îndoială, astăzi francezii sunt mai mult preocupați de problemele lor economice și financiare decât de problema europeană, iar vest-germanii, ei înșiși, sînt în parte absorbiți de o confruntare electorală care le mobilizează toate energiile". ECUADOR. — Aspect de la primul seminar „Lenin și clasa muncitoare ecuadoriană", organizată în cadrul manifestărilor consacrate centenarului nașterii lui Lenin. ' ~ Apelul adresat de Indira Gandhi poporului indian DELHI 10 (Agerpres). Intr-o declarație făcută la Delhi, cu ocazia unui miting, primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, a adresat un apel întregului popor de a sprijini politica economică guvernului menită să contribuie la progresul și prosperitatea țării. Principala problemă a Indiei o constituie actualmente dezvoltarea producției agricole și industriale — a subliniat Indira Gandhi. Referindu-se la naționalizarea marilor instituții bancare, primul ministru al Indiei a precizat că această hotărîre a guvernului este numai un prim pas în acțiunea de consolidare a independenței economice a tării. Multe alte măsuri vor mai trebui să fie luate-a declarat Indira Gandhi — pentru ca toate straturile populației Indiei să beneficieze de roadele independenței politice și economice a tării. Ziua de luptă împotriva analfabetismului în Iran TEHERAN 10 — Corespondentul Agerpres, N. Popovici, transmite: Ziua de luptă contra analfabetismului, proclamată în 1965 de întrunirea miniștrilor educației și învățămîntului din țările lumii, desfășurată la Teheran, a fost sărbătorită in Iran prin manifestări diverse. Șahinșahul Mohammad Reza Pahlavi a adresat cu acest prilej un mesaj care subliniază rezultatele obținute în Iran în ultima perioadă în lupta pentru lichidarea analfabetismului. Se menționează că numai în cursul anului trecut peste un milion de persoane au început cursurile școlilor de alfabetizare. In legătură cu activitatea desfășurată de guvernul iranian în acest domeniu, ministrul educației, d-na Farrokhrou Parsaye, a subliniat că organizarea cursurilor de alfabetizare constituie doar un aspect al actualei „revoluții educative" din Iran. Acest proces profund a inclus totodată, schimbarea bazelor învățământului primar, secundar și universitar. Joi în septembrie 1966 La Tîrgul interna■UIUUBWWWțional de la Viena Pavilionul României vizitat de președintele Republicii Austria VIENA 10. — Corespondentul Agerpres, P. Stăncescu, transmite președintele Miercuri la amiază, Republicii Iria, Franz Jonas, a vizitat Auspavilionul Republicii România din cadrul Socialiste Tirgului Internațional de la Viena. Șeful statului austriac a fost întîmpinat și salutat de Dionisie Barcea, însărcinat cu afaceri a.i. al Ambasadei României la Viena, și de alte persoane oficiale române. Președintele s-a interesat de produsele noi expuse la Viena, de caracteristicile lor și de uzinele furnizoare. în Brazilia Arestările continuă RIO DE JANEIRO 10 (Agerpres). Autoritățile braziliene au operat marii noi arestări ca urmare a răpirii ambasadorului S.U.A. în această țară, Burke Elbrick. Poliția a difuzat, de asemenea, portretele-robot a șapte bărbați și o femeie care ar fi participat la răpire. Observatorii consideră că persoanele arestate pînă acum par să fi avut legături foarte îndepărtate cu răpitorii ambasadorului american sau cu organizația politică care a revendicat această acțiune. Pe de altă parte, la Rio de Janeiro au sosit mai mulți generali care urmează să participe la un consiliu al comandanților militari însărcinat, după cum relatează agenția France Presse, să reglementeze „succesiunea definitivă a președintelui țării, Arthur Costa e Silva". Adoptarea de noi acte Instituționale RIO DE JANEIRO 10. — Corespondentul Âgerpres, V. Oros, transmite: In ultimele două zile guvernul brazilian a adoptat trei acte instituționale (nr. 13, 14 și 15) prevăzînd introducerea pedepsei cu expulzarea din țară a oricăror persoane considerate „periculoase pentru siguranța națională", precum și extinderea pedepsei capitale la „delictele de participare la războiul revoluționar". De asemenea, s-a hotărît amînarea cu un an a alegerilor municipale în nouă state ale federației braziliene fixate inițial pentru 15 noiembrie 1969. Prevederile actului instituțional nr. 13, referitoare la expulzare, au și fost aplicate celor 15 foști deținuți politici, care duminica trecută au fost eliberați și transportați în Mexic conform condiției impuse autorităților braziliene pentru eliberarea ambasadorului S.U.A. la Rio de Janeiro, Burke Elbrick, sechestrat joia trecută în centrul orașului. Intr-un mesaj adresat miniștrii militari care și-au națiunii asumat provizoriu prerogativele prezidențiale afirmă că „ordinea și liniștea vor fi menținute cu orice preț". BARI 10 (Agerpres). — „Noi dorim ca Mediterana să poată redeveni cet mai curind posibil un mare bazin al colaborării pașnice", a declarat Mariano Rumor, primul ministru al Italiei, inaugurînd miercuri, la Bari, cea de-a 33-a ediție a Tirgului Levantului. In cei aproape 50 de km pătrați ai tirgului, expun anul acesta produsele 40 de țări, printre care și România. Un colocviu de hidrodinamică la Tokio ■ Liderul mișcării de partizani din Bolivia a fost ucis ■ Marș de protest al studenților din Seul ■ îngrijorarea cercurilor oficiale spaniole Cunoscutul scriitor britanic J. B. Priestley a împlinit 75 de ani ■ [UNK] Kenya. Asasinul lui Tom Mboya condamnat la moarte . Regiunile de coastă ale Canadei devastate de uraganul „Geide“ TOKIO. La Universitatea din Tokio a avut loc un colocviu de hidrodinamică. Lucrările au fost deschise de prof. dr. ing. V. Harnaj, președinteleternațional pentru Comitetului influide polifazate. In cadrul colocviului au fost examinate unele probleme de hidrodinamică și difuzarea curenților proveniți de la centralele termonucleare de coastă. Specialiștii japonezi au manifestat mult interes in colaborarea științifică cu specialiștii români. LA PAZ. — Ministerul de interne al Boliviei a anunțat că liderul mișcării de partizani din această țară, Guido Peredo, a fost ucis marți în orașul La Paz. Moartea lui Peredo a avut loc după ce, împreună cu un grup de tovarăși, a încercat să se polițiștilor ce au înconjurat opună locuința unde se găseau. Mai multe persoane din acest grup au reușit să scape. j SEUL. Aproximativ 1.000 de studenți sud-coreeni au participat marți pe străzile Seulului la un marș de protest ției autorităților împotriva intende a-i asigura lui Pak Cijan Hi un al treilea mandat prezidențial. Unitățile de poliție, dotate cu echipament special împotriva demonstranților, au lansat proiectile cu gaze lacrimogene, încercînd să-i împrăștie pe studenți. S-au produs incidente violente, care au durat aproximativ trei ore și s-au soldat cu rănirea mai multor persoane. MADRID. Campania de demascare a corupției existente în cercurile economice și financiare din Spania, declanșată de presa din această țară în urma descoperirii afacerii Matesa, a început să îngrijoreze cercurile oficiale spaniole. Ministrul finanțelor, Juan Jose Espinosa San Martin, a exprimat, neliniștea guvernului spaniol față acestui scandal de „repercursiunile financiare care riscă să compromită comerțul spaniol și reputația oficiale de credit", organismelor oL LONDRA. Cunoscutul scriitor britanic J. B. Priestley a împlinit zilele acestea 75 de ani. In cinstea acestei aniversări, editorul său a scos de sub tipar ultima sa carte, „Prințul plăcerii și consiliul său de coroană". Boynton Priestley, care are John la activul său peste 100 de lucrări, nu a fost în îndelungata sa carieră numai romancier, critic, eseist, dramaturg și ziarist, el s-a afirmat și pe plan politic. El s-a declarat în repetate rînduri un adept al dezarmării nucleare. NAIROBI. Curtea supremă a Kenyei a condamnat miercuri la moarte pe Nahashon Isaac Nyenga Njoroge, acuzat de uciderea la 5 iulie trecut, a ministrului pentru probleme economice, Tom Mboya. In cursul procesului, inculpatul a refuzat să-și recunoască vinovăția. Principala probă pe care s-a bizuit instanța pentru pronunțarea sentinței a fost faptul că arma cu care a fost comisă crima a fost găsită în posesia lui Morage. MONTREAL, Uraganul „Gerde", care timp de cîteva zile a devastat regiunile de coastă ale Canadei a afectat miercuri și provincia Quebec. El este însoțit de ploi torențiale. Viteza vîntului a atins 128 km pe oră. In provincia Nova Scoția liniile telefonice și rețelele electrice au fost deteriorate, capitala provinciei Halifax nemaiputînd fi alimentată cu curent electric. Circulația rutieră și feroviară a fost întreruptă. In unele regiuni s-au produs inundații. PRONOEXPRES La tragerea din seara zilei de 10 septembrie a.c. au fost extrase din urnă următoarele numere: Extragerea I: 11, 20, 31, 4, 18, 43; Fond de premii: 321.532 lei. Extragerea a II-a: 29, 13, 34, 18, 1, 28, 37; Fond de premii: 263.599 lei. Redacția și administrația Baia Mare, Bd. București nr. 25. Telejon: 1320, 1321 și 1322. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii și chiptorii voluntari din întreprinderi și instituții. Tiparul: întreprinderea poligrafică Maramureș»