Pentru Socialism, noiembrie 1969 (Anul 19, nr. 4907-4932)

1969-11-08 / nr. 4913

4 _ Declarația guvernului R. D. Vietnam cu privire la discursul din 3 noiembrie al președintelui Nixon HANOI 7 (Agerpres). Guvernul Republicii Democrate Vietnam a dat publicității o declarație privind discursul din 3 noiembrie al președintelui Statelor Unite, Nixon, asupra problemei vietnameze. In discursul său, se spune în declarație, președintele Statelor Unite a declarat că politica sa în problema vietnameză constă în „căutarea păcii“, prin realizarea „planului de vietnamizare" a războiului. Statele Unite, se menționează în declarație, vor să-și retragă trupele cu intermitente, fără fixa o dată pentru retragerea lora totală, adică vor să prelungească pe un termen nedefinit războiul. Ele declară că nu vor retrage decit forțele terestre, adică doar o parte din trupele americane, lăsînd restul să ocupe Vietnamul de sud pentru o perioadă îndelungată. Guvernul american „exercită o presiune militară maximă“ pentru a-și asigura „o poziție de forță" în negocieri, pune condiții pentru retragerea trupelor americane. El se opune formării unui guvern de coaliție provizoriu larg reprezentativ. Guvernul american cere să fie lăsată administrației Thieu-Ky-Kiem grija de a organiza alegeri generale, în mod evident frauduloase, sub amenințarea armelor americane și trupelor saigoneze. Politica președintelui Nixon constă în continuarea războiului de agresiune și nu în căutarea unei reglementări politice a problemei vietnameze. Poporul vietnamez, se arată în continuare în declarație, este hotărît să-și intensifice lupta pînă la dobîndirea drepturilor sale naționale legitime. Orice soluție corectă a problemei vietnameze trebuie să se bazeze pe respectul acestor drepturi și a dreptului populației sud-vietnameze să dispună de soarta sa. Statele Unite trebuie să înceteze agresiunea, să retragă fără condiții din Vietnamul de sud toate trupele americane și cele ale țărilor străine cu care sunt aliate, trebuie să renunțe la menținerea administrației saigoneze și să lase populația sud-vietnameză să-și rezolve problemele proprii, fără amestec din afară. Această soluție logică și rezonabilă deschide calea justă pentru reglementarea problemei vietnameze. Poporul vietnamez și guvernul Republicii Democrate Vietnam cheamă popoarele din întreaga lume să-și sporească sprijinul și ajutorul acordat luptei drepte poporului vietnamez împotriva a agresiunii americane. ITALIA MIȘCAREA GREVISTA CONTINUĂ rea ROMA 7 (Agerpres). O Mișcarevendicativă începută cu două luni în urmă în Italia a continuat joi cu o serie de greve în principalele orașe industriale, afectînd mai multe sectoare economice. la Milano, Torino, Veneția, Florența și în alte centre industriale au avut loc manifestații ale lucrătorilor din metalurgie, construcții, industria chimică și farmaceutică, transporturi publice și telecomunicații. Grevele afectează în continuare uzinele de automobile „Fiat" și „Alfa-Romeo". Manifestațiile au fost organizate de către principalele centrale sindicale, care reclamă o sporire a rolului muncitorilor în conducerea uzinei, îmbunătățirea condițiilor de salarizare și de muncă și o soluționare promptă a problemei locuințelor, sistemului fiscal și asistenței sociale. PENTRLî SOCIAI KM Michael Stewart s-a pronunțat in favoarea organizării unei conferințe in problema securității europene BOMZ (Agerpres). Intr-un interviu acordat ziarului vest-german „Frankfurter Rundschau", ministrul de externe al Marii Britanii, Michael Stewart, s-a pronunțat în favoarea organizării unei conferințe în problema securității europene. Stewart a sugerat inițierea unor tratative prealabile, atît bilaterale, cit și între grupuri de țări, astfel ca această conferință să fie bine pregătită și să-și atingă scopul propus. Pe de altă parte, ministrul de externe britanic a cerut ca la eventuala conferință să fie reprezentate și S.U.A. și Canada. S-Uft: Pregătiri în vederea organizării unor noi manifestații antirăzboinice WASHINGTON 7 (Agerpres). In numeroase orașe americane continuă pregătirile în vederea organizării unor noi manifestații antirăzboinice, programate pentru zilele de 13, 14 și 15 noiembrie. Organizațiile pacifiste au anunțat că la New York va avea loc o demonstrație de masă împotriva războiului din Vietnam, după care va fi organizat un marș spre Washington. Observatorii politici apreciază că „Marșul asupra Washingtonului" de la 15 noiembrie ar putea fi cea mai manifestație antirăzboinică mare din istoria S.U.A. Pentru a reduce din amploarea acestor demonstrații, autoritățile americane mobilizează puternice forțe polițienești. Ministrul federal al justiției a declarat joi că se va face uz de forță pentru a se împiedica orice manifestație de masă în apropierea Casei Albe. La rîndul său, ministrul adjunct al justiției, Richard Kleindienst, a precizat că trupele gărzii naționale vor ajuta poliția pentru menținerea ordinii. Ministerul Apărării a anunțat că unități speciale vor fi mobilizate în permanență în apropierea Washingtonului. Poliția americană a luat măsuri fără precedent, scrie ziarul „Washington Post". A fost elaborat un plan în detaliu de direcția poliției din capitala Statelor Unite. Un număr de 3.800 de polițiști vor fi gata să intervină în orice moment pentru restabilirea ordinii. In apropierea capitalei vor staționa 10.000 de soldați ai armatei regulate. Comandamentul gărzii naționale , din districtul Columbiai a anunțat că 1.200 de persoane vor fi în stare permanentă de alarmă. A fost creat un „Centru operativ de comandă" pentru coordonarea activității detașamentelor de poliție, a trupelor regulate și a unităților gărzii naționale. B IN CADRUL PROGRAMULUI DE COLABORARE CULTURALĂ ROMÂNO-IUGOSLAV. 1. FILME ROMANEȘTI TRANSMISE DE TELEVIZIUNEA VEST-GERMANA. 1. OBIECTIVUL FUNDAMENTAL AL GUVERNULUI PERUVIAN — INDEPENDENȚA ABSOLUTĂ A ȚÂRII. B ’A VIENA TRAFICUL FLUVIAL A FOST ÎNCHIS. CU AJUTORUL COMPUTERULUI. B DATORITA UNOR PORUMBELE "ESCADRONUL MORȚII" DIN NOU IN ACȚIUNE. B DIN CAUZA PROASTEI VIZIBILITĂȚI. Parada militară și demonstrația oamenilor muncii din Moscova MOSCOVA 7. — Corespondentul Agerpres, Laurențiu Duță, transmite: La 7 noiembrie, în momentul în care ceasul din turnul Spaski al Kremlinului anunța ora 10,00, în Piața Roșie din Moscova a început parada militară în cinstea celei de-a 52-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. La tribuna mausoleului lui V. I. Lenin își fac apariția Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.G.U.S., Alexei Kosighin, președintele Consiliului de Miniștri, Nikolai Podgornîi, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., alți conducători de partid și de stat sovietici. In tribuna de lângă Mausoleu, rezervată delegațiilor străine sosite la Moscova pentru a participa la festivitățile consacrate aniversării lui Octombrie, se afla, de asemenea, delegația Consiliului general A.R.S.U.S., condusă de tovarășul Traian Pop, adjunct al ministrului învățămîntului din România. Mareșalul Uniunii Sovietice, Andrei Greciko, ministrul apărării al U.R.S.S., rostește o scurtă cuvîntare. Fanfara intonează apoi Imnul de stat al Uniunii Sovietice, în timp ce răsună salvele de artilerie în semn de salut. Parada militară este deschisă de coloanele academiilor militare, de cele ale infanteriei, grănicerilor, trupelor de desant și de infanterie marină, care trec într-o aliniere impresionantă. Apoi, prin fața tribunelor trec unitățile motorizate, cele autopurtate și de artilerie. Mașini uriașe trag după ele tunuri de diferite calibre și vestitele „Katiușa". O impresie deosebită produce defilarea unităților de tancuri. Un mare interes a stîrnit parada unităților de rachete. Ea este deschisă de rachete antiaeriene și tactice și încheiată de diferite tipuri de rachete strategice. Printre acestea se numără și rachete autopurtate cu combustibil solid și cu rampe de lansare mobile, ca și uriașele rachete intercontinentale cu trei trepte a căror lansare se face de pe rampe amenajate în puțuri speciale. Parada militară ia sfîrșit. Un cerc de steaguri, ca o uriașă floare de mac apare în fața tribunei mausoleului. Petalele se desfac încet, și din floare apare un uriaș balon ce se înalță spre cer, purtînd portretul lui Vladimir Ilici Lenin, conducătorul Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, întemeietorul primului stat socialist al muncitorilor și țăranilor, începe parada sportivă, încîntător amestec de culoare, vigoare și sănătate. Trec tineri cu căști de cosmonaut, avînd însemnele U.R.S.S., simbol al succeselor obținute de Uniunea Sovietică în cucerirea Cosmosului, care alegorice reprezentînd cuptoare electrice, furnale și spice, care întruchipează roadele muncii poporului sovietic pentru construirea comunismului. începe apoi demonstrația oamenilor muncii din capitala sovietică, care s-a desfășurat timp de peste două ore. Noi crime de la Seul au stîrnit un puternic val de proteste în rîndul poporului coreean SEUL 7 (Agerpres). — Citind informații provenite din Seul, agenția A.C.T.C. anunță că, joi, la închisoarea din Seul au fost executați prin spînzurare alți doi patrioți sud-coreeni, membri ai Partidului revoluționar unificat din Coreea de sud, împreună cu alți patrioți, ei au fost judecați și condamnați în baza legii privind „securitatea națională", la care apelează regimul de la Seul pentru a înăbuși orice mișcare de opoziție. După cum subliniază agenția citată, noile crime de la Setul au stîrnit un puternic val de proteste în rîndul poporului coreean. Aspect din timpul construcției șoselei între Embu și Meru lângă Muntele Kenia. BELGRAD- In cadrul programului de colaborare culturală românoiugoslav, la Belgrad s-a deschis o expoziție cu lucrări ale artiștilor fotografi din România. Expoziția, care cuprinde 78 de lucrări, a fost inaugurată de președintele Asociației artiștilor fotografi din Iugoslavia, Predrag Gatalița. Au participat membri ai corpului diplomatic acreditați la Belgrad și un numeros public. BOM. Televiziunea I vestgermană a transmis în cadrul programului de seară filmele românești „Homo Sapiens" și „Șapte arte". Crainicul a prezentat în introducere pe regizorul român Ion Popescu-Gopo și premiile obținute de filmele acestuia la festivalurile internaționale. LIMA. — Ministrul peruvian al economiei și finanțelor, generalul Francisco Morales Bermudez, reafirmat că obiectivul fundamenatal al guvernului în domeniile economic și financiar este de a asigura „independența absolută" tării. Aceasta nu înseamnă, a adugat el, că Peru dorește să se izoleze de anumite organisme internaționale, ci dorește să fie înțelese problemele sale, probleme ale unei țări în curs de dezvoltare. VIENA. Dunărea a fost închisă traficului fluvial la Viena, în urma apariției pericolului de prăbușire a unui pod aflat în construcție. Hotărîrea a fost luată după ce constructorii au constatat apariția unor fisuri la cei doi stîlpi care susțin podul.Potrivit părerii tehnicienilor, aceste fisuri au fost provocate de variațiile puternice de temperatură și au apreciat că lucrările de reparare vor dura patru zile. BALTIMORE. 7. — Două lentei, Lillie Rogers și Alice Stephenson, au fost operate joi la Baltimore și Atlanta, transplatîndu-li-se rinichii aceluiași donator, Lee Alexander, care a încetat din viață in urma unei răni la cap. Starea sănătății ambelor paciente este satisfăcătoare. Noutatea operației a constat în folosirea unui computer care prelucrat datele medicale ale donnatorului, după care el a produs numele celor două femei care, din punct de vedere medical, erau cele mai apte să primească rinichii acestuia. PARIS. In comuna Lafeline s-a declanșat un puternic incendiu. Pentru a chema întăriri, pompierii localnici au vrut să acționeze sirena municipalității, dar aceasta a rămas mută și ei s-au văzut nevoiți să recurgă la „serviciile" vechiului clopot alarmă. Cînd toată tevatura de luat sfârșit, un specialist urcat pe acoperiș a constatat că „muțenia" sirehei municipale se datora unor... porumbei care își făcuseră cuib în cutia ce adăpostește mecanismul de acționare a acesteia. RIO DE JANEIRO. Pe un teren viran din marginea orașului Rio de Janeiro a fost găsit corpul unei persoane a cărei asasinare este pusă pe seama faimosului „Escadron al Morții". In urma examinării cadavrului s-a constatat că, înainte de a fi împușcată, victima a fost strangulată. Din 1958, cînd și-a început activitatea, „Escadronul Morții" are la activul său aproximativ 1.000 de asasinate. NEW YORK. Un avion cu reacție care transporta șapte angajați ai firmei „Mack Truck Co." din Pennsylvania s-a prăbușit in apele lacului Michigan din cauza proastei vizibilități. Toți pasagerii, precum și membrii echipajului și-au pierdut viața în acest accident. LOTO La tragerea din seara zilei de 7 noiembrie a.c. au fost extrase din urnă următoarele numere: Extragerea I: 79, 88, 52, 82, 68, 19, 73, 42, 54, 80, 1, 11; Fond de premii: 486.053 lei; Extragerea a II-a: 53, 37, 21, 13; Fond de premii: 254.703 lefi Simbătă 8 noiembrie 1969 DEZBATERILE ADUNĂRII GENERALE A O. N. U. Intervenția reprezentantului român NEW YORK, — Corespondentul Agerpres, C. Alexandroaie, transmite: In plenara Adunării Generale a O.N.U. continuă dezbaterile în problema legitimie ale restabilirii drepturilor R.P. Chineze la O.N.U. Arătînd motivele pentru care România s-a asociat în calitate de coautor, la proiectul de rezoluție aflat în dezbateri, privind urgența ce o prezintă rezolvarea acestei probleme, ambasadorul Gh. Diaconescu, reprezentant permanent al României la Națiunile Unite, a subliniat necesitatea de a se pune capăt unei injustiții comise față de R.P. Chineză, mare putere, stat membru fondator al O.N.U. și membru permanent în Consiliul de Securitate. De 20 de ani — a spus vorbitorul — marele popor chinez, care constituie aproape o pătrime din globului, este împiedicat populația să-și exercite drepturile și atribuțiile care îi sunt conferite prin Cartă în cadrul Națiunilor Unite și al altor organizații internaționale. Pe locul cuvenit Chinei menținute persoane care nu sunt au nici un fel de calitate de a vorbi în numele poporului chinez. Darcă această stare de lucruri, profund dăunătoare pentru organizația noastră și, îndeosebi, pentru rolul și activitatea Consiliului de Securitate, a fost menținută pînă în prezent, a subliniat Gh. Diaconescu, faptul se datorează numai unor interese unilaterale, care nu au nimic de a face cu adevăratele interese ale Națiunilor Unite. In încheiere, ambasadorul Gh. Diaconescu a arătat că România este ferm convinsă că restabilirea drepturilor legitime ale R.P. Chineze la Națiunile Unite constituie un element esențial pentru întărirea acestei organizații» pentru creșterea eficacității și prestigiului acesteia în lume. Intr-un moment în care O.N.U. este chemată să-și îndeplinească mai bine rolul său de instrument al păcii și cooperării internaționale — a spus el — realizarea universalității Națiunilor Unite este o premisă fundamentală pentru îndeplinirea acestor obiective. Anglia nu va bate la porțile Pieței comune LONDRA (Agerpres). Primul ministru britanic, Harold Wilson, a declarat joi că Anglia nu va bate la ușa Pieței comune și nici nu va face anticameră la fiecare din „cei șase" pentru a intra în C.E.E. Răspunzînd unor interpelări în Camera Comunelor, premierul Wilson a menționat că, deși noi avem un contact strîns cu guvernele țărilor membre ale Pieței comune, succesul cererii noastre nu va fi obținut prin inoportunarea membrilor comunității. „Cei șase" știu unde ne aflăm și de asemenea cunosc condițiile pe care noi le-am formulat în declarația din iulie 1967, cu prilejul celei de-a doua cereri britanice adresate C.E.E. Noi sîntem gata să luăm în discuție orice răspuns, întrebat dacă n-ar fi bine ca el să aibă întrevederi cu membrii Pieței comune și să-i avertizeze că orice reglementare pripită al prețurilor agricole comunitare ar prejudicia șansele negocierilor cu Anglia, Wilson a respins o asemenea propunere. Nu este bine că guvernul britanic să amenințe membrii C.E.E. în legătură cu problemele lor interne, a replicat premierul. In ceea ce ne privește, a conchis Wilson, noi sîntem gata să luăm parte la masa tratativelor cu „cei șase”, de îndată ce aceștia vor ajunge la un acord asupra oportunității începerii tratativelor. 100 de milioane imagini pe secundă Zborul glonțului pe traiectorie, vibrația coardelor vocale, dezvoltarea microorganismelor, tainele formării sarcinilor electrice sau mișcarea particulelor elementare vor putea fi în viitor filmate cu ajutorul aparatului creat de un grup de specialiști din Leningrad, aparat care poate filma 100 de milioane de imagini pe secundă! In timpul filmării, pelicula rămîne nemișcată. Razele reflectate de obiectul filmat sunt captate de aparat și orientate spre o oglindă care se rotește în jurul propriei axe. Cîteva sute de microobiective refilmează imaginile reflectate de oglindă, în felul acesta pelicula completîndu-se cu cele mai mici detalii. Televizor gazetă Specialiștii de la concernul electrotehnic „Matzusita" din Japonia au creat un nou tip de televizor, care se deosebește cu totul de aparatele obișnuite. Noul televizor, de dimensiuni puțin mai mari, este prevăzut cu o instalație specială, care permite captarea informațiilor radiofonice și tipărirea lor pe o bandă de hîrtie. In acest fel, telespectatorul se poate transforma, atunci cînd dorește, în... cititor. Prin simpla apăsare pe un buton, televizorul oferă proprietarului său principalele știri ale zilei: comentarii, informații suplimentare cu privire la emisiunea de televiziune pe care o urmărește, știri cu privire la starea vremii sau cotele la bursă. Toate acestea pe o bandă de hîrtie lată de aproximativ 30 cm. Creatorii acestui „televizor-gazetă" speră ca în viitorii trei, patru ani să treacă la producția lui în serie. Descoperirea cauzei morții faraonului Tutankamon Un delict care a consternat curtea faraonilor egipteni în anul 1342 î.e.n. — cauza morții misterioase a faraonului Tutankamon — a fost descoperit abia acum de un specialist englez în medicină legală, prof. dr. Lnald Harrison. Medicul englez afirmă că faraonul, care a murit la 18 ani, a fost asasinat. Examinîndu-i cutia craniană cu raze Roentgen, el a obținut o serie de probe în sprijinul ipotezei enunțate. Pe lângă faptul că la baza craniului a observat urme ale unei hemoragii cerebrale (datorate, probabil, loviturii date de autorul asasinatului), doctorul a făcut și o serie de studii pe baza examenelor radiologice și histologice asupra craniului faraonului Deși este cam tîrziu să fie descoperit ș.a... vinovatul, după aproximativ 3.300 de ani, se apreciază că aceste studii au o excepțională valoare științifică. Ce dăunează mai mult VW VIM • al* sănătății inimii „Agitația excesivă și lipsa unei odihne corespunzătoare dăunează mult mai mult sănătății inimii umane decit obezitatea sau un mare conținut de colesterol", a declarat specialistul cardiolog vest-german, Berthold Kern, directorul Societății internaționale pentru combaterea bolilor de inimă. In urma cercetărilor sale, dr. Kern a ajuns la concluzia că orice atac de cord își are originea în defecțiuni ale mușchiului din partea stingă a inimii și, în consecință, un tratament potrivit al acestuia ar evita o mare parte din accidentele cardiace. Țiței din gunoi Un grup de oameni de știință americani au anunțat că au reușit să pună la punct un procedeu prin care se obține țiței din gunoi. In urma unor experiențe, aceștia au produs dintr-o tonă de gunoi aproape un baril de țiței. Această descoperire, se arată intr-un comunicat al Departamentului minelor, va face ca într-o zi „gunoiul și deșeurile de hîrtie să devină materie primă pentru obținerea de benzină și uleiuri". Descoperirea a fost făcută de chimiști în timp ce experimentau calea de obținere a țițeiului din... cărbune. Ei au încercat la o sugestie să trateze gunoiul cu monoxid de carbon la o anumită presiune sub aburi, iar rezultatul a fost: 40 la sută țiței și 60 la sută apă. *1îI%și Charles Aznavom înconjurat de o suită de fețe frumoase, în fața clădirii din Paris, dind startul noii transmisiunilor radio emisiuni muzicale „Musicolor", care va avea loc în fiecare joi in marele studiou al radioteleviziunii franceze Redacția și administrația Baia Mara, Bd. București nr. 25. Telefoni 1320, 1321 și 1323. Abonamentele te fee ie oficiile poștalei lectorii și Știuterii voluntari din întreprinderi și înstituțiL Tiparul» întreprinderea poligrafică Maramureș. î*