Pentru Socialism, ianuarie 1970 (Anul 20, nr. 4959-4982)

1970-01-29 / nr. 4980

r „Asociația transilvană pentru literatura română și cultura poporului român", prin activitatea sa complexă pusă in slujba ideii de unitate spirituală tuturor românilor, a adus o contribuție a din cele mai însemnate la înviorarea și stimularea progresului cultural românesc. Intre realizările sale de extremă importanță, cum sînt acordarea de burse pentru studii, înființarea de școli, răspîndirea cunoștințelor practice, cercetarea trecutului istoric al poporului, intensele preocupări editoriale, se situează și aceea a înființării primei biblioteci publice românești — Biblioteca „Astra" din Sibiu. Vastul orizont de probleme pe care „Astra" îl cuprindea în domeniul științific și în acela de culturalizare a poporului nu putea fi conceput și realizat fără tezaurul care să adune, să păstreze și să difuzeze în popor cartea. Așezămîntul acesta a fost Biblioteca centrală din Sibiu a „Astrei". Ocupînd un loc central între mijloacele proprii de propagandă culturală ale „Astrei", cartea și biblioteca s-au bucurat de considerație și grijă deosebite din partea fruntașilor ardeleni Timotei Cipariu, Gh. Barițiu, Andrei Șaguna, Ion Pușcariu — întemeietorii „Asociațiunii", — care s-a născut ea însăși, cum spunea N. Iorga, din „curentul neîntrerupt spre lumină, din iubire adevărată către popor". Hotărîtă în adunarea generală a Asociațiunii transilvane care a avut loc la Șomcuta Mare în vara anului 1869, înființarea bibliotecii avea caracterul unui eveniment cultural deosebit, privit ca atare de către intelectualitatea românească a vremii. Primul regulament de organizare adoptat la Șomcuta Mare acum o sută de ani consfințea faptul că Biblioteca centrală a „Astrei", care a luat ființă de fapt în 1861, o dată cu luat ființa de fapt in foot, o data cu Asociațiunea, se închegase organizatoric și dispunea de un fond de publicații care o făcea capabilă să răspundă cerințelor publice. Biblioteca trebuia să fie, în intenția unei societăți academice prestigioase, așa cum era „Astra" — un instrument de lucru, de cercetare pentru realizarea scopurilor privind cultivarea, îndreptarea și răspindirea limbii naționale. Adevăratul ctitor al bibliotecii sibiene Centenarul primei biblioteci naționale românești din Transilvania este Timotei Gipariu, renumitul cărturar, filolog și bibliofil al Blajului, acela de numele căruia se leagă începuturile înseși ale „Asociațiunii", îndemnul său de a alcătui un fond de cărți vechi românești, documente și manuscrise care constituie „tezaurul limbii românești, izvoarele din care să se extragă tot ce pare demn și apt spre îndreptarea limbii românești" a rămas pînă în zilele noastre o preocupare constantă a bibliotecii. Ințelegînd așa cum se cuvine rosturile unei asemenea instituții, oameni de cultură ca George numeroși Barițiu, Timotei Cipariu, Al. Papiu-Ilarian, A. T. Laurian, B. P. Hasdeu, M. Kogălniceanu, Iosif Vulcan, V.A. Urechia au contribuit prin donații la constituirea fondurilor sale de publicații de început. Statornicirea schimbului de publicații între „Astra" și diferitele societăți literare și științifice din România, din Imperiul austro-ungar și din alte țări a îmbogățit colecțiile bibliotecii cu lucrări de cel mai mare interes. Intensificarea legăturilor cu instituțiile culturale din Muntenia și Moldova și donațiile mereu mai numeroase ale unor personalități românești conferă colecțiilor Bibliotecii „Astra" un caracter național, iar instituției ca atare rolul de bibliotecă națională românească a Transilvaniei. Dintr-un fond modest de 195 volume, aranjat de primul său bibliotecar, Visarion Roman, într-un dulap din cancelaria „Asociațiunii". Biblioteca „Astra" numără azi în colecțiile sale peste 370.000 volume de cărți și periodice. Se află aici întreaga producție tipografică a țării, provenită din depozitul legal de care biblioteca a beneficiat între anii 1929-1949. Pentru înaltele rosturi culturale ale acestei biblioteci o valoare deosebită au colecțiile de documente publice, manuscrise, corespondență etc. cu caracter național și local, însumînd peste 4.500 de piese de interes istorico-literar, economic și social-politic, o bogată colecție iconografică, un mare număr de manuscrise din redacțiile revistelor „Tribuna", „Transilvania" și „Familia" etc. Aceste colecții constituie azi o sursă de documentare de neînlocuit. In anii construcției socialiste, Biblioteca „Astra", prin creșterea remarcabilă a întregii sale activități, a devenit o instituție de cultură cu o contribuție activă, fundamentală la instruirea și educarea prin intermediul cărții a publicului larg, cinstind în acest fel bogatele sale tradiții pe tărîmul culturii românești. ION IGNA directorul Bibliotecii municipiului Baia Mare La ofițerul stării civile In zilele din urmă am asistat la citeva căsătorii care s-au încheiat la Consiliul popular al municipiului Sighetul Marmației, fapt ce mi-a întărit convingerea că un moment de mare însemnătate în viața individului îl constituie, fără îndoială, acel DA spus în fața ofițerului stării civile. Aici, flăcăul care a intrat devine soț, iar fata a devenit soție. De acum, răspunderile sociale ale celor doi cresc: s-a constituit o nouă familie, sentimente și năzuințe se încheagă intr-un tot unitar. Evenimentul rămine o emoționantă amintire in cazul cînd este oficiat solemn și mai ales dacă are și un cadru adecvat, sărbătoresc. Aici la Sighetul Marmației, sala căsătoriilor are un specific cu totul aparte, o pronunțată culoare locală. O in însemnă căpere spațioasă, curată este mobilată aidoma unei case țărănești. Mobilierul a fost executat la C.E.I.S. după o concepție a arhitectului pentru decorații interioare, Dezideriu Peter, și se compune din zece piese. Lada de zestre, blidarul, dulapul stilizat, laița, totul denotă bun gust și in același timp rafinament. Fața de masă, bogată in broderii, este o adevărată bijuterie, covoarele de pe pereți ca și cele de pe jos sunt de o autentică valoare, iar talgerele de pe pereți și ștergarele vin să întregească această plăcută ambianță, unde acestA sună aici altfel decit intr-un birou obișnuit. Și pentru că e vorba de efectul decorului asupra tinerelor perechi am solicitat citeva păreri in acest sens. In fața ofițerului stării civile s-a prezentat recent tinăra pereche Petru Ciornei și Cezarina Ana Dunca, amîndoi mașiniști la secția P.A.L. din cadrul C.E.I.L. După ce tovarășul Constantin Calagheratu, prim-vicepreședinte al Consiliului popular, a oficiat căsătoria, tinerii ne-au declarat: — Suntem nu numai fericiți, ci și foarte emoționați. Nu ne-am putut închipui că ne vom lega pe viață intr-un cadru atît de frumos și solemn. Mulțumim din inimă pentru toată atenția ce ni s-a acordat. Minerul Marian Fasolă din Baia Borșa, de prin părțile Moldovei, și-a găsit consoarta tocmai la Sighet. Atît el cit și Ana, soția lui, ne-au împărtășit că o pornesc în viață cu gindul la un cămin fericit și că nu găsesc cuvinte potrivite spre a-și manifesta mulțumirea față de cadrul minunat in care au făcut pasul hotărîtor in viață. Dacă la toate acestea mai adăugăm și seriozitatea cu care înțelege să-și facă datoria delegatul stării civile, tovarășa Elena Bolea, avem imaginea sobrietății, a climatului acestei instituții, unde se îngemănează idealuri, unde tinerele perechi își dau mina spre a porni împreună pe corabia vieții. V. O DĂSCĂIEANU Joi 29 ianuarie 1970 BAIA MARE — Dacia : Operațiunea Lady Chaplin; Minerul: Un glonte pentru general; Tineretului : Lupii albi; blinzita Angelică ; Popular: Neîmț Mai: Ceapaev ; BAIA SPRIE : Lupii albi; SIGHETUL MARMAȚIEI — Muncitoresc : Mai periculoase decît bărbații. VIȘEUL DE SUS : Nu ești singur; BORȘA: Lîngă tine trăiesc oameni; BAIA BORȘA Suflete tari; CAVNIC — Minerul Vîrsta ingrată; TÎRGU LAPUȘ Nu vor fi divorțuri; ȘOMCUȚA MARE : Creola, ochii-ți ard ca flacăra ; SEMI : Tandrețe ; PULUNG LA TISA: Caporalul CINI și ceilalți; BĂIUȚ : Crăciun însîngerat ; BĂIȚA : Două bilete la matineu. Joi 29 ianuarie 1970 . 17.30 Deschiderea emisiunii. Emisiune în limba maghiară. 18.05 Film serial. Aventură în (IX). Adresă conspirativă. numți 18.35 Mult e dulce și frumoasă. 19.00 Telejurnalul de seară. 19.20 Hochei pe gheață — repriza a III-a a întîlnirii dintre Selecționata României și echipa Ceske Budejovice (Cehoslovacia). Transmisiune directă de la Galați. 20.00 Reflector. 20.15 Prim plan: Meteorologul Niolae Topor. 20.45 Stagiunea lirică TV. Premiera operei „Visul unei nopți de vară" de Benjamin Britten. 22.00 Telejurnalul de noapte. 22.15 Actualități literare. 22.30 Avanpremiera. 22.45 Varietăți pe peliculă. 23.00 închiderea emisiunii. I X PENTRU SOCIALISM l IN CĂUTAREA CĂRȚII PREFERATE FOtO: I. DEAC » Joi 29 ianuarie 1970 Orchestra semisimfonică a Casei de cultură din Sighetul Marmației. Contravențiile la normele de prevenire și stingere a incendiilor Prin Hotărirea Consiliului de Miniștri nr. 2285 din 15 decembrie 1969 se stabilesc faptele care constituie contravenții la normele de prevenire și stingere a incendiilor. Noua reglementare izvorăște din necesitatea întăririi răspunderii conducătorilor de întreprinderi, instituții, cât și a tuturor cetățenilor de a lua toate măsurile necesare scoaterii de sub pericolul incendiilor a avutului obștesc și a celui personal. Această întărire a răspunderii decurge și din cuantumurile amenzilor ce se aplică pentru carea normelor de prevenire încăși stingere a incendiilor. Noua hotărîre lărgește simțitor sfera organelor cu competență de a constata și aplica amenzi. Aceasta va duce, după părerea noastră, la o îmbunătățire substanțială a stării pazei contra incendiilor. Făcînd o scurtă trecere în revistă a faptelor care constituie contravenție, remarcăm că pentru un număr de 3 contravenții se aplică amenzi între 1.000 și 3.000 lei, din care amintim: proiectarea sau executarea oricărei construcții ori instalații fără respectarea normativelor privind prevenirea incendiilor. Frecvent sînt întîlnite contravențiile pentru care se amenzi între 200 și 400 lei, aplică miterea accesului în sălile perde spectacole a unui număr mai mare de persoane decît capacitatea sălii OTi introducerea de scaune mobile, neîntreținerea căilor de acces; instalarea sobelor fice fără postament izolator metani- combustibil; blocarea scărilor, coridoarelor și căilor de acces; folosirea afumătoriilor improvizate; executarea lucrărilor de sudură fără respectarea normelor de prevenire a incendiilor etc. O ultimă categorie de fapte care constituie contravenții și pentru care se aplică amenzi 100 și 300 lei sunt: folosirea între dereșouri, aragaze, fiare de călcat etc. defecte și care prezintă pericol de incendiu; lăsarea focurilor deschise fără supraveghere; curățirea parchetelor, dușumelelor, hainelor cu substanțe inflamabile fără luarea măsurilor de prevenire a incendiilor; introducerea autovehiculelor în ateliere pentru reparații fără a se fi golit în prealabil rezervorul de carburanți și altele. Cu ocazia controalelor executate de către organele Grupului de pompieri al județului Maramureș s-a constatat că cele mai multe contravenții au fost săvîrșite acolo unde conducătorii de obiective și localități au subapreciat și chiar neglijat activitatea de prevenire și stingere a incendiilor. Numai așa se explică numărul mare de incendii izbucnite în cursul anului 1969, unele dintre acestea soldîndu-se cu victime omenești și însemnate Amintim aici pierderi materiale. incendiile de la I.I.S. „Agrofruct" Baia Mare, Liceul din Baia Sprie, Direcția agricolă județeană Maramureș, Școala generală din comuna Rona de Sus, satul Coștiui, cît și recentul incendiu de la baraca de locuințe din Valea Borcutului, aparținînd Exploatării miniere Săsar unde, pe lingă faptul că opt familii au rămas fără adăpost în miez de iarnă, s-au produs pierderi de peste 100.000 lei. Analizînd incendiile izbucnite în cursul anului 1969 prin prisma încălcărilor la normele de pază contra incendiilor ce constituie contravenții, rezultă că peste 95 la sută dintre acestea s-au datorat neglijenței în îndeplinirea măsurilor stabilite de organele de pompieri ale M.A.I. cît și neorganizării pazei contra incendiilor la fiecare loc de muncă. Este de datoria fiecărui cetățean de a lua măsurile necesare pentru a pune la adăpost viețile omenești și bunurile de orice fel de primejdia flăcărilor. Maior N. IVAȘCU din Grupul de pompieri al județului Maramureș VINE SAU NU „SELENARA“ ? După cum distrugătoarelor cicloane oamenii le-au atribuit diferite nume proprii, în exclusivitate de femei, ca de exemplu „Eva", „Helene“, „Doris" etc. se pare că și epidemiile de gripă au început a fi înzestrate la rîndul lor — tot calamități fiind — cu nume proprii. Am avut cinstea de a face cunoștință cu onorabilul „Singapore" în 1957—1958, cu distinsul „Hong-Kong" în 1968—1969 iată că presa ne înștiințează deși spre ravagiile unei noi epidemii de gripă purtînd de data aceasta straniul nume de „Selenară". Vă asigur de la început că deși după nume s-ar părea că are ceva cu Luna, nu e adevărat. Cei de la Houston au renunțat pentru viitor să mai aplice carantină astronauților ce se vor întoarce de pe Lună pe Pământ, constatîndu-se că aceștia nu ne aduc de pe Selena nici un fel de microbi sau virusuri cauzatoare de boli. De altfel, în fișele organelor sanitare, virusul gripal ce bîntuie azi este trecut sub banala denumire de „Virus gripal, varianta A-2". De fapt este vorba de un virus filtrabil, ce produce această boală infecțioasă, foarte contagioasă, care se prezintă sub forme diferite, de la cazuri ușoare sau infecții inaparente, pînă la cazuri de mare gravitate și cu extindere ce cuprinde uneori tot globul terestru. Dată fiind marea sa contagiozitate, riscurile unor complicații în special la copii, la vîrstnici și la bolnavii purtători de boli cronice, este bine să ne reamintim cîteva lucruri esențiale în legătură cu principalele semne de boală, prevenirea și tratamentul îmbolnăvirilor prin gripă. In general debutul este brusc, prin frisoane mici și repetate, urmate de febră de obicei ridicată, peste 38 grade C, dureri de cap, dureri și senzație de apăsare în globii oculari, dureri musculare uneori apare herpes la nas sau la buze. Adesea apare o secreție nazală abundentă, strănut, tuse iritativă. Febra iaturează 2—3 zile, în același timp organismul avînd o stare generală alterată, febra face noi ascensiuni. Uneori Convalescența este de durată și se manifestă prin slăbiciune fizică, oboseală și transpirație abundentă. Inafară de această formă tipică de gripă se mai întîlnesc forme cu predominanța fenomenelor nervoase (somnolență, delir),, forma gastro-intestinală (dureri abdominale, grețuri, vărsături, diaree), forme respiratorii (tuse, expectorații), precum și forma de gripă cu lezarea inimii. Bolnavul gripat trebuie imediat izolat fie la domiciliu, fie în spital în cazuri grave, pentru a nu fi el însuși un răspînditor de boală. In caz de strănut și tuse se va folosi batista individuală aplicată în fața gurii și a nasului. Un paravan în jurul patului poate fi foarte util. Camera va fi aerisită cit mai des. Este interzisă vizitarea bolnavului. Mamele care alăptează ori alte persoane care îngrijesc copii, vor folosi măști de tifon și o simplă batistă care să le acopere gura și nasul. Odihna la pat este obligatorie și este echivalentă cu cel mai valoros medicament în caz de gripă. Aparținătorii sunt obligați să anunțe medicului apariția fiecărui caz pentru ca acesta să poată lua măsurile potrivite și pentru fiecare caz în parte, dar și în colectivități. Un lucru deosebit de important este evitarea aglomerațiilor în caz de epidemie de gripă. Alimentația rațională, de îmbrăcăminte adecvată purtarea anotimpului, practicarea de exerciții fizice și sportul sunt procedee utile în prevenirea îmbolnăvirilor. Organele sanitare aplică vaccinări pentru anumite categorii de populație (colectivități de copii, bolnavi cronici, personalul sanitar etc.). Deși considerată în general ca o boală ușoară, totuși datorită faptului că determină un număr mare de îmbolnăviri, cu scoatere din producție sau învățămînt, precum și datorită faptului că pot apărea forme grave și complicate cu convalescentă prelungită, gripa trebuie privită cu toată seriozitatea atît în interesul propriu cit și al societății. Dr. GABRIELA SURIANU Sfatul medicului ÎN LIBRARII 1. Olga Costinescu : ELEMENTE DE TOPOLOGIE GENERALĂ. Cartea este utilă și indispensabilă oricărui om de formație științifică și cu atît mai mult studenților de la facultățile de matematică, precum și profesorilor de matematică. Lucrarea tratează în prima parte anumite elemente de teoria mulțimilor, funcții etc., strict necesare pentru înțelegerea noțiunilor propriu-zise de topologie, cum ar fi: spații topologice, elemente de teoria filtrelor, spații compacte, spații conexe și spații metrice. Lucrarea este importantă pentru că redă toate noțiunile de topologie într-un tot unitar și nu fragmentar, cum se află în diferite alte tratate de matematică, unde autorii acestora tratează numai anumite părți strict necesare înțelegerii altor noțiuni. Se remarcă originalitatea, precum și o serie de rezultate noi obținute de autor, care nu mai apar în alte tratate. 2. E. Georgescu-Buzău și N. Matei: EXERCIȚII DE TEORIA MULȚIMILOR. In vastul program de modernizare a învățămîntului matematic, un rol de seamă îl joacă teoria mulțimilor. In contextul acestui proces continuu își face apariția în librării lucrarea cu titlul de mai sus, care, pe lîngă că răspunde tuturor cerințelor programei actuale din liceu, conține și exerciții suplimentare, necesare lărgirii orizontului matematic. Lucrarea se adresează elevilor de liceu, dar poate fi folosită și de studenții institutelor pedagogice. Valoarea lucrării constă pe de o parte în faptul că ea conține materia pe care elevii o parcurg în toți cei 4 ani de liceu, iar pe de altă parte în înalta sa ținută științifică. A Uzinele metalurgice de metale neferoase Baia Mare str. Eliberării nr. 15 livrează din stocuri disponibile, fără repartiție, ,pe bază de comandă fermăt — materiale electrice piese auto; — fitinguri din p.v.c. și fontă; — rulmenți, clorură de var. Specificațiile detaliate se pot consulta la serviciul depozite, telefon 6500. C.E.I.ZSATU MARE strada Petőfi nr. 4, vinde din disponibile stocuri unităților comerciale, întreprinderilor și Instituțiilor următoarele produse: — mese extensibile ; — mese de sufragerie ; — toalete tip „Semadar" — secreter tip „SonaU" ; — seturi de măsuțe suprapozabile ; — scaune tîmplărești de diferite tipuri. ___________Comenzile se depun la serviciul de afacere. „1 I. I. S. SEPTEMBRIE“ Satu Calea Traian nr* 23-29 care angajează imediat — turnători ț — strungari calificați* Meseriașii Interesați să se adreseze serviciului personal, telefon 3901. <