Pentru Socialism, septembrie 1970 (Anul 20, nr. 5161-5186)

1970-09-16 / nr. 5174

9 Falimentul unui tirg neincheiat Mayerling. Producție anglo-frarceză. Cu : Catherine Deneuve, Omar Sharif, Ava Gardner, Jamies Masoni Andrea Faersy, Genevieve Page. Regia Terence Young. In zorii zilei de 30 ianuarie 1389, la castelul Mayerling situat la 40 kilometri de Viena s-a petrecut o dramă care mulți ani de-a rîndul i a fost comentată în cele mai diverse și misterioase versiuni: arhiducele Rudolf, fiul lui Franz Joseph, prințul moștenitor al coroanei austro-ungare și Maria Vetsera, fiica unui negustor îmbogățit și-au pus capăt zilelor. Faptele au inspirat mai mulți romancieri iar mai tîrziu și cineaști, oferind rînd pe tind posibilitate unor actriție ca Danielle Darieux, Dominique Blanchard iar de astă dată Catherine Deneuve să impresioneze, adeseori pîmă lacrimi, prin cite o Maria Vetserara „dulce și suavă, ca o garofiță. Terence Young, regizorul acestei pelicule de aproape trei ore, ne-a demonstrat de atîtea ori că e este un excelent profesionist. Tocmai de Mayerlingul de acum, ca aceea, producție cinematografica este fără cusur, este un film închegat, cu replici condensate, replici care uneori cad precum vitriolul pe vălul acela, fals aurii care masca atmosfera pestilențială de la palatul Koftburg din Viena. Terence Young ne propune prin acest Mayerling o foarte frumoasă poveste de dragoste, cu scene de neuitat, demne oricînd de o antologie a genului. Susținută de cuplul Catherine Deneuve — Omar Sharif povestea ne îndeamnă la reflecții adinei asupra soartei nefericiților Îndrăgostiți, să înțelegem nevinovăția lor, să-i reabilităm așadar. Evident, Ulmul este film și așa cum am mai subliniat este iată cusur. Numai că Rudolf și Maria din Ulm seamănă prea puțin, foarte puțin cu adevărații Rudolf și Maria, ceea ce în marele public nu poate da naștere decât la interpretări cu totul eronate față de realitatea istorică. Specialiștii au argumentat că Rudolf era un prinț cu mintea tulburată de alcool și morfină, extenuat, dezechilibrat psihic in urma bolilor contractate In atît de numeroasele sale aventuri extraconjugale. Dragostea sa față de Maria nici pe departe nu a fost totală, precum in film,fiindcă nici măcar pentru puțin, legăturile sale cu dansatoarea Mitzi Kaspar nu au fost întrerupte. Iar Maria Vetsera nu a fost altcineva decit o domnișoară ușuratică, de o prea dubioasă moralitate, încărcată de ambiția căpătuirii. Prin urmare, s-a întimplat la Mayerling o dramă? „Intr-un fel, dar sublinia nu de mult revista Magazin istoric. A fost falimentul unui tîrg care nu s-a mai putut Încheia. Și a mai fost drama unui stat în descompunere — imensă temniță a popoarelor —, patronat de o dinastie ambițioasă, tiranică și degenerată moralmente“. Prin urmare filmul Ulm, iar istoria istorie ... GH. MOLDOVAN Școala de specializare postliceală financiară Baia Mare organizează concurs de admitere între 25 —30 septembrie 1970, pentru cursurile serale și fără frecvență la specialitățile: 1. Contabili pentru industrie construcții și transporturi; 2. Contabili pentru finanțe-credit; Se primesc absolvenți ai liceului de cultură generală cu diplomă de bacalaureat sau cu certificat de absolvire, care lucrează în domeniul specialității în care doresc să se pregătească, înscrierile se fac pînă la data de 22 septembrie 1970. Informații suplimentare se primesc la secretariatul școlii din Baia Mare, str. Progresului nr. 45, telefon 13289. cinema Miercuri 16 septembrie 1970 BAIA MARE — Dacia: Mayerling (de la orele 9, 12,30, 16, 19,30); Minerul: Cei cinci din cer; Săsar: Timp pentru a trăi; 1 Mai: Vadul iadului; BAIA SPRIE: Mireasa era un negru; SIGHETUL MARMAȚIEI — Muncitoresc; Cînd se aud clopotele; VIȘEUL DE SUS; Explozie în munți; BORȘA: Urmărirea; BAIA BORȘA: Simpaticul domn :,R"; CAVNIC — Minerul: Ierburi amare; Gutinul: In fiecare seară la ora 11; TG. I.APUȘ: Arșița; ȘOMCUȚA MARE; Preludiu; SEMI: Splendoare în iarbă; CÎMPULUNG LA TISA: Planeta maimuțelor; BÂIUȚ: Visul domnului Gentil: BĂIȚA; Alegere de asasini, televiziune Miercuri 16 septembrie 1970 ® 16:00 Deschiderea emisiunii. Fotbal: Dinamo—Paok Salonic. (Cupa europeană a orașelor-tîrguri). Transmisiune de la Stadionul Dinamo. Microavanpremieră zilei. Momente folclorice cu Violeta Romanescu, Ionel Banu, Ana Bălăci, Maria Schipor. Cabinetul economic TV: „Asigurarea și controlul calității produselor". 1001 de seri — emisiune pentru cei mici. Telejurnalul de seară. Concursul și Festivalul internațional „George Enescu". „Lacul lebedelor" de P. I. Ceaikovski. Interpretează Ansamblul de balet al Teatrului Academic de Operă și Balet „S. M. Kirov“ din Leningrad (actul I). Cronica literară. „Lacul lebedelor" de P. I. Ceaikovski (actul al 2- lea). Telejurnalul de noapte. „Lacul lebedelor" de P. I. Ceaikovski (actul al 3- lea): închiderea emisiunii. • 22.00 • 22.15 • 23.00 • 17.50 • 18.00 • 18.30 • 19.20 • 19.30 • 20.00 – 20.50 • 21.05 pwrtwü rnmrm VIND autoturism 412" nou. Adresati-vă: „Moskvici telefon 13625 Baia Mare. (291) VÎND autoturism ,,Dacia 1100", perfectă stare. Baia Mare, telefon 13564. (292) mmmmmmmmmmmmmmmm I „APLAUZE PENTRU MARAMUREȘ“ „Gineclubul Stucian prima sa redio" al Casei de alizare, filmul cultură din Si- „Aplauze pentru ghetul Marmației Maramureș“, reaa prezentat pe e- Urat cu concursul Ansamblului folcloric „Mara”, în timpul recentului turneu întreprins în R.S.F. Jugoslavia cu prilejul Festivalului internațional de folclor de la Zagreb din 1970. Filmul iulie s-a bucurat de mult succes. s în atenția deținătorilor de mijloace auto Verificarea stării tehnice a autovehiculelor Pentru prevenirea accidentelor de circulație care au la originea lor defecțiuni tehnice, în noile regie,montări, aduse legislației circulației sunt stabilite și obligațiile ce revin deținătorilor de mijloace auto privind verificarea stării tehnice a acestora. Această verificare se face o dată pe an pînă la începutul lunii iunie pentru mașinile din unitățile socialiste. Pentru cele ce sunt proprietate personală verificarea stării tehnice se încheie la data de 30 septembrie. In acest sens, atragem atenția deținătorilor de autovehicule proprietate personală din cadrul județului nostru că au posibilitate să-și verifice autovehiculele din punct de vedere tehnic la unitatea „Autoservice“ din Baia Mare precum și in orice unitate dotată cu aparatură necesară dacă unitatea consimte. Unitățile care vor efectua verificarea tehnică a autovehiculelor vor executa în mod obligatoriu operațiuni de verificare a sistemelor și instalațiilor care în exploatare afectează direct siguranța circulației și anume : sistemul de direcție (joc la volan, provenit din uzura capetelor de bază a casetei de direcție, pivoților, fazetei, etc.); unghiul de convergență a roților directoare; eficacitatea maximă a frînei de serviciu și a celei de ajutor; întregul sistem de iluminat-semnalizare și reglarea corectă a fasciculului luminos și a farurilor. Verificarea tehnică a fiecărui autovehicul se atestă printr-o dovadă eliberată de organizația socialistă care a efectuat lucrarea. Din ea va rezulta că autovehiculul a fost verificat la sistemele și instalațiile amintite , corespunde din punct de vedere tehnic, potrivit legii, pentru a circula pe drumurile publici . Ia dovadă ce va trece și numărul actului în baza căruia s-a efectuat verificarea tehnică (notă de comandă, bon de lucru, certificat de diagnoză etc.), act care va rămâne în evidența unității în vederea identificării in caz de nevoie a persoanei responsabile de verificarea tehnică. Această dovadă este valabilă timp de 2 ani. In dovadă nu vor fi consemnate date referitoare la deținător, deoarece este posibil ca pe parcursul unui an autovehiculul să fie înstrăinat, iar legiuitorul prin noua reglementare nu obligă pe noul deținător să mai verifice in anul respectiv încă o dată autovehiculul. II. situația în care odată cu schimbarea deținătorului este necesară și schimbarea numărului de înmatriculare, organele de miliție care acordă noul număr vor face mențiune despre aceasta in dovada de verificare. Pentru autovehiculele proprietate socialistă dovada că autovehiculul corespunde din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice nu exclude verificarea zilnică de către revizorul tehnic sau șeful de garaj a autovehiculelor la ieșirea din garaj, verificare ce trebuie făcută cu același simț de răspundere, cu att mai mult cu cit legiuitorul stabilește in mod precis o astfel de atribuțiune și sancționează in fermitate abaterile de la arcașii activitate. De asemenea, dovada de stare tehnică nu exclude, atât pentru autovehiculele proprietate socialistă cit și pentru autovehiculele proprietate personală, controlul pe care în mods obișnuit îl execută pe trasee ofițerii si subofițerii specialiști din cadrul organelor de miliție. Lt. de miliție FLORIAN LUPAȘCU Autorizațiile de liberă trecere pentru mașini După cum am fost informați la Miliția municipiului, circulația autovehiculelor care posedă autorizații de liberă trecere pe anumite străzi și artere de circulație din Baia Mare sînt valabile numai pînă la 20 septembrie a.c Pînă la această dată cei interesați vor depune prin delegat la Miliția municipiului documentația și actele justificative pentru obținerea de noi autorizații, indicînd străzile pentru care se solicită autorizația. Prevenirea accidentelor de muncă (Urmare din pag. I) ""ff în ochiul drept. Accidentatul fost internat la clinica oftalmologiacă din Cluj. La a doua intervenție s-a reușit să i se scoată din ochi corpul străin. D. P. s-a ales cu o deficientă vizuală medie. Cauzele acestui accident? Fără să facă demersurile necesare, să Își asigure scule corespunzătoare, ochelari de protecție — D.P. a „operat" crezted că n-o să se întîmple nimic. Iată însă că riscul l-a costat destul de scump, o greșeală soldată cu urmări pentru întreaga sa viață. Există și persoane care, deși instruite cu normele de protecție și securitate a muncii, așteaptă ca, în fiecare dimineață, o dată cu intrarea în schimb, să îi se amintească de ele. Deci, solicită Cite „un Taper judece, să se atragă atenția cînd greșesc, ca și cum cei în cauză — angajați cu drepturi depline — n-ar avea cap să gîndească, să acționeze. Vasile Peter, fusese angajat muncitor necalificat de către șantierul din Baia Borșa al Trustului județean de construcții. Lucra cu alți muncitori la săparea unui șanț. Intr-o zi, malul s-a surpat. Un bloc de beton așezat la suprafața solului și la marginea excavației i-a surprins piciorul sting. Accidentatul a suferit o fractură de femur. — Nu-mi amintesc ca în dimineața respectivă — declara Vi P. — să mi se atragă atenția de către șeful de brigadă Gheorghe Iurovici, pentru a ieși cu toții din șanț și a îndepărta blocul de beton ce se găsea pe marginea șanțului... Ni s-a făcut instructaj «a ® ș,? 4$8 £» «asciîs?și stil vele de materiale în apropierea șanțurilor, dar... Am putea continua cu șirul examplelor. Pentru diferite abateri de la normele de tehnica securității muncii au fost sancționați maiștrii Mircea Cojocaru și Paul Crainic de la I.P.G. Maramureș, ing. Gheorghe Sabău și muncitorul Gheorghe Fage de la Flotația centrală și alții. La Exploatarea minieră Baia Borșa au fost puși în discuția adunărilor grupelor sindicale 24 maiștri și peste 110 muncitori, iar la I.M.G. Baia Mare — 35 salariați. Din investigația făcută, din opiniile exprimate am reținut că este necesar ca fiecare angajat, indiferent de funcția pe care o deține trebuie să manifeste un respect absolut față de normele de protecția muncii, să le privească zilnic, ceas de ceas, ca o obligație esențială, și nu ca ceva facultativ; • comitetele de direcție, directorii, inginerii șefi, celelalte cadre tehnice să dea dovadă de maximă exigență, să nu tolereze abaterile și îngăduința maiștrilor, șefilor formațiilor de lucru în ceea ce privește realizarea întocmai a instrucțiunilor de protecție și tehnica securității muncii, să controleze sistematic cum își îndeplinesc aceștia sarcinile în acest domeniu; • comitetele sindicatelor să intensifice controlul obștesc, nu numai să înregistreze, să constate unele nereguli, abateri, ci să fie combative, să pretindă respectarea numelor de protecție. O munca educativă — expuneri, conferințe, discuțiile cadrelor de specialitate cu muncitorii, filmele etc. —, opinia de masă să fie mai temeinic ancorate în problemele care privesc protecția muncii, să militeze pentru prevenirea accidentelor, a bolilor profesionale, să se manifeste ca factori înrîuritori, combatted nesăbuința, spiritul de bravadă, neglijența, neatenția, indisciplina unor angajați care nesocotesc cele mai elementare norme de protecție a muncii; M?mm TS HJBlBBJB TSflf' Grupul școlar minier Baia Mare anunță concurs de admitere în perioada 20—25 sept. 1970, la școlile: — Ucenicie la locul de muncă pentru meseriile: — lăcătuș mecanic ind. constr. de mașini — turnător-formator; — Școala profesională pentru meseriile: — mecanizator miner — Școala de maiștri pentru specialitatea: — maistru miner înscrierile se fac în perioada 9—19 sept. 1970, la secretariatul școlii din Str. Victoriei nr. 140. Poșta juridică Ștefania Paraschivoiu, Borșa. Pensia integrală pentru limită de vîrstă se acordă angajatelor care au lucrat în locuri de muncă încadrate în grupa a IlI-a, cel puțin 20 de ani, la cererea unității, după împlinirea vîrstei de 57 de ani, iar la cererea celei îndreptățite, după împlinirea vîrstei de 55 ani. Aceste vîrste de pensionare se reduc pentru angajatele care au lucrat în locuri de muncă încadrate în grupa I, cu 6 luni, pentru fiecare an efectiv lucrat în locurile de muncă din această grupă, sau 3 luni pentru fiecare an efectiv lucrat în locurile de muncă din grupa a II-a. Din scrisoarea dv. rezultă că au lucrat în calitate de soră medicală la secții de boli infectocontagioase și transmisibile, activitate care se încadrează în grupa a III-a de muncă. Dacă pînă la data de 18 martie 1969 ați lucrat ca personal mediu sanitar în serviciile de radiologie puteți beneficia de avantajele asigurate de dispozițiunile legale prevăzute pentru activitatea desfășurată în grupa a II-a de muncă, Maria Drăguș, Oncești. Certificatele de concediu medical se completează și se eliberează la data cînd are loc consultația medicală. Pentru trecut nu se pot elibera certificate de concediu medical, decît pentru cel mult 24 ore, în cazuri excepționale, cînd medicul nu a putut vizita bolnavul (pe angajat), iar acesta a fost în imposibilitate de a se deplasa. Se pot elibera și la o altă dată ulterioară certificate de concediu medical dar numai în cazuri limitate de dispozițiunile legale. Considerăm că în situația dv. nu se poate elibera ulterior certificat de concediu medical, deoarece la data de 17. 10. 1969 nu erau în situația de beneficiară de concediu medical în caz de maternitate, fiind gravidă numai în luna a IV-a. Damian Bejan, Baia Borșa. Intrucît au trecut 12 luni de la data de cînd puteaui pretinde compensarea în bani a concediului neefectuat, pentru perioada amintită în scrisoarea dv„ acum nu mai puteți beneficia de drepturile pretinse. Un grup de cadre didactice din Boiereni. Localitatea Boiereni este sat aparținător orașului Tg. Lăpuș, dar nu este component al acestuia. Astfel, dv. aveți domiciliul statornic în mediul rural și vi s-a stabilit corect cuantumul alocației de stat pentru copii. Pentru restul problemelor ridicate, vă recomandăm să vă adresați forului dv. tutelar. IUHU MIKE Jurist TRUSTUL DE CONSTRUCȚII LOCALE MARAMUREȘ anunță un nou CONCURS DE ADMITERE pentru școala profesională, forma de învățămînt UCENICIE LA LOCUL DE MUNCĂ în meseriile: — ZIDARI - DULGHERI. Examenul va avea loc la data de 20 septembrie a.c. la Centrul școlar pentru personal tehnic în construcții Baia Mare. înscrierile se fac pînă la data de 19 septembrie 1970, la serviciul personal al Trustului, str. Trenului nr. 23 A. Combinatul de pielărie — încălțăminte Timișoara str. Ștefan cel Mare nr. 58, recrutează băieți și fete în vîrstă de 15—18 ani, absolvenți ai școlii generale de 8 ani, pentru meseria de tăbăcar. înscrierile se fac la sediul combinatului pînă la data de 18 septembrie 1970. Candidații vor prezenta la înscriere următoarele acte : — Certificat de naștere în original și copie — certificat de studii în original — certificat medical eliberat de circumscripția sanitară — buletin de analiză sîngelui și rezultatul examenului radiologie.