Pentru Socialism, septembrie 1970 (Anul 20, nr. 5161-5186)

1970-09-27 / nr. 5184

r ) > t l SJHSS IMA — baza de experiențe tehnice și biolog MOSCOVA (Agerpres). — Este evident rolul uriaș pe care îl joacă explorarea Lunii, scrie acad. Boris Petrov într-un articol consacrat zborului stației automate „Luna—16“. In viitor, Selena va putea deveni o bază pentru instalarea de Instrumente astronomice și chiar pentru organizarea unui observator automat, precum și pentru realizarea a tot felul de experințe tehnice și biologice. In prezent, în cel de-al 13-lea an al erei cosmice, se relevă în articol, practica confirmă principiile de bază ale dezvoltării planice a exploatării Cosmosului, începînd cu zborurile de recunoaștere și terminînd cu studiul aprofundat al Cosmosului și corpurilor extraterestre în vederea rezolvării unor sarcini practice. După ce trece în revistă etapele zborului stației „Luna—16“, de la lansarea de pe Pămînt și pînă la reîntoarecerea pe Terra, autorul se ocupă de plexitatea sarcinilor in față cărora cumau fost puși specialiștii. Pentru a ne închipui întreaga complexitate a operațiunilor efectuate, scrie el, să analizăm, de exemplu, modul de efectuare a aselenizării line. Stația care zboară spre Lună cu viteza de 2 km/sec trebuie frînată cu ajutorul retroreactorului în așa fel încît să rămînă „suspendată“ deasupra solului lunar la altitudinea de numai 2 metri. Sarcina este mult mai dificilă decit aceea de a opri un automobil în plină viteză la numai clțiva milimetri de un zid. Pătrunzînd într-un domeniu nou de exploatare a Cosmosului, oamenii de știință au de-a face cu situații care se întilnesc foarte rar pe Pămînt și anume cu faptul că trebuie să țină seama de toleranțe foarte mari. Astfel, pe Pămînt distanțele nu se măsoară cu toleranțe de la milimetru pînă la kilometru, iar greutățile de la gram la tonă. In Cosmos însă, situații de acest fel întîlnești la tot pasul. Astfel, presiunea atmosferică de pe suprafața planetei Venus este apreciată ca fiind între unități de atmosferă și sute de atmosfere , iar cîmpul magnetic al planetei Venus — ca fiind în limitele între 10 gamma și 1 milion gamma. Omul de știință sovietic relevă rolul deosebit pe care-l vor avea stațiile automate și în explorarea unor planete, unde activitatea omului este imposibilă. Nu se pot planifica zboruri ale omului spre Jupiter sau Saturn, măcar și pentru faptul că un astfel de zbor ar dura cîțiva ani și numai rezervele de hrană pentru oameni ar reprezenta zeci și chiar sute de tone. Folosirea în continuare a aparatelor automate, scrie în încheiere autorul, va permite o dezvoltare și mai mare a cercetării spațiului cosmic și a suprafeței Lunii și a planetelor. O dată cu fiecare lansare, va crește gradul de dificultate al misiunilor încredințate aparatelor, va spori greutatea aparaturii științifice și numărul experiențelor. La Fabrica de hîrtie Bușteni Un nou filtru pentru țigări Fumul unei singure țigări conține 80 de milioane de granule microscopice de cenușă de tutun. Oamenii de știință au calculat că un fumător mijlociu inhalează în două decenii 6 kg de asemenea toxine. Mai mulți specialiști de la Fabrica de hîrtie „1 Septembrie" din Bușteni s-au gîndit să micșoreze cantitatea de gudroane pe care o inspiră în plămîni fumătorii. După îndelungate experințe, ei au realizat un procedeu și un dispozitiv de fabricare după o nouă tehnologie a hîrtiei striate pentru filtre de țigări. Filtrele astfel obținute sunt mai uniforme și mai moi decât cele cunoscute. Foarte important este faptul că ele asigură o purificare eficace a fumului, precum și o depunere intensă a gudroanelor. De asemenea, spre desebire de alte tipuri de filtre, produsul fabricii din Bușteni este stabil, nepermițînd detașarea și inspirarea de fibre celulozice sau particule din materialul filtrant care, ajunse în plămîni, devin nocive. Procedeul și dispozitivul de fabricare a noilor filtre, brevetate ca invenție românească, aduc totodată și importante avantaje economice. Prin folosirea lor se obțin economii de manoperă, materii prime și energie. Adio tabla înmulțirii Construirea manicreierului electronic j,JR—01“ oferă posibilități nebănuite pentru elevi și studenți. El a fost pus la punct de dr. M. Chamecki, profesor la Universitatea din Brasilia, după care a fost prezentat la Paris de societatea „Juguetes Racionales“ în colaborare cu „Bull General Electric“. Prin intermediul calculului binar, „JR101” ajută la rezolvarea problemelor de algebră, trigonometrie etc. Minicomputerul facilitează rezolvarea atîtor operații nncit copiii probabil că nu vor mai avea nevoie să învețe pe dinafară tabla înmulțirii și nici tabelele de logaritmi. Incepînd cu 1970—1971, numeroase minicomputere de acest tip sînt instalate in școlile și universitățile franceze, mm. Galop spre tîrg Televizorul este spaima șoarecilor La această concluzie a ajuns profesorul Aleksandr Dombrovski, șeful catedrei de radiologie de la Institutul de medicină din Rostov. Șoarecii aduși special într-o casă veche din orașul Rostov pe Don, care urma să fie demolată au dispărut imediat ce în locuința respectivă a fost instalat un televizor. Profesorul a arătat că șoarecii și șobolanii simt cele mai neînsemnate radiații Roentgen, inofensive pentru om, și caută să părăsească clădirile în care există televizor, deoarece tubul catodic emite raze Roentgen foarte slabe. Arată-mi cum clipești, să-ți spun boala cu care te... „împrietenești“ Este suficientă o singură „clipire“ pentru ca medicii, care pot citi în ochii pacientului, să stabilească starea inimii acestuia. Oamenii de știință de la National Institute of Health din Statele Unite au constatat că un cerc alb și neregulat în jurul marginii exterioare a coroanei ochiului indică o arterioscleroză a coronarelor. Cardiologul H. J. Arndtz, din München, specialist la tratarea tulburărilor de circulație sanguină, afirmă, însă, că importanța diagnostică a acestei descoperiri se aplică numai pacienților a căror vîrstă este de sub 45 de ani. Din acest motiv, medicii ar trebui să privească mai des în ochii pacienților mai tineri pentru a constata cantitatea prea mare de grăsimi și albumine (hiperlipoproteinemie) în singe, semn al unui proces de arterioscleroză, și pentru a-l putea combate din timp. PFNTTÖ MIM3 Pericolele acvariilor Curățirea acvariilor nu este totdeauna o operație lipsită de pericole. Medicii americani au semnalat mai multe cazuri de infecții grave ale pielii la oamenii care curățiseră acvarii în care trăiau pești exotici. Și, de fiecare dată, bolnavii erau purtători ai unei bacterii marine care la pești provoacă moartea. Deși în cazul oamenilor maladia nu este mortală, ea este totuși periculoasă deorece trramentul este dificil și de lungă durată. Ofertă pentru hoți în retragere Cam vreo 20 de persoane au răspuns unui mic anunț din „Times“ prin care, în chipul cel mai serios cu putință, se căutau „hoți în retragere, cu un cazier judiciar cît se poate de încărcat, în măsură să îndeplinească astfel funcția de consilier la o firmă de asigurare a securității magazinelor“. Pentru a avea certitudinea că,sub aparența solicitanților nu se ascund unii pași pe glume pentru a verifica abilitatea profesioniștiilor în materie, respectiva firmă a amenajat un fals magazin care să servească drept cîmp de experiență pentru „candidați“. Bineînțeles că ei și-au dat toată osteneala să fie la înălțimea cerințelor originalului post. Candidatul cel mai „serios“ s-a arătat a fi un oarecare Charles Cowden, de vreo 50 de ani, care suferise 16 condamnări pentru furt și făcuse nu mai puțin de 15 ani de închisoare. KEL Leul s-a supărat. Sînge artificial Profesorul Leland C. Clark de la Facultatea de medicină din Cincinnati pus la punct, în condiții de laborator, a procedeul de înlocuire a singelui natural al animalelor cu un produs sintetic, pentru o perioadă de timp de două ore și jumătate. „Sîngele“ fabricat de Clark este capabil să efectueze transferul de gaze oxigen-bioxid de carbon în condiții similare singelui natural. Dar acțiunea sa se limitează la atît, noul „singe“ neputînd face față celorlalte funcțiuni. Hotelul păsărilor Pe malul unuia din lacurile americane a fost construit un turn metalic de 120 piciore (1 picior = 0,3048 m ) în vîrful căruia se află un hotel pentru... păsări. In interiorul turnului au fost instalate colivii care oferă găzduire la 5.280 păsări. Sandviș cu... pistoale! Datele furnizate de F.B.I. arată că 63 de milioane de familii americane dispun de un veritabil arsenal de 66 milioane puști și 24 milioane pistoale și revolvere. Trupele americane, în schimb, sunt dotate numai cu 4800.000 unități de arme de foc cu calibru redus. Apel la încetarea poluării mărilor Cunoscutul oceanolog francez Jacques Cousteau, întors recent în Franța dintr-o lungă călătorie de studii, a lansat un apel dramatic pentru încetarea poluării mărilor. El a propus un plan de salvare a florei și faunei marine, periclitate de cantitățile tot mai mari de deșeuri nocive azvîrlite în mare și de pescuitul nerațional. Oceanologul francez preconizează crearea unui puternic curent de opinie în favoarea ocrotirii mediului acvatic, instituirea unei legislații severe antipoluante și declanșarea unei acțiuni de educare a publicului larg. Adresându-se forurilor guvernamentale europene, Jacques Cousteau a afirmat că Europa împreună cu Statele Unite și Japonia poartă răspunderea pentru 70 la sută din poluarea mediului natural al planetei noastre. Cu zmeul deasupra mării Zborul cu zmee trase de bărci cu motor este un sport din ce în ce mai răspîndit în numeroase țări. Evident, și în acest domeniu au fost stabilite recorduri de zbor. Ultimul dintre ele și cel mai important, după cum afirmă specialiștii, a fost stabilit recent de suedezul Kurt Akler care în 2 ore și 25 minute a parcurs 85 km. Zmeul de care era suspendat sportivul a zburat la o înălțime de 6—14 m deasupra mării. Recunoașteți țigara LA TOKIO se organizează în fiecare an un concurs al fumătorilor. Participanții, legați la ochi, trebuie să deosebească marca țigărilor ce li se dau de fumat. „Crizanteme" de sub pămînt s blendă cu calcită de la Exploatarea minieră Herja. A înflorit filodendeonul. Rolul întîmplării in descoperirile medicale Este cunoscut faptul că îmbars marile descoperiri științifice chiar și neprevăzutul joacă un rol important. Majoritatea descoperirilor din biologie și medicină s-au ivit întâmplător sau cel puțin conțin elemente întîimplătoare, ceea ce nu exclude munca de cercetare îndelungată de care acestea au fost precedate. Cu sute de ani în urmă, mai precis ,în 1536, s-a petrecut următoarea întîmplare care a dus la schimbarea radicală a iodului de tratare a rănilor. Se știe că în Evul Mediu rănile provocate de spade erau arse cu fierul înroșit și apoi unse cu ulei încins pentru a evita infectarea. Dar, în anul amintit, chirurgul francez Paré, chemat să ardă rănile unor luptători, și-a uitat din întâmplare acasă instrumentele necesare. Nevoit să acționeze totuși rapid, el a făcut în grabă o alifie din albuș de ou, ulei de trandafiri și terebentină cu care a uns rănile, iar apoi le-a pansat. M-am sculat foarte devreme, dar, spre uimirea mea, i-am găsit foarte liniștiți spunînd că au dormit foarte bine, spre deosebire de cei ale căror răni le-am ars și care au fost chinuiți de dureri. Și din clipa aceea m-am hotărât să nu mai ard niciodată rănile". Medicul olandez Christian Eiffelan, care făcea experiențele la un spital din insula Jawa, le-a dat puilor pentru experiențe resturi de mâncare de la spital. Această hrană era formată din orez decorticat, așa cum se mânca pe atunci. Cu uimire a observat cum puii încep să prezinte fenomenele bolii „beri-beri", foarte răspândită în acea vreme. Dîndu-le apoi coaja de la orez a observat că puii s-au însănătoșit. Făcând analiza boabelor de orez a descoperit că din orezul decorticat lipsea vitamina B, prezentă în coaja lui. In acest fel, întîmplarea a dus la descoperirea cauzelor bolii „beri-beri". în 1879, chimistul Fahlberg făcea o experință cu o anumită substanță chimică. După terminarea activității, s-a așezat la masă uitînd să se spele pe mâini. A observat că sandvișul pe care îl mînca era foarte dulce. S-a întors în laborator și a gustat fiecare substanță chimică cu care lucrase. Așa s-a descoperit substanța cunoscută azi sub numele de zaharină. Trusseau,marele medic internist francez, i-a dat din greșeală unui bolnav care suferea de Basedow, în loc de tinctura digitales, folosită pe atunci în această boală, tinctură iod. Bolnavul, foarte sîrguincios, de luat noua doctorie în dozele prescriase de medic, constatînd o vindecare rapidă. De atunci se folosește pentru vindecarea bolnavilor de Basedow iodul. Șirul exemplelor de acest fel culminează cu descoperirea „din întîmplare" a penicilinei. Cu circa 300 ani, în urmă, farmacistul englez Parkinson nota o observație interesantă: „Mucegaiul găsit pe craniul scheletelor din diferite cavouri are propritatea miraculoasă de a vindeca rănile fără nici o altă alifie". La vremea aceea, farmacistul a fost socotit un șarlatan, iar descoperirea lui nu a fost luată în serios. Toți bacteriologii erau de acord cu faptul că mucegaiul distrugea mediile de cultură. In laboratoare chiar exista obiceiul ca mediile de cultură atacate de mucegai să fie aruncate. Ian Fleming, care căuta o substanță ucigătoare de bacterii, observând și el acest fapt, a declarat că extractul de mucegai reduce posibilitatea înmulțirea bacteriilor, fapt care de a dus la prepararea penicilinei. Ulterior pe această bază a fost posibilă și compunerea unor alte antibiotice. »I Pod gigant La Praga se construiește cel mai mare pod din Cehoslovacia, avînd înălțimea de 40 m, lungimea de 485 m și lățimea de 115,5 m. Noul pod, făcînd parte din magistrala Nord-Sud care trece prin raioanele centrale ale capitalei, este prevăzut cu două etaje: cel superior este destinat mijloacelor de transport, iar cel inferior — metroului praghez. Podul urmează să fie terminat în cursul anului curent. Valuta din sera cu flori Puțini sunt acei care cunosc că și florile reprezintă o marfă prețioasă de export. De exemplu, întreprinderea bulgară „Bulgarsveti" exportă trandafiri, garoafe și alte flori în peste 20 de țări. Exponatele acestei întreprinderi la tîrguri internaționale reputate ca cei de la Erfurt, Moscova, Viena, Belgrad au cucerit 23 de medalii de aur. PILULE Punctul pe î ... sorea vă este necesară numai pentru pești de apă dulce. Intre cîini — Vine cineva? — Nu. Poți lătra liniștit. „Meloman" Intre preludiu și uvertură, prefer o lojă. „Savantă* Copilul meu este ca o lăcustă. Nu mănîncă aproape nimic. „Scrisoare" Mam decis ca să vînd mașina mea „Marca" scoda care e mai bună ca wolfwaghen cu toate că eu operez pentru cadii-Lac dar mă gîndesc că la ultima Instanță poate sau Dacia Un mustang Taurus. Nanosecunda De multă vreme oamenii de știință și-au îndreptat eforturile spre măsurarea exactă a timpului. La început îl măsurau în milisecunde (adică a mia parte dintr o secundă). Astăzi, în epoca zborurilor cosmice, această măsură este prea mică, încît se utilizează nanosecunda. Aceasta reprezintă a milioana parte dintr-o secundă — timpul în care cantitatea de electricitate, circulînd cu viteza luminii, străbate o distanță de 30 cm. Cu alte cuvinte , dacă un om ar fi în stare să facă în fiecare nanosecundă cîte un pas, el ar parcurge secundă o distanță de zece ori într-o mai mare decît Ecuatorul. Cîte săptămîni în balon... ? NEW YORK 21 (Agerpres). — Din East Hampton (S.U.A.) și-a luat zborul ,,Free Life" — un balon umplut, cu heliu, în a cărui nacelă deschisă, soții Rod și Pamela Anderson, din New York, însoțiți de inginerul britanic specialist în aeronautică Malcolm Brighton speră să traverseze Atlanticul și să acopere distanța de 5.600 kilometri pînă la Paris în 6—16 zile, în funcție de viteza virajului. Dacă tentativa lor reușește, ei vor bate vechiul record de distanță în zborul fără escală cu un balon — 3.051 kilometri — stabilit în 1914 de un echipaj german. Singura încercare precedentă de a traversa Atlanticul într-un balon, organizată de cotidianul „New York Daily Graphic", datează din anul 1873 și a fost abandonată de la bun început, când gazul sub presiune a sfîșiat corpul aerostatului în timpul operației de umplere. Pentru orice eventualitate, nacela noilor aeronauți, echipată cu toate cele necesare navigației aeriene (instrumente, aparatură radio și alimente în greutate de circa 2 tone), a fost prevăzută să poată pluti și pe apă. Statura suedezilor STATURA suedezilor a crescut în ultimii ani cu 5—10 cm. La această concluzie au ajuns fabricile care au primit numeroase solicitări să mărească lungimea standard a păturilor de la 1,95 m la 2,10 m. S.O.S. din stomac IN ANGLIA, în caz de naufragiu sau alte împrejurări în care este nevoie de ajutor imediat, oricine va putea transmite de la distanță semnale S.O.S., înghițind un minuscul aparat de emisie, de mărimea unui piramidon. In contact cu temperatura stomacului și secrețiile gastrice, pilula-aparat începe să emită semnale care pot fi recepționate pe o rază de 10 km. „Mini“ fără voie Moda maxi 11 prezintă citeva pericole, mai ales atunci cînd adeptele sale folosesc scările rulante. Cel puțin așa afirmă publicația „Berner Tageblatt“, care povestește pățania unei tinere „foarte sigură de propria-i persoană“. îmbrăcată cu o rochie după ultimul jurnal, respectiva domnișoară s-a aventurat pe scara rulantă a unui mare magazin din Lugano (Elveția). Un moment de neatenție și rochia s-a prins in scară, rupindu-se în fîșii. Episodul, bineînțeles, a provocat rumoare, iar tinerei adepte a modei de ultimă oră o reîntoarcere la mult imbătrînita ținută „mini“. Două ADAM s-a întors acasă în zori și Eva i-a făcut mare scandal. — Ascultă dragă, spune Adam. Cu cine te-aș putea înșela ? Doar în tot raiul nu mai este nimeni în afară de noi. Dar Eva nu I-a crezut. Cînd Adam adormit a început să-i numere cu griajă coastele. ★ SOȚIA unui scriitor avea mare succes la o serată. Toată lumea le făcea complimente. — Este încîntătoare soția dv. — îi spune gazda scriitorului. Rochia ei este un adevărat poem. — Nu este nicidecum un poem, ci exact cinci schițe și nouă foiletoane. Obișnuința cu zgomotele Doi cercetători japonezi — Y. Hando și H. Hattori — au adus o consolare locuitorilor din imediata apropiere a aeroporturilor : copiii acestora vor fi mai puțin sensibili decît părinții lor la zgomotele înconjurătoare. Aceasta este concluzia unei îndelungate anchete efectuate în rîndul mamelor a 3 400 de copii născuți în orașul Itami, situat în imediata vecinătate a aeroportului Osaka. In cazul în care mama locuiește la Itami de la începutul sarcinii, numai 6 la sută din nou-născuți se trezesc și plîng atunci cînd trece un avion. In timp ce procentajul se ridică la 50 la sută dacă mama s-a instalat la Ilumi după naștere sau în timpul ultimelor luni de sarcină. Autorii descoperirii ajung la concluzia că, închis în capsula amniotică, copilul se obișnuiește cu zgomotele unei lumi pe care n-a văzut-o încă. Și obișnuința este cu atît mai mare cu cît copilul este mai devreme supus ei. 920 întrebări pe zi Potrivit unor statistici, copii în vîrstă de patru ani rostesc zilnic 12.000 cuvinte, formînd cu ele 920 de întrebări. Statistica se referă atît la fete cît și la băieți. La ce număr o fi ajungînd întrebările după ce fetița de 4 ani devine soție ? Un zítttbel din Valea Izei A