Pentru Socialism, octombrie 1970 (Anul 20, nr. 5187-5213)

1970-10-25 / nr. 5208

'S A. I Anul XX nr. 5208 Duminică 25 octombrie 1970 4 pagini - 30 de bani Ziua Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România ȚARA ÎȘI SĂRBĂTOREȘTE OSTAȘII Devenită o sărbătoare scumpă poporului nostru, Ziua Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România are o deosebită semnificație. In urmă cu 26 de ani, la 25 1944, viteaza armată octombrie luptînd eroic, umăr la română, umăr cu glorioasa armată a desăvîrșit eliberarea sovietică, întregului teritoriu al României de sub cotropirea fascistă. Oamenii muncii, fără deosebire de naționalitate, dau o înaltă apreciere și cinstire vitejiei și spiritului de jertfă dovedite de soldații, subofițerii și ofițerii români în războiul antihitlerist, acordă stima și prețuirea lor armatei țării — realizare de seamă a politicii partidului comunist, parte integrantă a edificârii noii orînduiri sociale în patria noastră. Este un merit istoric al Partidului Comunist Român și un izvor de mîndrie patriotică faptul că, în acel fierbinte august al anului 1944, întreaga armată română a întors armele împotriva hitleriștilor. In decurs de numai cîteva zile, unitățile militare și formațiunile patriotice, avînd sprijinul larg al populației, au curățat cea mai mare parte a teritoriului țării de naziști. In același timp, armata română a menținut un mare cap de pod în Transilvania și Banat, ceea ce a avut o deosebită importanță pentru desfășurarea ulterioară a operațiilor militare, împreună cu armata sovietică, ostașii români au continuat lupta pentru eliberarea părții de nord-vest a României și apoi dincolo de hotarele patriei, în Ungaria, Cehoslovacia și Austria pînă la zdrobirea Germaniei fasciste și terminarea victorioasă a războiului în Europa. De la 23 august 1944, pînă în mai 1945, armata română a angajat în bătălii efective însumînd peste o jumătate de milion de oameni. Prin lupte grele, înfruntînd rezistența înverșunată a dușmanului, terenul desfundat, nămeții și gerurile năprasnice, trupele româ-Colonel N. CONSTANTINESCU (Continuare în pag. a ?a) U.M.M.U.M. Baia Mare. In laboratorul de probare se încearcă rezistența materialelor și produselor. In Editura politică a apărut: Nicolae Ceaușescu de Expunere la Asociația politică externă din York. 22 octombrie 1970. New Depunerea unor coroane de flori la Monumentul ostașului român din Baia Mare Cu prilejul Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ieri după-amiază, la Monumentul ostașului român din municipiul Baia Mare au fost depuse coroane de flori. La solemnitate au luat parte tovarășii Gheorghe Blaj, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, Gheorghe Pop, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, Mihai Marina, Mitrofan Boca și Vasile Dancoș, secretari ai Comitetului județean de partid, membri ai Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, membri ai Biroului Comitetului municipal de partid, ai Comitetului executiv al Consiliului popular municipal Baia Mare, reprezentanți ai organelor obștești, conducători de întreprinderi și instituții, veterani ai războiului antifascist, oameni ai muncii. După ce asistenta a păstrat un moment de reculegere în memoria eroilor patriei, în acordurile solemne ale „Imnului eroilor" au fost depuse coroane de flori din partea Comitetului județean Maramureș al P.C.R., Consiliului popular județean, Comitetului municipal de partid, Consiliului municipal popular Baia Mare, consiliilor județean și local U.G.S.R., comitetelor județean și municipal al U.T.C., din partea întreprinderilor, instituțiilor din municipiu. O solemnitate asemănătoare a avut loc ieri și la Monumentul eroilor din comuna Șomcuta Mare. încheierea sesiunii jubiliare a națiunilor Unite PREȘEDINTELE NICOLAE CEAUȘESCU A LUAT PARTE LA ȘEDINȚA FESTIVA A SESIUNII JUBILIARE . NEW YORK 24. — De la Trimișii speciali: Sîmbăta 24 octombrie, s-a încheiat la New York sesiunea jubiliară consacrată celebrării unui sfert de secol de existență a Organizației Națiunilor Unite. Sesiunea jubiliară s-a desfășurat, după cum se știe, timp de zece zile, între 14 și 24 octombrie, sub deviza „Pace, justiție, progres". La ora 10:45 (ora New Yorkului), cînd delegațiile celor 127 de țări membre ale Organizației Națiunilor Unite au intrat în sala Adunării Generale, la pupitrul rezervat României au luat loc Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat al țării noastre, Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P C.R., deputat în Marea Adunare Națională, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Nicolae Ecobescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, Gheorghe Diaconescu, reprezentantul permanent al României la O.N.U. La ședința plenară au luat parte numeroși șefi de state și guverne, miniștri de externe, precum și alte personalități ale vieții politice internaționale prezente la New York cu ocazia jubileului Națiunilor Unite. Deschizînd ședința, Edward Hambro, președintele actualei sesiuni a Adunării Generale, a prezentat cele patru documente finale supuse examinării și aprobării sesiunii jubiliare. Cea Generală a aprobat în Adunacontinuare aceste documente: Declarația solemnă de reafirmare a încrederii statelor în viabilitatea principiilor Cartei O.N.U., a angajamentului lor de a acționa, pentru sporirea rolului și eficacității organizației, în scopul de a deveni un instrument eficace în întărirea securității internaționale și promovarea progresului tuturor popoarelor; Declarația privind strategia și metodele dezvoltării și lansarea celui de-al doilea Deceniu al O.N.U. (Continuare în pag. a 4-a) Recepție în onoarea președintelui Nicolae Ceaușescu și a soției sale Elena Ceaușescu în onoarea președintelui Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, și a soției sale, Elena Ceaușescu, reprezentantul țării noastre la Națiunile Unite, Gheorghe Diaconescu, a oferit vineri seara o recepție în saloanele Misiunii permanente a României la O.N.U. Au luat parte conducători de delegații la sesiunea jubiliară a O.N.U., miniștri ai afacerilor externe ambasadori și șefi de misiuni permanente acreditați la Națiunile Unite, senatori și alți reprezentanți ai vieții politice americane, precum și ai cercurilor de afaceri, ziariști. Au fost prezenți Dumitru Popescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., deputat în Marea Adunare Națională, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, membri ai delegației României la lucrările Adunării Generale a O.N.U., precum și Corneliu Bogdan, ambasadorul țării noastre la Washington. Președintele Nicolae Ceaușescu s-a întreținut cordial cu personalitățile prezente la recepție. ORDINUL Ministrului Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România La 25 octombrie sărbătorim, împreună cu întregul popor, Ziua Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România. Intrată în patrimoniul tradițiilor noastre naționale, Ziua Forțelor Armate evocă vitejia și eroismul Armatei române în luptele purtate, umăr la umăr cu glorioasa Armată sovietică, pentru izgonirea trupelor hitleristo-horthyste de pe ultima brazdă a pămîntului străbun, prilejuiește reliefarea contribuției aduse de țara noastră la înfrîngerea Germaniei naziste și încheierea victorioasă a războiului în Europa. .. împlinirea a 26 de ani de la istoricul eveniment al eliberat întregului teritoriu al României de sub jugul fascist are loc în condițiile avîntului creator cu care oamenii muncii dau viața mărețului program de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, elaborat de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, în atmosfera entuziastă cu care întreaga noastră națiune întîmpină aniversarea semicentenarului gloriosului nostru partid. La aniversarea, în acest an, a Zilei Forțelor Armate, miliarii de toate gradele, îndeplinind sarcinile trasate de .comandantul suprem al armatei — tovarășul Nicolae Ceaușescu , se prezintă cu un bilanț bogat de realizări în perfecționarea pregătirii de luptă și politice, în întărirea capacității combative a unităților și marilor unități. . .. Profund devotați patriei, poporului și partidului, militarii armatei noastre populare, împreună cu membrii gărzilor patriotice și ai detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apararea patriei, străjuiesc cu fermitate cuceririle revoluționare ale poporului, independența și suveranitatea de stat a României socialiste. In același timp, forțele noastre armate sunt gata pricind ca, alături de armatele celorlalte state membre ale Tratatului de la Varșovia, ale tuturor țărilor socialiste, să apere cauza socialismului și păcii. Cu prilejul Zilei Forțelor Armate, adresei tuturor soldaților, gradaților, subofițerilor, maiștrilor militari, ofițerilor și generalilor, întregului personal al armatei, urări de noi succese în activitatea consacrată slujirii cu credință a patriei. In cinstea celei de-a 26-a aniversări a Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ORDON. La 25 octombrie 1970, ora 21,00 la București se vor trage, în semn de salut, ș1 salve de artilerie. Trăiască Partidul Comunist Român — forța politică conducătoare a societății noastre! Trăiască Forțele Armate ale Republicii Socialiste România. Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România! Ministrul Forțelor Armatei general-colonel ION IONIȚA SIMETRIE. Foto: A. ȘUTH Livrarea cartofilor în ritm de melc cu două zile în urmă în cooperativele agricole din județul nostru mai rămăsese de adunat recolta de cartofi de pe 167 hectare. Raportată la perioada în care ne găsim, această situație, nu este deloc liniștitoare. Vrem să credem că președinții, inginerii, brigadierii și cooperatorii din Săliștea, Vișeu de Jos, Borcut, Coroieni, ca și din numeroase alte părți, unde recoltatul cartofilor este desconsiderat, vor proceda de urgență la intensificarea ritmului de lucru, la strînsul și depozitarea cartofilor, la achitarea obligațiilor către stat. Sînt acțiuni de b stringentă acuitate. Mai ales cînd este vorba de livrarea cartofilor, către stat, de achitarea obligațiilor pe care le au cooperativele agricole, discuțiile sînt de prisos. Ce se întîmplă însă pe teren? Vineri 23 octombrie a.c. Sintem ia cooperativa agricolă din Ardisat Din cauza ploii mișcarea pe cimp era slabă. La recoltatul cartofilor nu era nimeni. — Deși mai avem de adunat recolta de pe 5 hectare, ne spunea tovarășul Andrei Simion, președintele unității pentru noi strînsul cartofilor nu constituie o problemă. Dacă ne permite vremea, în două zile acțiunea este terminată. Dar cu achitarea obligațiilor către stat, cum stați? — l-am întrebat pe tovarășul Simion. — Relativ bine. Am predat pînă acum 9.500 kg și mai avem de predat 300 kg. Bonurile de livrare confirmă că ar dusă banii știu să se achite cu cinste și la timp de obligațiile pe care le au. Așa înțeleg ei să răsplătească eforturile mecanizatorilor și ale statului, ale acelora care-i ajută în permanență să obțină mai mult și mai bine. De altfel, în multe unități agricole factorii de răspundere acționează cu responsabilitate livrând operativ întreaga cantitate de cartofi pe care o datorează statului. Sunt însă și unități agricole, unde acțiunea de livrare a cartofilor deși a început, nu se desfășoară în ritmul și la nivelul cerut. Unii specialiști și alți membri ai consiliilor de conducere nu știu ce să facă cu cartofii. La cooperativa agricolă din Sălsig, cartofii da pe 22 ha sunt în întregime recoltați. 16 din 18 tone cit reprezintă datoriile pentru munci I.M.A. au și fost Restul sunt pregătiți pentru livrare, a fi livrați. Vineri 23 octombrie, de exemplu, cooperatorii din Sălsig îi așteptau pe tovarășii de la C.L.F. să se prezinte după cartofi. Pînă la ora 12 însă nimeni de la C.L.F. nu și-a făcut apariția la Sălsig. Ioan Pop, magazinerul de la Sălsig, ne-a spus că tovarășii de la C.F. nu s-au grăbit nici pînă acum cu transportul Deși li s-a cerut într-o cartofilor, mașină de 7 tone n-au vrut să încarce decit 3.600 kg. Aspectul întîlnit la Sălsig nu este însă singurul care determină tărăgănarea acțiunii de livrare a cartofilor. Cooperatorii din Fărcașa, bunăoară, datorită producției slabe din acest an trebuie să livreze la stat doar 700 kg de cartofi. Pînă vineri 23 octombrie însă, de aici n-a plecat nici un cartof. — Mîine (n.n., sîmbătă) vom anunța C.S.F. să vină după ai, ne-au spus tovarășii de la Fărcașa — De ce mîine și nu azi? — am întrebat. — Pentru că așa am hotărît. Simplu deci. Oare acest lucru nu denotă și altceva. In afară de superficialitate? Credem că da, în multe unități agricole am întîlnit probleme care trebuie rezolvate în exclusivitate de Direcția agricolă. La cooperativa agricolă,din Sălsig de exemplu în afara cartofilor destinați, livrărilor către stat, alte 20 de tone stau cit se poate de rău. Teoretic aceștia ar trebui însilozați pentru fondul de sămînță dar nimeni de la Sălsig nu-și asumă acest risc. Cartofii nu sînt ajunși la maturitate și nu numai că nu vor suporta rigorile însilozării, dar nici nu sînt buni pentru sămînță. In consecință, ar trebui livrați pentru consum. Tovarășii de la Sălsig nu se încumetă însă să facă așa ceva și așteaptă că doar, doar va trece cineva de la Direcția agricolă și pe la dînșii pentru a se consulta și a hotărî. Nimeni însă nu spune nimic. Stăm oare atît de bine cu cartofii, încît să ne permitem luxul de a pierde 20 de tone? MIRCEA POP i Prezențe peste hotare Uzina mecanică de mașini și utilaj minier din Baia Mare produce un tip de siloz pentru agregate de balastieră, siloz care s-a impus atenției specialiștilor de peste hotare. Deși introdus în fabricație abia în luna iunie a acestui an, numai pentru onorarea comenzilor printate din Republica Democrată Germaniă, uzina a produs și livrat pînă la această dată 22 asemenea silozuri avînd fiecare o capacitate de 97 m.c. și o greutate metalică de cîte 7,5 tone. Uzina mecanică de mașini și utilaj minier Baia Mare este prezentă pe piața mondială și cu alte produse. Ea exportă în mod curent, în țări de pe patru continente filtre rotative, clasoare duble spirale, site vibratoare, piese de schimb pentru utilaj minier. Cuptor tunel la Ferma pomicolă din Șomcuta Mare a intrat în exploatare încă un cuptor tunel pentru uscat fructe. Noul agregat care funcționează pe bază de combustibil lichid, împreună cu cel instalat anul trecut, permit fermei să producă anual circa 20 i tone fructe deshidratate. Reconstrucție In localitățile județului care au fost afectate de inundațiile din primăvara acestui an munca pentru refacerea fondului de locuințe este încununată de succes. Din totalul de 37 case, care au fost distruse de furia dezlănțuită a apelor în comuna Seini, 33 au fost refăcute iar la celelalte se fac ultimele lucrări de finisaj. Rezultate asemănătoare în activitatea de reconstrucție au fost înregistrate și în comuna Ulmeni unde pînă în prezent au fost construite 25 de case. Totodată în această localitate, alte 26 de case urmează a fi terminate în următoarele zile. Potrivit datelor centralizate la Consiliul popular județean, în total, pina la această dată, au fost reconstruite în județ 124 de case, 103 se află în finisaj, iar restul de 32 vor fi date în folosință încă in acest trimestru. La reconstrucția celor 328 de case despre care amintim, cetățenii sinistrați au fost spriiniti de către stat cu fondul în valoare de peste 10 milioane lei. Abonamente editoriale Librăriile nr. 1 din municipiile Baia Mare și Sighetu Marmației au început încasarea abonamentelor editoriale pe anul 1971. Pe baza proiectelor de plan elaborate de către 21 de edituri, cei interesați se pot abona spre a obține lucrările preferate, achitînd 25 la sută din valoarea abonamentului. Mecanizare Puțul central al Exploatării miniere Herla este primul obiectiv de acest fel din ramura de extracție a minereurilor din județ la care operațiile de manipulare a vagoneților pe rampele puțurilor sînt complet mecanizate. Rezultatele obținute aici atestă că mecanizarea acestei operații pe lângă faptul că asigură prevenirea accidentelor de muncă, contribuie și la o mai bună folosire a forței de lucru în subteran. Sistemul de la Herja este în curs de aplicare la E.M. Baia Sprie, iar în următoarele luni va fi introdus și la E.M. Săsar și E.M. Băiuț. Culturi speciale Sivicultorii din județ continuă extinderea culturilor speciale. In perimetrul Seiniei plantează în toamna acestui an cu coacăz negru o suprafață de 5 ha, iar pe fondurile administrate de ocoalele silvice din Ulmeni și Tg. Lăpuș, cîte 3 ha cu zmeură. Cu noile lucrări suprafața culturilor speciale de arbuști fructiferi amenajată pe terenurile aparținînd organelor silvice din județ se va ridica la peste 20 ha.