Pentru Socialism, mai 1971 (Anul 21, nr. 5367-5392)

1971-05-23 / nr. 5386

> ► >■ 7“ K i ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN. Semina Biroului Comitetului Județean de partid Inemani zilei de ieri, a avut loc ședința comună a Biroului Comitetului județean de partid și a Comitetului executiv al Consiliului popular Județean. Cu acest prilej, s-a analizat activitatea desfășurata de către organele și organizațiile de partid și de stat, privind modul cum se aplică în viată măsurile stabilite de conducerea partidului nostru, măsuri care vizează perfecționarea învațămintului de toate gradele, ridicarea nivelului său teoretic și întărirea legăturii cu viata. La ședință au participat ca invitați, cadre didactice cu munci de răspundere din județ, reprezentanti al unor organizații de masă și obștești care au tangență cu învățămîntul. De asemenea, a luat parte tovarășul Mircea IvraîUa, ministrul învățămîntului. La punctul doi al ordinei de zi, Biroul Comitetului județean de partid a dezbătut modul cum se preocupă organele și organizațiile de partid, consiliile de administrație și comitetele de direcție pentru îmbunătățirea calității produselor. Au luat parte conducătorii principalelor unități industriale. De asemenea, a participat tovarășul ing. Dumitru Niculescu, inspectorul general al Inspectoratului de stat pentru controlul calității produselor. In scopul îmbunătățirii continue a muncii de viitor, în domeniile analizate, s-au adoptat măsuri corespunzătoare. DIVERSIFICAREA ȘI ÎMBUNĂTĂȚIREA MUNCII POLITICO-EDUCATIVE DE MASA ÎN SPRIJINUL REALIZĂRII SARCINILOR ECONOMICE După cum se știe, plenara Comitetului județean Maramureș al P.C.R. care a avut loc vineri a dezbătut una din cele mai importante sarcini ale propagandei de partid — preocuparea organelor și organizațiilor de partid, de masă și obștești pe linia diversificării și îmbunătățirii conținutului muncii politico-educative de masă desfășurate în sprijinul realizării sarcinilor economice. In raportul prezentat de către tovarășul Mitrofan Boca,tar al Comitetului județean se crede partid, precum și în luările de cuvînt ale participanților s-a subliniat ideea că înfăptuirea vastului program de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, trasat de Congresul al X-lea al partidului, necesită mobilizarea eforturilor creatoare ale întregului popor, participarea conștientă fiecărui om al muncii la transpunnerea în viață a obiectivelor stabilite în noul plan cincinal. Pornind de la indicațiile conducerii partidului, se spune în raport, Biroul Comitetului județean de partid s-a preocupat ca în centrul muncii politico-educative desfășurate de organele și organizațiile de partid, de sindicat, de organizațiile U.T.C., de comitetele și comisiile de femei să se situeze cu precădere problemele realizării sarcinilor economice. Organul județean de partid a urmărit sistematic ca acestei activități să i se imprime un caracter concret, permanent și convingător și să îmbogățească formele și metodele prin care se desfășoară, să i se lărgească continuu sfera de cuprindere. Cu privire la diversificarea formelor și mijloacelor muncii politice și cultural-educative de masă, în cuvîntul său tovarășul Moise Fotea semnala necesitatea de a se trece la elaborarea unor studii și sondaje care să abordeze teme prioritare, specifice anumitor domenii de activitate, care să înlesnească întocmirea unui program de perspectivă pentru soluționarea unor probleme, așezarea pe baze pedagogice a întregii activități politico-educative. Cele două instituții de învățămînt superior, Institutul de cercetări. Centrala minelor dispun de cadre cu pregătire corespunzătoare care pot efectua asemenea studii. Integrarea în programul de 6 ore în minerit, raportul dintre dezvoltarea democrației cooperatiste în agricultură și rezultatele obținute ar suscita un interes deosebit pentru munca politico-educativă. O intensă și rodnică activitate politico-educativă a prilejuit întîmpinarea aniversării semicentenarului Partidului Comunist Român, eveniment de excepțională însemnătate, sărbătorit într-o atmosferă de puternic entuziasm de către întregul nostru popor. Organizațiile de partid, de masă și obștești, instituțiile și așezămintele culturale din județ au organizat un mare număr de acțiuni politico-educative. expuneri, simpozioane, sesiuni de comunicări, întîlniri cu vechi militanți ai mișcării muncitorești, cu membri ai organelor locale de partid ș.a., care au cuprins practic întreaga populație a județului. Aceste ample manifestări au prilejuit evocarea eroicelor tradiții de luptă ale clasei muncitoare, ale Partidului Comunist Român, cunoașterea și aprofundarea politicii sale științifice, a marilor realizări dobîndite în anii socialismului, mobilizarea (Continuare în pag. a 3-a) CUVÎNTUL TOVARĂȘULUI HAHA DALEA In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul Mihai Dalea, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Colegiului Central de partid, apreciind cu deosebit de oportună includerea de către Comitetul județean de partid în planul său de activitate, dezbaterea în cadrul plenarei a unei asemenea probleme care se referă la munca politică și educativă de masă în sprijinul înfăptuirii sarcinilor economice, a vastului program stabilit de partid pentru actualul cincinal. Aceste preocupări, a subliniat vorbitorul, se încadrează în complexul măsurilor generale luate de Comitetul Central al partidului nostru în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, pentru asigurarea continuă a progresului patriei, pentru ridicarea nivelului de trai, material și spiritual al poporului, pentru dezvoltarea conștiinței socialiste a oamenilor. Se știe doar că socialismul este rezultatul activității conștiente a oamenilor muncii de la orașe și sate. Prin urmare, concomitent cu dezvoltarea și modernizarea bazei tehnico-materiale a societății noastre, cu perfecționarea cointeresării materiale a celor ce muncesc, munca de partid în general, cea politică împreună cu activitatea organizatorică, constituie factorii esențiali care hotărăsc în final și conduc la rezultate tot mai bune. Raportul și dezbaterile din cadrul plenarei, a reliefat vorbitorul ,au prezentat multilateral activitatea bogată, complexă și variată desfășurată de organele și organizațiile de partid din județul Maramureș în domeniul politicoeducativ, dar ceea ce este mai important rezidă în ceea ce plenara a relevat, nu numai modul cum s-a desfășurat această activitate ci și rezultatele concrete dobîndite în îndeplinirea sarcinilor economice. In ultima instanță, unitatea de măsură după care se poate aprecia cel mai bine la ce nivel se situează munca politicoeducativă, sunt rezultatele obținute în producție în fiecare unitate în parte, felul în care membri de partid, oamenii muncii se comportă în familie și societate. Dacă aceste laturi se prezintă bine, dacă în industrie, agricultură și în celelalte sectoare ale vieții sociale , se muncește bine, cu randament sporit, cu eficiență crescîndă, dacă conduita oamenilor în societate este la înălțimea exigențelor actuale, rezultă că organele și organizațiile de partid, activiștii de partid, toți cei ce se preocupă de această problemă desfășoară o rodnică activitate politică și educativă de masă, de formare și dezvoltare a conștiinței socialiste, de făurire a omului nou, constructor devotat al noii orînduiri multilateral dezvoltate. Privind din această perspectivă, activitatea politico-educativă susținută și îndrumată de organele și organizațiile de partid din județul Maramureș se materializează în succesele apreciabile înregistrate in industrie atît în anul trecut cît și în primele patru luni ale anului curent. De altfel, Maramureșul s-a situat în 1970 printre județele fruntașe pe țară, ocupînd locul V, iar în patru luni din acest an, planul producției industriale a fost substanțial depășit la principalii indicatori. Merită apreciată varietatea formelor pe care actualmente o îmbracă munca politică de masă, ca (Continuare in pag. * 3-a) Anul XXI nr. 5386 ♦ Duminică 23 mai 1971 ♦ 4 pagini — 30 bani H Pagina a 3-a MAGAZIN Conferința Asociației județene de vinătoare și pescuit sportiv Ieri după-amiază la Baia Mare s-au desfășurat lucrările Conferinței Asociației județene de vînătoare și pescuit sportiv. La conferință au participat delegații celor 13 filiale din județ și invitați. De asemenea, a luat parte tovarășul ing. Alexandru Duda, membru al Comitetului executiv al A.G.V.P.S. La lucrările conferinței a participat, din partea Biroului Comitetului județean de partid rășul Mihai Marina, secretar tovaal Comitetului județean Maramureș al P.C.R. In noul comitet au fost aleși 23 de tovarăși. Președinte a fost reales tovarășul Ioan Breban. Vizita unei delegații de partid și guvernamentale conduse de tovarășul Nicolae Ceaușescu în Republica Populară Mongolă la invitația Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol și a Guvernului Republicii Populare Mongole, o delegație de partid și guvernamentală a Republicii Socialiste România, condusă de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, va face o vizită oficială de prietenie în Republica Populară Mongolă în a doua jumătate a lunii iunie a.c, Președintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceaușescu, va participa la festivitățile din Iran cu prilejul celei de-a 2500-a aniversări a creării statului iranian Șahinșahul Iranului, Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr, a adresat o invitație Consiliului de Stat președintelui al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, de a participa la festivitățile care vor avea loc, în Iran, în luna octombrie 1971, cu ocazia celei de-a 2500-a aniversări a creării statului iranian. La 22 mai a.c., ambasadorul român la Teheran, Pavel Silard, a transmis șahinșahului Iranului, mesajul de răspuns al președintelui Consiliului de Stat al R.S. România, prin care se acceptă cu plăcere invitația. In țara noastră a fost constituit un comitet de organizare a manifestărilor științifice și culturale, pentru aniversarea a 2500 de ani de la crearea statului iranian, format din personalități marcante ale vieții culturale și științifice românești. La cererea acestui comitet, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, a acceptat președinția de onoare a comitetului. Cooperativa agricolă de producție Coaș. Sub stropii ploii artificiale culturile se dezvoltă frumos. Foto. I. DEAC Ștafeta generațiilor Tumultul te cucerește. Te face să crezi că ai intrat în altă lume. Oameni aplecați asupra strungurilor sau frezelor lucrează la montajul atîtor utilaje ce se făuresc aici la U.M.M.U.M. Și în acest cadru cu greu ai putea distinge pe cel vîrstnic de cel tînăr, pe cel mai bine pregătit, de cel mai puțin pregătit. — Aveți în uzină vreo mie de tineri, din care 500 ucenici. Unii lucrători vîrstnici se plîng că acești tineri îi îngrijorează. Considerați oare că sunt mai „răi" decit eram noi la vîrsta lor?... întrebarea i-am adresat-o lui Nicolae Petrușca, lăcătuș din 1950 și de 11 ani secretar al organizației de bază din secția mecanică. —■ Aceasta e poziția celor ce stau departe de tineri, nu știu și nu reușesc să se apropie de ei. Lecția care trebuie învățată de orice tînăr este aceea de a-și însuși răspunderea, calitatea de a fi săritor la necesitățile producției. Priviți la cîțiva din ei: loan Cerneștean, loan Blaga, Cornel Butuza, loan Horvath, Ludovic Ciocotișan — toți fac parte din generația tînără de muncitori. Sînt bine pregătiți, au un fond moral de aur, la care noi contribuim cu ceea ce înseamnă a te dărui, a simți răspundere pentru ceea ce faci. Pe un alt „veteran" al uzinei, Gheorghe Zvara, strungar aici de la primele rotiri ale strungurilor, l-am găsit în poziția în care sîntem obișnuiți sa-i vedem pe bijutieri și ceasornicari. Privea cînd la minuscula piesă prinsă în strung, cînd la „asistentul" său, tînârul Iosif Lazăr din ultimul an de ucenicie, li predă din mers mașina. — Mai știți cîți „asistenți" ați avut în cei 26 de ani de meserie? — Nu! Dar asta nici nu-i important. Mă gîndesc și satisfacția mea e că mă pot gîndi cu drag la ei. Ștefan Fehér, Ioan Gastin, Iosif Feldman, loan Gulcean și alții sînt cîțiva din ei. N-am dat greș. Azi sînt toți meseriași buni, oameni cu familie, respectați. — Și cum ați reușit? — Am strungit toată viața piese de precizie, mărunte, fine, de care unii fug. Aceste piese mărunte m-au făcut să acord atenție celor mai „mărunte" calități sau carențe ale oamenilor. Și acționînd pentru sau contra lor, am făcut să iasă totul bine. .. In mijlocul grupului de raboteze, un om mărunțel, cu ochelari și păr cărunt, privește atent la fiecare om, ascultă fiecărei mașini. E Iosif mersul Vida, cel mai vîrstnic meseriaș al uzinei — de 44 ani e rabotor, membru de partid din 1945. L-am întrebat ce i se pare mai greu de modelat, metalul sau oamenii? — Ușor nu-i nimic. Dar cînd faci totul cu pasiune, reușești. La cea mai mare raboteză din uzină, l-am găsit pe unul din cei mai buni rabotori: Mihai Daker. Alături, la altă mașină lucrează un alt muncitor de nădejde — Alexandru Calo. Ambii au învățat meserie de la Iosif Vida. Acum sunt bărbați în toată firea. In jurul lor roiesc tinerii muncitori și ucenicii, întocmai ca în jurul celui de la care au învățat meserie. Maistrul Mihai Dobranschi a fost vreo cincisprezece ani muncitor. A terminat școala de maiștri și astăzi la cei aproape 50 de ani preocupările sale au două direcții bine conturate: îndeplinirea atîtor obiective din planul oamenilor pe care-i conduce. — Eu am ajuns maistru la 38 de ani. Tinerii noștri pot și trebuie să facă acest lucru la 22— 25 ani. Timpul trebuie preluat! Dintre tinerii instruiți de el au plecat la școala de maiștri vreo șase. Și „rezervele" sunt pregătite în continuare cu dragoste și meticulozitate... T. TOHATAN • Un număr de 30 tineri evidențiați în întrecerea socialistă, de la cooperativa Unirea din Baia Mare pleacă azi într-o excursie turistică prin Biroul de turism pentru tineret la stațiunea Izvoare. * La Sighetu Marmației, pe strada Libertății, în localul filialei Oficiului Județean de turism a fost înființată o Agenție de voiaj C.F.R. Unitatea funcționează după următorul program : luni, marți, joi și vineri între orele S ți 13, 17 și 20, iar miercurea și sîmbăta între orele 8 și 16. • Pentru micii spectatori, Teatrul de păpuși prezintă azi la ora 11 piesa „Ceata lui Pițigoi" de Mircea Marian. « După cum ne informează Secția de drumuri și poduri Baia Mare, azi Intre orele 6 și 14 se va închide circulația pe drumul național nr. 18 la kilometrul 118 (Vișeu de Jos) unde se va lansa un nou pod. In acest timp circulația se va efectua pe drumul județean Bogdan Vodă Moisei Săcel. • Teatrul dramatic din Baia Mare prezintă azi, cu începere de la ora 10, spectacolul cu piesa „Lovitura“ de Sergiu Fărcășan. La acest spectacol sunt valabile toate abonamentele. * Pe terenul de lângă Sala sporturilor din Baia Mare azi la ora 11 are loc meciul de handbal Minaur Baia Mare — A.S.A. Sibiu. Tot azi, pe aceeași oră, pe terenul Chimistul se desfășoară derbiul local la fotbal divizial între Gloria și Chimistul. • Zilele acestea a fost redeschis ștrandul din municipiul Baia Mare care poate deservi circa 3.000 de persoane. Acesta funcționează zilnic între orele 7 și 20. Oaspeților li se oferă în acest an o gamă mai larga de servicii. Temperatura apei din bazinul mare este de 23 grade. La Muzeul județean Maramureș din Baia Mare poate fi vizitată expoziția de lucrări din patrimoniul muzeului, semnate de Tonitza, Pallady și Steriadi. Aceasta rămîne deschisă pînă la 20 iunie. • Vineri a plecat la Köln (R.F. a Germaniei) atleta băimăreană Leontina Sălăjean, de la Clubul sportiv Baia Mare, titulară în reprezentativa României la probele de 400 m precum și la ștafetă 4X400 m. Ea va participa la concursul internațional triunghiular, de atletism al echipelor de tineret din Polonia, R. F. a Germaniei și România. * Azi, Planetariul din Baia Mare, Str. G. Coșbuc nr. 16, prezintă la orele 11, 13, 17 și 19 programul „Legendele Cerului“ urmat de filmul „Zece ani de eră cosmică“. După cum au fost informați la conducerea întreprinderii comunale începînd de azi, ca urmare a faptului că trenul de persoane 4093 care vine de la Cluj își prelungește mersul pînă la Stația Baia Mare-Sud, autobuzele cu nr. 8 barat și 10 barat vor fi scoase de pe traseele actuale și vor circula pe traseele: Stația C.F.R. Baia Mare-Sud — Flotația centrală, Autobaza nr. 2 (8 barat) și Stația C.F.R. Baia Mare-Sud — U.M.M.N. — U.M.M.UM. Aceleași autobuze vor asigura după ora 14 transportul muncitorilor din schimbul 1 de la întreprinderile și uzinele sus-amintite pînă la Stația C.F.R. Baia Mare-Sud. * Un concert de muzică clasică susținut de elevii Liceului de muzică din Sighetu Marmației are loc azi la ora 11 în sala de festivități a Liceului de muzică și arte plastice din Baia Mare. * Expoziția realizărilor economice și social-culturale „Maramureșul în anul semicentenarului P.C.R.“ poate fi vizitată zilnic cu excepția zilei de luni, intre orele 10 și 19, în pavilionul de lungă ștrand. * Un complet de judecată de la judecătoria din Baia Mare s-a deplasat vineri la Tg. Lăpuș unde în prezența a peste 200 de oameni a judecat la fața locului pe tractoristul Alexandru Chirea pentru infracțiunea de ucidere din culpă. Inculpatul a fost condamnat la 2 ani închisoare. Cu o zi înainte au fost judecați Petrar Victor din Baia M*»»*estr ciocanului nr. 46, care avea la activul său 19 furturi din avutul obștesc și particular și Ioan Sirbe, fost șef de depozit la I.R.E. Baia Mare, care a sustras din unitate cantitatea de 9.200 kg ciment. V. Petrar a fost condamnat la 6 ani și 6 luni, iar I. Sirbe la 10 luni închisoare. * Dotată cu mașini și utilaje moderne. Stația județeană de salvare din Baia Mare răspunde cu promptitudine la orice oră, din zi, și noapte la solicitările cetățenilor și circumscripțiilor medicale, la numerele de telefon 06 și 12888 * La magazinul de mobilă din Baia Mare, care se află pe Bulevardul București nr. 29, au intrat în zilele acestea noi garnituri. Dintre acestea amintim : camerele combinate „Lilia“, , Aluniș“. ..Codruța”, „Garsonier“, sufrageria „Indira“, biblioteca „Nordic“ si altele. * Șoferul Vasile Cioplea și taxatoarea Maria Groza de la întreprinderea comunală au predat In ziua de 19 mai la Miliția municipiului o geantă în care se afla suma de 2.790 lei și alte obiecte. In aceeași zi păgubașul a intrat in posesia lor. Rubrică realizată sub îngrijirea lui I. PETRIA îiA*