Pentru Socialism, noiembrie 1972 (Anul 22, nr. 5834-5859)

1972-11-08 / nr. 5840

V PROISTARI DIN TOATE TARILE, UNITIVA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN MARAMUREȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXII nr. 5840 Miercuri 8 noiembrie 1972 4 pagini — 30 bani HI CU CHELTUIELI CIT MAI REDUSEEFICIENȚĂ ECONOMICĂ CIT MAI MARE IN ACTIVITATEA DE CONSTRUCȚII RISIPA DE MATERIALE POATE FI LICHIDATĂ ■ Sutele de tone de materiale economisite — rezultat al măsurilor «eficiente ■ Cînd lipsește fișa limită ... risipa e nelimitată Despre acțiunile și măsurile întreprinse pe șantierele T.C.L.M. pe linia gospodăririi materialelor am scris în nenumărate rînduri, am relatat multe aspecte pozitive, dar ne-am concentrat atenția spre lipsurile și deficiențele întîlnite. Revenind la această temă, reluăm de fapt firul unei analize, felul cum s-a muncit în ultimul timp în gospodărirea materialelor, încercăm ,să vedem în ce măsură se îndeplinesc măsurile prin care să se asigure în viitor, așa cum prevăd ultimele indicații ale conducerii partidului, o gospodărire exemplară, lichidarea sub orice formă a risipei de materiale, obținerea unor cheltuieli de producție cit mai reduse. Consemnăm că la analiza activității pe 9 luni am găsit o situație mult îmbunătățită în privința gospodăririi materialelor, grație acțiunilor întreprinse, muncii politico-educative desfășurate în rîndul constructorilor și mai ales eliminării cauzelor care generează risipa unor materiale. Astfel în întîmpinarea aniversării Republicii, prin folosirea înlocuitorilor de cărămizi, lichidării distrugerii acestora prin reducerea manipulărilor și transportului lor pe șantier direct din fabrică, s-a reușit să se economisească materiale de zidărie în valoare de aproape 600.000 lei. Spre deosebire de anii trecuți cînd consumurile de ciment și material lemnos erau sistematic depășite, în acest an la ciment s-a redus consumul specific cu 1,86 la sută (economie certă 400 tone), iar la material lemnos, de asemenea, s-a redus consumul prevăzut cu 235 m.c. lemn ecarisat, 21 m.c. lemn rotund și altele. Nu trecem cu vederea faptul că s-a economisit o bună cantitate de oțel-beton, carton asfaltat, țeava (cca 3000 m.l.) prin schimbări de soluții etc. Și nu putem să nu consemnăm că față de alți ani, acum întreaga economie la prețul de cost de 818.000 lei se datorează materialelor economisite. Aceasta e o dovadă în plus a justeței unor măsuri luate de conducerea de partid în ce privește reducerea consumului de materiale în construcții.— Ne-am convins că risipa nu poate fi înlăturată decit prin măsuri organizatorice eficiente; intronînd ordinea și disciplina, ne spunea tovarășul Dumitru Ciobănescu, contabilul șef al trustului. Și In acest sens e semnificativă eficiența concentrării unor activități cu consum de materiale. Prin prepararea centralizată a betoanelor am lichidat risipa de ciment în foarte mare parte. Prin reducerea numărului de brigăzi de dulgheri și formarea unor colective cu responsabili activi și pricepuți în gospodărirea materialului lemnos, am ajuns la un înalt grad de refolosire și gospodărire a lemnului etc... Deci măsuri eficiente, nu vorbe, au dialoguri cu muncitorii „ce bine ar fi dacă top ar fi conștiincioși..." etc. Contrastant față de cele amintite mai sus apare un șantier, care de ani de zile nu se poate „apropia" de norme T. JUSTIN (Continuare în pag. a 3-a) E.M. Săsar, atelierul mecanic. Aici calitatea bună a pieselor executate se supune discuției și verificării tovarășilor de muncă. In fotografie, frezorul Ariton Cosma și Pavel Pop în timpul unui autocontrol calitativ. !N INTERIORUL ZIARULUI In pag. a 7-a » Poștaluri----------------------------------dică H Aerul pe care-l respirăm §|§ Minaur la sfîrșitul turului ’‘ Curier Carnet plastic: Omul mașină •+> Itl pațJ. & 3-8 | In întîmpi---------------------------------- narea aniversării Republicii Etapa zonală a Concursului republican de artă culinară Ce va face bunica ? • • • »vr*v» *•*******♦%*•%%%*•*•%%*•%%%%%%**%?•**•*%•*•*•**« internațională! 9 România sprijină multilateral poporul Zimbabwe în lupta sa pentru independență . Parada militară și demonstrația oamenilor muncii din Moscova . Liderul P.A.I.G.C., Amilcar Cabral, despre crearea în regiunile eliberate de forțele patriotice Naționale a „Adunării a Poporului“ • Situația politică Turcia • Rezultatele tratativelor purtate de secretarii de stat Michael Kohl și Egon Bahr aprobate de ambele state germane • Informații diverse din Hnformam •ții la ora 18. In cadrul cursului „Enciclopedie“, în sala de conferințe a Casei de cultură a sindicatelor din Baia Mare are loc un simpozion în limba maghiară pe tema: „Sarcinile și perspectivele orașului nostru in lumina hotărîrilor Conferinței Naționale a P.C.R.“. Cursul „Cadran politic" programeaza pentru mîine la ora 14 în aceeași sală expunerea: „Conferința Națională a P.C.R. — un nou și important pas înainte in dezvoltarea multilaterală a României Socialiste“. • In sala Studio din Sighetu Marmației a avut loc luni dupăamiază o manifestare închinată celei de a 55-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. După expunerea prezentată de prof. Vasile Petruț a urmat un program artistic susținut de formații pionierești și de tineret din municipiu. Au participat peste 400 de oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile sighetene. • Teatrul tineretului din Piatra Neamț prezintă mîine la ora 17, respectiv 20. la Casa de cultură a sindicatelor din Baia Mare, spectacolul cu piesa „Mere pentru Eva“ de Gabriel Arout după Anton Cehov. • Duminică, 5 noiembrie a.c. in sala Casei de cultură din Vișeu de Sus a avut loc deschiderea festivă a anului universitar popular. Cu acest prilej, conf. univ. dr. Victor Iancu a susținut o expunere despre: „Formarea limbii și poporului român“. In încheiere a urmat un recital coral susținut de către corul de femei al Casei de cultură, laureat al concursului „Cîntare patriei“, întregit cu recitări din creațiile personale ale membrilor cenaclului literar de pe lingă Casa de cultură. • Azi la Liceul „Dragoș Vodă"* din Sighetu Marmației are loc un simpozion pe tema: „Vlahuță, cîntăreț al frumuseților patriei“. • Agenția B.T.T. Maramureș organizează în ziua de 12 noiembrie a.c. excursie cu autocarul la Sibiu în vederea vizionării meciului de fotbal dintre echipele Minerul Baia Mare — C.S.M. Sibiu. Costul excursiei este de 67 lei. Plecarea are loc din fața B.T.T. în ziua de 12 noiembrie ora 4, iar plecarea din Sibiu la ora 16. înscrierile se fac pînă în data de 10 noiembrie ora 13. a Simbătă, 4 noiembrie, alte două sate ale județului au fost electrificate. S-a cuplat curentul electric Ia Hovrila și Buteasa, ne informează corespondentul voluntar Victor Pop de la subredacția din Șomcuta Marc. ză • O.J.T. Maramureș ne informează restaurantele „Gutinul" și ..București“ servesc pentru consum în local și la domiciliu meniu pensiune. Costul unui abonament săptămînal este de 73.S0, respectiv 30.50 lei cu desert. Tot de la O.J.T. sintem informați că barul Casei de cultură funcționează zilnic între orele 8—21, iar barul de la Clubul tineretului s-a redeschis avînd program intre orele 9—21. Ambele baruri servesc băuturi răcoritoare, cafele, dulciuri și gustări. • Autoserviciul din Baia Mare, str. Victoriei nr. 99 dispune de ulei — transmisie pentru autoturisme (cutii de viteză și diferențial) pentru sezonul de iarnă. Pentru posesorii de autoturisme, Înlocuirea uleiului se face imediat, atît dimineața cit și după- amiază. • Azi în județul nostru se prevede un timp relativ frumos cu cerul variabil. Nu vor cădea precipitații. Izolat, se va produce ceață în cursul dimineții. Temperatura minimă în cursul zilei de azi va fi cuprinsă între 4 și 6 grade, iar maxima între 7 și 12 grade. Vint potrivit din vest. La munte cerul va fi schimbător. In următoarele trei zile vremea se încălzește ușor, cerul va fi schimbător mai mult noros la sfîrșitul intervalului, cînd local se vor produce ploi slabe. Temperatura minimă va fi cuprinsă între 4 și 6 grade, iar cea maximă între 8 și 14 grade. Vîntul va sufla potrivit, iar dimineața, ceață locală, ne transmite meteorologul Ilie Eparu. Rubrică realizată de A. ȘUTH L --------------------------------------------------------------------------------------“! Bă concentrăm toate eforturile pentru minarea grabnica a insamurilor! Spre deosebire de majoritatea unităților agricole din județul nostru, care au terminat de mult semănatul cerealelor de toamnă, și altele care sînt pe terminate cu această importantă lucrare, la cooperativa agricolă din Șomcuta Mare, însămîntarea cerealelor de toamnă se află intr-un stadiu cit se poate de critic. Pînă alaltăieri dimineață spre exemplu, din cele 350 ha planificate a se semăna cu grîne s-au însămînțat doar 230 ha și posibilitățile de finalizare urgentă a acestor lucrări sînt neașteptat de incerte. Luni, 6 noiembrie a.c. mai ales, în locul unor acțiuni organizatorice și de lucru, mecanizatorii, membrii consiliului de conducere și ceilalți factori cu responsabilități concrete în desfășurarea însămîntărilor de toamnă au acționat alene și fără convingere, ca intr-o zi de început de septembrie, intr-un complex de totală dezorganizare și nehotărîre. Mecanizatorii, în special tovarășii din conducerea secției de mecanizare de aici au privit cu multă ușurință organizarea și coordonarea muncii. La ora 8 dimineața, bunăoară, nici unul dintre cei 15 mecanizatori cui există în secție nu ieșiseră la lucru. De altfel, nici la ora 10, mecanizatorii din Șomcuta nu ieșiseră cu toții la lucru. Unul nu avea cilindru de forță și nu putea ridica grapele. Un altul făcea schimbul de ulei și în plus nici nu știa unde să se ducă. Teofil Botușan era așteptat la Buciumi la disc, dar pe motivul că avea o conductă spartă (dar care de fapt era demult sudată), pur și simplu nu s-a grăbit să meargă la lucru. Ca să nu mai vorbim de alți doi mecanizatori care de asemenea și-au făcut de lucru pe la tractoare și au ieșit cu mare întîrziere pe cîmp. „Eu unul, ne-a spus tovarășul ing. Alexandru Munteanu, specialistul cooperativei,iui mai știu încotro să o apuc. De azi dimineață de la ora 6, am fost de trei ori în secție pentru a-i mobiliza pe mecanizatori la lucru și iată că și a cum (era ora 10,30) sínt aici". „Timp de trei zile, cu am stat în permanentă lungă tractoare, ne-a spus tovarășul Vasile Solomiaș, secretarul comitetului comunal de partid, mecanizatorii au făcut treabă. Pînă atunci însă au ieșit cu întîrziere și s-au lăsat devreme de lucru, n-au manifestat decit un vag interes fată de desfășurarea însămîntărilor. Pînă acolo am ajuns nicit însuși directorul S.M.A., tovarășul ing. Mihai Cosma și ceilalți salariați de la S.M.A., s-au urcat pe tractoare pentru a suplini lipsa de disciplină a unor mecanizatori din secție. Rămânerea în urmă la semănatul cerealelor, volumul mare de lucru care a mai rămas de efectuat la Șomcuta Mare nu este așadar inexplicabil. El se datorește mecanizatorilor, modului defectuos în care aceștia au folosit și folosesc timpul favorabil de lucru, capacitatea tractoarelor și a utilajelor. In același timp însă, se cuvine să subliniem că nici i organizarea muncii nu se face cu suficienta maturitate și eficiență. Luni dimineața, spre exemplu, conducerea secției nu era în posesia unui plan foarte concret de lucru pentru acea zi și ca atare nici mecanizatorii nu cunoșteau parcelele pe care vor lucra. — Toate tractoarele merg la Buciumi, ne-a spus tovarășul A. Grober. O vor lucra la disc și 9 la arat. — Pentru astăzi, ne-a spus tovarășul A. Munteanu, ne-am propus să arăm și să discuim la Buciumi, să grăpăm, să arăm și să semănăm la Finteuș. Strigă, așadar, nu știe ce face dreapta. Ba în plus nici între conducerea cooperativei și brigadieri nu există o unitate de vederi. MIRCEA POPJ PREZENȚA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU A GENERAT LA FILATURA DE BUMBAC O PRIERE INFUZIE DE IISPUNDERE, DE HOTĂRIRE SPRE AUTODEPAȘIRE Pe prima filă a cărții de din Baia Mare sunt consemnate sez călduroase felicitări tînăru nori și tehnicieni de la Filatura pentru rezultatele bune obținutații sale și îi urez noi succese trilor prevăzuți într-o perioadă producții de înaltă calitate, în de termen“. Sînt cuvintele secretarului ștlui Nicolae Ceaușescu, adres mărem cu prilejul recentei vi Această memorabilă întîlnire a laturii cel mai important eve mările și indicațiile primite c fiecare. Este principala conduiasa rotundă organizată de factorii de răspundere ai unită lor: specialiști, maiștri și tehn . Vizita conducătorului iubit al partidului a avut loc într-un moment greu pentru colectivul nostru, și-a început alocuțiunea tov. ing. Petre Nicoriciu , directorii filaturii, onoarea Filaturii de bumbac însuflețitoarele cuvinte: „Adresul colectiv de muncitori, iigide bumbac din Baia Mare, te încă de la începutul activiîn direcția atingerii paramecii mai scurtă, realizarea unei înfăptuirea cincinalului înainte general al partidului, ale tovarăate colectivului de textiliști băiuite de lucru în județul nostru, constituit pentru colectivul finiment din viața sa, iar îndruonstituie literă de lege pentruzie desprinsă din discuția la redacție, la care au participat țni reprezentanți ai muncitorilceni. Trebuie să ridicăm cit mai grabnic noile capacități la nivelul parametrilor proiectați, să ne îndeplinim planul in primul an de producție și să asigurăm cele necesare pentru intrarea întregii fabrici în producție cu toată capacitatea, lucru prevăzut pentru anul viitor. Am spus, e o perioadă grea și tocmai de aceea întîlnirea cu conducătorul partidului, ajutorul acordat, indicațiile primite au călit, au dat curaj și încredere tînărului nostru colectiv in lupta sa pentru a aduce noul obiectiv industrial băimărean ci mai repede la cotele eficienței maxime. Se știe că prima capacitate a intrat în producție cu cîteva zile înaintea vizitei de lucru. Cea de a doua capacitate însă a întirziat din motive independente de noi și de constructor, unele utilaje (fluiere) n-au sosit la timp și ca atare s-au înregistrat rămîneri în urmă. Acum cîtva timp ne-au sosit și aceste mașini și în urma îndrumărilor primite personal de la conducătorul partidului, am găsit căile și resursele ca printr-o mobilizare generală să montăm noile utilaje în timp Convorbire consemnată de T. TOHATAN (Continuare in pag. a 3-a) ANGAJAMENTUL DE ONOARE : Producția va fi realizată exemplar JLA