Agglomeráció, 2005 (2. évfolyam, 1-12. szám)

2005 / 1. szám

Ipari parkok a nemzet­gazdaságban Magyarországon az ipari parkok, a létrehozásukat elősegítő fejlesztési programról szóló 1996-os döntés, majd a szervezett program 1997-es indítását követően gyors fejlődésnek indultak. A fejlődés mennyiségi növe­kedést jelentett, kihasználva a kedve­ző gazdasági konjuktúrát és Ma­gyarország kedvező befektetési megítélését. Az ipari parkokba tele­pülő vállalkozások többségükben kis és közepes méretű vállalkozások. Az ipari parkok gazdasági teljesítménye - a betelepült vállalkozások jellegénél fogva, természetes módon - jobban ki van téve a nemzetközi tőke pozitív, vagy éppen negatív hatásainak. A parkok fejlődése a 2001-2003-ban bekövetkezett visszaesés időszaká­ban csökkent ugyan, de nem tört meg. Az ipari parkok betelepítésének fel­­gyorsítása nemzetgazdasági szem­pontból is igen fontos cél. Elérése úgy lehetséges, ha a szolgáltatások színvonala, kínálata jelentősen bő­vül. A logisztikai, az informatikai és innovációs szolgáltatások színvona­lának növelése biztosíthatja a par­kokba betelepült cégek fejlődését, valamint befektetői vonzerejük növe­lését is egyben. Napjainkra az ipari parkok nemzet­gazdasági szerepe igen jelentős, bár egyes régiókban betöltött szere­pük eltérő arányú. 2004. év végéig 166 ipari terület nyerte el az „Ipari Park” címet, ame­lyek közül három: Sárvár, Budaörs és Pécs ipari parkja elnyerték az „Integ­rátor Ipari Park” címet is. 2003. év végén 141 ipari parkban volt betelepült cég, összesen 2443 vállalkozás működött az ipari par­kokban, a parkokban foglalkoztatott összlétszáma 139. 263 fő volt. 2003-ban az ipari parkok vállalkozá­sai adták az ipar teljes értékesítési árbevételének 23, 1 %-át, valamint az ország ipari exportárbevételének 28, 0%-át. Ez ipari parkok meghatározó gazdasági súlyát jelzi. A jelenleg "Ipari Park” címmel ren­delkező 166 park központi, folyama­tos, szervezett ellenőrzése már régó­ta várat magára. Felülvizsgálatuk elengedhetetlen, hiszen jelenleg a parkok fejlettségi szinte meglehető­sen széles skálát mutat. másik rádió 93,6 - „Rock & Roll reggelire!” Hétköznap reggel 06-10: Nagy Feró és a kis Barbi! Budaörs legyen a Új, funkciójában egyedülálló vá­rosházát épít Magyarország leg­gazdagabb települése, Budaörs. Az 1, 7 milliárd forintba kerülő komplexum egyszerre lesz helyi és térségi közigazgatási központ, valamint a helyi polgárok közéleti, kulturális centruma. A terveket Vágó Csaba, a polgármester kabi­netfőnöke mutatta be. 2004-ben Budaörsön látványos vá­rosfejlesztést indított el a város ön­­kormányzata. A fejlesztés szlogen­je: „ A város élni kezd". A fejlesztés rengeteg útépítést, sok új intéz­mény kialakítását vagy felújítását jelenti. Ezek közül az egyik, a régi - még a hetvenes években épült és annak minden stílusjegyét magán őrző - Városháza felújítása és bőví­tése. Ez egy - alapterületében lát­ványosan megnövelt - épület lesz. A város önkormányzata kinőtte azt a teret, amiben idáig dolgozott, számos olyan irodája üzemelt, me­lyet a város központjától, a közpon­ti épületektől távolabb kellett elhe­lyezni a helyhiány miatt. Mostantól az önkormányzat és a Polgármes­teri Hivatal irodái egy házban kap­nak helyet, az ügyeiket a polgárok egy helyen tudják majd intézni. Másfelől az épület maga is egy me­tafora, metaforája annak a közösség példa r­ gi önkormányzási projektnek, amit maga az önkormányzat mögöttes tartalomként megálmodott. Olyan belső aulákat, nyitott tereket hoz­tunk létre, ami az átláthatóságot szimbolizálja. Az épület alkalmas lesz olyan közösségi rendezvények lebonyolítására, amelyek a hivatali időszak után szerveződnek, így ilyenkor a városé, a város kulturális rendezvényeié lesz maga az épü­let. Indul a Budapesti Közlekedési Szövetség Lapunk, az Agglomeráció tavaly ok­tóberben, hosszabb cikkben számolt be a Budapesti Közlekedési Szövet­ség (BKSZ) terveiről. Decemberben a Szövetség tényleges működését megindító dokumentumok aláírás megtörtént. A várható rövid távú vál­tozásokat Réthelyi József, a BKSZ elnöke foglalta össze olvasóinknak: Évek óta érezhető a szüksége annak, hogy Budapest és az agglomeráció tömegközlekedési rendszere átlátha­tóvá és az utazók számára átjárható­vá váljék. A BKSZ megalakulása az aktuális kormány és a főpolgármes­ter aláírására várt. Első lépésként, azok az utasok, akik helyközi bérletet vásárolnak a HÉV-re, a vasutakra, vagy a Volánbusz járatára, azok ked­vezményes budapesti belső bérletet fognak ehhez kapni, ha igénylik. En­nek ára számukra tíz százalékkal ol­csóbb lesz, mint a BKV mindenkori havi bérlet ára. Nem a teljes bérlet lesz tíz százalékkal olcsóbb, csak a budapesti összhálózati belső bérlet! Ugyanakkor ezzel az újfajta belső bérlettel Budapesten belül utazhat­nak a vonaton, a BKV járatain és a Volánbusz autóbuszain egyaránt. Drágulnak az autópálya-díjak Az autópálya díjak változásáról Pásztor Zoltán az Állami Autópá­lyakezelő Rt sajtófőnöke tájékoz­tatta az Agglomerációt. Jövőre tizenöt-tizenkilenc százalékkal emelkednek az autópálya díjak Ma­gyarországon. Ezt két komponens ha­tározza meg, egyrészt a hat százalé­kos éves infláció, másrészt az útháló­zat hosszának kilenc százalékos bő­vülése. Nagyon fontos változás az is, hogy a legnehezebb tehergépjármű­veknek,­­ a tizenkét tonna felettieknek­­ új díjkategóriát kell bevezetnünk, ezt számunkra egy Európai Uniós irányelv írja elő. Ebben a kategóriában, kamio­nok részére egy napos matricát is kell biztosítanunk, pontosan azért, hogy az autópályák mellett lévő települése­ket mentesítsük a nehéz-tehergépjár­mű forgalomtól. Az autósok számára megmarad a négynapos matrica, ezt ősztől tavaszig kedvezményesen, a nyári hónapoknál olcsóbban lehet majd megvásárolni. másik rádió 93,6 - Az átvitt értelem Hétfő 19-21: Múlt, jelen, jövő­­nekünk, rólunk, értünk Csütörtök 23-24: Holdvilág - kis éji beszélgetés

Next