Szénanátha, 1991 (32. évfolyam, 1-19. szám)
1991-02-07 / 1. szám
2 Beköszöntő Megújulunk. Forgó világban, csattogó széllel szemben is pisilve, gránátalmát is - ha kell - de újítunk. Nem tántorodunk. Ha kell mérlegre állva mosolygunk, stílust és zakót váltunk, mosolygó álarcunk tökéletes utánzata tegnap rejtő vétkeinknek. Nem baj ! Újak vagyunk ! Megújulunk !- a szerkesztőség -Január 18.-án rendkívüli ülést tartott a Mg. Gépészmérnöki Kar Kari Tartácsa. Az ülés fő célja a Kar képzési céljának megfogalmazása, valamint az ehhez tartozó struktúra kialakítása. Megelőzően január 8.-án kari diplomás értekezeletet tartottak a témában. Az ott kialakult három elképzelés képviselői (Dr. Szendrő P. - Dr. Beer Gy. - Baróti 11. - Dr. Soós P.) terjesztettek javaslatot a Kari Tanács elé. A vita kezdetén úgy tűnt, hogy a három változat szerzője, illetve szerző csoportja között nagyok az ellentétek. Két órán keresztül tartott az ülés ezen része, melyben helyenként a felszólalók személyeskedő hangot is megütöttek, valamint néhány vélemény mögött érezhető volt a saját tantárgy védelme. Kölcsönös kompromisszumok és szövegértelmezések után Dr. Szendrő Péter a Kari Tanács elnöke mégis közös mederbe tudta terelni a gondolatokat. A Kari Tanács munkájának eredménye: A Mezőgazdasági Gépészmérnöki Kar képzési célja: tárolási folyamatok, illetve műveletek tervezése, fejlesztése, műszaki kiszolgálása, technikai feltételeinek biztosítása. Mezőgazdasági és termékfeldolgozó gépek, illetve berendezések fejlesztése, gyártmány- és gyártástervezése. - Környezetgazdálkodás és az Infrastruktúra működtetése, fejlesztése, technikai feltételeinek biztosítása. - Szakoktatás, szaktanácsadás, szakinformatika. Mezőgazdasági termelőeszköz kereskedelem. Végzettjeinknek művelt, természettudományos megalapozottságú, felsőfokú műszaki tudással rendelkező, az agrár és az ökonómiai tudományokban jártas, kezdeményező mérnökegyéniséggé kell válniuk. A képzés során széleskörű elméleti ismereteken nyugvó, alkotói és gyakorlati alkalmazási kézség kifejlesztésére törekszünk. A hallgatóinkban olyan szakmai és emberi együttműködési készéget, széles látókört, nemzetközi kitekintést kell kifejleszteni, hogy alkalmasak legyenek az Inno- ismét megújulás a Gépészkaron A Mg. Gépészmérnöki Kar képzési struktúrájának Irányelveit (mely 19 pontból áll) teljes terjedelemben nem áll módunkban közölni a szűk lapterjedelem miatt, álljon Itt néhány a fontosabb gondolatok közül: A Kar továbbra is .Mezőgazdasági Gépészmérnöki Kara-ként kíván működni.- A tanterv kialakítása a kétfokozatú mérnökképzés feltételrendszerét valósítja meg, mely lehetőséget ad a hallgatóknak szakirányok körüli választásra és különböző szintű képesítés megszerzésére. - Saját tanulmányi tervét minden hallgató maga alakítja ki, figyelembe véve a tantárgyak logikai egymásra épülését, az előtanulmányi rendet, az órarend által felkínált lehetőségeket valamint a megcélzott képzési szint pont (kredit) követelményeit. Tanterv kialakítása első lépése a pontcredit érték meghatározása. Ennek segítségével lehet mérni a hallgatók teljesítményét és az elsajátítandó ismeretanyag értékét. Az első évben az alapvető természettudományi tárgyak mellett számítástechnikai, műszaki, biológiai, ökonómiai tárgyakat tanulnak a hallgatók. A vizsgák egyetemi és főiskolai szinten teljesíthetők. A főiskolai szintű teljesítés esetén lehetőség van a tanulmányok folytatására a szakirányú főiskolai karokon. Az egyetemi ágon az első fokozatig - beleszámítva az első évet is - 25 törzstárgy lehet, az összes tantárgyak 60%-a. A fennmaradó 4096 szabadon választható. A pont (kredit) értékeket úgy kell meghatározni, hogy a hallgató hét tantárgynál többet ne kényszerüljön felvenni, heti maximálisan 25 óra terjedelemben. A Kar fő célja okleveles mezőgazdasági gépészmérnökök két fokozatú képzése. A Kar fő feladata a korszerű mezőgazdasági technika és alkalmazásának megismertetése, a termelési technológiák és gépek tervezéséhez, vizsgálatához és fejlesztéséhez szükséges műszaki-agronómiai-ökonómiai és környezetvédelmi ismeretek megtanítása. Az első fokozat minimális tanulmányi időtartama 4 év. A megszerezhető végzettség: mezőgazdasági gépészmérnök. A második fokozat tanulmányi időtartama minimálisan további 1 év, amelynek során újabb tantárgyak elsajátítása mellett tudományos műhelyben folytatott kutató-fejlesztő tevékenység, valamint ehhez kapcsolódó szakirányú diplomamunka elkészítése is követelmény. A megszerezhető végzettség: okleveles mezőgazdasági gépészmérnök (a specializálódás megjelölésével). Az okleveles mezőgazdasági gépészmérnök további szakirányú oklevelet is szerezhet. A speciális képzés elsődlegesen az alábbi szakterületekre irányul: A mezőgazdasági termelési, termékfeldolgozási és a kapcsolódó rációs folyamatokban való tevékeny részvételre. A Karon az elméleti alap- és alapozó tárgyak olyan szintű elsajátítását kell biztosítani, hogy a végzett mérnökök a következő évtizedek műszaki fejlődését ne csak követni tudják, hanem abban aktívan közreműködni is képesek legyenek. Divat, Bartók Jancsi és a lótenyésztés... Január hetedike, hétfő, lótenyésztés beszámoló. Monostori tanár úr kérdez Bartók Jánostól és Divattól (Mg. IV.). * Szemből nézve a ló szabályosan áll, ha... - folytassa kérem! Bartók Jancsi: -... ha függőleges. Hosszú szünet. Divat segít: párhuzamosak. (Nem nyert). * Szabályos az elülső végtagok állása, ha elölről nézve a vállszöglet közepétől ejtett függőleges egybeesik a láb tengelyével, a patát két egyenlő részre osztja, és a két láb egymással párhuzamos. - adja meg a választ Monostori tanár úr. A két függőleges pedig mindenképpen párhuzamos! - szól Divathoz. * Na de itt a következő kérdés Bartók Jancsihoz: - Mi az alapvető különbség a lipicai és a nóniusz között? * Semmi válasz. Monostori tanár úr segíteni próbál: - A lipicai, az igen intelligens... Bartók Jancsi arca felderül: -... a nóniusz viszont nem! Divat és Bartók Jancsi büszkén ült: válluk derékszögének négyzetösszegének négyzetgyöke egyenesen aránylótt hónaljuk és köldökük távolságának köbgyökével... Bélát és hármast kaptak! -Laci Maci- - A második fokozatban a pontok (kreditek) egy részét tudományos műhelyben végzett kutató-fejlesztő munka teljesítése és a diplomadolgozat elkészítése, megvédése teszi ki. Az Itt választható tárgyak a diplomáztató tanszékhez kötődnek. Az első fokozat teljesítésének feltétele egy középfokú nyelvvizsga. Garfield SZÉNANÁTHA