Pest Megyei Hirlap, 1961. január (5. évfolyam, 1-26. szám)

1961-01-24 / 20. szám

£ í «IT Birr.rEiP iriim A megyei tanács népműve­lési csoportja a napokban hozzálátott a filmklubok meg­szervezését előkészítő munká­hoz. Kárpáti Gábort, a nép­művelési csoport filmügyi előadóját azért kerestük fel, hogy bővebb felvilágosítást kapjunk erről a munkáról; megtudjuk, hogyan kívánják megszervezni a filmklubokat és hogyan kapcsolják be azokat a megye kulturális életébe. — Hazánkban négy eszten­dővel ezelőtt alakultak az el­ső filmklubok. A budapesti Filmmúzeum példájára szerte az országban hozzákezdtek hasonló klubok szervezésé­hez; ezeknek a köröknek tagjai láthatták mindazokat a régi filmeket, amelyeket a filmszínházak már nem vetí­tettek. A „filmklubok” szapo­rodtak, az illetékes szervek nem győzték kiadni az en­gedélyeket. Az embereknek tetszett a dolog, senki nem sajnálta lefizetni a tagsági díjat. Ebben a jelenségben valószínűleg annak is szerepe volt, hogy a közönség egy ré­sze úgy „értékelte” a filmklu­bokat, hogy egy mozijegy árá­nál jóval többet fizetve lát­hatja azokat a filmeket, ame­lyeket — különféle okok miatt — máshol már nem „lehet” játszani. A mellékutca még sokak számára vonzó; úgy érezték, itt olyas valamihez jutnak, ami sokáig elképzel­hetetlen volt — és ez érde­kelte őket. Ezzel magyarázható talán a kezdeti siker... De kis idő múltán a legtöbb filmklub munkája elsekélyesedett. Nem használták ki a lehetőségeket, a vetítésekről egyre többen elmaradoztak. Szétforgácsoló­­dott az az erő, amely a film­művészet iránt érdeklődő em­berekből egyszer már megszü­letett, és amelyet a „csak” a régi filmek iránt érdeklődő emberekben is fel lehetett volna támasztani. A filmklub mozivá vált, csak éppen nem volt neon felirata. Az em­berek bementek, megnézték a filmet és hazamentek, de sen­ki nem kérdezte meg tőlük, hogy tetszett, milyennek talál­ták és senki sem próbált meg rendet teremteni a vélemé­nyek útvesztőjében. Mi úgy próbáljuk majd megszervez­ni filmklubjaink munkáját, hogy kihasználhassunk min­den tartalmi lehetőséget. — Pontosabban ...? — A megyében folyó isme­retterjesztési munkának egyik központjává lehetne tenni a filmklubokat. Ha jó filme­ket, színvonalas előadásokat és okos vitákat tudunk nyúj­tani az embereknek — fel­adatunkat teljesítettük, filmklub azért hatalmas le­­­hetőség, mert látogatóinak nemcsak művészi élményt nyújt, de arra is megtanítja — illetve megtaníthatja — őket, hogyan fogadják, hogyan értékeljék ezt a művészi él­ményt, hogyan mondjanak íté­letet a forgatókönyvíró, a rendező és az operatőr mun­kájáról. Önálló vélemény­­alkotásra serkent, és akinek egy filmről önálló vélemé­nye van, az már nemcsak arról gondolkodik, annak jut ideje körülnézni a világban és ugyanolyan világosan, jó­zanul ítélkezni arról is .­ s A gyakorlatban hogyan kép­zelik el a klubok működését? — Elsősorban a városokban — Vácott, nagyobb Ceglé­den, Nagykőrösön, Szentend­rén — és a városi, járási kul­­túrotthonokban szeretnénk létrehozni a filmklubokat. A legsikeresebb előadásokkal kimehetnénk a községekbe is, ezzel ott is megteremthet­nénk az alapjait az igénye­sebb mozilátogatásoknak. — Gondolják, hogy kezde­ményezésük megfelelő érdek­lődéssel találkozik a megyé­ben? — Különben nem nánk. Vácott például csinál­at is­meretterjesztési előadó már régen foglalkozik egy film­klub létrehozásának a gondo­latával, de egyedül, elszige­telten nem tudta volna meg­oldani a technikai problémá­kat. Ha mi az egész megyé­ben megszervezzük a filmklu­bok hálózatát, sokkal bizto­sabban és könnyebben tud­juk megteremteni működé­sük technikai feltételeit is, mintha egyedül próbálkozná­nak ott, ahol igény mutatko­zik. Sőt, olyan technikai fel­tételeket is tudunk teremteni, amelyekre más körülmények között semmiképpen nem len­ne mód. Egy filmlaboratórium­ra gondolok. A filmgyár már megígérte egyik szakem­bere segítségét, így a klubok legképzettebb tagjai saját erejükből is készíthetnek majd kisfilmeket a megye életé­ről. Elsőnek az egyik leg­kisebb járási vagy városi kultúrház egy napját szeret­nénk filmszalagon megörökí­teni — ha ezt levetítenénk a művelődési házak igazgatói­nak, hasznos módszertani se­­­­gítséget nyújthatnánk nekik.­­ Mi lesz az első lépés? — Február 23-án a ceglédi­ művelődési házban tartunk­­ előadást „A film szerepe a mű­­­­vészetekben” címmel, majd­­ utána filmvetítést. Az ott meg­­­­jelent érdeklődőkkel megbe­­­­széljük a filmklub létrehozá­­­­sának gondolatát, és a kiala­­­kuló beszélgetés, vita máris­ sok segítséget adhat a klub helyi megszervezéséhez. Erre az előadásra — amely első­sorban az igények felmérésére szolgál — minden járási kul­­túrházban sor kerül. Nyárra, remélhetőleg, már a filmklubok beszámolhatunk.működéséről is V. E. és ismeretterjesztés Filmklubok alakulnak a megyében j 5 MESSZI UTCA ÚJ SZOVJET FILM­ jej, de rég volt, mikor még ötéves gyerekként toporog­­­­tunk a világban és minden, ami nagyobb volt nálunk,­­óriásira nőtt bennünk! De­­ rég volt, mikor még apu és­­ anyu volt sorsunknak irá­­n­nyítója, apró csínyjeink bí­­­­rája és amikor úgy zokog­­­­tunk, olyan tisztán és két­­­­ségbeesetten, ha valami baj­­ történt velünk, mintha soha­­ nem lehetne rendbehozni £ semmit! De rég volt, ami­­­­kor még nem tőlünk füg­­­ £­gött, hogy mi történik ve­­­­lünk, amikor még felelősek­­­­ voltak értünk, és nekünk nem­­ kellett számot adni m­a­gunknak a dolgainkról!önma- Megérdemelten nyerte a­­ 2 Karlovy Vary-i filmfesztivál , a nagydíját a nálunk „Mesz­­i­szí utca” címmel bemuta­­­­tott „Szerjózsa”. Az előbbi­­ a cím talán még kifejezőbb is­­ az egyszerű névnél — való­­­­ban messzi utcába vetődik,­­ aki megnézi ezt a filmet, a­ gyerekség utcájába, ami min­­t ij den múló nappal egyre in­­­­­­kább eltávolodik ...­­ Ebből a szűk és nagyon sok < › részletszépséget tartalmazó ; £ világból — Vera Panova re­­­­­­génye nyomán — Georgij ;­­ Danyelij és Igor Talankin í írt forgatókönyvet az író­­­• nővel közösen, ők is rendez­ték a filmet — ez első be­mutatkozásuk. Mestereik (Romm, Jutkevics, Rajzmann, Rosalj) jó tanítványainak bi­zonyultak. Szerjózsa alakí­tóját, Borja Barbatovot 2500 kisfiú közül választották ki. A film forgatása közben töl­tötte be hatodik esztende­jét, és már a Karlovy Vary-i fesztiválon megnyerte a zsűri és a közönség tetszését. Meg­érdemelten. A szülők: Irina Szkobceva és Szergej Bon­­darcsuk teljesen beleillesz­kednek ebbe a lírai világ­ba, a csipp-csupp és nagyon tiszta érzések közé, úgy jár­nak a gyerekek között, mint a mesékben a jóságos tün­dérek. De még szebben. Mert az ő életük valóságos és igaz; nem hiba nélkül való, de igaz. Nagy élménnyel gazdago­dik mindenki, aki megnézi a „Messzi utcá”-t. 1961. JANUÁR 24. KEDD KÖNYVESPOLC \\\\\\\\\\\\\\\\\\Vc\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\y\^^ KENDE SÁNDOR: KÖZEL A MENNYBOLT * Közel a mennybolt érde­­^ n kés történetet rajzol meg. ^ Egy fiatal mérnökember, aki £ polgári származása, s részben ^ rajta múló, részben pedig J rajta kívül álló okból történő í megsértése nem kapcsol hoz­­­­zánk szorosan. És 1956-ban, ^ amikor éppen Párizsban élő £ anyját látogatja meg, hazajön. ^Amikor sokan kifelé igyekez­­^ nek az országból, hogy más ‚ tájakon keressék boldogulá­­­­sukat, ő hazajön és mellénk ^ áll, dolgozni, segíteni akar. ^ Pedig kevesen várják. Csupán­­ egy-két barát, s titokban, a különélő, de szerető feleség. Érdekes ennek a fiatal mérnökembernek az élete. Apja zsidó, anyja keresztény. A család polgári volt, tehát polgári az életmódjuk, szem­léletük, életelvük. Még az apa halála után is így van ez, s az érzékeny lelkű kamasz ki­utat keres ebből a fülledt le­vegőjű környezetből. Azonban nem elég tettrekész, nem elég határozott a cselekvéshez. És ez a bizonytalanság, határo­zatlanság, a cselekvőerő hiá­nya végigkíséri egész életén. Először akkor szakít ezzel a tunyasággal, amikor anyjával és az egzisztenciáiig kilátások­kal szembefordulva, otthagyja­­ a francia fővárost, s hazajön­­ a vérző, sötét Budapestre. M­iért jön haza? Azt mond­hatnánk, hogy elhatáro­­­­zásának alapja a haladáshoz­­ való közelítés, a félénk igyek­­­vés, amely megnyilvánul fia­­­­talkori éveiben is. De ez a­­ közeledés csak­ 1956 októberé­­­­ben tetőződik be, a nagy el­­­­határozással. A végső lökést a­­ Nyugat reagálása adja a „ma­­i gyár­ügy”-re. Kende Sándor legfőbb ér­deme, hogy olyan problémát vet fel, amelyet eddig senki nem írt meg. Az 1956-ról szóló könyvek jó része a disszidálás­sal foglalkozik, valamint 1956 októberének valódi vagy vélt okaival. Kende egészen új ol­dalról nyúl a nehéz kérdés­hez. Elérte célját? Választ adott? Igen, adott, bár éppen erre a válaszadásra szentelhetett vol­na több helyet. Az egész munka végeredményben itt csúcsosodik ki, s itt kellett volna az írónak a legnagyobb gondossággal ábrázolni hősét. Túl nagynak látjuk ugyanis a csábítást, annál is inkább, mert útlevelének lejárta után már elhatározta, hogy kint marad Párizsban. K­ende aprólékos gonddal, sok mellékág részletes kidolgozásával ábrázolja sze­replőjének gyermek- és ka­maszkorát. Ez az alaposság viszont a későbbiek során hiányzik. A felnőtt szereplő sok olyan eseményen megy át, amely külön-külön is egy nagyobb regényre való téma. És Kende ezeket az eseménye­ket, hatásokat csupán futólag érinti, vázlatosan ábrázolja, pedig közben a mai élet sok­sok égető kérdése jelentkezik alakja körül. Hogy csak egyet említsünk: mérnök férj, mun­kás feleség, mellesleg a férj „útitárs", a feleség pedig kommunista! Kende az érin­tett vagy elnagyolt, de örven­detesen felfedezett mai té­mákból három-négy nagyszerű regényt írhatna még, amely nem haladná meg erejét. Tenkely Miklós 'XVXX\XXXXXXXXXXXXXXXXXXX>XXXV>>XXXXXV*VvX>XXXXVXX>XXXXXXXXXX\XX\XXVXXX\XVVvXX\XXXXXXV' Márkus Matild: Azért mentem Azért mentem, hogy lássalak. Tudtam, hogy ott leszel. Azért mentem, mert vágytalak, tudtam, hogy megfelel az óra e percnyi néma szenvedélynek, piciny, pillanatnyi szótalan beszédnek. Egy hang nem sok, veled annyit sem beszéltem, rám vetetted szemed, még bele sem néztem, mégis egész este lélekben, titokban, egymással beszéltünk végtelen sorokban. N \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ h­­osszú, fáradságos utak Ze­­tl­begénytől Nagykőrösig, végig egész Pest megyén. Es­téről estére fut a kis társas­gépkocsi. A községekben, az országutak mentén megállnak az emberek és mosolyogva in­tegetnek. Ismerős a felírás a kocsi oldalán: Pest megyei I Petőfi Színpad. l­ési Stefivel budai lakásán­ beszélgetek Kedvenc könyvei között tölti a dél­előttöt. Az asztalon kinyi­­­­tott szerepkönyv,­­ Kárpáti Zoltánja. Jókai Mór: Vilma,­­ halálosan beteg kislány a kö­­­­­­vetkező feladat. Már­­ érett a szerep, hónapok meg­­óta­­ készült a feladat megoldásá­­­­ra.­­ Illési Stefit ismerik, szere­­tik mindenütt Pest megyé­­ben. Azok, akik látták szín­­­­padon, szívesen emlékeznek ^ vissza rá. Egy hangulatot, £ egy mosolyt ajándékozott a nézőknek — s ha a színpad a £ következő plakátja megjele­­­­nik a községekben, az em­­̋ berek a plakáton keresik a ne­­­­vét. A Liliomfi Erzsikéje, a X­ Érdekházasság Ida regénye Ellája, a Évája, az Sport­­szerelem Sárikája, a Vál­junk el Josephin-je, a Kü­lönleges világnap kedves, szőke diáklánya — voltak azok a szerepek, amelyek­ben megismerték, megszeret­ték. Bármelyik szerepében lát­tam, mindig egy izzó magas hőfokát éreztem a lélek já­tékból sugározni. Egy fur­csa, különös, kutató, lobogó művészet volt, amivel a szín­pad élt körülötte. Mit érez estéről estére más­más helyeken, különböző mé­retű, kisebb-nagyobb színpa­dokon, amelyek szor öltöző sincs?mellett sok­elmosolyodik. — Pest megyében már nincs idegen hely számomra. Is­merem a községeket, az em­bereket. Két és fél sév nem nagy idő, de elegendő ahhoz, hogy megismerje az ember a falvak kultúráját, színházat szerető embereit, akik a néző­térről annyi szeretettel te­kintenek a színpadra. Ha va­lahol színésznővé lehet vál­ni, akkor a kis községek azok. Itt lehet estéről estére alázato­san szolgálni a művészetet. Megnevettetni, miegkönnyez­­tetni az embereket. Elérni azt, hogy előadás után oda­jönnek az autóhoz és azt kérdik: mikor jönnek leg­közelebb? Ahogy beszél, s amilyen lel­kesedéssel nyilatkozik pályá­járól , az az érzésem, Illési Stefi azon színésznők közé tartozik, akiknek töretlen lel­ke soha nem torpanhat meg. A szépért, a jóért, az igazért küzd szóval, énekkel, tehet­séggel, emberséggel. L­ehet-e szebb cél egy szí­nésznő életében? Hiszen minden ember, aki csak él, lobog benne egy vágy — valami maradandót hagyni magáról. A művészi cél va­jon nem az-e, hogy szép érzé­seket hagyjunk az emberek emlékezetében? Úgy gondo­lom, ő ezt szolgálja. A kérdés akaratlan: Melyik a legkedvesebb színészi él­ménye? — Amire mindig moso­lyogva gondolok, az kezdő koromban történt. Sopronban a János vitézt játszottuk. Ha­lálosan izgultam, amikor zenekarban felcsendült a Kék a tó, tiszta tó Ment minden simán, muzsikája, a har­madik felvonás tündérorszá­gi találkozásáig. Ott Jancsi karjaiba futottam. Az én ki­ REFLEKTORFÉNYBEN: ILLÉSI STE KI­ rálynői koronám a játék he­ £­vében előrecsúszott és teljes­­ f j súlyával rázuhant az orrom­ j­­j­ra. Vérző orral hagytam el if j a színpadot, s amikor a taps if I kiszólított a függöny elé — fg i potyogtak a könnyeim, azért nagyon boldog voltam. De f1 — A másik élményem, amit 's­­ soha nem tudok elfelejteni, a f­i Petőfi Színpadnál történt, 's I Csillaghegyen a Sportszerel­ 's j­met játszottuk. Bejött az öt- ff j tözőbe egy őszbe csavarodott fi 'hajú bácsi, s azt mondta, ö­­ nagyon ritkán mozdul ki ott­­­ nyomára. A tolvajok ellen honról, mert beteg a szive,­­ megindult az eljárás, a föld- De ha a Színpad ion,akkor a höl kiásott szobrot w­­n a mindig itt van az előadáso-a község raktárában helyezték kon. A múlt heten a Kü­­­­ei ^ község vezetősége, ki­­lönleges világnapot játszottak ff után a művészeti szakértők telt ház előtt. Éreztem, hogy­­ megállapították, hogy az Ez­­valaki hiányzik a nézőtérről, Er­zsébet-szobor Róna József Az első felvonás után be­ ^ legértékesebb műve, úgy ha­jóit az öltözőbe egy idős ii távozott, hogy rendbehozatja, néni, aki betegen fekvő fér­­fi és azután visszaállítja eredő­jének üdvözletét hozta, s egy f­a­ helyére. A súlyosan meg­csókol virágot, azzal az üre­­s, rongált műalkotás kijavítása nettel, hogy e betegen sem­mi azonban olyan sokba került felejtette el ígéretét. ff volna, hogy a község nem Alkonyodik , biztosíthatott fedezetet rá. A barokk­ szoba falán ki-­­ ezért a SZobor továbbra V a­n j­rai SZ ° u íközség raktárában hevert, gyulladnak a hangulatram­! Néhány hónappal ezelőtt egy pák. A falon a ^u­ori ,az L. f. lelkes gödöllői kisiparos, Gesz­­szerepek fényképei. Mind­­­­esj József gépésztechnikus, mas-más arc. Az uj szerep­­l, bejelentette a községi fő­könyv ott fekszik az aszta­­l n,csnaj, hogy hajlandó tár­lón. Vilma, a halálosan bo­­r sadalmi munkában elvégezni fogy szerelmes kislány már él. f a Sz0bor javítási munkálata- Január végén bemutató Bu­fit, a tanács örömmel Bo­­dapesten. Aztán következnek fo­gadta a bejelentést, Gesztesi újra, estéről estére a községek, fi József elszállította a súlyos H­osszú, fáradságos ut­aki bronzszobrot, amelynek fe­ Zebegénytől Nagykőrö­­si­jét a tolvajok vandál módon sig, végig egész Pest megyén, f, letörték, és más sérüléseket Estéről estére fut a kis tár­­ f is okoztak rajta. Két hónap­­sas gépkocsi. A községekben, ff P ®­ ezelőtt látott, szakszerű­­az országutak mentén megáll­­jf en a munkához, és azóta ál­nak az emberek és moso­ f iondóan dolgozik rajta. Ne­­lyogva integetnek. Ismerős a­ki hány hét múlva készül el felírás a kocsi oldalán: Pest's vele 4 hoa? “ be‘ L 'j esés műalkotást a tavasszal megyei Petőfi Színpad­ f talavítóra. Az Ida regénye Ellája A Sportszerelem Sárikája Az ellopott és megkerült gödöllői szobor, restaurálása Ladányi István­­­na­l. A Pest megyei Hírlap már­­ többször foglalkozott Róna József szobrászművész egyik legjelentősebb alkotása, a gö­­­­­düllői Erzsébet-szobor sor­­f­­sával. A hatalmas bronzszob­­­­rot, amely az időközben vé­­­­detté nyilvánított gyönyö­­­­­rű Erzsébet-park legneveze­­­­tesebb művészi ékessége volt, s évekkel ezelőtt ellopták. A tolvajok az éjszaka leple alatt­­ ledöntöttek magas talapzatú­éi­ról és az volt a tervük, hogy a­ bronzanyagát értékesítik, de­­ mivel szándékuk végrehajtá­­­­sára nem nyílt kedvező al­kalom, a súlyosan műalkotást elásták, megsérült A szobor eltűnésével eleinte nem so­kat törődtek a gödöllőiek, ké­sőbb azonban nyomozni kezd­tek utána, és így akadtak

Next