Pest Megyei Hirlap, 1965. december (9. évfolyam, 283-308. szám)

1965-12-03 / 285. szám

PEST MEGYEI VUftG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK!8 AZ MSZMP PEST MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA ix. Évfolyam, 885. szám AHA 50 Ft 1,1.EH 1%5. december 3, fentek | Ma kezdődik az afrikai egység­szervezet miniszteri tanácsának rendkívüli értekezlete A rhodesiai válság súly­pontja pillanatnyilag Dasaké­ba tolódott át, ahol Bottom­­b­y, a nemzetközösségi ügyek minisztere igyekszik dr. Kaun­­dával, Zambia elnökével el­fogadtatni a brit kormány csapatküldési feltételeit, ame­lyeknek főbb vonásai ezek: a brit csapatok szigorú pa­rancsot kapnának, hogy ne támadják Rhodesia haderőit, 1 i­­ létasahnban ne lépjenek Rhodesia terüle­tére ; ennek ellenében dr. Kaunda adjon biztosítékot ar­ra, hogy nem engedi be Zam­biát, más országok csapatait, vagy légihaderejét. Dr. Kaunda több befolyá­sos minisztere, a külügymi­niszter vezetésével a legéle­sebben ellenzi e feltétel­ekt.­(Folytatás a 2. oldalon) LONDON HÓVIHAROK Korcsolyapályává változott utak A vonatok nagy késéssel közlekednek, több főútvonal járhatatlan; Skócia, York és Derbyshire egy része megkö­zelíthetetlen. Összesen 72 me­gyét sújt az időjárás , észa­kon a hó, délen az olvadás. Az utakon szünet nélkül dolgoznak a hókotrók, de az újabb hóviharok ismét bete­metik a már megtisztított sza­kaszokat A déli megyékben az utak korcsolyapályává változtak a hirtelen olvadás és újabb fagyok után. Forint és — hatás Szentendrén, a Dózsa György úton — ez a fővá­rosból vezető országút ne­ve — üzem követi az üze­met: a „tollasoktól” a beto­nosokig. Mostanában bár­kivel beszél az ember, tíz percen belül a közlekedés­ről esik szó. Haragos szó — tegyük hozzá azonnal: városszéli üzemek dolgozói­­­nak legnagyobb része a MÁVAHT-buszok utasa. Munkába menet s hazafelé egyaránt. Tudják a nehéz­ségeket, s elismerik a köz­lekedési vállalat erőfeszíté­seit. Nem azért panaszkod­nak, hogy zsúfoltak a bu­szok: megszokták. Az vi­szont új, hogy mostanában sokan lemaradnak. A jó időben kerékpáron, moto­ron közlekedők most szin­tén buszutasok lettek — de úgy látszik, őket „nem kalkulálták be”. A másik: takarékossági intézkedés­ként megszüntettek megál­lót, eddig a gyár előtt állt meg a busz — nem távol­sági járatokról, hanem va­lóban gyári járatokról van szó! —, például a papír­gyárnál, most, hogy a meg­állás, anyagát indítás plusz üzem­megtakarítsák, tisztes távolságot kutya­golnak emberek, s állnak az esőben, a hóban, metsző szélben. Százával. És dü­­höngenek — százával... A takarékosság — fontos. Ám a példa jól érzékelteti — mert valóban példa csak, hozzá hasonlót em­líteni sokat lehetne —, nem árt mérlegelni, mi az, ami a megtakarított — következménye! forintok A kö­vetkezmény ez esetben ugyanis jóval több gondot okoz, mint amennyit a megtakarított üzemanyag forintértéke, haszonként jelent! Az üzemek dolgo­zóinak panaszát minden bi­zonnyal megfontolja az autóbusz vállalat, de az ügy kapcsán érdemes to­vább fűzni gondolatainkat; nem kevés ugyanis az olyan intézkedés, amely a „takarékosságra” hivatkoz­­va csakis a forintot mérle­geli, s nem számol a ha­tással, amely forintban ugyan nem mérhető, de emberek munkakedvének csökkenésében, hangulatá­ban igen! Ez a döntő kérdés. A de­cemberi párthatározat ugyanis nem mindenároni, hanem ésszerű takaré­kosságra hívott fel, nem formális, hanem valóban lényegbeli Példánknál takarékosságra­ maradva: az érintett dolgozók nem lu­xusigényekkel lépnek fel, hanem azzal, hogy ne az ő rovásukra mutassanak ki megtakarítást! A rosszmá­­júak szerint ugyanis az lenne az „igazi” megtaka­rítás, ha­­ nem közleked­nének a buszok ... Tréfa? Persze, hogy az, de a ben­ne rejlő kesernyés ízt nem észre­venni, hiba lenne! Nem lehet célja egyetlen takarékossági intézkedés­nek sem, hogy bosszantsa az embereket. Mert vajon nem jogos a bosszankodá­­suk — most más példát említve — amiatt, hogy a nagy forgalmú üzemi ét­kezdében „megtakarítot­tak” egy mosogatói stá­tust, s emiatt tíz-tizenöt percet kell várniuk tiszta edényre? Háromszázhet­venkét ember étkezik ott, ennyiszer tíz perc ... Hol itt a takarékosság? Komo­lyam veszik-e ezek az em­berek a takarékosságot, ha ilyen, az értelemmel ellen­kező példát látnak napról napra? Az az igazság, hogy a legkönnyebb a formális takarékosság, jóval nehe­zebb a valódi takarékosság lehetőségének se. Mégis, akár megkereső­az autó­busz, akár a mosogatás ese­tében, s a többi hozzájuk hasonlóban, érdemes újra fontolóra venni, mi a lé­nyegesebb, a forint vagy a­­ hatás? M. O. f ­ brit külügyminiszter a Szovjetunióban . Moszkva: Michael Stewart brit külügyminiszter november 30-án Kremlben felkereste Anasztasz Mikojant, a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnökségének elnökét. A képen: Mikojan (jobbról) fogadja Stewart brit külügyminisztert (középen a tolmács)8 i rSS*S/*XfSS*fSSSSSS7SSSSS*S7SSSSy*SS*SS*SS7SSS7SSSSSSSSSSSSSSS„ EURÓPAI TURNE A főmérnök jóformán le sem tette kezéből útipoggyá­szát. Ezért nem csoda, ha egy kicsit szemüvege fölött ki­nézve nem kis mondja az újságírónak:iróniával . Az ember mindig job­bat vár. Dehát itt most sokkal fon­tosabb kérdés. Mit várt és mit tapasztalt az Ikladi Ipari Mű­szergyár első embere európai turnéján? — Talán ne felejtsük el a leglényegesebbet: miért jár­tunk Európa három jelentős országában, Angliában, Fran­ciaországban és Svájcban. — Tehát az utazás célja? — A hazai ipar tulajdon­képpen manufakturális, kis­ipari jelegű, megfelelő elekt­romos kéziszerszámok nél­kül. Csiszoló­, fúró- fűrész és általában „hobby” kisgépek legkorszerűbb példányai után kutattunk, amelyeket hazai gyártásra megvásárolhatnánk. — Nem járták-e a kontinenst?hiába tes­z Most már csak az előző­megbeszéléseket követő kedvező árajánlatra várunk. Ezt követően 10—12 féle gép, épület- és asztalosipari kézi­szerszámot gyárthatunk. Évi harmincezres tételre gondo­lunk, s bőven kínálkozik ex­portlehetőség is. A sorozat­­gyártás 1967-ben kezdődik. — S most lássuk a főbb állomásokat. — London, Tower, őrségvál­tás a medvekucsmás testőrök­kel. — Imponáló? — Nagyon. De érdekesek az utcaemberek is. Az idősebbek keménykalaposak, nők a képeslapokból, gentlema­de a fiatalok között elég sok a Beatles-frizurás. — Párizs? — Napóleon sírja, Roden mú­zeum. Champs-Élysées, Notre Dame — természetesen el­­maradhatatlanok. Akárcsak az angoloknál, itt is közvetlenség a tárgyalásoknál. Imponáló, hogy a francia nők szemében van valami különleges báj, kedvesség. Ezt másutt nem látni, ez originál párizsi. — Végül Svájc. — Nagy hóvihar, csodálatos hegyek és érdekes módon sok­kal barátságtalanabb, ride­gebb emberek. A nagy utipakkból ezt a né­hány apróságot vettük elő. Szép csomag, s nemcsak uta­sai látják hasznát. T. Gy. London: Keménykalap - Beatles-frizura Párizs: Roden múzeum - Original pillantások Svájc: Hóvihar és­­ rideg emberek Amphicar-szárazon és vízen Kétéltű személyautót mu­tattak be a sajtó és a szakma képviselőinek a Szentendrei Határcsárdánál. Egy NSZK- beli, wuppertali gyár által gyártott négyszemélyes két­éltű személygépkocsiba angol gyártmányú Standard amph motort építettek be. Tri­csinos kocsi szárazföldön órán­­­ként 120 kilométeres sebesség­gel, vízen 20 kilométeres se­bességgel halad. A vízben a fal­ba beépített két propeller hajtja az autót. ADDIS ABEBA 0 € H/SB HAZA­UTAZOTT Edward Ochab, a lengyel államtanács elnöke befejezte négynapos etiópiai látogatását és csütörtökön repülőgépen hazautazott. VARADERO Megkesd­őd­ött a kivándorlás Az Egyesült Államok és Kuba kormánya között no­vember 6-án létrejött meg­állapodás értelmében a vara­derói repülőtérről szerdán floridai Miamiba repült azok­a­nak a kubaiaknak az első, 72 főnyi csoportja, akik az Egyesült Államokban élő ro­konaiknál kívánnak véglege­sen letelepedni. MATRÓZ A RAKÉTÁBAN A tv ünnepi műsorprogramja Dzsessz + Bűnügy + Foxi Maxi + Nótacsokor Közvetítés Bécsből, Párizsból + Hollywood-sorozat beszélni. Több éves tapaszta­lat, hogy a „szilvesztró-centri­­kus” hangulatban a felajzott, sokat váró közönség még jó vagy viszonylag jó produkció esetén is bizonyos mértékig csalódott. Ennyit az év végi műsorról: az esti program egy jól sike­rült hetvenperces Denevér­­operett feldolgozással nyit. A programban szerepel magyar­nóta csokor, revű, villámtréfa­­szerű tv-önkritika blokk, tánczenei összeállítás és végül Róna Tibor kabaréműsora,­i majd tánc... Decemberben jelenik meg a­­ képernyőn Bette Davis emlé­­­­kezetes alakításaiból készített­­ filmösszeállítás. Hasonló jel­­l­­egű bemutatót látunk Bing­­ Crosbyról. Megkezdődik két­­ új bűnügyi sorozat, az egyik , Edgar Wallace világsikert­­ aratott detektívhistóriáiból, a­­ másik egy kitűnően sikerült , folytatásos NDK produkció:­­ „A nyomok a hetedik menny­­^ országba vezetnek”. A kará­­­­csonyesti programban „Leske­­̋ lődés helyett” Foxi Maxi és ^társulata jelentkezik, majd új szórakoztató zenés irodalmi­­ műsort sugároznak, többek­­ között Fekete István „Édes­­$ mama” című játékát. A nap S­ záróakkordja Beethoven Pro­­^ S­metheusa. A szünidő alatt gyakori ven­­­­dég lesz Foxi, társaival. Olasz,­­ angol, amerikai, német filme­­­­ket látunk, többek között Re­­§ né Clair produkcióját Hol­­t nap történt, s az ugyancsak a világhírű regény filmváltoza­­­­­­tát, Aki szelet vet... A gazdag művészeti, illetve 5 filmprogramból említésre­­ méltó még a december 31-i ^ Gálaest közvetítése Párizsból, $ a Champs-Élysées Színházból. ^ És a január elsejei Strauss­­i­ koncert közvetítése Bécsből. Sokan emlékeznek a nagy­sikerű angol filmszatírára: Matróz a rakétában. Nos, ezt a kitűnő vígjátékot láthatjuk viszont a decemberi tv-műsor­­ban. Egyúttal érzékelteti mi­lyen szórakoztató jellegű részben ismert, részben isme­retlen, színvonalas produk­ciók kerülnek a közönség elé a decemberi, ünnepekkel át­szőtt időben valamint január havában. Gellért Endre, a tv művészeti- és filmfőosztályá­nak vezetője tájékoztatta az újságírókat a várható érde­kességekről. — Húsz évig magam is új­ságíró voltam, ezért egy kicsit engem is bosszantana, amit most mondok: A szilveszteri műsorról nem akarunk sokat

Next