Pest Megyei Hirlap, 1965. december (9. évfolyam, 283-308. szám)
1965-12-03 / 285. szám
PEST MEGYEI VUftG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK!8 AZ MSZMP PEST MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA ix. Évfolyam, 885. szám AHA 50 Ft 1,1.EH 1%5. december 3, fentek | Ma kezdődik az afrikai egységszervezet miniszteri tanácsának rendkívüli értekezlete A rhodesiai válság súlypontja pillanatnyilag Dasakéba tolódott át, ahol Bottomby, a nemzetközösségi ügyek minisztere igyekszik dr. Kaundával, Zambia elnökével elfogadtatni a brit kormány csapatküldési feltételeit, amelyeknek főbb vonásai ezek: a brit csapatok szigorú parancsot kapnának, hogy ne támadják Rhodesia haderőit, 1 i létasahnban ne lépjenek Rhodesia területére ; ennek ellenében dr. Kaunda adjon biztosítékot arra, hogy nem engedi be Zambiát, más országok csapatait, vagy légihaderejét. Dr. Kaunda több befolyásos minisztere, a külügyminiszter vezetésével a legélesebben ellenzi e feltételekt.(Folytatás a 2. oldalon) LONDON HÓVIHAROK Korcsolyapályává változott utak A vonatok nagy késéssel közlekednek, több főútvonal járhatatlan; Skócia, York és Derbyshire egy része megközelíthetetlen. Összesen 72 megyét sújt az időjárás , északon a hó, délen az olvadás. Az utakon szünet nélkül dolgoznak a hókotrók, de az újabb hóviharok ismét betemetik a már megtisztított szakaszokat A déli megyékben az utak korcsolyapályává változtak a hirtelen olvadás és újabb fagyok után. Forint és — hatás Szentendrén, a Dózsa György úton — ez a fővárosból vezető országút neve — üzem követi az üzemet: a „tollasoktól” a betonosokig. Mostanában bárkivel beszél az ember, tíz percen belül a közlekedésről esik szó. Haragos szó — tegyük hozzá azonnal: városszéli üzemek dolgozóinak legnagyobb része a MÁVAHT-buszok utasa. Munkába menet s hazafelé egyaránt. Tudják a nehézségeket, s elismerik a közlekedési vállalat erőfeszítéseit. Nem azért panaszkodnak, hogy zsúfoltak a buszok: megszokták. Az viszont új, hogy mostanában sokan lemaradnak. A jó időben kerékpáron, motoron közlekedők most szintén buszutasok lettek — de úgy látszik, őket „nem kalkulálták be”. A másik: takarékossági intézkedésként megszüntettek megállót, eddig a gyár előtt állt meg a busz — nem távolsági járatokról, hanem valóban gyári járatokról van szó! —, például a papírgyárnál, most, hogy a megállás, anyagát indítás plusz üzemmegtakarítsák, tisztes távolságot kutyagolnak emberek, s állnak az esőben, a hóban, metsző szélben. Százával. És dühöngenek — százával... A takarékosság — fontos. Ám a példa jól érzékelteti — mert valóban példa csak, hozzá hasonlót említeni sokat lehetne —, nem árt mérlegelni, mi az, ami a megtakarított — következménye! forintok A következmény ez esetben ugyanis jóval több gondot okoz, mint amennyit a megtakarított üzemanyag forintértéke, haszonként jelent! Az üzemek dolgozóinak panaszát minden bizonnyal megfontolja az autóbusz vállalat, de az ügy kapcsán érdemes tovább fűzni gondolatainkat; nem kevés ugyanis az olyan intézkedés, amely a „takarékosságra” hivatkozva csakis a forintot mérlegeli, s nem számol a hatással, amely forintban ugyan nem mérhető, de emberek munkakedvének csökkenésében, hangulatában igen! Ez a döntő kérdés. A decemberi párthatározat ugyanis nem mindenároni, hanem ésszerű takarékosságra hívott fel, nem formális, hanem valóban lényegbeli Példánknál takarékosságra maradva: az érintett dolgozók nem luxusigényekkel lépnek fel, hanem azzal, hogy ne az ő rovásukra mutassanak ki megtakarítást! A rosszmájúak szerint ugyanis az lenne az „igazi” megtakarítás, ha nem közlekednének a buszok ... Tréfa? Persze, hogy az, de a benne rejlő kesernyés ízt nem észrevenni, hiba lenne! Nem lehet célja egyetlen takarékossági intézkedésnek sem, hogy bosszantsa az embereket. Mert vajon nem jogos a bosszankodásuk — most más példát említve — amiatt, hogy a nagy forgalmú üzemi étkezdében „megtakarítottak” egy mosogatói státust, s emiatt tíz-tizenöt percet kell várniuk tiszta edényre? Háromszázhetvenkét ember étkezik ott, ennyiszer tíz perc ... Hol itt a takarékosság? Komolyam veszik-e ezek az emberek a takarékosságot, ha ilyen, az értelemmel ellenkező példát látnak napról napra? Az az igazság, hogy a legkönnyebb a formális takarékosság, jóval nehezebb a valódi takarékosság lehetőségének se. Mégis, akár megkeresőaz autóbusz, akár a mosogatás esetében, s a többi hozzájuk hasonlóban, érdemes újra fontolóra venni, mi a lényegesebb, a forint vagy a hatás? M. O. f brit külügyminiszter a Szovjetunióban . Moszkva: Michael Stewart brit külügyminiszter november 30-án Kremlben felkereste Anasztasz Mikojant, a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsa Elnökségének elnökét. A képen: Mikojan (jobbról) fogadja Stewart brit külügyminisztert (középen a tolmács)8 i rSS*S/*XfSS*fSSSSSS7SSSSS*S7SSSSy*SS*SS*SS7SSS7SSSSSSSSSSSSSSS„ EURÓPAI TURNE A főmérnök jóformán le sem tette kezéből útipoggyászát. Ezért nem csoda, ha egy kicsit szemüvege fölött kinézve nem kis mondja az újságírónak:iróniával . Az ember mindig jobbat vár. Dehát itt most sokkal fontosabb kérdés. Mit várt és mit tapasztalt az Ikladi Ipari Műszergyár első embere európai turnéján? — Talán ne felejtsük el a leglényegesebbet: miért jártunk Európa három jelentős országában, Angliában, Franciaországban és Svájcban. — Tehát az utazás célja? — A hazai ipar tulajdonképpen manufakturális, kisipari jelegű, megfelelő elektromos kéziszerszámok nélkül. Csiszoló, fúró- fűrész és általában „hobby” kisgépek legkorszerűbb példányai után kutattunk, amelyeket hazai gyártásra megvásárolhatnánk. — Nem járták-e a kontinenst?hiába tesz Most már csak az előzőmegbeszéléseket követő kedvező árajánlatra várunk. Ezt követően 10—12 féle gép, épület- és asztalosipari kéziszerszámot gyárthatunk. Évi harmincezres tételre gondolunk, s bőven kínálkozik exportlehetőség is. A sorozatgyártás 1967-ben kezdődik. — S most lássuk a főbb állomásokat. — London, Tower, őrségváltás a medvekucsmás testőrökkel. — Imponáló? — Nagyon. De érdekesek az utcaemberek is. Az idősebbek keménykalaposak, nők a képeslapokból, gentlemade a fiatalok között elég sok a Beatles-frizurás. — Párizs? — Napóleon sírja, Roden múzeum. Champs-Élysées, Notre Dame — természetesen elmaradhatatlanok. Akárcsak az angoloknál, itt is közvetlenség a tárgyalásoknál. Imponáló, hogy a francia nők szemében van valami különleges báj, kedvesség. Ezt másutt nem látni, ez originál párizsi. — Végül Svájc. — Nagy hóvihar, csodálatos hegyek és érdekes módon sokkal barátságtalanabb, ridegebb emberek. A nagy utipakkból ezt a néhány apróságot vettük elő. Szép csomag, s nemcsak utasai látják hasznát. T. Gy. London: Keménykalap - Beatles-frizura Párizs: Roden múzeum - Original pillantások Svájc: Hóvihar és rideg emberek Amphicar-szárazon és vízen Kétéltű személyautót mutattak be a sajtó és a szakma képviselőinek a Szentendrei Határcsárdánál. Egy NSZK- beli, wuppertali gyár által gyártott négyszemélyes kétéltű személygépkocsiba angol gyártmányú Standard amph motort építettek be. Tricsinos kocsi szárazföldön óránként 120 kilométeres sebességgel, vízen 20 kilométeres sebességgel halad. A vízben a falba beépített két propeller hajtja az autót. ADDIS ABEBA 0 € H/SB HAZAUTAZOTT Edward Ochab, a lengyel államtanács elnöke befejezte négynapos etiópiai látogatását és csütörtökön repülőgépen hazautazott. VARADERO Megkesdődött a kivándorlás Az Egyesült Államok és Kuba kormánya között november 6-án létrejött megállapodás értelmében a varaderói repülőtérről szerdán floridai Miamiba repült azokanak a kubaiaknak az első, 72 főnyi csoportja, akik az Egyesült Államokban élő rokonaiknál kívánnak véglegesen letelepedni. MATRÓZ A RAKÉTÁBAN A tv ünnepi műsorprogramja Dzsessz + Bűnügy + Foxi Maxi + Nótacsokor Közvetítés Bécsből, Párizsból + Hollywood-sorozat beszélni. Több éves tapasztalat, hogy a „szilvesztró-centrikus” hangulatban a felajzott, sokat váró közönség még jó vagy viszonylag jó produkció esetén is bizonyos mértékig csalódott. Ennyit az év végi műsorról: az esti program egy jól sikerült hetvenperces Denevéroperett feldolgozással nyit. A programban szerepel magyarnóta csokor, revű, villámtréfaszerű tv-önkritika blokk, tánczenei összeállítás és végül Róna Tibor kabaréműsora,i majd tánc... Decemberben jelenik meg a képernyőn Bette Davis emlékezetes alakításaiból készített filmösszeállítás. Hasonló jellegű bemutatót látunk Bing Crosbyról. Megkezdődik két új bűnügyi sorozat, az egyik , Edgar Wallace világsikert aratott detektívhistóriáiból, a másik egy kitűnően sikerült , folytatásos NDK produkció: „A nyomok a hetedik menny^ országba vezetnek”. A karácsonyesti programban „Leske̋ lődés helyett” Foxi Maxi és ^társulata jelentkezik, majd új szórakoztató zenés irodalmi műsort sugároznak, többek között Fekete István „Édes$ mama” című játékát. A nap S záróakkordja Beethoven Pro^ Smetheusa. A szünidő alatt gyakori vendég lesz Foxi, társaival. Olasz, angol, amerikai, német filmeket látunk, többek között Re§ né Clair produkcióját Holt nap történt, s az ugyancsak a világhírű regény filmváltozatát, Aki szelet vet... A gazdag művészeti, illetve 5 filmprogramból említésre méltó még a december 31-i ^ Gálaest közvetítése Párizsból, $ a Champs-Élysées Színházból. ^ És a január elsejei Straussi koncert közvetítése Bécsből. Sokan emlékeznek a nagysikerű angol filmszatírára: Matróz a rakétában. Nos, ezt a kitűnő vígjátékot láthatjuk viszont a decemberi tv-műsorban. Egyúttal érzékelteti milyen szórakoztató jellegű részben ismert, részben ismeretlen, színvonalas produkciók kerülnek a közönség elé a decemberi, ünnepekkel átszőtt időben valamint január havában. Gellért Endre, a tv művészeti- és filmfőosztályának vezetője tájékoztatta az újságírókat a várható érdekességekről. — Húsz évig magam is újságíró voltam, ezért egy kicsit engem is bosszantana, amit most mondok: A szilveszteri műsorról nem akarunk sokat