Pest-Pilis-Solt-Kiskun Vármegye Hivatalos Lapja, 1920 (18. évfolyam, 1-54. szám)
1920-09-16 / 38. szám
482 PEST-PILIS-SOLT-KISKUN VÁRMEGYE HIVATALOS LAPJÁ nek Védelmi Ligája közli velem, hogy a gabona zár alá vétele tárgyában 6923—1920. M. E. sz. a. kibocsájtott rendelet V. H. L. f. évf. 443. oldal 31624—1920. kig. szám nem érinti a gyűjtést, kilátása van ugyanis arra, hogy a kormány a Tevél javára felajánlott készleteket nem vonja el ezen rendeltetés alól. Természetesen a kivetett adó gabona s az államot illető fölösleg terhére nem szolgálhat a felajánlás vagyis adja azt a keveset minden termelő abból, amit saját szükségletére jogosan visszatarthat. A felajánlásokra buzdítsák a közönséget ezután is. Minden felajánlást egyelőre csak kimutatásba foglaljanak s az átvételt hagyják függőben addig, a mig erre részletes utasítást kapnak. Budapest, 1920. évi szeptember hó 14-én. Agorasztó, alispán. 34530—1920. kig. szám. A személy- és teherhajókon szállított utasoknak és áruknak, valamint a hajóforgalomnak ellenőrzése. Valamennyi járás főszolgabírójának és valamennyi város polgármesterének. A m. kir. pénzügyminiszter urnak f. évi 41369. sz. rendeletét tudomás vétel és miheztartás végett közlöm. »Ideiglenes határozványok. A személy- és teherhajókon szállított utasoknak és áruknak, valamint a hajóforgalomnak ellenőrzéséről. A. Ellenőrző hatóságok. 1. A hajózási forgalomban a következő hatóságok jogosultak a saját hatáskörükbe tartozó szempontból ellenőrzést gyakorolni. a) a m. kir. Vasút és Hajózási Főfelügyelőség, b) a m. kir. Állami Révkapitányság, , c) a m. kir. Katonai Hajózási Szállításvezetőség és az annak alárendelt katonai hajózási parancsnokságok. d) A m. kir.. Államrendőrség budapestvidéki kerületi főkapitányának felügyelete alatt álló, hajóforgalmi ellenőrző parancsnokság. e1) A m. kir. Vámhatóságok, vámhivatalok és a m. kir. pénzügyőrség. 2. Ezen hatóságok közegei egyenruhában vagy polgári ruhában szolgálati jelvénnyel vagy anélkül, megfelelő igazolvánnyal vagy kiküldő rendelettel ellátva végezhetik az ellenőrző szolgálatot. 3. Minden más polgári hatóság vagy katonai parancsnokság közegei a hajókon, vagy egyáltalában a hajózási forgalomban csakis az illetékes minisztérium által kiállított és egyes esetre érvényes írásbeli megbízással végezhetnek vizsgálatot, vagy ellenőrzést. Ebben az esetben a kirendelt közeg a vizsgálat előtt a vizsgálat elrendelését tartalmazó miniszteri rendeletet a hajóparancsnoknak és az ellenőrző hatósági közegeknek felmutatni köteles. 4. Jelen rendelet nem érinti a m. kir. földmivelésügyi miniszter fennhatósága alá tartozó hatóságok, hivatalos és alkalmazottak jogkörét, továbbá pártbérlő vagy párttlajdonosoknak, a vásárcsarnoki és nyilvános tárházi közegeknek a parton végzendő működését és végül az egyes hajózási vállalatok (hajótulajdonosok) közegei által a hajón vagy a parton végzendő ellenőrzést vagy vizsgálatot, amire nevezettek — úgy mint eddig — továbbra is jogosultak. B) Általános intézkedések. 1. A hajókon és egyéb úszóműveken szolgálatot teljesítő összes alkalmazottakról a hajón mindenkor egy a parancsnok (vezető) által aláírtszemélyzeti lajstromának kell kéznél lenni. Olyan úszóműveken, ahol a hajózási vállalat (hajótulajdonos) engedélyével, a beosztott személyzet valamelyik tagjának családtagjai is laknak, a személyzeti lajstromba ezek is felveendők. 2. A hajózási vállalatok által hivatalos kiküldetésben levő hajózási alkalmazottaknak arcképes személyazonossági igazolvánnyal kell bírniük. Kivételt képeznek a napibéres alkalmazottak (matrózok, fűtők stb.), kik magukat a hajón való utazás alkalmával a vállalat által kiállított írásbeli rendelettel igazolják. 3. A hajók indulása előtt vagy érkezése alkalmával az álló hajókon (stégen) vagy azok hídján csakis az ott állami vagy társasági szolgálatot teljesítő közegeknek szabad tartózkodniok. 4. Minden rendőri vagy karhatalmi közeg köteles a m. kir. vasúti és hajózási főfelügyelőség, a m. kir. révkapitányság, a m. kir. katonai hajózási szállításvezetőség, a vámhivatal vagy pénzügyőrség vagy a hajózási vállalat (hajótulajdonos) megbízottja, (révkapitány, állomásfőnök, hajóparancsnok, hajóvezető stb.) kívánságára az utóbbiaknak a rend fenntartá- sára, vagy az előírások betartására vonatkozó intézkedéseinek keresztülvitelében segítségére lenni. • 5. Az útban levő úszóművek utasokat (beleértve a hajózási alkalmazottakat is) csakis a menetrendben megállapított állomásokon vehetnek be, vagy szállíthatnak ki. Áruk ki- vagy berakása csak ott van megengedve, ahol a vámhivatal azt írásban megengedi. *• 6. Ha baleset, vagy veszély esetén az úszóműről a partra csónakot kellene küldeni, úgy a kiküldött hajós alkalmazottak személyazonosságukat megfelelően tartoznak igazolni. A csónak személyzete nappal fehér zászló lengetésével, éjjel fehér lámpa csóválásával köteles a partőrség figyelmét felhívni arra, hogyki akar kötni. Súlyosabb baleset (hajósülyedés) esetén — önként értetődőleg — az igazolás és jelzés elmaradhat, ilyen esetekben azonban a partőrségek figyelmeztetésére a hajó vezetője vészjeleket tartozik adni. G) Külföldre menő,, vagy megszállott területet érintő személyszállító hajók ellenőrzése. 1. A személyszállító hajókat az indulás előtt négy órával és közvetlenül a kiszállás és az árukirakás befejezése után is a rendőri, vám- és pénzügyőri közegek átvizsgálják annak megállapítása végett, hogy nincs-e rajtuk olyan egyén, aki nem tartozik a hajó személyzetéhez, vagy olyan áru, amely nem szabályszerű fuvarokmánnyal szállíttatik. A megtartott vizsgálat után a hajó az elindulásig őrizet alatt tartandó. A rendőri vám- és a pénzügyőri vizsgálat további intézkedésig az eddigi módon útközben a hajón végzendő.