Hét nap, 1932 (2. évfolyam, 1-26. szám)

1932-01-03 / 1. szám

Harc a repülő­gépszeren­csétlenségek ellen. A legtöbb ember még ma i­s azt tartja, hogy a repülőgépen való uta­zás csak bátor és mindenre elszánt embereknek való, hiszen „a levegőnek nincsenek gerendái“ és sohasem lehet tudni, mikor pottyan le az égből a berregő gépmadár. Eltörik a szárny, vagy valami más fontos alkatrész, megáll a motor, vagy jön egy vihar és a gép már zulma is alá menthetet­lenül. De ez egyáltalában nincs így. A mérnökök és a gyárak a repülőgépek és a motorok szerkezetét annyira tö­kéletesítették, hogy a mai repülőgép biztonság tekintetében felülmúlja az autót és a vasúttal vetekszik. Az utóbbi időkben számos érdekes találmány bukkant fel, mely a repülő­gépek biztonságát még a mainál is jó­val nagyobb mértékben fokozza. Ilyen többek között az az új szerkezet, mely a széltől­ megbillentett gépet a pilóta segítsége nélkül is visszalendí­l egyen­súlyi helyzetébe s állandóan ügyel arra, hogy a gép egyensúlyban marad­jon. A vezető akár el is veheti a ke­zét a kormányról, ha úgy tetszik, új­ságot is olvashat; az önműködő egyensúlyozó szerkezet megbízhatóan vezeti tovább a gépet. Akár vezető nél­kül is útjára ereszthetjük, akkor is kifogástalanul végzi feladatát. Az angol Ji­an­kley-Pa­ge­ repülőgép­­gyár és Lachmann német mérnök a repülőgép szárnya elé még egy kisebb, keskenyebb segédszárnyat erősített, mely rendes körülmények között szo­rosan ráfekszik a nagy szárny lap­jára, mint a legyező egyik cikkelye a másikra. Amint azonban a gép mere­deken ágaskodni kezd, leválik róla, úgy, hogy közte meg a szárny között rés támad, aminek az a következmé­nye, hogy a gép nem tud többé oldalt billenni, ill lezuhanni, akármilyen me­redeken ágaskodjék is az orra az égnek. Ugyanilyen egyensúlyt­ biztosító ha­tása van annak a különleges szerke­zetű szárnynak is, amivel Focke né­met mérnök szereli fel mostanában gépeit. Az ő találmánya a néhány hó­nappal ezelőtt nagy feltűnést keltett „Kacsarepülőgép“ is, melynek alakja vadkacsára emlékeztet s látszólag visszafelé repül, mert a vízszintes kor­mánya nem a farkán van, mint más repülőgépnek, hanem az elején. A tu­dósok joggal állapították meg, hogy ezzel a géppel egyszerűen nem­ lehet lezuhanni, még akkor sem, ha a pilóta akarná és szándékosan, mondjuk ön­gyilkossági célzatból, maga kénysze­rítené gépét zuhanásra. Ha a motort megállítja, akkor sem történik semmi, mert a gépmadár szép csendesen le­­siklik a földre. Egyszerűen és gyökeresen oldja meg a biztonság kérdését James E. Hradley csikágót feltaláló Ejtőer­nyőket akaszt a továbbrepülésre kép­telen gépre s azokkal épségben leszál­lítja a földre. Nemrég volt találmá­nyának sikeres bemutatója Csikágó közelében. A szárnyakon két nagy fémhenger van, melyeket első pillan­tásra benzintartályoknak vélne a szemlélő. Ebben vannak az ejtőernyők. Ha a pilóta a levegőben észreveszi, hogy valami baj történt és a zuhanás elkerülhetetlen, nyugodtan meghúz egy fogantyút. Ablaut a pillanatban a sűrített levegő két összegöngyölített kis ejtőernyőt lő ki, melyek kibomol­­ván, mindegyik tokitól egy-egy hatal­mas ejtőernyőt húznak ki. Az óriás, fehér selyemburkok csakhamar szét­terülnek a levegőben és a gép az er­nyőkön lógva nyugodtan a földre ereszkedik. FEGYENCEK LÁZADÁSAI. A világ fegyházainak lakói közül azok a legelégedetlenebbek, akiket életfogytiglan elítéltek. Külföldön sok esetben alapos okok a fegyencek láza­dásának előidézői. Ilyenek: az ember­telen bánásmód, kíméletlen büntetések, a rossz élelmezés, a kedvezmények megvonása, vagy a rabok önzetlen­sége. A lázadásokat rendszerint hosz­­szabb előkészüle­teik előzik meg. A fegyencek lefegy­­verzik az őrséget, barrikádokat emel­nek, s életükért és szabadságukért harcba bocsátkoz­nak. A lázadók el­keseredése oly nagy mértékű, hogy igen sokszor a túlerőt is kén­esek legyőz­ni. Egyes lázadá­soknál a harcteret holttestek százai fedik s a szabadu­lás útjának aka­dályait magasra törő lángtenger semmisíti meg. A rabok gyakran azért gyújtogatnak is, hogy a tűzve­­szedelem­ nyomában keletkezett pá­nikszerű zűrzavarban biztosabban megszökhessenek. Fegyenclázadások mindig voltak és mindig lesznek a jövőben is. Ausztriá­ban néhány év előtt a steril fegyház rab­jai lázadtak föl. Ezt a lázadást aránylag hamar sikerült leverni. A francia fegyh­ázakban az utóbbi évek­ben sorozatos lázadások voltak. Az orosz fegyh­ázakban a politikai fog­lyokat kínozzák válogatott kegyetlen­séggel annyira, hogy igen gyakori az elkeseredés kirobbanása: a lázadás. Az amerikai feg­yházak vezetnek, ezek­ben valóságos csatákat vívnak. Az alkoholtilalom következtében az amerikai fogházak zsúfolva vannak csempészekkel. A csempészés p­edig, ezt jól tudja minden büntetőjogász, más, súlyosabb bűncselekmények elkö­vetésére csábító hatással van. A fe­­gyenc állandóan nyugtalan s szaba­dulása érdekében mindenre képes. Ez a börtönhangulat nemrégiben a ko­­lumbuszi állami fegyházban borzal­mas módon jutott kifejezésre. A szö­kés eshetőségére számítva, a fegyen­cek fölgyujtottá­k a fegyházat s a lángba bor­ult, óriás épületben három­száz fegyenc lelte borzalmas tűzha­lálát. * Mindezekből pedig az következik, hogy a fegyh­ázakban a bánásmódot enyhíteni kell. Ama rabok számára, akik kisebb bűnöket követtek el, meg kell hagyni a reményt. Azoknak, akik a javulásra hajlamosak s erről bi­zonyságot szolgáltatnak, meg kell adni az alkalmat, hogy a jó útra térhes­senek. Feltételes szabadságra kell őket bocsátani. A Sing-Sing fegyházban például egy pap ilyen irányú tevé­kenységével hervadhatatlan érdemeket szerzett. Sok veszedelemnek vette ele­jét, a fegyenceket sok szenvedéstől mentette meg, amikor állandóan köz­vetített a fegyencek s a fegyház veze­tősége között. A pap emberbaráti mű­ködésének csakhamar hire terjedt s a közhangulat a „Styg-Sing püspöke“ címmel ruházta föl. A két ejtőernyő sámán ereszti le a bajbajutott repülőgépet. Egész fegyveres hadsereg vigyáz a fegyenccsapatra, ami­kor elszállítják őket.­ ­

Next