Pesti Hírlap, 1883. május (5. évfolyam, 120-149. szám)

1883-05-23 / 141. szám

Budapest, 1883. V. évf. 141 ( 581) szám. Szerda, május 23 ’■I ... —.......­ ............. . ...... —■■■■ ...................................... i ■ ............ ■ ■ ■■ i -■■■ ....M....—.-ir».i ■■ ■ ■­­ .................. ■ Előfizetési árak: Szerkesztési iroda: . Ma ls tatapsiten­, nádor-utta 7. «.., I. nMfe& *■*“*”•.........................“ M |WMMBA «fl H hOT& a lap esellemi réseét illető miatta1 Vérévre ••«••••••* ■ ■ Wjl ammmgm ppgm mm Efjl iftijj bm hb flB nBSk közlemény intézendő. negyedévre..............■ fjfl jS« (8368 mfaS&k KJESkI £9 §©­ fää pjrajjjjk Ea |P3I Bérmentetlen levelek eeak Lwawrf Kgy hóra.........................1 * *• ■ Iefj Hg ftp ligfPl rag kezektől fogadtatnak el. Big/.. ..lm helyben A, kr. 111 El IgpSen­ lg WlJjY §| gM Kiairatok nem \Útnak vidéken G kr. Oj ifff*TM vfflh Pl pl pjf §p| 11 ||1 C9fH| Kiadóhivatal: ------------ pnl Bt 8SS pl ff| jpl |m pH Bl BSUBa 89 Budapest, nádor­ utca 7. szám. A »Magyaruság és a Nagyvilág" sUt LJ fjjgaEBB «fcjggtpr Ej E9 fitár g. 4 g§b Cjg ej tóággS »áSBBa jyj hová az előfizetések és a lap szétkttő nagy lépei lappal együtt: ■MŰM Mi Mi Mi MM Mi Mi ■■ bék­ére vonatkozó felszólamlások­­ , . .. .. ■■ —tézendők. •tré»* ....................... frt. .................................................. . Hirdetitek POLITIKAI NAPILAP.f­assa. Százalék mm adatik. A W X A X­­­VI. XX. A TAXA XX-iXXX RUDOLF MOSSE-nél PÁRIS-ban, ......—^ 40, Kue Notrodame des Victoiree. ££fto itAtemzrTttr* > ixMMMKma — —*=—-—:——- - -------——-----------------------------J——----------:----------'-----------—:———------ -*• Magyar humanizmus. Az emberek társaságában ép oly hiába keresünk angyalt, mint ördögöt. Tökéletes jó ember ép úgy nincsen, mint nincs tökéletesen rossz. Ördög és angyal keveréke vagyunk mi földi emberek s a kérdés csak az, melyikhez állunk közelebb s micsoda arányban van ben­nünk képviselve ez és amaz. Ha erényeink sú­lya lenyomja gyarlóságainkat, el vagyunk fo­gadhatók jó ember számba ; ha sok és nagy hibáink mellett vékony mértékben vagyunk ki­állítva virtusokkal, már a rossz emberek kate­góriájába tartozunk s csak a keverés arányától függ, hogy melyik fokozatba. Az, hogy nagy hi­bák gyakran párosulnak nagy erényekkel, mit se változtat a dolgon , legföljebb azt mondják az ilyenre, hogy nagyobb szabású a közönsé­gesnél. S ha az emberekben mindig csak az em­bert keresnék s nem az emberfölötti vagy alatti lényt, talán igazságosabbak lennénk mások fö­lötti bíráskodásainkban s ítéletünk jobban felel­ne meg az erkölcsi érzet követelményeinek. De erről gyakran megfeledkezünk s innen van a tömérdek tévelygés és az aberráció attól, a­mit morális érzékünk igazságosnak sugal. Egy­szer kegyetlenekké tesz bennünket az erkölcsi fölháborodás, s akkor a felé tereljük a közszel­lem rokonszenvét, a­kit túlságosan büntetünk, holott igazságos mértékű büntetésre mindenki azt mondta volna, hogy megérdemelte, úgy kell neki , máskor gyöngévé tesz a beteges érzelgés, a nyavalyás szánalom, s ilyenkor ismét felzúdul a közérzet és azt kérdi: hát érdemes tisztessé­ges becsületes, embernek maradni ? Szörnyű híte volt valaha a magyar igaz­ságszolgáltatásnak. Mesés dolgokat tudtak a kül­földön a „panduren-virtsaft“ üzelmeiről. Egy nagy nürnbergi kínzó-kamarának volt kikiáltva Magyarország, a­hol körmét feszítek le a sze­gény delinkvensnek életlen bicskával, bagóleves dohányt vágnak a homlokán, szijat hasítanak a hátából s alávetik minden képzelhető­ és képzel­­hetetlen tortúrának. Tudjuk, hogy mindez vakmerő nagyítás volt és torzítás , de elég szomorú, hogy csak­ugyan voltak mi nálunk is, mint voltak másutt is, olyan állapotok, melyek alkalmat szolgáltat­tak ilyen nagyításra, torzításra. És ez állapotok benyúltak társadalmunk újabb történetébe is, a­mig végre minket is megszállott a humanizmus szelleme, szégyelni kezdtük gonosz hírünket s szánni kezdtük a bűnösben is az embert. Bot­büntetés, kínzó vallatás, oktalan sanyargatás a börtönökben, embertelen bánás az emberrel, mind­ez letűnt, mintha úgy fújta volna el a szelidebb kor szelleme. Örvendetes fordulat volt ez nagyon­­ méltó egy nemzet jelleméhez, m­elynek a nagy­lelkűség nem utolsó erénye. De csak maradt volna is meg kellő határai közt. Mi nálunk azonban, mintha minden azzal volna megver­ve, hogy túlzásba menjen, elfajuljon,­­ a hu­manitás is elfajult. Egyszer csak azon vettük észre magunkat, hogy mi­i, minő gyönyörűsé­gesen kényeztetjük mi a gonosztevő uraságokat. A miniszter rendszeres kimutatásokat követelt ha megkapják-e a rab urak mindennap három­szor a maguk meleg ételét, van-e lágy dereka is a testük alatt, meleg pokróc a lábukra s meg van-e hajlékban, élelmezésben, ruházatban az a kényelmük, a mely humánus, az igaz, de a melyhez ők soha hozzá nem voltak szokva — becsületes ember korukban. Lassankint ellátták őket olvasmányokkal is, — még pedig nem épen mindig erkölcsjavító dolgokkal, hanem vá­­logatatlan hírlapokkal, mint valami kaszinóban s már csak az hiányzott, hogy odaállítsák nekik a csibukot és fekete kávét, hogy ne legyen épen semmi kívánni valójuk. A humanizmusnak ez érzelgős elbetege­­sedése természetesen nem eredményezhetett egyebet, mint hogy a szegény ember, a­ki ne gyilkolt, nem lopott, nem gyújtogatott, hanem megmaradt becsületes embernek s keserves, ne­héz munkával igyekezett bekeresni néhány nyo­morult garasát, a­min még barna kenyérből is alig vásárolhatott magának és családjának ele­get : össze kezdte hasonlítani a maga sanyarú sorsát egy ilyen börtönbeli nagyságos úrral, a­kinek drága egészségéről, kényelméről ilyen gyöngéden gondoskodik az ország, míg neki adóba hajtja el tehenét ugyanaz az ország, s az összehasonlításból mit süthetett ki egyebet, mint azt, hogy ebben az országban prémium van kitűzve a bűntettekre, sokkal okosabb dolog itt lopni s magát bezáratni a jó meleg szobába, mint idekünn fagyoskodni zimankós téli időn, nyomorultul, éhesen. Erős erkölcsi érzetnek kell lenni abban a népben, mely egy ilyen kísértésnek ellenáll. Hazánk némely vidékein olyan nagy a szegény nép között a nyomor, hogy leírhatatlan. Akár­micsoda börtönbe dugnák, csak nyerne a cserén. És ez nem jól van így. S elkezdtek erről gondolkozni azokban a körökben, a­melyek nem érzéketlenek a társa­dalmi élet fonákságai és viszásságai iránt. Maguk a birák estek gondolkozóba legelőbb. Ha bűnös lakoljon, s ha büntetés, legyen büntetés, de ne olyan valami, a­mit az, a­kit sújtani akarunk, csak tréfára vesz, vagy épen juta­lomnak, az előbbihez képest sorsa javításá­nak talál. Igazuk volt. De mikor olyan nehéz elta­lálni, kire mi a büntetés. Ugyan­az az általános szabály száz külön individuumra alkalmazva százféle hatású lehet. Egyik már le van sújtva maga az ítélet által is, más meg a sajtoló ítélet legszigorúbb végrehajtását föl sem veszi. Ha egy kereskedőt, iparost, ügyvédet becsuknak, tönkre megy; ha egy naplopót csuknak be, ellátáshoz jut. Ha szegény embert ítélnek nagy pénzben­ * .PESTI HÍRLAP“ TÁRCÁJA. Képek az egészségügyi kiállításból. A népkonyhában. — A iF e s t i H i r r a pó eredeti tárcája. — Berlin, máj. 19. Gondolom, Nagy Frigyes volt az, ki első ízben kockáztatta a praktikus mondást : „Min­den hadseregnek bátorsága gyomrában fek­szik.“ Roppant kár, hogy a mindenütt point d’honneurt hajhászó párbajhősök szintén nem teszik megukévá ez elvet. Legalább meg­érnék, hogy egymás teste helyet bécsi virsliben tennének kárt a vért szomjazó paladinok. És nem is volna olyan könnyű a gyomor­beli point d’ honneurnek szolgáló párbajok kó­dexét egybeállítani. A kidolgozás csak gasztronó­miai ismeretekben jártas egyénekre volna bíz­ható. Még akkor is nagyon kellene ügyelni, hogy „egyenlően osztassék be szél és napfény.“ Én például nem tartom magamat gyáva embernek, de ha valaki rizscuspájzra hívna ki, nem tudom, nem menne-e el örökre valamennyi párbajozó kedvem? Kétféle ember él ezen világon: jó és rossz. Vagy hogy Vatel, a szakácsművészet fe­jedelmének szavaival éljek. Minden nemes és erényes cselekedet jóllakott embernek műve, minden gonosztettnek indító oka az édesség. Én ma jóllakott ember vagyok, tehát erény útján haladok. Hogy pedig utóbbit teszem, csakis a nép­konyhában végzett látogatásomnak köszönöm. A nagy tömegeknek táplálkozási kérdése már a múlt században foglalkoztatta az ember­barátokat. Rumfordi Thompson Benjamin gróf Amerikában született angol polgár, volt az első, ki a bajor udvar figyelmét erre irányította és több bajor főúr segélyével az első levesosztó intézetet alapította. Itt azonban még mindig csak alamizsnaadásról volt szó, a­mi minden­esetre becsületére válik a tervezők nemes szi­vének, de nem igen vitte közelebb a kérdést megoldásához. Jobb szolgálatot tettek az ügynek H­a­k­e­­­ur Chemnitzben és Egerstoff ur Lipcse városában. Közös konyhát alakítottak a munkások számára, hová mindegyik elmegy a maga nyers eleségével, közös tűznél főzni meg azt. A tüzelő anyagokban való megtakarítás már is tetemes volt, de még mindig elvonta a munkaerőket sa­ját működési sérektől, mivel minden munkás­család egy felügyelőt volt kénytelen naponta oda­állítani. Végleg csak 1866-ban dőlt el a kérdés, midőn a nevezett ínséges évben Morgenstern Lina asszony oly nép­konyhák alapításában fáradozott, melyek nem alamizsnaosztáson alapulnak, melyben minden család vagy egyén a lehető legolcsóbb áron és lehetőleg legjobb ételt kap. Összpontosítás útján jutottak ez ered­ményre. Tudvalevő dolog, hogy annál olcsóbbra szabható az egyes tétel, mennél nagyobb az összes tételek száma. Ebből kiindulva először is lehetőleg sok népkonyha alakítására és gyümöl­csözővé tételére kellett törekedni, aztán pedig arra iparkodni, hogy valamennyi fiókkony­ha egy forrásból nyerje a nyers­anya­got. Az első pontra maga az intézménynek kitűnő és praktikus volta segített, az utóbbit azok a szakértő munkatársak tették lehetővé, kiket Morgenstern urhölgy magának ki­szemelt. Szükségesnek tartottuk e néhány történeti adat elősorolását, hogy megértessük ama hely­zetet, melylyel nevezett urhölgy a jelen egész­ségügyi kiállítás alkalmával találkozik. Tizenhat év óta fáradozik, csupán Németországban 200- nál több népkonyha létrejöttét érte meg; esz­méjét a világ minden országában lelkesüléssel karolták fel; természetes tehát az, hogy de­rült kedély­ly­el fogadja a nála tisztelgő­ket ! A kiállítás központjában áll pavillonja. Ha belépünk, legelőször is nyájas arca mosolyog felénk. Ember, nagyon is jóllakott ember legyen a talpán, ki ellent tud állani, midőn hófehér kötény­kéj­ének díszében, konyhatűztől pirult arc­cal, emberszeretettől ragyogó szemekkel és ha­talmának jelvényét, a főzőkanalat emelgetve, meghív benünket kóstolóra. „Borsó, fris borsó uraim! Kis porció 15 fillér, nagy 25.“ Letettük az ab­uluszt, helyet foglalunk az asztalok egyiké­nél, műértő arccal fogunk a bírálat nehéz, az evés könnyű munkájához. „Jeles! kitűnő !“ hang­zik az egybevágó vélemény. A főnöknő tovább lebegett. A szegény Mai számunk 16 oldalt tartalmaz.

Next