Pesti Hírlap, 1885. január (7. évfolyam, 2-31. szám)

1885-01-13 / 13. szám

Budapest, 1885. VII. évf. 13. (2171) szám. Kedd, január 13 Előfizetési árak: Egész évre . . . le­ért — kr. Félévre .... 7 » — » Negyedévre . . 3 » 50 » Egy hóra. ... 1 » 20 » Egyes szám helyben 4 kr. Vidéken 5 kr. Százalék nem adatik. Kiadóhivatal: Budapest, n­ádor-utca 7. sik földiáll, hová az előfizetések és a lap­­átküldésére vonatkozó felszó­lamlások intézendők. POLITIKAI NAPILAP. #§g) Szerkesztési iroda: Bukanestea, nádor-utca 7. sz., 1. emelet hová a lap szellemi részét illető minden közlemény intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kéziratok vissza nem adatnak. Hirdetések a kiadóhivatalban vétetnek fel. Francziaország részére pedig egyedül: RUDOLF MOSSE-nél Párisban, 40, Hue Notre Dame des Victoires. Zászlóbontás? Gróf Károlyi Sándor az ország legvagyo­nosabb mágnásainak egyike. Társadalmi állása előkelő, politikai súlya nyomatékos, kivált az anyagi kérdések közül, melyekkel évek hosszú sora óta foglalkozik behatólag, szakszerűen és a mi fő, gyakorlatilag. Tevékeny szellemű és nagy munkaerejű embernek ismerjük, a­kinek vannak ideái s van is bátorsága azok megvaló­sítása iránt kísérletet tenni. A kislelkűség távol van tőle s nem hajlandó mindenre azonnal rá­mondani, hogy­­lehetetlen, a­mi pedig csak na­gyon nehéz. Mint pártember a múlt időkben a többség­hez tartozott. De már a jelen országgyűlésen nem volt tagja, már választási beszédében kije­lenté, hogy a kormánynyal szemközt ellenzéki állást foglal, a­nélkül, hogy bármily létező párt kötelékébe fölvétetné magát. Van-e jogunk tehát mai nyilatkozatát a mérsékelt ellenzék, illetőleg az u. n. agráriusok zászlóbontásának tekinteni ? Még ha megengedjük is, hogy a­mit ma gróf Károlyi Sándor kifejtett, az az agráriusok részéről mind helyesléssel találkozik: azt kell találnunk, hogy a nemes gróf nem fejtette ki az egész agrárius programmot. Az, a­mit mondott, lehet, hogy egész terjedelmében benne foglalta­tik abban a programmban, de az bizonyos, hogy az egész programm nem foglaltatik benne az ő beszédében. Lényeges postulátumai vannak an­nak a programmnak, a­melyeket a gróf mai ter­jedelmes beszédében meg sem érintett. Ott van, hogy csak egyet említsünk, a birtokminimum kérdése, és ezzel kapcsolatban a birtok elidege­­nithetetlenségeé. Ez volna tán a válaszfal gróf Károlyi Sándor és az agráriusok tábora között? Vagy csak puszta feledékenységnek tudjuk be, hogy a szónok erről is meg nem emlékezett ? g. Vimiiii«—^ Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy e kérdésre határozottan felelhessünk. De bár­­mint álljon is a dolog, Károlyi Sándor beszéde úgy hangzott, mint egy zászlóbontó beszéd. Sőt tovább ment még az ezeknél megszokott hatá­rokon is. Mert míg pl. Sennyey, valahányszor alkalmat vett magának „hangsúlyozni álláspont­ját“ , mindig beérte azzal, hogy megjelölje az általa óhajtott irányelveket, de a részletekbe bele­menni, a módozatokat kifejteni óvakodott; ezt ő fönntartotta magának arra az időre, mikor majd a kormány gyeplőjét kezébe veszi. Gróf Károlyi Sándor azonban ma egy egész gazdasági programmal állt elő, s nem csak azt magyarázta meg, hogy mit akar, de még azt is, mikép akarja ? S ha egy oly óvatos em­ber, a minőnek őt ismerjük, igy időnek előtte enged bepillantást kártyáiba s kockáztatja azt, hogy agyon kritizálják eszméit, a mikor azok még, hogy úgy mondjuk, embrióban vannak , e taktikailag véve határozott balfogás máskép meg nem magyarázható, mint úgy, hogy mélyen érzi a bajt, melyen segíteni az általa javalt eszközö­ket alkalmasoknak véli s az orvoslást oly el­­odázhatlanul sürgősnek találja, hogy még abban a késedelemben is veszedelmet lát, mely okve­­tetlenül bekövetkeznék, ha addig kellene nyilat­kozatával várnia, mikor a szó már félig tett­számba megy. Akár az agráriusok programmjának tekint­jük mai beszédét, akár csak a saját véleményé­nek , az mindenesetre nagy horderejű nyilatkozat, mely megérdemli a vele foglalkozást. Mi, a­kik a közönséges értelemben vett agrárpolitikának ellenlábasai vagyunk s határozottan szembeszál­­lunk minden oly irányzattal, mely egy osztály­nak érdekeit kívánja az állami gondoskodás tár­gyává tenni a többi osztályok érdekeinek rová­sára , nem vagyunk annyira elfogultak, hogy va­lamely eszmével azért foglaljunk szemben állást, mert csak egy osztálynak kíván használni. Elis­merjük, hogy a nemzet egészének javát fel­ölelő intézkedéseken kívül is lehetnek üdvös in­tézkedések, a­melyeket józan gondolkozású ál­lamférfi nem vethet el csupán azért, mert rész­leges célt tűztek maguk elé. Azt is elismerjük, hogy már az érdekek különböző természete is föltéte­lezi, hogy előmozdításukra különböző eszközök szolgáljanak. S az emberi egészséges önzésből következő szükségképi folyománynak tekintjük, ha az iparos az ipar, a kereskedő a kereskede­lem érdekeinek fölkarolását követeli; nem talál­hatunk tehát megütközni valót abban sem, ha a mezőgazda a mezőgazdaságra nézve hasonlókép cselekszik, nem különösen itt minálunk, a­hol egy pillanatra sem szabad elfelednünk, hogy fájdalom, csak agrikultur­ állam vagyunk, semmi más s hogy nálunk a földmivelés egészséges állapota képezi alapját a többi exisztenciák jól­létének is. A­míg tehát a különérdekek ápolása meg­marad a természetes határokon belül, addig attól a rokonszenvet megtagadni nem lehet. De ha e különérdekek ápolása odáig megy hogy offenzívát tartalmaz a többi érdekek ösz­­szessége ellen, ott már aztán nincs joga sem a nemzet rokonszenvére, sem az állam segedel­mére appellálnia. Ez az a határvonal, melyen belül már min­den, bármi parciális természetű törekvést szíve­sen üdvözlünk és örömmel támogatunk, de a­melyen túl szembe szállunk vele , határozottan elleneznék, hogy az állam partikuláris érdekek javára kárt tegyen az összes többi érdekeken. Mert bármi fontos legyen is egy töredék , az összességnél fontosabb talán még­sem lehet. Meghúztuk e határvonalat s a szerint kí­vánjuk klasszifikálni az eszméket és javaslato- A­­PESTI HÍRLAP“ TARCAJA. fiz udvar zsarnoka. A spanyol etikett. — A Pesti Hírlap eredeti tárcája. — II. A Manzaneres és Quadalquivir narancs­berkes partjai mellől egykoron nemcsak sötét, vakbuzgó eszmék, hanem divatok és szertartások is hódító körútra keltek Európában. A toledói pengét forgató hispániai zsoldos­sal együtt a széles, feltárt karimájú spanyol ka­lap s a kurta kerek köpeny is meghonosultak a Duna mellett. V. Károly császár, az a fejedelem, akinek birodalmában sohasem tűnt le a nap“, tette uralgóvá a spanyol udvar szertartásait né­met földön is. Azóta századok múltak, nagy forradalmak viharja rombolva süvöltött végig világrészünkön, a madridi trón elveszté nimbusát s maga Spa­nyolország sem exportál többé semmit, se esz­méket, se politikai divatot, se regényes kosztü­möket — legfölebb néh­ány év óta a bodega­­intézményt. Csak az ó-spanyol etikett tartotta fönn magát az Escuriálban és a Burgban. Emitt II. József hozzámérte ugyan reformátori bárdját, a­mely bizonyos tekintetben nem kisebb feladatot végzett, mint a francia guillotine. De a sok ezer gyökérszárral a Burg talajába nőtt régi törzszsel ő sem boldogult egészen. Előtte a spanyol szertartások mellett a spa­nyol öltözet is „de rigeur“, azaz kötelező volt minden ceremóniánál és ünnepélyes alkalomnál. Állott pedig ez a puffadt ujjú, fekete bársony, vagy selyem ujjasból, a hasonlószínü és térdig érő nadrágból, a szerelmes színpadi Donok által még most is viselt köpenyből, a­mihez pompás csipkedíszítés, vörös harisnyák és cipők járul­tak. A kalapról fehér, fekete vagy piros struc­­tollak lengettek. VI. Károly császár alatt még ez volt az udvari etikett által előírt viselet. Máskép öltözve senki sem jelenhetett meg az udvarnál. Egyedül a magyar díszruhának volt meg már akkor is a maga külön udvarképessége. Leg­alább ebben a tekintetben mindig volt befolyá­sunk Bécsben. Bizvást elmondhatni, hogy a­kiket az etikett zsarnoki hatalma a legerősebben sújtott, azok maguk a fejedelmek voltak. Ez az etikett nem­csak azt szabályozta, hogyan öltözzék az ural­kodó, hanem azt is: hányszor és hogyan egyék napjában, mikor menjen templomba, hány lépést tegyen előre, mikor egy fejedelem látogatását fogadja, a lépcső melyik fokán vegye le kalap­ját ilyen fejedelmi látogató előtt, s így tovább a végtelenségig. Noha az időben Bécsben reporterek ép oly kevéssé voltak még, mint egyebütt (a gör­be orrok tulajdonosai az időben kizárólag a ke­reskedelmi térre lévén utalva), ha historiografi­kusok mégis megörökítették ezen etikettnek sok jellemző vonásait. íme egy példa: Mikor a szász választó­fejedelem, Erős Ágost 1695-ben keresztülutazott Bécsen, hogy táborba szálljon a hitetlenek ellen, Lipót csá­szár vendége elé kocsizott egészen a Dunahídig. A választó­fejedelem harminc lépést tett a csá­szár felé, holott ez már a tizedik lépés után megállt. Többet nem engedett meg az etikett s annak csalhatatlan pápája , a főudvarmester. „Ce pauvre prince“ — már mint herceg Hohenlohe — akármilyen nagy úr is, még­sem nyugszik rózsákon! A főudvarmesteri hivatal nem szinekura, hanem sok ügygyel-bajjal járó méltóság. Aki betölti, annak az udvari etikett szövevényes labyrintjében otthonosabbnak kell lenni, mint a szadagorai csoda­rabbinak a tal­­mud észíh­amitó szubtilitásai között. Az ő szava dönt, az ő szava határoz minden etikett-kérdésben. „Was sich ziemt und schickt“ — a­mi illik és dukál — annak ő a meghatározója, árgusszemű ellenőre, lángpal­­lósa arkangyala. Ha a fejében semmi egyéb nem volna is, az udvari szertartások dogma­­gyűjteményének s a gothai almanachnak benne kell lenniök az utolsó lapig. Valóságos major­domus, a kinek min­den az udvartartáshoz tartozó hivatal alá van­ rendelve. Elmondattam magamnak Bécsben — nem tudom utolsó izig emlékezetemben tartottam-e Lapunk mai száma 14 oldalt tartalmaz.

Next