Pesti Hírlap, 1886. június (8. évfolyam, 151-179. szám)

1886-06-30 / 179. szám

Budapest, 1886. Vili, évf. 179. (2696) szám. Szerda, junius 30. Előfizetési árak: Egész évre . . . 14 írt — kr. Félévre . .­ ... V 7 » — » Negyedévre 3 » 50 ‹ Egy hóra.... 1 » 20 ‹ Egyes szám helyben 4 kr. Vidéken 5 kr. Százalék nem adatik, Kiadóhivatal: Budapest, nádor-utcai, sz., földszint, hová az elő­fizetések és a lap szétküldésére vonatkozó felszó­lamlások intézendő!­. POLITIKAI NAPILAP ____ ___________________________________________ Szerkesztési iroda: Budapest, nádor­ utca 7. sz., I. emelet, hová a lap szellemi részét illető' minden közlemény intézendő­. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kéziratok vissza nem adatnak. Hirdetések a kiadóhivatalban vétetnek fel. Francziaország részére pedig egyedül: RUDOLF MOSSE-nél Parisban, 40, Rue Notredame des Victoires. Kérjük tisztelt vidéki előfizetőinket, hogy az előfizetést idejekorán megnyitani szíves­kedjenek, mert különben a lap küldése fenn­­akadást szenvedhet. Rothadt állapotok az operaházban. Föltűnő lehet — de csak egy pillanatra — hogy a m. kir. operaház ügyeivel lapunk első s mindenekelőtt politikai, gazdasági és társadalmi kérdéseknek szánt helyén foglalkozunk. Mind­járt nem lesz azonban feltűnő, mihelyt előre bocsátjuk, hogy itt nemcsak fontos művészeti, hanem az állami költségvetést nagyon is közel­ről érintő pénzügyi kérdések forognak szóban-kik be voltak avatva ez elsőrendű mű­­intézetünk igazgatási viszonyaiba, tudják, hogy intendatúra és igazgatóság között már hónapok óta feszült viszony létezik. De a­mi ezelőtt a nagy közönségre nézve titok volt, ma többé nem az. Lassanként fölemelkedik a nehéz füg­göny, mely eddig operánknak kóros állapotait szemérmetesen betakarta a nyilvánosság előtt. S mentől magasabbra emelkedik, annál vissza­­taszitóbb képe tárul elénk meggyökeresedett visszaéléseknek, lelkiismeretlen gazdálkodásnak, az opera vagyonát szipolyozó piszkos haszonle­sésnek s a művészet cége alatt uralomra jutta­tott kotték­a-érdekeknek. A Pesti Hírlap, mely néhány nap előtt egyszerűen megírta, hogy az intendáns legfőbb törekvését az opera pénzügyeinek rendezése képezi — melyeket ő zilált állapotban talált elő — csak ezért meg lett támadva. Felelünk a provokációra. Kell felelnünk rá, mert nagy ideje, hogy az opera viszonyairól teljesen lehull­jon a lepel. A francia forradalomról írt nagybecsű műve legutóbb megjelent kötetében Taine, a he­lyenként tacitusi tollal író történész, azt mondja, hogy a rémuralom korszaka eszébe juttatja a búvárkodónak a régi Egyiptom templomait, me­­lyeknek szentélye sűrű függönynyel volt borítva. Az idegen azt hihette, hogy a szentélyben vala­mely bájos istenség kecses szobrát őrzik. De ha vezetője föllebbenté a szőnyegtakarót, megmere­vedő tekintete egy undok krokodilon akadt meg. Az volt az istenség. Az undok óriás gyíkot nemcsak a jakobi­­nismus korszakának tanulmányozója veszi észre. Ott terpeszkedik az a m. k. operaházban is. Azon viszonyok juttatták oda, — helyére a mű­vészet istennőjének — melyek Erkel Sándor ur igazgatósága alatt fejlődtek a tűrhetetlenségig és botrányosságig. Szemébe nézünk a szörnynek, a kotték­a­­uralom s a koncon osztozó magánérdekek kro­kodiljának. S döfünk rajta egyet a szigonynyal, melyet az igazság kiderítésének kötelességérzete nyom kezünkbe. Folyó évi február elején gróf Keglevich István az eltávozott báró Podmaniczky Frigyes helyében mint újonnan kinevezett intendáns át­vette az opera legfőbb vezetését. Emlékezzünk vissza egy kissé azon körülményekre, melyek e kinevezést megelőzték. Mott a folyó évre az operaháznál. A nemzeti színház hiánya folyó évre ugyanott 16,999 fo­rinttal lévén kitüntetve, a két műintézet együt­tes deficitjének födezésére Tisza Kálmán bel­ügyminiszter 116,000 forintnyi többletet állított be az előirányzatba. Az operaház ezen költségvetése, mely báró Podmaniczky Frigyes által még tavaly terjesztetett a belügyminiszter elé, Tisza Kál­mánt sem lepte meg örvendetesen, a pénz­ügyi bizottságban pedig éles felszó­lalásokra nyújtott alkalmat. A bizottság legtöbb tagja, ki az operaház előirányzatához hozzá­szólt, hibáztatta azon gazdálkodási rendszert, hogy folyton drága külföldi primadonnákat sze­repeltetnek s a mellett nagyszámú szerződött személyzetet tartanak, melynek egy része ugy­­szólva sohasem szerepel. A tárgyalás egész le­folyása határozott elitélését képezte azon ré­gimének, melyet Erkel Sándor ur báró Podma­niczky ismeretes gyengeségének és jószívűségé­nek takarója alatt életbe léptetett. S az ítélet súlyát csak növelte azon körülmény, hogy ma­ga a belügyminiszter is sokalta az 1886-ra az operánál előirányzott deficitet. 1885. november 25-én tárgyalta a pénz­ügyi bizottság az operaház költségvetését, s már nem sok időre rá szállongó hírek báró Podma­niczky lemondási szándékát terjesztették. A kép­viselőház január 22-ei ülésében pedig, midőn az operaház ügyei a belügyminisztérium költ­ségvetésének tárgyalása alkalmával újra szóba kerültek, maga Tisza Kálmán jelentette a Ház­nak, hogy az intendáns személyében változás fog bekövetkezni. S bár a távozó Podmaniczky­­nak — ki ellen senkinek sem jut eszébe más szemrehányást emelni, mint azt, hogy báb volt a domináló klikk kezeiben — a kormányelnök arany hidat emelt is, egyúttal mégis nyomaté- operánk jelene és jövője. (Két cikk.) — A „Pesti Hírlap“ eredeti tárcája. — 1. Minden hivatalos és félhivatalos tagadás és leplezgetés dacára kétségtelen, hogy operánk komoly válság előtt áll. Az országgyűlés nem hajlandó az operaszinház fentartására az adó­zók filléreiből az eddiginél többet áldozni, sőt már a folyó évre kért fölemelt szubvenciót is sokallta, azt találván, hogy az elért művészi eredmény nem áll arányban az intézetre köl­tött összeg nagyságával. És ebben van némi igazság. 1884. évre, a­mikor az opera és a dráma még együtt volt a nemzeti színházban, a 210.000 frtnyi fejedelmi szubvención kívül az országgyűlés 82.000 frtnyi országos segélyt szavazott meg a két művészeti ág támogatá­sára. 1885-re, mikor az opera már különvált a drámától, az országos segély fölemeltetett 149.000 frtra mind a két színház (az opera és a nemzeti színház) részére. A folyó évre pedig az országgyűlés 26,5.000 frtot szavazott meg, mely összegből az opera 166.000 frtot kap, tehát több mint k­étszeresét annak, a­mit két évvel ezelőtt a dráma és opera együtt v­ett igénybe.A 210.000 frtnyi fejedelmi szubvencióból, a­mely megye­A képviselőház asztalára tavaly őszszel letett 1886-os költségvetés a belügyminisztérium tárcájánál az opera­ház folyó évi szükségletére előirányoz összesen 694,102 irtot. Ezzel szemben ugyanott következő fede­zet van felvéve: Az operaház saját bevételei .­­ . . 367,950 frt Szubvenció tárcából................................... 67,000 „ Udvartartási szubvenció........................ 160,000 „ Az összes fedezet eszerint csak 594,950 forint lévén, már az előirányzat sze­rint is 99,152 forintnyi hiány mutatkö­lei annak az összegnek, melyet a civillistából a bécsi udvari opera kap,­­ az oroszlánrészt szintén az opera veszi igénybe, a­mennyiben ebből neki 160,000 frt, a nemzeti színháznak pedig csak 50,000 frt jut. E szerint a magyar kir. operaszínház a fejedelemtől és az országtól erre az évre ösz­­szesen 326.000 frtnyi segélyt kap. Minthogy pedig szükségletei 693.102 frttal vannak előirá­nyozva , körülbelül 368.000 forint volna az az összeg, melyet a színháznak saját bevételeiből kellene födeznie. De ha figyelembe veszszük azt, hogy az új ház megnyitásának évében — amikor a közönség annyira tódult az operaszínházba, hogy jóformán csak protekció útján lehetett jegyhez jutni, — csak 271,017 frt 80 krt tett az összes (bérleti- és napi) bevétel; ha figyelembe veszszük, hogy tavaly, a kiállítás évében — a­mikor ágróval keltek az operaszínház jegyei — a napi bevétel 223.000 frtot, a bérlet pedig kö­rülbelül ugyanannyit tett, mint a megelőző év­ben; ha ezzel szemben figyelembe veszszük, hogy a jelen év kezdete óta milyen föltűnő mó­don és milyen ijesztő mértékben nyilvánult a közönség folyton fokozódó közönye ezen műin­­tézet iránt, ha eszünkbe jutnak az üres házak, melyeket még Mierzwinszky és Turolla ven­dégszereplése alkalmával is láttunk, úgy hogy például „Lahor királya“, mely még hozzá az újdonság ingerével is bírt, csupán 200 frt bevételt eredményezett (a­mi Turolla Emma 500 frtnyi játékdíját sem födezte), június havá­ban pedig volt olyan este, a­mikor a pénz­tárba nem gyűlt be több, mint 4, mondd négy forint, akkor józanul nem lehet arra számítani, hogy az eddigi után tovább haladva, a bérletből és a napi bevételből a folyó évre 368.000 frt begyűljön. Másfelől az is nagyon kérdéses, várjon azon roppant nagy és költséges apparátus mellett, a­mely operánknál alkalmazva van és a­mely csupán személyi kiadások címén közel fél millió forintot nyel el, a kiadások nem fogják-e túlhaladni a praeliminált 693.000 frtot. Az új intendáns úr — úgy látszik — maga sem bízik az idei előirányzat realitásá­ban és azért — hír szerint — máris 200.000 frt póthitelt kért a kormánytól, melyet azonban ez az ország jelenlegi pénzügyi helyzetében nem hajlandó megadni. Ezzel a válságos helyzettel szemben tehát mi volna a teendő ? Ezt a kérdést fogja fölvetni mindenki, a­ki ezen dédelgetett műintézetünk sorsa iránt érdeklődik. Illetékes körökben föl­me­rü­lt az operaszínház bérbeadá­sának eszméje. Fölösleges bővebben fejte­getni ennek hátrányait. Elég utalnunk arra, hogy az operaszínház minálunk ép úgy, s ami a nem­zeti színház, nemcsak művészi, hanem nemzeti misszió teljesítésére is van hivatva. Egyik jelző oszlopa az a fejlett magyar kultúrának, művészi téren kifej­ezője államiságunknak. Azért, a­ki szí­vén hordja a magyar kultúrát, a­ki súlyt, helyez arra, hogy a magyar állameszme a művészet te­rén­ is kifejezést nyerjen, annak mindent el kell követnie arra nézve, hogy a magyar kir. Lapunk mai száma 8 oldalt tartalmaz.

Next