Pesti Hírlap, 1890. szeptember (12. évfolyam, 241-269. szám)

1890-09-11 / 250. szám

Budapest, 1890. XII. évf. 250. (4207.) szám. Csütörtök, szeptember II. Előfizetési árak: Egész évre . . . lét­ért — kr. Félévre . i • . 7 » — » Negyedévre . . 3 » 50 » Egy hóra. ... 1 » 20 » Egyes szám helyben 4 kr. Vidéken 5 kr. Százalék nem adatik. Kiadóhivatal: Bitívesi, m­asr­iaca s., (c­ssiai hová az előfizetések és a lap szétküldésére vonatkozó felszó­lamlások intézendők. POLITIKAI NAPILAP. Szerkesztési Iroda: Budapesten, nador­nica 7. u.. 1. emelet, hová a lap szellemi részét illető minden közlemény intézendő. Bérm­entetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kéziratok vissza nem adatnak. Hirdetések a kiadóhivatalban vétetnek fel. Francziaország részére pedig John F. Jones & Co. Páris­­ban, 31 bis, une du Faubourg Montmartre. A király mondta: Királyunk lelkesült fogadtatása Nagyvára­d­on megfelelt azon várakozásoknak, melyeknek egnapelőtt e helyen kifejezést adtunk. Az alatt­­alói hűség, hódolat és szeretet e megkapó nyil­­vánulása minden diadalkapunál, kivilágításnál és zászló­erdőnél szebben és hatalmasabban tanús­kodik azon kapocs szilárdságáról, mely Magyar­­országon korona és nemzet között áll­jön. E fo­gadtatás bensősége egygyel több bizonyíték arra, hogy a koronás királya iránti lojalitás vérré vált a magyarban, s hogy azon határtalan áldozat­­készséget és ragaszkodást, mely egykor e nemzet részéről a „v­i­t­a­m e­t sanguinem“ törté­nelmi fölkiáltásban nyert kifejezést, mindenkoron föl fogja lelni Magyarországban az alkotmányun­kat tisztelő, koronás király. De tanúskodnak nagy mérvben ama ka­pocs erejéről azon kegyteljes válaszok is, melye­ket a király a nála tisztelgő küldöttségeknek adott. Egyetlen egy válasz az, mely a királyi kegy nyilvánításán kívül határozott és­ so­katmondó várakozást is fejez ki. Egyetlenegy válasz az, mely a felség kegyelmét és jóakaratát azon „erős meg­győződé­s­­b­e­n“ biztosítja szívesen, hogy a király óhaj­tása teljesülni fog. E nagyjelentőségű választ a király a ró­mai katholikus klérus küldöttségének adta, me­lyet Schlauch Lőrinc nagyváradi püspök vezetett az uralkodó elé. „Nem kétlem — hangzanak a királyi sza­vak — hogy a római katholikus papság hagyo­­­ányos hűségével és hazafiságával, óhajtásom­nak megfelelve, ezentúl is össz­hangzás­ban fogja tartani az egyház és az állam iránti kötelességeit vallá­sunk saját érdekében és az ország belső békéjének fen­tartásár­a.“ Kegyteljes bekezdő és befejező mondatával együtt a királyi válasz alig nyilváníthatná gyen­­gédebb módon nemtetszését azon agitáció fölött, melyet a klérus egy része jónak látott megin­dítani az el­kérész­telések ügyében kiadott minisz­teri rendelet ellen. De ha a válasz szövegezése még olyan „suaviter in modo“, lényegére nézve félreérthetlen határozott­­ságú. Megértheti belőle mindenki, hogy a korona és a kormány álláspontja között — az ellenkező híresztelések dacára — nincs eltérés az elke­resztelők ügyében kiadott miniszteri rendeletre nézve. A király megbízik róm. kath. klérusunk hagyományos hűségében és hazafiságában, de ép azért úgy van meggyőződve, hogy a vallás ér­dekében s az ország belső békéjének szempont­jából e klérus ezentúl is össze fogja tudni egyez­tetni az egyház és az állam iránti köteles­­ségeit. Méltó szavak Magyarország apostoli kirá­lyához, ki nem akarja csonkittatni a magyar kath. egyház jogait, de ép oly kevéssé nézheti el hallgatagon, hogy törvényes kormányának rendeletével szembe állítják a Vatikán akaratát kinek mély vallá­sossága és a katholikus egy­ház iránti nagy tisztelete dacára lehetetlen szó nélkül hagynia azt a megrovandó oppozíciót. Az országgyűlés e küzdelmei alatt történt, hogy az udvari párt Pozsony utcáin egy röpira­tot dobált szét, hogy ezzel a nemességet meg­nyerje az örökösödés eszméjének. Ámaz udvari párti röpiratot olvasva, nem egy rokon ideát találunk benne azok közül, melylyel most a közös­ ügyeket védik. Mi csak Ausztriával lehetünk erősek. Ha saját nemzet­belit választanánk királynak, az romlásunkra szolgálna, mert a szomszéd nemzetek mind el­lenségeink s egymagunkban nem állhatnánk el­lent nekik, de még Ausztriának sem. Sőt, ha már volna is seregünk, hol vannak, kik a sere­get vezérelnék, ki ért a magyarok közt ostrom­hoz vagy mezei ütközethez ? De különben is csak nevével bírunk a szabad királyválasztásnak, jobb, ha önként lemondunk róla, mint hogy ké­sőbb, mikor az uralkodóház leveri a törököt, kényszerítve tegyük meg. Erre válaszul jelent meg a „Siralmas Pa­nasz“, melyet Kanyaró most kiadott, mint Zrí­nyi művét. Név nem volt rajta, de a köztudat a szerzőséget Zrínyinek tulajdonította, s a kiadó nyíltan annak jelenti ki. A hang kétségkívül Zrínyire vall k irálya is ugyanaz, melyben Zrínyi többi politikai munkái mozognak, bár itt-ott oly történelmi tévedések is kerülnek, milyenek Zrí­nyinél legalább is feltűnőek. A Siralmas Panasz sorra veszi ama röp­­irat minden pontját. Különösen azon állítás ellen kel ki lángoló haraggal, hogy a magyar magát nem tudja megoltalmazni s most is a német tartja. „Hiszen káromkodás ez nyilvánvaló igaz­ság ellen!“ kiált föl, „Ki nem látja azt, hogy ennek írása merő cigányság és alattomban való német kívánságnak födele,“ melyet a klérus egy része az állammal szemben tanusit. A kultúrharc elkerülése érdekében, melyet magunk is perhorresk­álunk mindaddig, mig az utolsó szükség nem kényszerítene rá, mély meg­elégedéssel veszünk tudomást a fölség válaszá­ból. Mert mi is bízunk a magyar katholikus pap­ság nagy többségének hazafiságában és sokszor igazolt józan, felvilágosult fölfogásában. Az a fanatikus hang, melyben a magyar ultramontá­­nok szócsöve tetszeleg magának, nem a klé­rus többségének hangja. Az a „feszítsd föl“-féle dühöngés, mely minden jogot a r. k. egyháznak követel, és semmit sem akar megadni az államnak és a többi hitfelekezeteknek, csak egy törpe kisebbségnek vakbuzgósága. A r. k. papság nagy zöme se nem osztja, se nem követi azoknak doktrínáit, kik az egy­házat, erőnek erejével harcba akarják vinni az állam ellen. Nem osztja és nem követi, mert magyar hazafisága megérteti vele, hogy a­ki Magyarország belső bé­kéjének földulására törekedik, az árulója és megrontója egységünk és nemzeti erőnk érdekeinek. Minden tagja a magyar kath. klérusnak, ki hű királyához és hazájához, le fogja vonni a következtetéseket az uralkodó atyai intelméből. „Saját vallása“ és az „ország belső békéje“ érdekében adja meg az államnak, a mi az ál­lamé. A király mondta, és szavait megelégedés­sel adják tovább az ország katolikusainak mil­liói, kik nem a Vatikán szolgái, hanem magyarok és szabadok. líJTTrriTf.iiiiT-hi.-t.mi i -...... - —•_ h „PESTI HÍRLAP“ TÁRCÁJA ~ A politikus Zrínyi. Ép most jutott kezünkbe gróf Zrínyi Miklósnak, a költőnek egy ismeretlen poli­tikai munkája, mely alaposan megmagyarázza annak a nótának eredetét, mely így kezdődik: „Jaj de huncut . . . .“ A régi politikai iratot Kanyaró Ferenc kolozsvári tanár bocsátotta közre s ezzel fölelevenit egy régi s rendkívül ér­dekes eseményt az 1­655-iki pozsonyi országgyű­lés kulisszái közül, de még felvonul sze­meink előtt a közjogi küzdelem hajdankora más személyekkel, más viszonyok közt, de csaknem ugyanazon jelszavakkal, mint most folyik. Az eset, mely ezt a ragyogó stylu­s vihar­nál harsogóbb hangú röpiratot szülte, sok tekin­tetben pendantja mostani közjogi harcainknak, tec­e a hatvanas évekéinek. Csakhogy egy lépés­sel még előbb vagyunk és benne a küzdelem hajnalkorában. Nincs még szó personal-unióról, dualizmusról, hanem arról, adja-e meg a nem­zet a Habsburg-háznak az örökösödési jo­got. IV. Ferdinánd meghalt s az udvar abban a reménységben ringott, hogy az országgyűlés nemcsak uralkodóul fogadja el Ferdinánd öcscsét, Leopoldot, hanem az uralkodóház örökös voltát is kimondja. Wesselényi nádor, Lippai és a klérus e mellett voltak, ellenben Zrínyi Miklós, kit erős nemzeti érzelmeiért hagytak ki a nádor­­kandidációból is, tűzzel-vassal küzdött ellene. A terv meg is bukott, nagyrészt az ő agitációja folytán. .­­ A „cigánysági ” célzás Szelepchényi nyitrai püspökre, később esztergomi érsekre, kit a pasquillus szerzőjéül gyanúsítottak. Cigány ere­detűnek tartották. A diétán Szelepchényi a he­vesebb követeket „bubuk­os­­ Hungariae“-nek ne­vezhette, mire Székely abaúji követ „egyvalaki­nek cigány eredetével“ vágott vissza. Ezóta ra­gadt rajta. Ellenkezőleg, Zrínyi (vagy a neki tulajdo­nított röpirat) kimutatja, hogy a német nemcsak nem védi az országot, hanem még a magyar vezéreket is megakadályozza abban. „A fő vég­házainkat, városunkat a német vagy maga vesz­tette, vagy miatta vesztettük el.“ Budát, Kani­zsát, Babocsát, Győrt („de azt vissza­vették szegény magyarok“) Szigeth végházát („kit erős vitéz bajnokunk, Zrínyi Miklós erős, de kevés vitézivel egész haláláig oltalmazott, s meg is tartotta volna azt, bár csak kevés segítséget kül­dött volna neki német királyunk; de az mint azt könnyen elmulatta és vontatta, úgy kevés gondja volt rá“), erős Esztergom várát, erős szép Egret stb. stb. mind a német vesztette el. . „És hogy ezek alatt a tutorok (a német vezérek) alatt is jobban nem oltalmazták magukat a ma­gyarok, a sok királyi mandátum és tilalom cse­lekedte, hogy derekasan eleibe nem állottak az ellenségnek és dühösségét vissza nem verték; mert midőn cselekedtél is, mindjárt Crimeh laesae Maiestatis árulóknak kiáltották őket, a minthogy az Erdélyieket most is rebelliseknek és árulóknak tartják.“ Említi a maga eseteit (Zrínyiéit) is, kinek szintén sok baja volt a miatt, mert néha meg merészelte verni az ellenséget, ezért nem jelölték a nádorságra se. A magyarok Lapunk mai száma 16 oldalt tartalmaz.

Next