Pesti Hírlap, 1891. november (13. évfolyam, 300-329. szám)

1891-11-21 / 320. szám

1891. november 21. PESTI HÍRLAP tekinti, hanem származását. Ha „morvaországi“, akkor szívesen elfogadja, távol áll tőlem, hogy kétségbe vonjam Hanna­­árpából készült maláta kitűnő minőségét. De kérdem: a kereskedelemben előforduló morva maláta összes mennyisége „Hanna“ árpából készül-e? Bátran felel­hetjük, hogy nem! Mert hisz tudjuk, hogy a Hanná­ban sohasem terem annyi árpa, a­mennyi az ipar­cikk kivitelét és honi szükségletét eléggé fedezhetné. De hát miből készül akkor mégis ama ren­geteg mennyiségű „Hanna-maláta“. Rövid a felelet. Nagyobbrészt Magyarország éjszaknyugati megyéi­nek úgynevezett „tót“ és kassavidéki árpájából. De azért mégis morva maláta-gyárból kell erednie azon iparcikknek, mely készüljön otthon bármely figye­lemmel és gonddal, csak úgy örvendhet kelendő­ségnek, ha „Hanna-maláta“ címén kerül kínálatra. A morvaországi maláta-gyárosok legnagyobb része, bízva az iparcikkük érdekében fönnálló előítélet­ben, nem fizeti honi árpájáért a magas árat, hanem megelégszik a sokkal olcsóbb „tót“, azaz magyaror­szági árpával. Az imént, nevezett magyar nyerster­ményből kitűnő minőségű maláta készülhet, mely vegyi struktúrájánál és sörfőzésre való alkalmatossá­gánál fogva a „Hanna-maláta” mellett méltóan meg­állhatja helyét. Fölismerve ezen árpa jelességét, Magyarországon több gyár alakult, mely azonban az említett nehéz­ségre akadván, a „Hanna-malátával“ szemben meddő küzdelmet folytat. Nyilvánvaló, hogy tekintve a morva maláta érdekében külföldön fönnálló vak előítéletet, alig kép­zelhető a magyar maláta iparág föllendülése a­nélkül, hogy más úton-módon ne részesüljön támogatásban. És ki nyújtson segélyt első­sorban? Bizonyára a kormány, melynek kezében van az ipar támpontját képező vasúti hálózat és teher­díjszabás üdvös szer­vezete. Óhajtandó, hogy a magyar díjszabási politika maláta-iparunkat­ oly kiviteli tételekben részesítse, melyek e különben is olcsó áru iparcikkünknek lehe­tővé tegyék a sikeres versenyt s azt, hogy kitűnő minőségéről meggyőződést szerezhessenek. Valószínű, hogy néhány év leteltével Magyarországon ekkor egy­­gyel több virágzó iparágunk lesz. Jelenleg azonban a viszonyok — fájdalom — olyanok, hogy azokból a m­agyar malátaiparág foly­tonos hanyatlását könnyű kimagyarázni. A rengeteg sok példa között egyet említek, mely a tárgyat eléggé megvilágítja . Az osztrák-magyar-svájci kötetükből magyar részről Vág­újhelyt, morva részről Olmützet vá­lasztom. Adott svájci állomást alkotandó díjszabások összehasonlításánál, csakis az illető metszőpontig szá­mítandó tétel révén tekintetbe, rövidség kedvéért csu­pán ezzel fogok foglalkozni. A svájci „chemin de fer du nord Est“ köteléki tarifájánál azon metszőpont jön alkalmazásba, mely­nek távolsága Vág-Ujhely-től 841 kilométer Olmütz- től 960 ,, Ugyanezen metszőpontig fizet 100 kg. ma­láta után Vág-Ujhely 860 centimest Olmütz 349 „ Ezen összeállításból kitűnik, hogy Vág-uj­­helynek, dacára annak, hogy távolsága az illető metszőpontig 119 kilométerrel kisebb, teherdij­­tétele mégis 11 centimessel nagyobb, a­m­i 84 centimes aránylagos többletet képvisel. Ugyanúgy állunk a többi viszonylattal. Belátható, hogy ezen mostoha körülmény jóval súlyosbítja az említett előítélet következtében érvé­nyesülő tehert, mely alatt a magyar maláta­ipar ösz­­szeroskad. Reméljük, hogy az illetékes körök figyel­mükre fogják méltatni e viszás állapotot. Tauber Hugó: * Az értéktőzsdéről. Az irányzat nemzet­közi értékekre nézve ma szilárd volt, elő­idézve a külföldi piacokról érkezett kedvező jelentések következtében. Valamennyi nemzet­közi érték árfolyama emelkedett. A helyi érték­piac kevés figyelemben részesült. Zárulnak: Délben Este Magy. aranyjáradék 102.15 102.111/a Magy. papirjáradék 100.35 —.— Magy. hitelrészvény 310.— —.— Osztr. hitelrészvény 270.— 269 30 Déli vasút 81.— 80.75 Osztr.­m. államv. 272.— 272.5/g * Szerbia új ezüstpénze. Néhány nap előtt említettük, hogy a szerb kormányhoz három ajánlat érkezett be új ezüstpénz szállítására. Nevezetesen az osztrák Länderbank és a Thorsch és fiai bécsi cég, a bécsi Bankverein és a magyar ipar- és kereskedelmi bank, végre a berlini Deutsche Bank nyújtottak be ajánlatokat. A szerb kormány tegnap határozott e 6 millió dinár ezüstpénz szállítá­sára vonatkozó ajánlatok ügyében és pedig úgy, hogy egyet sem fogadott el. A kormány tudatta az aján­lattevőkkel, hogy későbbi határidőre új pályázatot fog hirdetni. * Oroszország búzakivitele. A „Times“-t Berlinből arról értesítik, hogy az orosz búzakiviteli tilalom bizonytalan időre el lett napolva. * Fizetésképtelenségek. A bécsi hitelezői védegylet nov. 19-től következő fizetésképtelenségi esetekről ad hírt: Zvadkovics és Karajanja Petrovác. — Vukoszavljevics Nikola Debrec. — Grosz Izidor Vuk­ovár. — Lucius H. C. Becs. — Spiegel Márk Tarnov. Bauer Mór Budapest. Közlekedés. * Hajózási csatorna az Északi és Fekete­­tengerek összekötésére. Egy nagyszerű terv most már konkrét indítvány alakjában került az osztrák képviselőház közgazdasági bizottsága elé. Mint ugyanis bécsi lapokban olvassuk, a nevezett bizottság elfogadta Kaftan képviselő azon indítványát, hogy a kormány szólíltassék föl egy, a Dunát a Moldova és Elba folyókkal összekötő hajózási csatorna mű­szaki felvételei, tervei és költségvetésének elkészíté­sére. A bizottság által a ház elé terjesztendő jelen­tés azt is javasolja, hogy a kormány idejekorán ál­lítsa be a költségvetésbe az ezen célból szükséges költségeket. Hogy a Duna a Moldova folyóval össze­köttessék, 222 kilométer hosszú csatorna létesí­tésére van szükség, magát a Moldovai pedig Melcikig 246 kilométernyi hosszúságban kellene csatornázni, illetőleg a hajózás céljaira alkalmassá tenni. Az ösz­­szes munkálatok költségei 69­­ millió forintra be­csültetnek. A tervezett csatorna által Hamburgtól a Szulina-t­orkolatig, azaz az Északi-tengertől a Fekete-tengerig megszakítás nélküli vízi út vezetne, melynek összes hosszúsága 3113 kilométer lenne. (A Szutina-torkolattól Bécsig 1920 km.; a Dunától a Moldováig 222 km.; a csatornázott Moldova 216 km.; Melniktől Hamburgig 725 kilométer.) Fölösleges ki­színezni, hogy monarchiánk e csatorna létrejötte által domináló szerepre teend szert a keleti forgalomban. * A közúti vasutak Németországban. Az első közúti vasútvonal Németországban 26 év előtt nyilt meg s ez idő szerint ott már 73 közúti vasút­társaság áll fönn, melyek 1889-90-ben 333 milliónál több utast szállítottak és 3962 kocsi, 14.493 ló és 161 gépből álló forgalmi eszközök fölött rendelkeztek, mely állományból 1094 kocsi, 5486 ló és 14 moz­dony 134.400.431 utassal egymagára Berlin városára esik. Míg a német közúti vasúthálózat hossza 1865- ben csak 7800 m. volt, az jelenleg 1.340,092 mé­terre terjed. A nagy berlini lóvasúttársaság be­vételei 1890-ben összesen 14.028,165 markát tettek, az előző évi 13.202,797, a Berlin-Charlottenburg ló­­vasutéi 754,048 markot az előző évi 688,569, a ber­lini omnibusz-részvénytársaságéi 2 147,798 markot az előző évi 1.947,818 , az új omnibusz és csomag­szállító részvénytársaságéi 1.834841 markot az előző évi 1.719,528 markkal szemben. Gabonavásárok, Arad, nov. 20. Mérsékelt hozatal mellett búza 10 frt 20—10 frt 40; tengeri 5 frt 30—5 frt 40.— Szesz 59—59.50 frt. Rorschach, nov. 19. Forgalom hiányában az árak névlegesek. Elsőrendű magyar búza 29.50 frank (= 13 frt 86). — Átszámítási ár­folyam : 100 frank = 47 frt. Hamburg, nov. 19. Búza csendes, holsteini 218—225 márka (·12 frt 67); rozs csendes, meck­­lenburgi 220—248 márka (— 12 frt 79—14 frt 42); orosz rozs 192—198 márka (· 11 frt 16—11 frt 51). Átszámítási árfolyam: 100 márka = 58 frt 15. * Budapest-kőbánya­ sertéskereskedelmi csarnok: 1891. évi november hó 20. Hízott sertés árak: 1. Magyar első rendű: Öreg nehéz (páronkint 400 klgron felüli súlyban) 45­—46 krig. Öreg közép (páronkint 300—400 kilogramm súlyban) 45-----46 krig. Fiatal nehéz (pkint 320 klgron felüli súlyban) 48 krig. Fiatal közép (pkint 251—320 klgr. súlyban) 47—47 la krig. Fia­tal könnyű, (pkint 250 klg terjedő súlyban) 45-----46 krig. — 11. Magyar szedett: Nehéz (páronkint 280 klgron felüli súlyban) 43-----45 krig.-----­Közép (pkirnt 220-----280 klgr. súlyban) 43-----45 krig. — Könnyű (pkint 220 klgrig terjedő súlyban) 43—44 krig. — Szerbiai: Nehéz (pkint 260 klgron felüli súlyban) 45-----46 krig. — Közöd (pkint 220—260 klgr. súlyban) 45-----4­6 krig. — Könnyű (pkint 220 klgrig terjedő súlyban) 43— 45-----krig. — Sertéslétszám. 1891. nov. hó 18-án volt készlet 130671 drb, 1891. nov. hó 19-én felhajtatott 2081 drb, 1891. nov. hó 19-én elszál­­littatott 2712, 1891. nov. hó 20-án maradt készletben 130040 drb. — A bizottsertés üzletirányzata: Az üzlet csendes. * Budapesti gabnatőzsde, nov. 20. Búzát ma gyengén kínáltak, a kereslet kedvezőbb volt. Elkelt csendes irányzat mellett 10.000 mm, válto­zatlan árakon. Egyéb gabonaneműekben csekély üzlet. Eladatott: Búza : (uj) t­iszavidéki 100 mm. 78.5 k. 11 frt 60 kr, 1000 mm. 78 k. 11 frt 65 kr, 400 mm. 77 k. 11 frt 40 kron, 100 mm. 77 k. 11 frt 35 kr, 100 mm. 77 k. 11 frt 35 kron, 100 mm. 76.8 k. 11 frt 35 kron, 100 mm. 76.6 k. 11 frt 35 kr, 100 mm 76.5 k. 11 frt 32k­2 kr, 100 mm. 76.2 k. 11 frt 30 kr, 100 mm. 77 3 k. 11 frt 50 kron, 100 mm 76.4 k. 11 frt 32 k­ 2 kr, 100 mm. 75.3 k. 11 frt 05 kr, 200 mm. 75 k. 11 frt 15 kr, 100 mm. 75 k. 11 frt 15 kr, 100 mm. 74 k. 10 frt 85 kron. Pest megyei 100 mm. 77 k 11 frt 35 kr, 100 mm. 76.5 k. 11 frt 20 kr, 100 mm. 76.5 k. 11 frt 30 kr, 100 mm. 76 k. 11 frt 25 kr, 100 mm. 75.5 k. 11 frt 15 kr, 100 mm. 75 k. 11 frt 10 kron, 100 mm. 75.3 k. 11 frt 8 kr, 100 mm. 74.3 k. 10 frt 921/2 kr. Bánáti 100 mm. 78.7 k. 11 frt 55 kr, 100 mm. 77.4 k. 11 frt 32 ka kr. Bácskai 100 mm. 75 5 k. 11 frt 15 kr. Dunai 1400 mm. 76 k. 11 frt 05 kr, 300 mm. 75 k. 11 frt 05 kr. Aradm­e­gyei ICO mm. 75.8 k. 11 frt 20 kr. Felső tiszai 100 mm. 75 k. 11 frt 8 kr. Zab 100 mm. 6 frt 35 kron, 100 mm. 6 frt 40 kr, 100 mm. 6 frt 60 kr. Tengeri 1800 mm. 6 frt 60 kr. Határidőü­zlet. A határidőüzletben az irányzat lanyha volt. Határidők jegyzése : Búza tavaszra (1892-re) 11.46—11.48. Tengeri 1892. máj.—jun.-ra 6.20—6.22. Zab tavaszra 6.69—6 71. Káposztarepce aug.—szept. 14.32—14.40 írton. Köttetett: Búza ta­vaszra 11.40—11.48—11.44, tengeri (uj) 1892. máj.— jun. 6.20—6 22, zab tavaszra 6.67 frton. Hivatalos jegyzések d. u. 2­6. Búza tavaszra 11.43 pénz, 11.45 áru. Tengeri 1892. máj.—jun. 6.19 pénz, 6.21 áru. Zab tavaszra 6.67 pénz, 6.69 áru. Káposztarepce 1891. aug.—szept. 14.30 pénz, 14.42 áru.Hivatalosan felmondatott 600 mm. szilva f. hó 25-én leendő át­vételre. A hajószállitás fuvardijtételei: Budapestre a Dunán: Pancsováról 31—33 kr, Újvidékről 25—27 kr, Bezdánból 19—21 kr, Kalocsáról 15—16 kr. A Tiszán: Szentesről---------kr, Szegedről 35—37 kr, Zentáról 32—34 kr. Titelről 27—29 kr. A Száván : Mitrovicról 42—44 kr. A Bégán: Temesvárról--------­kr, Nagy-Becskerekről---------kr. Győrbe 8—10 krral drágább a budapesti díjtételeknél. A hajódijtételek értetnek a szállítási adót beleértve és a biztosítási dijat kizárva. A Béga-állomások a barcellirozást bele­értve. Mai hivatalos effektiv árak: Káposztarepce 44.— 1450 Délután zárult: búza tavaszra 11.45—11.47, tengeri ut 1892. máj.—jun.-ra 6.21—6.23, zab ta­vaszra 6.66—6.68. Terményüzlet. Zsiradék változatlan irány mellett üzlettelen. — Szilva csendes, köttetett: bosz­niai 100 drbos 81/8 frton, szerbiai szokványára no­vemberre S1/8 frton 56 kilónkint. — Szilvasz válto­zatlan irányú szerbiai 15.50 frton köttetett. Szesz. Folyton szilárd árak mellett nyers szesz finomítóknak 22.50—23.— frt, megadott. szesz nagy­­kereskedőknek 60—61 forint. * Budapesti értéktőzsde, november 20. A külföldi piacok lényegesen szilárdabb irányáról szóló jelentések következtében élénkebben nyílt meg, a mai forgalom és a nemzetközi értékek szilárdultak. Az, hogy fedezeti és véleményvásárlások történtek, a piacnak barátságosabb színezetet nyújtott, mint rég­óta volt és a nemzetközi értékek árfolyamai emel­kedtek. Helyi piac kevés figyelemben részesült. Va­luták és ércváltók lanyhábbak. A forgalom nem na-­­gyon terjedelmes. Előtözsde. Az előtőzsde szilárd volt. Osztr. hitelr. 269,30—269,50, magy. 4 száz. aranyjár. írttól írtig Búza uj bánsági 75—80 kig 10 9011.55 3? uj tiszavidéki 75—80 '15110.9011.55 Búza uj pestvidéki 75—803?10 8511.50 ?? „ fehérmegyei 75—80 10 9011 55 Búza „ bácskai 75—80klg10.9011.55n „ északmagy. 75—803?—.——.— Rossó 70—723310.4010.55 Árpa „ takarmány 60—6233 6.40 6.75 33 „ égetni való 62—6433 6 95 7.45 ?! „ serfőzdéi 64—66«3 7.65 9.— Zab 1­ 39—4133 6.40 6.65 Tengeri„ bánsági 75 33 6.65 6.70 ?? Köles „ másnemű 73 33 6.60 6.65 ?3 —1» 6.25 6 50 11_

Next