Pesti Hírlap, 1894. szeptember (16. évfolyam, 244-273. szám)
1894-09-11 / 254. szám
Kedd, szeptember 11. Budapest, 1894. .........rr ■, XV. évf. 254. (5649.) szám. Szerkesztőség: Budapest, váci-körut 78. I. emelet, hová a lap szellemi részét illető minden közlemény intézendő. Kiadóhivatal: Budapest, váci-körut 73., hová az előfizetések és a lap szétküldésére vonatkozó felszólalások intézendők. Előfizetési árak: Egész évre .. 14 frt — kr. Félévre..... 7 „ — „ Negyedévre .. 3 „ 50 „ Egy hóra . . . 1 „ 20 „ Egyes szám ára 4 kr. Vidéken 6 kr. megjelenik minden nap, ünnep és vasárnap után is. —-------■ —-nj .. Magyar papok és kozmopoliták. (F. V.) Sajátszerű jelenség, hogy a katholikus egyházban sohasem volt olyan gyenge a nemzeti kötelességek tudata, mint épen a nemzeti eszme előrenyomulásának korszakában. Míg a nemzeti szellem diadalmasan bevonult a társadalom minden rétegébe, a nemzeti egyház gondolata mindenütt megrendült. A kozmopolita áramlat vergődött túlsúlyra az egyházban, mely a nemzeti államot csak tartománynak tekinti a nagy katholikus világegyházban és a törvénynek, alkotmánynak, nemzeti szokásnak csak a föld kerekén mindenütt egyenlő dogma keretén belül ad helyet. Így dőlt össze a gallikán nemzeti egyház eszméje Franciaországban, így gyengült meg a magyar nemzeti egyház irányzata. Mekkora utat tett meg a magyar katholikus egyház Pázmántól — Schlauch Lőrincig. Az egy szerencsétlen korszakban, midőn a szétmarcangolt állammal nem lett volna nehéz végezni, a magyar király apostoli kegyúri jogait veszi védelmébe; ez minden tudományát arra fordítja, hogy a nemzeti jogokból, valamit a pápai hatalom javára elszakíthasson. II. József nemzetietlen korszakában még azt hirdette Batthyány hercegprímás : „Méltányosak és őszinték vagyunk felséged iránt és olyan parancsokat, melyek törvényeinket sértik, Rómától sem nem kérünk, sem el nem fogadunk.“ A kozmopolita klerikalizmus ma megkövezné azt a főpapot, aki Rómáról így merészkedik beszélni. 1791-től 1840-ig a katholikus papok föltétlenül, reverzális követelése nélkül, megáldottak minden vegyes házasságot. Egyenes sérelme volt ez a közönséges egyházjognak, de a magyar katholikus egyház érezte azt, hogy Magyarország különleges vallásfelekezeti viszonyai kivételt követelnek. Külső, kozmopolita hatásra indult meg 1840-ben az áldást megtagadó mozgalom ; akkor már ébredezni kezdett a kozmopolita irányzat. Pray György, az egyházi állású kitűnő tudós, óriási szorgalommal gyűjtött össze sok ismeretlen adatot, mely a magyar állam jogait bizonyította a pápasággal szemben. Ő fedezte föl Zsigmond király törvényét a placetumról. Munkáját az esztergomi érseknek ajánlotta. Akkor dicsérték és ünnepelték, ma a klerikális terrorizmus kiátkozná. És ez volna sorsa ma Szvorényi Mihálynak, egy másik kiváló papi állású tudósnak is, mert hiszen munkáiban mindenütt ott van ideálként a nemzeti egyház gondolata és minden sora azt tanúsítja, hogy magyar pap az, a kinek munkáját olvassák. Lonovics Csanádi püspök is furcsa fogadtatásra találna, ha ma merészkednék elmondani azt a beszédet, melyet 1843-ban a főrendi táblán a királyi placetumról tartott. Micsoda fölháborodás támadna a klerikális táborban, ha ma katholikus egyháznagy azt merné hangoztatni, hogy a királyi placetum szükséges és indokolt. A negyvenes években betóduló kozmopolita áramlatot elősegítette az 1849. évi katasztrófa. Már e ponton láthatóvá lett, hogy a magyar katholikus egyházban két ellentétes irány Az egyiknek gyönyörű szép kék szeme van, kicsi, púposra hajló termettel, idomtalanul nagy orral, szájjal. A másik dereka karcsú, fejedelmileg szökken a magasba, hogy egy nevetségesen kicsi, aszott gyermekfejet hordjon, vizes, hunyorgató szemekkel, átlátszó, vékony orral és kiálló arccsontokkal. A harmadiknak görög orra és elálló nagy füle, hiányos, fekete foga van, a negyediknek térdig ér tömött fekete haja, de kancsal és ferdeszájú. Az ötödik, a legfiatalabb, egy normális csúnya leány, aki némely napon, amikor jól aludt és jókedvű, egészen kellemes megjelenés. Év év után pörög le a harmadik emeleti kis lakásban a kelmék változnak, ugyanaz marad a munka. Fehérvarrással foglalkoznak, keveset keresnek, még kevesebbet költenek. Szorgalmasan szerzik és rakják félre a garasokat, gondolni kell a férjhezmenésre, hozományt kell szerezni! A nagy igyekvésben el is felejtik, hogy röppen az idő, hogy vénülnek. A legidősebbik túl van a harmincon, de nem tudják. A legfiatalabb huszonkét esztendős, de ő még mindig a gyerek a háznál s rövid ruhában jár. Ő viszi haza a kész munkákat s nem is gondol a jövőre, hiszen messze van az még: előbb a Mari, aztán az Irén, aztán a Sári, majd a Hermin jövője közeledik, csak aztán kerül rá a sor. Addig is élvezi az ifjúságát gondtalanul, gyermekörömök között. A ripsz-abroszszal lebontott kerek asztalon két diszkötésű könyv: Schiller költeményei és a Hatszáz magyar nemzeti dal. Ebből merítik idealizmusukat. Legjobban tetszik nekik küzd egymással: az egyik a nemzettel tart, a másik a szabad, nemzeti alkotmány bukását a pápai hatalom kiterjesztésére akarja hasznosítani. Már kezdődik a szeretkezés az osztrák klerikálisokkal. Még javában tartott a szabadságharc, mikor Szcitovszky, a magyar főpap, elment az osztrák püspöki kar konferenciájára és a nemzet háta mögött bejelentette a pápának, hogy a papság lemondása a tizedek jövedelméről csak kierőszakoltatott és igy érvénytelen. Majd az esztergomi püspöki értekezlet gratulál az uralkodónak, hogy sikerült levernie az „istentelen forradalmat.“ És igy folyt tovább az egész abszolút korszak alatt a munka, hogy az egyháznak a nemzeti eszme rovására kell engedményeket szerezni. A hazafias magyar papság háttérbe szorult. A magyar közjog romjain elfogadták a konkordátumot. Szcilovszky élte alkonyán kibékült a nemzeti eszmével és hasznos szolgálatokat teljesített a magyar ügynek, de Simorban újra hiányzó a nemzeti szellem. Osztrák légkörben emelkedett föl és az egyház nemzeti feladataival nem törődött. A nemzeti egyház eszméjének nem volt barátja, sőt csak Deák bölcsességgel párosult erélye gátolta meg ama törekvésének győzelmét, hogy a magyar állam közjogát, az apostoli kegyúri jogot, a király magánjogává degradálja. Alatta a nemzetiségi izgatók, a pánszláv papok nyugodtan visszaélhettek a papi immunitással. Senkitől sem követelte, hogy jó magyar legyen, hacsak buzgó katholikus volt. Vaszary Kolost a nemzeti közvélemény Schillertől a Kindesmörderin, a magyar dalokból Vörösmartynak Kislány buja. Téli estéken ezeket szavalgatják, olvasgatják, napközben pedig egyre járja a német nóta: ohne deine Liebe . .. Amig az időjárás engedi, esténkint lemennek az utcára s barátnőikkel összekapaszkodva, kettesével, hármasával sétálnak a szűk utcán föl-alá, két utca-sarok között. Olykor-olykor fiatalemberek is csatlakoznak hozzájuk s ekkor megelevenedik a szemük, mohón, buzgón szövik a beszéd fonalát, melybe a külvárosi gavallérok egy-egy esetlen bókot bogoznak belé. Ezek a bókok szépségre és ifjúságra vonatkoznak, melyeket a szegény leányok külseje nyomban megcáfol, de melegen járják át a szivüket s édeskés hangon, melyben csak úgy rezeg a boldogság érzete, állandóan ezzel riposztoznak: — Köszönöm a bókot. Amire az állandó válasz, önérzetesen fölszegzett fejjel, széles mosolylyal az: — Nem szoktam ugyan bókolni, de ... stb. Voltaképen a varróműhelybeli, Schillerrel szaturált ábrándozás és a mesteremberek udvarlása teljesen kielégítené szerelmi vágyukat. De midőn egy-egy barátnőjük férjhez megy, szívükbe nyilallik valami, félig irigység, félig szégyen, melyet a boldog menyasszony öntudatlan kérkedése csak fokoz. Ezek a menyasszonyok mind nekimennek a bizonyos nyomornak, jövendőbelijök az ő kezök munkájára számít. Talán tudják is, talán félnek is tőle, de elmennek a legelsőhöz, vakon, mohón, mert szegény leány Az ő férjük. — A „Pesti Hirlap“ eredeti tárcája. — Irta: Kóbor Tamás. Ohne deine Liebe ist für mich die Flur, Ist die ganze Erde Eine Wildniss nur. Zieht ein Tag vorüber Und ich seh dich nicht, Eil’ ich dich zu suchen Bei dem Sternenlicht. Öt leány, két varrógép szorgalmas zakatolásától kísérve, énekli ezt az émelygős német dalt nap nap után. A szegényes varróműhelyben, mely egyszersmind hálószoba, ebédlő és szalon, a levegő megtelik édeskés, epedő ritmusával s ha olykor a leányok abbahagyják az éneket, a varrógépek még tovább kotyogják ütemeit. Ö, kinek szerelme nélkül az egész föld sivár vadon, akit éjjel csillag fénye mellett keresnek, a megváltó, boldogító ő, egyelőre csak vágyakozásukban, álmaikban létezik. Ideái ő, melyet valószerű alakban el sem is képzelnek, egy határozatlan, elmosódó valaki, kinek csak a fogalma él bennük, hogy el kell jönnie, el kell menni érte, dolgozni kell érte, meg kell szerezni. Ő nem mesebeli lovag, de hozzá fűződik öt szegény leánynak minden földi és mennybeli boldogsága. Ez az öt leány a teremtésnek egy kegyetlenül rosszul sikerült tréfája. Egyetlen leánynak való szépségbeli adományt fölosztott öt között. Beutsehl1. Károly férfi szabónál 2638 .Amndrássy-ut 1. sz Férfi angol jelöltek, Menchikoffok, Hamiltonok, legutolsó londoni divat szerint, A Pesti Hírlap jereo siana UI. oldal.