Pesti Hírnök, 1865. november (6. évfolyam, 251-275. szám)

1865-11-08 / 256. szám

Hatodik évfolyam 256. szám. Szerda, november 8-án 1865. sal vagy postán mindennapi megküldéssel: ^ egész évre 20 frt; félévre 10 frt; negyedévre 1­5 frt. — M­inden hónap 1-től elfogadunk 3 hó-­­­napos előfizetést. ^ PESTI (VVW­­A/WN/VWWWWWWWWWVWW^ MA/W'./VA/'vvWVVWVVWJVW) ! Előfizetési feltételek: helyben házhozhordás­ ^ | POLITIKAI HIRNÖK NAPILAP. ATA/'y\A/\AA/'AA^VW'AAfWWVWV'y\/'ArJVW'A/''^/’AréV'yVVV'yWW\/,A/'A/'J) 1 Hirdetések hathasábos petit sorért egyszerű hir-1 ^ detésnél( kr.,bélyegdij 30 krjával számíttatnak. £ | Szerkesztőségi és kiadó­hivatal: | | a Lipót­ utca 20-dik szám alatt | ; földszint % OvXAAAAAAA/WVW'yWWVJWWWWV'JVVWWV'AAA/W'^V'yWWWVVVtfVO Előfizetési felhívás a PESTI HÍRNÖK politikai napilapra. Előfizetési feltételek: Negá­rdévre.......................................... 5 frt Félévre.....................................................10 frt Egész évre..............................................510 frt auszt. ért. Előfizetés minden hé­t-től elfogadtatik PDT Előfizethetni: V­i­­­­d­é­k­e­n minden kir. postahivatalnál, h­e­l­y­­ben Pesten, ezentúl a „Pesti Hirnök“ kia- a­dó hivatalában, barátok tere, 7. sz., Emich Gr. újságkiadó-hivatalában. A „PESTI HÍRNÖK“ kiadó­ hivatala, Hazai közügyek. Párvonalak az ősi magyar önkormányzat és a parlamentáris képviselet közt. VI. Az ujabbkori alkotmányosság a kormány fele­lősségén alapszik, vagyis az öszpontosított állami ha­talom a ministériumnál meghagyatván, felelőssége vezetett kézesítményéül, hogy a hatalom teljével visz­­szaélni nem fog. Eltekintve tehát azon kérdéstől : ha váljon cél­szerű s így tanácsos-e szabadsági szempontból a kor­mányi teljhatalom ? — az alapnézet, mely felelőssé­get kíván attól, ki az állami főhatalom kezelője, egé­szen józan. A kormányban erő­s egy egység kell, de a hatalom absorbeáló, terjeszkedő, kell tehát a garan­­tia is. Már­pedig, hogy a parlamentáris felelősségnek három főhiánya van , az régen felfedezett titok. 1 őr. Természetelleni, tehát hamis felelősség, következőleg nem az, minek magát kiadja. 2 őr. Hiányos, mert nincs mindenütt, tehát csak oly bástyája az alkotmányosságnak, melynek több rése van. 3­ or Nem előzi meg, nem hárítja el a kihágást, hanem utólagosan bünteti azt. Tehát csak elkésett orvosság és nem alkotmányos garancia. De vegyük egyenként bonckés alá a felállított sorozatban logikai hiányait az új felelősségi alkotmá­nyos elméletnek. Megjegyeztem legelsőbben is, hogy nem ter­mészetes felelősség, mert a dolog természe­ténél fogva mindenki csak saját tetteiről felelhet. Azt kívánni, hogy morális lény, más morális lény eljárá­sáról feleljen, annyi, mint lehetetlenséget kívánni, s ezáltal magát a felelősséget lehetetleníteni. Ez tehát szintén egyik fictioja az új elméletnek, csak már egészen más, t. i. morális természetű, s igy károsabb is, mert Isten és ember törvénye szerint mindenkit csak az iránt lehet megszámoltatni, mit ő maga tesz vagy mulaszt el. Az oly felelősségi elméletből pedig, mi a ter­mészeten nem alapszik, csak két természetelleni elv folyik : hogy egyik ember felelős a másiknak elmu­lasztásáért, s hogy az alárendelt a szabadság érdeké­­ben csak főnökének tartozik felelősséggel; — és ezen utóbbi elvből ismét az következik, hogy bu­­reaucrata nem az ország tisztviselője, hanem a mi­nister szolgája; és hogy bárminő igazságtalan és­­ törvénytelen tettet kövessen el az alárendelt hivatal­nok, mihelyt azt főnöke parancsából tette, nem bün­tethető meg ; —­eli corollarium koszorú, mely nem csak a ministeri mindenhatóságot mondaná ki, ha­nem a hivatalnokot már elvileg elkülöntené a pol­gártól. Mindegyenként és összesen rész, veszélyes, igazságtalan, különösen pedig alkotmánytalan elv. Az ily értelmezett felelősség csak a természetes felelősséget rontja meg, mert csak egy felelvén, a többi tulajdonkép nem felel. Pedig éppen a sok apró zsarnok felelőssége a napi élet szüksége, a­kik lét­számra szívják ki vérünket, s megkeserítik életünket háztűzhelyünknél is. Ha felel a miniszer arról, miről felelnie kell és lehet a főhatalom kezelőjének, hogy t. i. törvényelle­nes rendeleteket ő maga nem bocsát ki, hogy az al­kotmányt nem ássa alá, s hogy átalában a reá bízott hatalommal visszaélni nem fog, ez elég, mert csak is ettől lehet tartani. Azokat az apróbb hivatalnokokat könnyű féken tartani s ha kell, megbüntetni. Már a megemlékezés maga „egy szerencsétlen restaura­­tióra“ elegendő garantia lehetne. Minden ily gondo­lata a bureaucratának biztosítaná napi kihágásai el­len a nyomorga­tott népet. Egyébiránt is csak egy irány veszélyes náluk, ha t. i. egy mindenható mi­nister bűnös törekvéseinek kész eszközévé válnak. Világos tehát, hogy az így értelmezett kormá­nyi felelősség nem a szabadság biztosítására kell, de kell okvetlen, ha centr­alisatio van; következőleg nem akarni a centralisatiót és bureaucratiát, de akarni az ily felelősséget, mely központosítás nélkül nem is képzelhető „contradictio in adjecto.“ — Nem hasz­nos, de káros, mihelyt a centralisatio és bureaucratia nem kell. Ha a minister nem csak saját, de alárendeltjei tetteiről is felel, mint főnök, ha lehetne is ily fele­lősség, a­nélkül, hogy az absolutismus lenne al­kotmányos ruhában,csak katonailag szervezett Bach­­féle huszárság által lehetne, hol vezénylő szó minden, a hazafiság és egyéni belátás f­ kormány többi orgá­numai részéről semmi. Egy ember felelőssége éppen oly rész,mert éppen oly hibás fogalom, mint egy ember hatalma, következő­leg mi a centralisatio visszaélésének orvossága akar­na lenni, csak azon kis fekete flastrom arcán, miről nem tu­dhatni, hogy gyógyítani, vagy csak szépíteni akarja-e e rendszer nagy tévedéseit ? Részemről soha sem tudtam felfogni, hogy az embernek miért kell mindenhatónak lennie azért, hogy felelős l­hessen ? s azt hiszem van más oly ész­járatú ember is, mint én. — Az alkotmányosság de­­finitiója a felelősség, de a mindenhatóság nem enged­vén helyet mások alkotmányos jogának, nem lehet al­kotmányosság. Minden kormány főnöke tehát a dolog termé­szeténél fogva csak arról felelelhet, mit ő maga tesz vagy elmulaszt. S ez — mint mondtam — elég is, mert az alsóbb tisztviselői kar feltétlen függése bár látszólag könynyíti és elősegíti a közigazgatást, de ily kiterjedt, compact, és mindent átölelő hatalom vi­szont veszélyezteti is a szabadságot. Lehet kissé al­kalmatlan és lassú a nép municipális önkormány­zata, de elkerülhetlen, mert a centralisatio midőn leköti minden polgár kezét, leigázza az egészet, s az államot veszélyes rázkódtatásoknak teszi ki. Mint a kormány divatos felelősségének második hiányát említettem magának az ily felelősség­nek hiányosságát. Ha fentebbi tekintetben a felelősség definitiója volt rész, feladatom most megmutatni, hogy alkalma­zásában is hiányos. Mi akarna lenni elméletileg? azt tudjuk, de ha mint gyakorlatot tekintjük, csak tudományos mo­ti­­ficatív a való élet rovására. Az egész alkotmányosság ugyanis nem lévén egyéb, mint felelősség, nem is lehet alkotmányos államban hatalom, mely mivel nem felelős, előbb vagy utóbb zsarnoksággá, vagy zsarnokság eszkö­zévé kell hogy váljék. Ha a testnek valahol sérülése van, oda gyűl minden rész­nedv, és fájdalmas seb lesz belől­e. A folyadékkal teli edényből mind kifolyik az utolsó drá­ga cseppig, ha legkisebb repedés van rajta. Ha az alkotmányosság felelősséggel minden ol­dalról körülbástyázva nincs, s ha a felelősség lánco­latában a fő kapocs hiányzik, nem sokat érhet az egész , mert miután semmiféle hatalom nem szereti a korlátozást, azon lyukon, mi a felelősségi logikán nyitva maradt, kibúvik szépen a felelősség alól. A kormány ugyanis a képviselő testületnek té­tetett felelőssé, s mivel e tan szerint a parlament nem lehet felelős, a kormány felelőssége sem ér sokat, mert amannak nem-felelősségi asylumába menekül­het, mihelyt az előtte megnyílik. A felelős minister, és a nem felelős képviselő az uj néphatalom e két factora, itt a plus és minus, me­lyek egymást semlegesítik, mint a vonzóerőnél és vil­lanyosságnál a két ellenkező pólus. „A felelelős minister csakis a nem felelős par­lamentnek felel“ ; ez oly távkör, melynek örvényé­ben a közszabadság temettetik el, ez azon logikai „kikszer“, melyen nyakát töri az egész pompás in­­stitutio. Ha van az államban hatalom, mely nem felelős, s ezen hatalom nem maga a nép, a hiányos felelősség­gel a népszabadsági elmélet is illusoriussá válik. Itt tehát a népfelség is úgy jár, mint a másik felség járt mindig, ha egyéb után járván, koronájára hálósipkát húzott. — Minél derekabb és életrevalóbb volt ministere, annál nagyobb nulla lett ő maga. Ki a hatalmat gyakorolja, az nem sokára birni is akarja azt. Ez természeti szabály, következőleg minden ellenkező feltevés hibás, mert nem a termé­szeten alapszik. — A felelősségi elméletben okvetlen nagy fallacia van, ha minden hatalom, s így a képvi­selőké is nem felelős. De harmadszor a tökéletes felelősség sem aka­dályozhatja meg a kihágást. A­mit tehet csak­is az, hogy utólagosan megbünteti azt. Nem a teljhatalmú kormánynak úgynevezett fele­lősségében, hanem a részra törekvő hatalom irányá­nak célszerű alkotmányos intézmények általi meg­akadályozásában van a valódi biztosíték. Melyik jobb és célszerűbb eljárás, ha megaka­dályozhatjuk a roszat kezdetben, vagy ha csak meg­büntethetjük okozóját, ha a rosz már végre van hajtva ? A józan ész, mely nem gyújt tudós­ mécset, mi­dőn lát, itt könnyen választhat. Az ily eljárást a köznapi eszély is elítélte, s ítéletét közmondásban így formulázta: „Bottal ütni a nyomát.“ A büntetés semmit sem tesz jóvá, semmit sem akadályozhat. Csak gyarló pótszere az orvoslatnak, s mint garantia a legroszabb. „Engedelmeskedni és sújtani: ez a ti rendsze­retek!“— mennydörgő egykor Mirabeau, és ezen nehány találó szóban elitélte azon rendszert, mely a bűnös kormány fejének büntetésére támaszkodik. Megelőzni és lehetleníteni a kihágást, a vissza­élést :­e volt a magyar önkormányzati rendszer ve­zér­elve. — Utólagosan büntetni azt, mit elkövetni legkönnyebb, s minek alkotmányszerű megakadá­lyozásáról nincs gondoskodva, ez az újabb böl­­cseség. Pest, nov. 8. Magyarország kir. főtárnokmesterétől a törvény­­hatóságok kormányzóihoz következő körlevél intéz­­tetett: Méltóságos főispán úr! A küszöbön álló országgyűlési választások előz­ményei már is több helyütt a politikai szenvedélyek felköltését, a megvesztegetés aljas eszközeinek al­kalmazását, s ezek gyászos következményei gyanánt véres összeütközéseket eredményezvén, szükséges­nek találja ez igazgató kormányszék, méltóságodnak figyelmét nemcsak a közbátorság által igényelt köz­­igazgatási rendszabályoknak az egyes előforduló ese­­tekbeni erélyes alkalmazására s a legszigorúbb fe­­nyitó vizsgálat azonnali megindítására felhívni, ha­nem egyúttal ama várakozását is kifejezni, hogy méltóságod, áthatva az önnön hivatalos állásával összekötött felelősség érzetétől, úgy saját közvetlen befolyása, mint az alája rendelt közigazgatási köze­gek közvetítése folytán minden igyekezetét oda for­­dítandja, hogy az országgyűlési választásoknak az arra jogosultak részéről a teljes szabadsága, mely­nek biztosítása képezi a kormánynak e térem­ legfőbb feladatát, hasonló kihágások által már egyelőre is csorbát ne szenvedjen, s ily módon a valódi többség akaratának végleges érvényesítése lehető cselfogá­soktól megóvatván, az eszközlendő választások iga­zolása minden törvényes kifogás ellenében biztosít­tassák. A bizalom, melylyel a nemzet­­ császári s Apostoli királyi Felsége atyai szándékának hozzá in­tézett magasztos nyilvánulásait fogadta, a melyek­nek fenséges tárgyát legelső sorban éppen a nemzet alkotmányos igényeinek méltányos kielégítése, álla­mi viszonyainak saját szabad beegyezésével történen­dő rendezése, szellemi s anyagi felvirágzásának biz­tosítása képezi; a polgárok nagy összegét átható ama meggyőződés, hogy a nemzetre súlyosodott nehéz kö­rülmények közepette, az elintézést sürgető ügyek ro­­kasága, kiváló hordereje mellett üdvös eredményt csakis az összetartás és ennek nélkülözhetlen előfel­tétele : a politikai jogoknak a törvényszabta korláto­kon belüli gyakorlása biztosíthatják, míg Chilén szabadosságnak itt-ott mutatkozó átkai épp e jogokra való érettségünket homályosítják künn, és kockáztat­­tatják magát a közohaj valósulását ide benn, — a nem­zet jelen érzületének eme két fölényezője egyaránt kezeskedik arról, hogy méltóságodnak e részbeni ko­m­­ély felhívása, intő szózata mindazok nagy többsége által támogatva leend, kik a nemzeti becsületet, a közjót szívükön hordják, s a kik késlekedni nem fog­nak, a fennebb érintett visszaélések megelőzésére a leghatalmasb eszközt, mely rendelkezésükre áll, a közvéleménynek sújtó ítéletét a veszélyezett h­aza ügy nevében alkalmazni. Maguknál a választásoknál „a jó rend fentartá­­sának joga és kötelessége“ az 1848-diki V. t. c. és ennek alapján keletkezett, f. évi sept. 21-kén 73,991. szám alatt kelt inneni intézmény kapcsában közlött szabályrendelet 42-dik­­­a értelmében a választások vezetésére kiküldött elnököket illetvén, méltóságod­nak ide vonatkozó feladata leeni, hogy azokat a tör­vény által reájuk ruházott kötelesség lelkiismeretes és részrehajlatlan teljesítésében, a tőlük netán előre veendett megkeresése folytán és minden rendelke­zése alatt álló eszközökkel gyámolítani törekedjék. Fogadja méltóságod kiváló tiszteletem nyilvá­nítását. Budán, nov. 6-án 1865. B. Sennyey Pál: ERDÉLYI ÜGYEK. N­a­g­y-S­z­e­b­e­n, nov. 6. (Távirat.) A szász nemzeti egyetem mai ülésében az Ő Felségé­­hez intézendő feliratot lényegében a bizottmány aján­latai szerint, elfogadá. A felirat több aggodalmat tar­talmaz az egybehívott országgyűlés ellen, kijelenti a szászok készségét az unió tárgyalásához s jelzi az uniónál teendő kikötéseket s feltételeket. A gyüleke­zet által hozzá tett pótlék oda nyilatkozik, hogy az unió megkötését az 1865-i sept. 20-i manifestum ér­telmében azon viszony végleges szabályozásának meg kellene előznie , melyben Magyarország az összbirodalommal van. KÖZINTÉZETEK ÉS TÁRSULATOK. Keszthely, nov. 4. Min oly sokáig epedve csüggtünk, minek felál­lításán oly sok jóakarattal, hazafias áldozatkészség­gel és kitartással fáradoztak az illetők, s a keszt­helyi „országos gazdasági tanintézet“ létrejött és e hó 1-én nagy ünnepélylyel megnyittatott. Ezen nagy horderejű s most már országos intézet újból való fel­támadása sokaknál egyéb szép reménynek is kedvező teljesedést jósol, midőn visszagondolnak arra, hogy a nagy Festetics Györgytől korát megelőző nem­­zeties gondolkozással és nagy áldozattal 1797-ben felállított privát tanintézet anyagi mint szellemi ká­ro­kra a 48-ki forradalommal alsöpörtetvén, —­a ki­állott hosszas szenvedés és küzdelem után akkor tá­mad fel halottaiból közgazdaságunk felvirágoztatá­sára, midőn a felséges Uralkodó irántunk magasztos jóságát tanúsítandó, önként tág mezőt nyitott arra, hogy a nemzet éretten gondolkodva javítsa sorsát, s egy szebb jövőnek biztos alapját megvetni töreked­jék. Talán jól esnék e helyen bővebben megemlé­kezni az első nagy alapítóról, őt azonban bármily gyönyörű koszorúba fűzött dicséret csak halvány színben láttathatja, míg önalkotta művei holta után is legjobban­­dicsérik, kire valóban ráillenek az0n sorok, melyeket koszorús költőnk egy szép és boldog per­cében oly találólag úgyis talán róla emlékezve irt vala : Ki akkor él, hogy ötét Túléli, mit mivel : Annak sírszobra díszült, A hir repkényivel. Már az ünnepélyes megnyitást megelőző napon nemzeti lobogókkal díszlett a város, este pedig a pesti és egyéb küldöttségek, mint számos más érdekeltek mulattatására az intézet növendékei sikerült hang­versenyt rendeztek, melynek végeztével a kivilágí­tott utcákon fáklyás zene mellett vonult fel a közön­ség közszeretetben élő főispánunk laka elé, s a nagy­­alapitó méltó utódát szép beszéddel lepte a hálás vá­rosi közönség. Nov. 1-ed. A főispán által vezetett kö­zönség végig hallgatván az ünne­pélyes„Veni Sanctet“ az uj intézet termébe vonult föl, hol a Gondvise­lés leggyöngédebb eszközlése folytán főispánunk

Next