Pesti Műsor, 1982. március (31. évfolyam, 9-13. szám)

1982-03-03 / 9. szám

A Híradó ás Dokumentumfilm Stúdió újdonságai ■ Milyen az ideális do­kumentumfilm? Pontos, gyors, hozzáférhető, keveset markol és sokat mond. És persze mindenekelőtt ak­tuális. Az idővel, a televí­zióval folytatott állandó versenyben ilyenné kel­lett válnia a műfajnak, amely a filmtörténet leg­ősibb, ám legéletrevalóbb ága is. A magyar dokumen­tumfilm 1982-ben igyekszik megfelelni a szigorú, sőt szigorodó követelmények­nek, ezt bizonyítják a nem­rég befejezett, elkészült al­kotások és persze a tervek is. Még olyan látszólag na­­gyon is extrém témát fel­dolgozó alkotás is, mint Szobolits Béla, a Macskabarátok Szövetségé­nek közgyűléséről készített kis ,mje is, mélyen a fel­szí­nre néz és úgy mu­tat). ki, hogy bizony már régen nem a cirmosok sorsáért aggódó állatte­nyésztőkről van szó, hanem a Hivatal packázásairól... Ugyancsak jelentéktelennek tetsző kiindulópontból bontja ki témáját Desszer J­óz­sef Taps című kisfilmje is, amelynek forgatóköny­vét a rendező Popper Péter pszichológussal közösen ír­ta a tetszésnyilvánítási mechanizmusról. Kinek tapsolunk, miért tapsolunk? — kérdezi a produkció idézve a hajdani „lelkes” vastapsokat... A Modell című film, amely nemrég a magyar újságírók díját kapta, ugyancsak a mani­pulációról mondja el alko­tója, Fehéri Tamás vélemé­nyét. Az Épp nap rock című produkció alkotója Sántha László sem éri be pusztán egy Hajógyári-szigeti pop­koncert felidézésével, a résztvevők, rendezők meg­szólaltatásával, inkább azt kutatja, hogyan lehet hatni a zene bűvöletébe belefe­ledkező fiatalokra. — A Híradó és Dokumen­­tumfilm Stúdióban termé­szetesen más kérdésekkel is foglalkozunk — nyilat­kozta dr. Bokor László stú­dióvezető. A Ifjúmunkások nyomába ered Jényi István Asztalosok című filmje, míg Zombori Katalin egy női munkásszállásról tudó­sít a Menedékben. Az öre­gek helyzetét elemzi másik alkotása, a Rászólnék a pillanatra!, amely a Faust­­idézetből kiindulva azt ku­tatja, milyen egy lakótelep öregjeinek élete. Győke Jó­zsef Őszi portréjában ugyancsak az idősekről, a tsz-nyugdíjasokról tudósít Magyar József Miért áll­nak? című filmje az építő­ipar hanyagságait és a munkakedvet helyezi na­gyító alá. A stúdió szívesen vállalkozik a történelem „faggatására” is. Lakatos József Elfelejtett holtak cí­mű filmjében például a ná­ci téboly áldozatául esett cigánycsaládokról szó. Egész estét betöltő doku­mentumfilmet terveznek a magyar háborús bűnösök felelősségre vonásáról, az oda vezető utat elemez­ve. A stúdió egy má­sik alkotásában felkutatja a második világháborúban részt vett magyar ellenál­lókat, akik hazánkban, il­letve külföldön harcoltak. Nemlaba György

Next