Pesti Műsor, 1983. március (32. évfolyam, 9-13. szám)

1983-03-02 / 9. szám

Mátyás király és a magyarországi reneszánsz A Magyar Nemzeti Galéria munkatársai kul­­túrtörténeti jelentőségű feladatra vállalkoztak a magyarországi reneszánsz korai szakaszának átfogó ismertetésével. E korszak művészeti al­kotásai azért jelentősek, mert elsőként — az Al­pokon túl — hazánk vette át Mátyás idején, a humanista műveltséget és az itáliai rene­szánsz művészeti stílusát. Mindezek értékét nö­veli az a tény, hogy a magyarországi reneszánsz e korai szakasza az állandó török veszéllyel a háttérben virágzott. Mindazt, amit Mátyás és szellemi társai, valamint utódai, a Jagellók e szűk évszázad alatt létrehoztak, azt a török felégette, lerombolta vagy elrabolta. Az érté­kek szétszóródtak világszerte és különféle gyűjteményekbe kerültek vagy elkallódtak. Átfogó és teljes igényű kiállítás megrendezésé­hez tehát számtalan országból kellett kölcsön­kérni a különféle tárgyakat. Tagadhatatlan, hogy a korai reneszánsz legkiemelkedőbb alakja Mátyás király volt. A szellemi magvakat azonban Vi­téz János, nagyváradi püspök hintette el benne, mint nevelője, aki korának egyik legműveltebb embere volt. Ő taníttatta itáliai egyetemeken Janus Pannoniust. A kiállítás bemutatja családja, a Hu­nyadiak történelmi szerepét, valamint az ősi fészket, Vajdahunyadot. Lehetőség nyílik arra, hogy a látogató összehason­lítsa a világban fellelhető Mátyás-portré­kat, köztük Mantegna elveszett festmé­nyének későbbi változatait. A krónikákból és történeti leírásokból jól ismert Budai palotájáról, annak pom­pájáról, az utóbbi évtizedekben feltárt vörösmárvány faragványok, majolika padlótéglák adnak hírt. A humanista ki­rály másik nagy építkezése a visegrádi palota volt. Innen származik a Herkules­­kút, valamint a visegrádi Madonna, ame­lyet az úgynevezett Márványmadonnák Mestere készített. Említésre méltó még a diósgyőri Madonna, amely Mátyás ked­venc szobrászának, Giovanni Dalmatá­nak a műve. A kiállítás egyik kiemelke­dő része a humanista tudományok és Mátyás kapcsolatának bemutatása. Hí­res könyvtárának, a Bibliotheca Corviná­nak számos darabja látható a tárlókban. A könyvek egy részét az Itáliában vásá­rolt vagy megrendelésre készített példá­nyok alkotják. De megtalálhatók itt a budai miniátorműhelyben készített cor­vinák művészi kivitelű darabjai, vala­mint Hess András műhelyében nyomott könyvek példányai is. Jellegzetesek és egyedülállók a corvinák bőrkötései, azok aranyozott, nyomott díszítései, a csatok, kapcsok ötvösmunkái. Mátyás udvarában az egyetemes kultúra valamennyi képvi­selője jelen volt, hisz az általa alapított pozsonyi egyetem tanárai is jórészt in­nen kerültek ki. Ilkusz Mártonnak, a ki­rály csillagászának tudományos eszközeit a krakkói gyűjteményből kölcsönözték a kiállítás rendezői. Mátyás gazdag kincs­tárának szépségét, művészi értékét a fennmaradt pár ötvöstárgy reprezentálja. A Jagelló-kori építkezésekről a mono­­gramos faragványok árulkodnak, egyben azt is jelzik, hogy Mátyás halálával nem szakadt meg a korai reneszánsz tovább­fejlődése Magyarországon. A kiállítás anyagát a múlt évben az auszt­­riai Schallaburer várában láthatták az érdek­lődők. A kis változtatással újrarendezett be­mutató az év közepéig tekinthető meg a Ga­lériában. Kőhíd­ Erika

Next