Pesti Műsor, 1983. április (32. évfolyam, 14-17. szám)

1983-04-06 / 14. szám

„Egy pillanat s kész az idő egésze" • Két héttel a bemutató előtt, emlék­próba a Thália Színház színpadán. Az évszázadnál hosszabb ez a nap című, Csingiz Ajtmatov regényből készült drá­mát próbálják a színészek. Még nincse­nek jelmezek, fényeffektusok, de már van zene, vannak jól felépített jelenetek és nem utolsósorban felkészült művészek, akik kifogástalan szövegtudással jelení­tik meg Ajtmatov lírai világát. A nap­jainkban játszódó történetben megeleve­nedik múlt és jövő, költői szépségű kir­giz és kazah mondák keverednek a jövő század látomásával. Kazangap temetésére gyülekeznek a Sárga homoki Förgeteges kitérőállomás lakói, hogy utolsó útjára, Ana-Bejitbe, a najmánok ősi temetőjébe kísérjék az elhunytat. Csakhogy az Anyai Nyugvó­helyet időközben tiltott zónává nyilvá­nították: a drótkerítés mögött rakétaki­lövő állomás működik. Az irányítóköz­pont hangja a színpadon természetesen ötvöződik a Dönenbál-madár legendájá­val. Kazimir Károly, az előadás rende­zője a zsöllye második sorából figyel. Időnként feláll, hátrább megy, a nézőtér több pontjáról is szemügyre veszi az ala­kuló darabot. Néha helyére tesz egy-egy hangsúlyt, gesztust, ám a próbát nem állítja le, instrukcióit a végére tartogat­ja. • A próbafolyamatnak ebben a perió­dusában nehéz bármit is mondani azon kívül, ami a színpadon is látható — há­rítja el Kazimir Károly az újságírói fag­gatózást. — Hogy érthető legyen a mon­danivalóm, ahhoz az olvasónak ismernie kéne a könyvet, vagy az előadást. — Ajtmatov regénye mindössze három éve íródott és a moszkvai és a lenin­­grádi bemutató után már Budapesten is megismerheti a közönség. Mi indokolta a kirgiz-szovjet író művének ily gyors színpadra állítását?­­ Ajtmatov színre viteléhez nem kell Indok, írói nagysága, témái színpadra kí­vánkoznak. Ezt bizonyította a már be­mutatott Fehér hajó vagy A versenyló halála sikere. Ajtmatov világában nagy szerepet kap a szimbólum, a múlt, a ha­gyomány. A hagyományok a jelenhez kapcsolódnak, bennük foglaltatik mind­az, amit magunkkal hordozunk. József Attilának A Dunánál című versét jut­tatja eszembe: „Én úgy vagyok, hogy már százezer éve / nézem, amit meglá­tok hirtelen­ / Egy pillanat s kész az idő egésze, / mit százezer ős szemlélget ve­lem.” Ajtmatov is már „százezer éve lát­ja” hazája történetét. Szembesíti a múl­tat a jelennel és az elképzelt jövővel, így mi is összetett művet állítunk színpadra. Nehéz nekem erről beszélni, hiszen az adaptációt a nemrég elhunyt Elbert Já­nossal közösen készítettük. Halálával ba­rátom, régi munkatársam, egy pótolha­tatlan ember távozott körünkből.­­— A darab koreográfiáját Eck Imre, a Pécsi Balett művésze készíti, sőt maga is szerepel: Karanart, Förgeteges Ediget nagy erejű, pompás kiállású tevéjét kelti életre.­­ Először dolgozunk együtt Eck Im­rével, aki egy olyan emberszabású álla­tot személyesít meg, amilyenek Ajtmatov műveiben oly gyakoriak és ember meg állat egymásrautaltságát szimbolizálják. Az előadás zenéjét részben a mostanában új oldaláról bemutatkozó Mikó István szerezte. Érdekesség továbbá, hogy a né­zők újra láthatják a színpadunkról oly sokáig hiányolt Horváth Terit is. • Mit gondol, nem túl távoli számunk­ra Ajtmatov világa? •A darab a saját múltunkkal való küzdelemről, az élniakarásról szól. Ebben nincs semmi távoli. Igyekszünk úgy elő­adni a művet, hogy Az évszázadnál hosz­­szabb ez a nap hozzánk szóljon. Tarján Vera EH]

Next