Pesti Műsor, 1983. június (32. évfolyam, 22-26. szám)

1983-06-01 / 22. szám

Balettigazgató: DÓZSA IMRE A közelmúltban Köpeczi Béla művelő­dési miniszter új vezetőt nevezett ki az Operaház balettársulata élére Dózsa Im­re személyében. Erre azért került sor, mert Seregi László felmentését kérte. Milyen indítékok alapján vállalta el az igazgatói tisztet? — kérdeztük Dózsa Im­rétől. — Nem volt könnyű a döntés. Alapo­san átgondoltam mindent, mielőtt igent mondtam volna. Több tényező játszott közre abban, hogy végül is — talán erő­mön felül — elvállaltam a társulat veze­tését. Elsődleges ok az volt, hogy úgy éreztem, ez a nemzetközi hírű­ rangú tár­sulat, az utóbbi időben kezd veszíteni erejéből, s a széthullás veszélye fenyege­ti. A leszűkült lehetőségek, a rossz pró­baviszonyok személyi súrlódásokhoz is vezettek. Én ezt jól érzékelem, hiszen ugyanazt az életet élem, mint az együt­tes. Köztük vagyok, saját testemen érzem a gondokat. Belülről látom a sikereket és látom a kudarcokat. Látom a kihagyott lehetőségeket. Érzem, hogy mi minden kell ahhoz, hogy egy együttes tartani tudja az elért színvonalat. Tudom, hogy ehhez milyen darabokra lenne szükség, mi rejlik a társulat technikai felkészült­ségében, művészi hátterében. Ez a világ egyik legjobb együttese, még így, a gon­dokkal együtt is. Az egyik legjobban képzett társulat. Egy iskolából kerülnek ki a táncosok. Amikor ezt az együttest munka nélkül látom, amikor ez az együttes megfelelő feladatok hiányában önmagában bomlani kezd, akkor elindul egy olyan belső folyamat, amely megkér­dőjelezi a korábbi munka értelmét is. Az átmeneti állapot egy balettegyüttes éle­tében komoly zavarokat okozhat. Ez volt tehát az első ok, amiért vállaltam az igazgatói feladatot. Tudom, hogy nem lehet csodákat tenni, de meg kell próbál­ni a helyzeten javítani. Először a körül­ményeken. A körülmények javulása után pedig visszaállítani azt az elengedhetet­len követelményrendszert, amelyben az együttes képes jól dolgozni. — Az Operaház balett-társulatát ko­rábban jól összeforrott együttesként je­gyezték. — Igen, mert a Balettintézetből ilyen szellemet vittek magukkal. Mint intézeti igazgató, megpróbálom a gyerekekben tar­tani a hitet, felszítani a lángot hivatásuk szeretete iránt, és ez eddig sikerült is. Amikor átkerülnek a színházba, akkor megváltoznak. Hat rájuk az együttes szelleme, amely az ismert okok miatt je­lenleg nem a legjobb. Ebben az esetben tehát nincs értelme intézeti munkámnak sem. Ha nem tudják a fiatal táncosok ja­vítani, jobbá tenni az együttes színvona­lát, akkor fölösleges a Balettintézet. Ez volt tehát a második ok, ami döntésemet befolyásolta. — A harmadik? — Kicsit talán magánügy. Én egy olyan hivatásra tettem fel az egész éle-

Next