Pesti Műsor, 1983. november (32. évfolyam, 44-48. szám)
1983-11-02 / 44. szám
PESTI MŰSORI VENDÉGÜNK: A Szovremennyik Színház • A Nagy Októberi Szocialista Forradalom 66. évfordulója kulturális rendezvényeinek sorában kiemelkedő jelentőségű a moszkvai Szovremennyik Színház vendégszereplése november 8-án, 10-én, 11-én, és 12-én a Nemzeti Színházban. Előadásukban Csehov Három nővér és Valerij Gorkin Szerelem és galambok című művét láthatja a közönség. A mai szovjet színházművészet élvonalába tartozó együttes 1975 őszén járt először hazánkban. Műsorukon akkor Gorkij Éjjeli menedékhely, Rozov örökké élnek és Roscsin Szerelvény a hátországba című drámája szerepelt. A fiatal együttes magas színvonalú művészi teljesítménye még sokáig beszédtéma volt a színházszerető közönség, s a szakma körében. Valóban fiatal színházról van szó, amelynek története alig három évtizedre tekint vissza. 1956 tavaszán a Művész Színház stúdiójának végzős növendékei, tanáruk, a nálunk is jól ismert Oleg Jefremov vezetésével szűk körben előadták Viktor Rozov Örökké élnek című darabját. (A dráma filmváltozata Szállnak a darvak címen vált világhírűvé.) A „kísérletinek” gondolt bemutató váratlanul nagy sikert aratott, amelynek hatására a produkció kollektívája elhatározta: a Művész Színház tradícióinak szellemében, mindenekelőtt Sztanyiszlavszkij munkásságát követve új színházat alapít. Társulattá szerveződtek, s kezdetben művelődési házakban, klubokban adtak műsorokat. 1958-tól 61-ig a Szovjetszkaja Szálló bérelt színháztermében léptek fel. 1961-ben költözhettek első, önálló otthonukba. Rövid időn belül az egyik legismertebb, legnépszerűbb együttes rangját vívták ki. 1974-ben új, saját színházépületet kaptak, azóta is ott játszanak, a moszkvai Csisztoprudnij bulváron. Egykori mesterüket, Jefremovot idővel a Művész Színház vezetésével bízták meg. Utóda az alapító tagok egyike, a markáns tehetségű Galina Volcsek lett, az OSZSZSZK érdemes művésze, a Szovjetunió Állami-díjasa, aki 1972-től irányítja a színházat. A Szovremennyik Színház, ahogy a neve is jelzi: kortárs színház. A nagy elődök, Sztanyiszlavszkij és Nyemirovics-Dancsenkó elsősorban Csehov és Gorkij drámáinak fölfedezésével nyitottak új fejezetet korukszínházművészetében. A Szovremennyik, hűen követve példájukat, a kortársi szovjet dráma fölkarolását, népszerűsítését vallja elsődleges feladatának. Háziszerzői közé tartozik Ajtmatov, Rozov, Satrov és Roscsin, s mellettük a fiatalabb drámaíró nemzedék számos ígéretes tehetsége. Bátran, kísérletező szellemben nyúlnak a klasszikus szerzőkhöz is, a jelenkor valósága felől közelítve az író eredeti gondolataihoz. Meggyőződél