Pesti Műsor, 1984. február (33. évfolyam, 5-9. szám)
1984-02-01 / 5. szám
ugyanis nem attól jobb vagy rosszabb, hogy nemzetközi összefogással készül-e vagy sem. Csak az a veszélyes, ha mi, feltételek nélkül alkalmazkodunk a külföldi partner ízléséhez, ha olyasmit is leforgatunk, amit egyébként nem vállalnánk. Tudomásul kell vennünk, hogy a mi filmgyártásunk kamarajellegű — nem a mi feladatunk a nagy befektetésű, drága nyugati filmekkel versenyre kelni. — Mennyire megoldott a mi szerény évi termésünkkel az alkotói gárda foglalkoztatottsága? — Világszerte konjunktúra van a filmstúdiókban. A filmesek nemcsak a mozinak,de a tévének, a videónak is dolgoznak. Mint mindenütt, a tehetséges alkotók így nálunk sem maradnak munka nélkül. Akik felismerik korunk követelményeit, nálunk sem panaszkodhatnak. — Mit vár az idei filmszemlétől? — Elsősorban azt, hogy ismét ESEMÉNY legyen. Hogy arra az öt napra csakis ráfigyeljen az ország. A visszajelzések alapján örömmel mondhatom, ugyanolyan nagy most is a nemzetközi érdeklődés, mint korábban, majdnem annyi kritikus, szakember érkezik a határokon túlról hozzánk, mint a világ bármely rangos fesztiváljára. Bízom benne, nem fognak csalódni. Sem ők, sem a hazai érdeklődők.Nemlaha György LEMEZHALLGATÁS KÖZBEN... Kincses Veronika felvételeinek sora ismét gazdagodott eggyel. Számos operafelvételt készített már — köztük Haydn műveket, Puccini Bohéméletét Peter Dvorsky oldalán és a Francia Hanglemezakadémia díját elnyert Pillangókisasszonyt Giuseppe Patané vezényletével. Lemezre énekelt már oratóriumokat, Liszt-miséket, ritkán hallható Bellinidalokat és operettrészleteket. A múlt évi hanglemez hetek egyik slágere volt a Limon Boccanegra olasz nyelvű felvétele, amelyen eszményi szépséggel tolmácsolta Amélia Grimaldi szerepét. Hogy miért emlékeztetek korábbi felvételeire? Mert már a felsorolások is jelzik, milyen sokféle stílusban mozog otthonosan, hangja milyen könnyedén alkalmazkodik a műfajokhoz. Legújabb felvétele egyetlen szerző, Mozart remekműveit tartalmazza. Négy operából (Figaró házassága, Don Giovanni,’ Cosi fan tutte, Titus kegyelme), kilenc ária hangzik fel Árialemeze sajátos megmérettetés. A pályája csúcsára érkezett művész számvetése tudásáról, egy kicsit talán önmaga számára is. Nagy kultúrájú művészetének minden szépségét megmutathatja a könnyed, szubrettes hangvételtől a legdrámaibb kifejezésig, a nehéz recitatívóktól a legbravúrosabb koloratúráig. E különlegesen szép színű, alapvetően lírai hang, ha kell, bársonyosan simulékony, ha kell, átütő drámai erővel töltődik; minden érzelmi megnyilvánulása a zenéhez igazodva pontosan körvonalazott. Talán a legjobb példa erre a Don Giovanni három részlete. Magával ragadóan bájos Zerlinát jelenít meg, hamvas, kislányos bájjal, tisztasággal, bensőséges érzelmeit világos, kristályosan csillogó hangszínnel formálva. S micsoda drámai váltás Donna Elvira recitatívója és áriája. A megcsalt, megalázott asszony boszszújának és szerelmének ellentétes érzelmei magas hőfokon szólalnak meg, de minden erőszakolt „sötétítéstől” mentesen. Azt hiszem, Kincses Veronika művészetének legfőbb titka: ismeri önmagát, képességeit, és épp ezért tud végtelenül egyszerű lenni. S éppen ettől az egyszerűségtől magával ragadó.Mátai Györgyi íram