Pesti Műsor, 1984. március (33. évfolyam, 10-13. szám)
1984-03-07 / 10. szám
műk. Vagy a bányászaszszonyok, akik a szétválogatás után eljönnek meghatuligattlni a műsort és meghatódnak Reviczky Gyula varázsos költészetétől. Többek között verseket mondott abban a televíziós adásban is, amely nemrég a tv 2. csatornáján szerepelt, vasárnap, késő este, jól elrejtett műsoridőben és -helyen. • Ez amolyan félönálló műsorom volt, de nekem felért egy színházi főszereppel. Addig négy éven keresztüli meg sem fordultam a televízióban. De azóta már decemberben újra forgattam, A bíró című szovjet—örmény tévéjátékban játszotttam a bíró feleségét. Szóval vannak örömeim, feladataim, amelyek kondícióban tartják a lelkem. Nincs okom a panaszra. Esténként meg bemegyek játszani, és szerencsére nem él bennem az az iszonyatos érzés, hogy tíz éven belül nem lesz új feladatom. Bízom benne, hogy lesz. A színész életében akadnak rossz szezonok. Ez a mostani nekem az volt. Örömmell mennék vendégként is bárhová, ahová hívnak. Nyugodtan leírhatja: ráérő színésznő hozott anyagból alakítást vállal. Vagy ez túl rossz vicc? De ezzel együtt nem vagyok boldogtalan. Esténként olykor színházba járok, nézem a többieket, és ha jó előadást látok, boldog vagyok, ha rosszat, bosszankodom. Derű és nyugalom van bennem. Ilyen a természetem, alkalmas vagyok a boldogságra. És végeredményben azzal foglalkozom, amit a legjobban szeretek. Tarján Vera I 2II,’,I — Werther: Bandi János Alig néhány éve kezdte pályáját a fiatal tenorista, aki most Massenet Weither című operájának címszereplője. Az Operában eddig Verdi Otellójában Cassiót, Rossini Hamupipőkéjében Ramiro herceget, Donizetti Don Pasqualéjában Ernestót, Mozart Don Giovannijában Don Ottaviót alakította, és még néhány kisebb figurát, amelyek a lírai-tenor szerepkörbe tartoznak. Elsősorban ezekben érzi otthon magát? — kérdeztük a művésztől. — Igen. És nagyon szeretném egyszer Lenszkijt elénekelni az Anyeginben. Mindenekelőtt Mozartot szeretem, és mindazt, ami hangkvalitásomnak és egyéniségemnek megfelel. — Közel áll önhöz Werther alakja? — Mindenképpen. Gyönyörű dallamokat énekelhetek benne, lehetőség nyílik az érzelmek, sőt az ösztönök felmutatására, s mindezt egy kissé „túlfűtött” stílusban, hiszen ez a fajta romantika ezt kívánja. Sokat segített a megformálásban Goethe levélregényének elolvasása. Úgy érzem, Massenet-ra erősen hatott Wagner stílusa. Arra gondolok például, hogy a zene néha folyondárszerű, és sok benne a visszatérő motívum. Werther a legkevésbé sem könnyű, de hálás tenorszerep. Ez a fiatalember csendes, bebelé forduló, zárkózott, szinte állandó szomorúság lengi körül. Első áriája még valódi bel canto ária, de a többi már a fokozódó szenvedélyt mutatja be, ami végül csak a halálban nyer megnyugvást. A Werthernek is, mint annyi más operának, a szerelem és a halál a fő témaköre. Egyik nehézsége a címszerepnek, hogy ezt a gyötrelmet úgy kell közvetíteni, hogy egy pillanatra se váljék érzelgőssé. Vilmányi Zita (Fotó: MTI)