Pesti Műsor, 1987. október (36. évfolyam, 40-43. szám)

1987-10-07 / 40. szám

Szerdán, 7-én BUDAPEST OPERAHÁZ — Moszkvai Nagyszínház (díszelőadás) 18 ZENEAKADÉMIA NAGY­TERME — Moszkvai zongo­ratrió 19.30 SZÉKESFEHÉRVÁR VÖRÖSMARTY SZÍNHÁZ — Dmitrij Baskirov zongora­estje 19 Csütörtökön, 8-án BUDAPEST OPERAHÁZ — Moszkvai Nagyszínház 19 PÉCS POTE AULA — Jurij Szi­­monov karmester, Mihail Homicer gordonkaművész koncertje 19.30 MISKOLC ADY ENDRE MÜV. KÖZ­PONT — Leontyev esztrád­­együttes 19 GYŐR LISZT FERENC ALL. ZE­NEISKOLA — Kamarazene­hangverseny 19.30 BUDAPEST MAGYAR MUNKÁSMOZ­GALMI MÚZEUM — „A nagy október és a jelenkor” és „Lenin alakja a szovjet képzőművészetben”, vala­mint „Magyar internaciona­listák a szovjet hatalomért’! c. kiállítások megnyitása 11.00 Pénteken, 9-én BUDAPEST ZENEAKADÉMIA NAGY­TERME — Jurij Szimonov karmester és Mihail Homi­cer gordonkaművész kon­certje 19.30 Vendégünk: a „Bolsoj" PESTI VIGADÓ - Nyikolaj Gyemigyenko zongoramű­vész koncertje 19.30 Szombaton, 10-én BUDAPEST OPERAHÁZ — Moszkvai Nagyszínház 19 ZENEAKADÉMIA NAGY­TERME — Mihail Voszkre­­szenszkij zongoraestje 19.30 ZENEAKADÉMIA KISTER­ME — Marine Jasvili hege­dűművész és Igor Csernyi­­sov zongoraművész szonáta­estje 19.30 MOSONMAGYARÓVÁR MŰVELŐDÉSI KÖZPONT — Leontyev esztrádegyüttes 19 Vasárnap, 11-én BUDAPEST OPERAHÁZ — Moszkvai Nagyszínház 19 ZENEAKADÉMIA NAGY­TERME — Dmitrij Baskirov zongoraestje 19.30 BONYHÁD VÖRÖSMARTY MŰVELŐ­DÉSI HÁZ — Leontyev eszt­rádegyüttes 19 Hétfőn, 12-én BUDAPEST OPERAHÁZ — Moszkvai Nagyszínház 19 A Moszkvai Nagy Színház története 1776-tól íródik, ami­­koris egy Uruszov nevű ügy­véd állandó társulatot szerve­zett, mely társulatban kezdet­ben együtt „élt-játszott” ope­ra-, balett-, prózai részleg, énekesek, táncosok épp úgy részt vettek prózai darabban, mint fordítva: színészek, szí­nésznők opera produkcióban. Az eredeti épület kétszer is leégett. Jelenlegi formájában 1856 óta áll Moszkva közepén, s öt emelet magas, csillárfé­nyes, vörös-arany pompában úszó nézőterén 2500-an foglal­hatnak helyet, gyönyörködhet­nek az operairodalom külföl­di és hazai remekeiben. A színház ugyanis születésétől kezdve otthona és támogatója az orosz művészetnek. Itt mu­tatták be annak idején az el­ső népi zenés komédiákat, itt kezdték meg színpadi életüket Glinka, Dargomizsszkij, Sze­rov, Csajkovszkij, Muszorgsz­kij stb., operái. A Bolsoj első fénykora a XIX. század köze­pére, éppen Glinka munkássá­gának idejére tehető. Az ő KECSKEMÉT ZENEISKOLA — Marine Jasvili hegedűművész és Igor Csernyisov zongoraművész szonátaestje 19 SZEKSZÁRD MŰVÉSZETEK HÁZA — Mi­hail Homicer gordonkamű­vész és Valerij Fraszeckij zongoraművész szonátaestje 19 Kedden, 13-án PESTI VIGADÓ — Jelena Obrazcova ári- és dalestje 19.30 SOPRON LISZT FERENC MŰVELŐ­DÉSI KÖZPONT — Magyar Állami Hangversenyzenekar Dmitrij Baskirov (zongora) 19.30 Szerdán, 14-én BUDAPEST ZENEAKADÉMIA NAGY­TERME — Dmitrij Baskirov zongoraestje 19.30 B. M. MŰVELŐDÉSI KÖZPONT — Leontyev esztrádegyüttes 19 nevéhez fűződik a klasszikus orosz zene megteremtése, ő talált rá először az orosz népi dallamok ódon és mégis csodálatosan újszerű melódia és ritmus világára és ő használta fel műveiben e zenei nyelvet, példát és utat mutatva ezzel a nemzeti ope­ra továbbfejlődéséhez. Valójá­ban azonban, a XX. század elejére válik a Bolsoj egyér­telműen a zenés színpadi kul­túra legnagyobb hazai centru­mává. A világ is ettől kezdve figyel fel az orosz énekesek­re. Olyan nagy művészek tag­jai ekkor a társulatnak, mint például Nyezsdanova, Szobi­­nov, Saljapin. Mélyül a mű­vészi munka is (új rendezések, a partitúrák pontosabb olva­sata, a zenei dramaturgia mé­lyebb értelmezése stb.), bővül a színház repertoárja (1959- ben például bemutatják Er­kel Bánk bánját!). Az ötvenes évek végétől pedig egyre szo­rosabb kontaktust építenek ki külföldi színházakkal, vendég­­művészek, vendégegyüttesek látogatnak Moszkvába. A hat­vanas évek végétől pedig a Bolsoj is egyre több meghívást kap a világ minden tájáról.

Next