Pesti Műsor, 1991. január (40. évfolyam, 1-5. szám)

1991-01-02 / 1. szám

Ma este eljött az Isten Bessenyei Ferenc öltözőjébe - Megkínálhatom egy cigivel? - Nem. Leszoktam róla. De tudja mit? Mégis elfogadom, hadd érezzem rosszabbul magam. - Őszintén bevallom, ezt nem terveztem programul, sokkal in­kább az ellenkezőjét reméltem. Még egy idézetet is kikerestem Van Gogh-tól, aki azt mondta: „semmi sincs, amiben több mű­vészet lenne, mint szeretni az embereket”. És Tevje, immáron a 400. előadása felé közeledve, ezt teszi. Ugye?­­ Az elmúlt években egyetlen örömöm volt, a Hegedűs a házte­tőn! Ez a musical 400 boldog es­te. Véletlen, hogy az élet ezt a sze­repet rám osztotta, hálás is va­gyok érte, mert ezzel szépen és sikeresen lehet lecsurogni a pá­lyáról. Ez a csúcs az életemben, ennél több nem jöhet! Ebben benne van minden, amiben hit­tem eddig, ami erőt adott a hol­naphoz, mert ezt úgy élem meg estéről estére, hogy végigmond­hatom önmagam. Ajándék... - Miközben a szavai gyönyörű­ek, olyan keserűen mondja... - Most már minden késő. Min­den magyarázkodás késő. A szí­nész annyit ér, amennyit vele szemben elvárnak. - Gondolom most nem Tevjé­­ről, a tejesemberről beszél. Mert nem hiszem, hogy a 400 előadás alatt az Ön érzései megváltozhat­tak. Ennek az anatevkai, jó és hagyományfélő embernek min­den lélegzete ma is „premieri”.­­ Semmi sem változhatott meg, mert a darab remekmű, nem en­gedi magát szétesni, igényeket tá­maszt a színészben, jó teljesíteni! És ezt a közönség tapsa igazolja. Nekem ennél több igazolás nem kell. Amióta színházat játszom, mindig remekművek társaságá­ban éltem. Semmi olyan nincs az életemben, hogy visszanézve fel­kiálthatnék, jaj, ezt nem kellett volna! Sőt! Két színész életére va­ló anyagnak szereztem érvényt a színpadon. Még rengeteg dolgot szerettem volna megcsinálni, de sajnos kifutottam az időmből. Már alig-alig van olyan valami, amit be lehetne pótolnom. - Nem hiszem, hogy pótolniva­lója van. Legfeljebb újabb felada­tok. ■ - Más lett a világ, más a vélemé­nye rólunk az embereknek. Min­den korszaknak olyan színháza van, amilyent megérdemel. Az új rendező- és színészgenerációnak más a színházi véleménye. Nem akarom minősíteni, milyen a mai színház, mert ezt az egészet a kor­szak és a közönség igénye együt­tesen alakítja. Akik ma a színhá­zat „fogalmazzák”, mást akarnak a világnak a világról mondani. Tő­lünk, „bölényektől” azt követelte az akkori színház, hogy az emberi szellem, a tisztesség, a méltóság jelenjen meg velünk a színpadon. Nem állt ellen ennek senki. Szín­házak, művek, rendezők ezt kér­ték tőlünk. Az első változás, amely megérintett, amire már oda kellett figyeljek, az az volt, amikor a Madách Színházban bemutat­tuk az Otellót. Teljesen más volt a fogadtatása, mint a régebbi, nem­zeti színházinak. Bármit csinál­tam, bármilyen jól, hiába hittem azt, hogy most már tudom, mi az, szeretni, elveszíteni valakit, mi­lyen, ha meghal a szerelem - szó­val, bármilyen hitelesen is csinál­tam, a közönség ellenállt. Ugyanis akkor Jágónak adtak igazat. Egy­szerűen az emberek erkölcsi igé­nye változott meg. Merthogy ak­kor „Jágók” ültek a nézőtéren. Húsz év alatt megváltoztak az er­kölcsi viszonyok, megváltozott a szerelem-fogalom. A „minden igaz és mindennek az ellenkezője is igaz” kikezdte azt a küzdelmet, amit én az újrateremtésért foly­tattam. A társadalom sivárabb lett, az igazi nagy érzések, példa­képek kihaltak, a szerelemhez sem kell példakép már az embe­reknek. A társadalom és a színház egy­etemre jár, egyformán álmo­dik. - Én viszont álmomban sem gondoltam volna, hogy ilyen tel­jes vallomást kapok Öntől „A” színházról. - A magyar színház, szerintem, akkor lesz a helyén, ha a színház szabadegyetemmé válik. Vagyis: az együttgondolkodás tudja meg­teremteni a közös örömöt. Ma a színház elment az erdőbe... Elru­gaszkodott az ősi gesztusoktól. Amióta világ a világ, azóta ha va­laki gondolkodni tudott, akkor a gondolatait a színházon keresztül Fotó: Sárközi Marianna

Next