Pesti Műsor, 1991. május (40. évfolyam, 18-22. szám)

1991-05-03 / 18. szám

„ Védett területen élek. Néhányan őrült szervezkedésbe fogtak, talán annak reményében, hogy a továbbiakban biztosítva lesz a tagságuk. Ezek után úgy éreztem, nincs helyem a társulat­ban, nem tudok együttműködni, létezni velük. Szerintem, ha mindez nem így történik, azok is maradnak, akik elmentek... Dön­tésemet elsősorban a szüleim mi­att változtattam meg. Teljesen kétségbeestek, hiszen az elmúlt rendszerben a zsigereikbe ivódott az állandóság, a munkahely tisz­telete... Beszélgettem Törőcsik Marival is, azt mondta, most bu­taság lenne elmenni. Bekopogtam Lénerhez, aki arra kért, ne men­jek el, szeretné, ha együtt dol­goznánk. Végül is maradtam, az­óta „elrendeztem” magamban a történteket... Kint lakom Fóton, ami természetvédelmi terület, vagyis én védett területen élek. Amikor bejövök a városba, nem mindig „hozom el magam”, a ma­jom jön el, és ha úgy érzi, munká­ról van szó, én is jövök vele... Különben nem vagyok a színház­ba bejárogató, a büfében üldögélő típus... - Akkor nincs semmi problé­mája, az igazgatója megtartotta a szavát, hiszen öné például a Csao Bambino főszerepe, az írót alakítja... - Szeretem is ezt a munkát, bár nem az a fajta feladat, amelybe belehal a színész... - Ezt úgy értem, hogy hétkor elkezdődik az előadás és az em­ber fél tízkor lejön a színpadról, pihegve, izzadva, s még fél órába telik, amíg magához tér. Ez most csak izgalmas, jópofa szerep. Bár én az író korosztályától egy kissé "lemaradtam", de azért élénken emlékszem az úttörősdire és arra a korszakra. A próbákon sokáig zavart, hogy ki-bejárok, vájkálok az író, Horváth Péter emlékei­ben. Arra is gondoltam, hogy a közönség nem mindig örül majd, amikor önmagát látja viszont a színpadon. Nem szívesen nézi vé­gig, amikor a főhős apját, anyját lelkileg pőrére vetkőztetik. - Nem panaszkodhat, hiszen a Schwajda-féle Csodában egé­szen más figurát formál meg... - Nagyon-nagyon szeretem, és ha igaz az a hír, hogy jövőre már nem játsszuk, nagyon szo­morú leszek. - Elfáradt az előadás? - A, csudát. Színházunkban sajnos nem az előadások minő­sége határozza meg a nézettséget. Ki vagyunk szolgáltatva a közön­ségszervezőknek. Szerintem a szervezésre nem születni kell, ha­nem egyszerűen imádni kell a színházat. Ha kell, igenis életha­lálharcot kell vívni minden néző­ért. - Most hogy érzi magát a színházában? - Úgy, mint egy házasságban. - Van rossz és jó kapcsolat is... - Egy házasságba minden bele­fér, a rossz szájízek és a jó érzé­sek is. Ha színpadon vagyok és játszom, akkor jól vagyok. Tudja, az elmúlt évtizedek nem voltak alkalmasak arra, hogy nagyon stabil karakterű magyar színház jöjjön létre. Összességében még borzasztóan képlékeny minden. - Milyen színházról álmo­dik? - Úgy gondolom, a színész lel­kének most még jót tesz, ha társu­lathoz tartozik. Abban a pillanat­ban, amikor az értékek a helyükre Legutolsó „találkozásom” Jó­­zsa Imrével nem színházban tör­tént. Pár nappal ezelőtt a hétsze­res Oscar-díjas Farkasokkal táncoló című filmet láttam. A főszereplőnek, Kevin Costnernek kölcsönözte hangját. Az első pil­lanatban úgy éreztem, na ez nem Józsa-szerep... Múltak a percek és természetessé vált, hogy az ő hangján szólal meg az amerikai színész... - Ha nem akar a kérdésemre válaszolni, akkor inkább be­széljünk másról, de ha igen, ak­kor nagyon szeretném tudni, miért szándékozott - lassan már egy évada ennek­­ elmenni a József Attila Színházból? Hi­szen játszhatott, nem is keveset, az igazgatóváltás rémítette meg? - Badarság lenne, ha bárki is azt gondolná, hogy azért, mert jött az új igazgató, Léner Péter. Hiszen nem is ismertem, így nem alkothattam véleményt róla. Ta­valy a színházunkban ezzel a pá­­lyázatosdival felborult minden. - ? Józsa Imre a Csao Bambino főszerepében Káló Flóriánnal (Fotó: Sárközi Marianna) m­mm

Next