Pesti Műsor, 1991. július (40. évfolyam, 27-30. szám)

1991-07-05 / 27. szám

- Bocsánat, hadd lihegjem ki magam. Ön úgy szaladt fel előt­tem a második emeleti öltözőjébe, hogy alig tudtam követni. Ahhoz képest, hogy elmúlt hetvenéves, fantasztikus kondícióban van. Mi a titka? - Mindig sportoltam. Imádtam teniszen­, hetenként négyszer kint voltam a pályán, azt hiszem, ennek köszönhetem a jó kondimat. De amióta átestem egy súlyos gyomor­műtéten, abba kellett hagynom a sportolást. Mostanában inkább el­mesportot végzek.­­ - Nyelvet tanulok. Augusztus elején utazunk A denevérrel Mün­chenbe, ahol - három hónapon ke­resztül - német nyelven adjuk elő Strauss operettjét. Én pedig csak magyarul tudok, ezért gőzerővel magolom Frosch, a börtönőr szere­pét (amit egyébként magyarul már legalább kétszázszor eljátszottam). Éjjel-nappal biflázom a der­ die­­das-t, mert nem akarok kudarcot vallani. Rámondtam a szöveget magnóra, hogy minél többször hall­jam, előzőleg pedig nyomtatott, kalligrafikus betűkkel leírtam ma­gamnak a szerepet, hogy vizuálisan is magam elé tudjam idézni a mon­datokat, az umlautokat, a dupla vé­­ket. Ma már, ha lehunyom a szeme­met, látom a szavakat, csak éppen fogalmam sincs arról, melyik mit jelent. Egyébként egy német nyelv­­tanárnő foglalkozik velünk, aki egy szót sem tud magyarnl. Azt mond­ja, nagyon jó a kiejtésem. Erről az úgynevezett jó kiejtésről van egy sztorim. Néhány évvel ezelőtt A cirkuszhercegnővel vendégszere­peltünk Görögországban. A Ma­gyar Rádió egyik görög munkatársa tanította be nekünk a szöveget. Fantasztikus sikerünk volt. „Bűbá­jos a magyarok előadása - írták a lapok -, s külön truváj, hogy mind­nyájan raccsolva beszélnek görö­gül.” Ekkor derült ki, hogy aki be­tanította nekünk a szöveget, racs­­csolt. - Ön nagyon hűséges színész. Negyvenesztendős pályafutása során mindössze két színház, a Nemzeti és az Operett tagja volt. Hogyan került a Nemzetibe? Mi­kor végezte a főiskolát, amelynek KÉT „ÚR” SZOLGÁJA Öltözői beszélgetés Suka Sándorral - ha jól tudom - a legidősebb hallgatója volt? - 1948-ban, 27 évesen, két gye­rek apjaként kerültem a színművé­szetire. Az első két évfolyamot esti tagozaton végeztem, közben napi hat órát dolgoztam. Műszaki rajzo­ló voltam a Rákosi Mátyás, alias Weiss Manfréd Gyárban, Csepelen. Jól kerestem, szerettem a munká­mat, fel sem merült bennem a gon­dolat, hogy színész legyek. Az egyik nap ellátogatott a színjátszó körbe egy bizottság a főiskoláról. A tehetségkutatók között volt Leho­­tay Árpád, Gáspár Margit, Si­mon Zsuzsa, akik engem is meg­hallgattak, mert a színjátszó csoport vezetője rábeszélt, menjek fel a színpadra, adjak elő valamit. Úgy látszik, láttak bennem némi fantázi­át, mert azt mondták, jelentkezzek felvételi vizsgára. „Nekem csalá­dom van, jó fizetést kapok a gyár­ban, nem adhatom fel az egziszten­ciámat” - tiltakoztam. De ők tovább kapacitáltak: elintézik, hogy amíg tanulok, a gyártól megkapjam a fi­zetésemet, jöjjek nyugodtan felvé­telizni. Elmentem. A zsűriben a fent említetteken kívül ott ült a ta­nári kar. Nagy Adorján, Rátkai Márton, Ladányi Ferenc, Gellért Endre, Básti Lajos. Már nem em­lékszem, mit adtam elő, de azt so­sem felejtem el, hogy amikor kilép­tem a teremből, megszólított egy fiatalember. „Akarod hallani, mi a véleménye rólad a bizottságnak?” - kérdezte. Amikor bólintottam, oda­húzott egy nyitott ablakhoz, ahol minden szó kihallatszott. Éppen ró­lam beszéltek. Nagy Adorján elle­nem volt. „Ne vegyük fel - mondta -, idős is, állítólag már gyerekei vannak. És nagyon rutinos.” A töb­biek vitáztak vele, legfeljebb a ros­tavizsgán kiszórjuk - mondta Rát­kai Márton, de Adorján bácsit ne­hezen lehetett meggyőzni, végig el­lenem volt. Később viszont én let­tem az egyik legkedvesebb tanítvá­nya. - Kinek köszönhet legtöbbet a pályán? - Gellért Endrének. Ő volt az osztályfőnököm, ő szerződtetett a főiskola elvégzése után a Nemzeti Színházhoz. Figyelt rám, először kisebb, majd nagyobb szerepeket adott, bízott bennem. Jobban, mint én saját magamban, mert őszintén szólva, féltem, mi lesz ott velem, hogyan tudok helyt állni. Akkori­ban fantasztikus társulata volt a Nemzetinek. Ladányi, Gobbi, Ma­jor, Ungváry, Olty Magda, Básti Lajos, Mészáros Ági, a két Mak­­láry, Tompa Pufi, Szörényi Éva és még sokáig sorolhatnám a neve­ket. Mi lesz velem itt - kérdeztem Gellért Endrétől-, mi lesz a szerep­köröm? Ő akkor már tegezett, s azt mondta: „le ne vedd a szemed a két Makláryról és Rajz Jánosról, az ő szerepkörüket örökölheted ké­sőbb.” Valóban így történt. Fokoza­tosan terheltek, különböző epizód­figurákat játszottam. A Volponéban Volture voltam, az Úri muriban Já­szom huszár, Illyés Gyula drámájá­ban, a Dózsa Györgyben Ignác atya, a Sipsiricában a festő, a Jó embert keresünk című Brecht-drá­­mában a rendőrt játszottam. (Ez mind Gellért Endre rendezése volt.) De Major Tamás is sokat foglal­koztatott. 1959-ben rám bízta a Két úr szolgája című Goldoni-vígjáték főszerepét, Truffaldinót, amellyel pályám egyik legnagyobb sikerét arattam. Major nagyon kedvelt, jól tudott dolgozni velem, s ma sem tu­dom pontosan, vajon mi okozhatott törést a kapcsolatunkban, miért es­tem ki a kegyeiből. Talán önhibá­mon kívül megbánthattam. Major­ban volt egy nagy adag önirónia, de ugyanakkor könnyen megsértődött. Évekig őrizgette magában a tüskét, míg eljött az ideje a törlesztésnek. Nekem elég jó a rajzkészségem, több karikatúrát készítettem róla, amelyeket kitettek a színház faliúj­ságára. Ő jókat nevetett ezeken, de lehet, hogy sértőnek találta. Történt egy kínos epizód is, talán ez is nyo­mot hagyott benne. Az ember tra­gédiáját rendezte, s feljött a szín-

Next