Pesti Műsor, 1991. november (40. évfolyam, 44-48. szám)

1991-11-01 / 44. szám

Lujzától Lady Milfordig ismét színpadon Schiller tragé­diája, az Ármány és szerelem. Dá­tumok. 1950. A Nemzeti Színház­ban Gellért Endre rendezésében láthattuk. 1971. A Madách Szín­házban Vámos László állította színpadra a Schiller-drámát, kettős szereposztásban. Ferdinand Huszti Péter és Papp János, Lujza Piros Ildikó és Sunyovszky Szilvia, Lady Milford Almási Éva, az öreg Miller pedig Pécsi Sándor volt. Újabb húsz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a Madách Színház és az Arany János Színház közös produkcióban eljátssza az író ifjú­kori művei közül a harmadikat, az Ármány és szerelem címűt. A né­met Rómeó és Júlia-történetet ezút­tal Kolos István rendezi. Piros Il­dikó pedig Lady Milford szere­pére készül. - Hogyan éli meg, hogy ismét találkozik ezzel a tragédiával? Bár most egészen más karakterű, sorsú figurát kell megformálnia. - Elég sokáig tagadtam, de las­san mégiscsak elfogadom, hogy a színész különös emberfajta. Ezt azért mondom, mert amikor a pró­batáblán megláttam a szerepemet - ma már félve mondom ki -, nem örültem neki. Egy hónapig hozzá sem nyúltam a szövegkönyvhöz, mert kísértett a hajdani előadás. Nem tudok mit kezdeni azzal, hogy Bajor Gizi vagy később Almási Éva hogyan játszotta ezt a szerepet. Mindig a nulláról kell indulni. Ab­ban a pillanatban, amikor elolvas­tam a szövegkönyvet, minden meg­változott, mert valahol a tudat alatt elkezdett működni a szerep. Engem a Milady-sors izgat, az, hogy én ez­zel mit szeretnék, mit akarok el­mondani. Nemcsak a próbákon építgetem a szerepet, hanem bármit is csinálok, ez foglalkoztat. Szám­talanszor elolvastam a szöveget, addig, amíg ki nem derült, melyik az a három „oszlop”, amely ezt a szerepet tartja. - Kíváncsivá tesz... - Na ezt nem szabad elárulni... - Akkor inkább arról kérde­zem, találkozott-e az elképzelése a rendezőével? - Igen, bár a rendező egy bizo­nyos határon túl nem tud a színész belső munkájába beleszólni. Mind­kettőnknek nyitottnak kell lennie. Megbeszéljük az ő elképzelését és az enyémet is. A próba azért van, hogy kipróbáljuk, melyik a jó, me­lyik működik, melyik az érvényes. - Hadd forszírozzam tovább a kérdést, mi történik, ha az egyik „oszlop” a próbafolyamat során kidől? - A színész egy-egy szereppel mindig egy sorsot kap a kezébe, ha végiggondolom Lady Milford sor­sát - látja, mégiscsak beszélek ar­ról, amiről nem akartam -, megné­zem, honnan indul, s hová jut el, mi az ő sorstragédiája. A Schiller-mű­ben nemcsak a szerelmesek, Ferdi­­nánd és Lujza tragédiája bontako­zik ki, hanem a két apa, s az anya drámájának is a tanúi lehetünk a fiatalok sorsán keresztül. Nekem fel kell vállalnom a vesztes szere­pét. Azt kell megvalósítanom, hogy a közönségben megfogalmazódjon például az, hogy itt ülök ’91-ben a színházban, a ház előtt esetleg egy szuper kocsi vár, kacsalábon forgó otthonba mehetek haza, megvan mindenem. De akkor mégis mire vágyom? Jézusom, még nem vol­tam szerelmes!? Ilyen Lady Mil­ford élete is, az ölébe hullott pénz, ékszer, minden. Mit akar még az élettől? Csak a szerelmet. Mint egy koldus, könyörög, rimánkodik és mindent megtenne érte. - Térjünk vissza a húsz évvel ezelőtti előadásra, amikor a kriti­kusok a rendezést és az alakításo­kat sem magasztalták. Önnek mit jelent ma egy rossz vagy jó kriti­ka? - Azt hiszem, az ember akkor veszíti el a hitét, amikor bedől a jó vagy a rossz kritikának. Mert ab­ban a percben a színész lába alól kicsúszik a talaj. Hiszen nincs sem­mi más kapaszkodónk, csak a hi­tünk, és ha azt alapjaiban megráz­zák - ma már tudom -, három­négy előadás is megsínyli. „Elto­lom” magamtól a kritikát, hiszen én jobban tudom, érzem, hogy azon az estén mikor és hol nem sikerült .J Közvetítenem”. Szerintem nem szabad ezzel foglalkozni, mert ha a kritika megrendít, aznap rosszabb a teljesítményem. Ennek pedig a közönség látja a kárát, hiszen ők csak aznap találkoznak velem. És számomra nincs fontosabb, mint az „aznap”. Szilágyi Ágnes (Fotó: Ilovszky Béla)

Next