Pesti Műsor, 1992. július (41. évfolyam, 27-31. szám)
1992-07-03 / 27. szám
/Liverpool oratórium Ha valaki ezerkilencszázhatvan-akárhányban azt mondta volna az isteni Paul McCartney-nak, hogy a század kilencedik évtizede oratóriumírás közepette köszönt rá, hát... Mit ad Isten, mégis imigyen történt, de efölött aligha kell bánkódnia annak, aki szereti az egykori gombafejű muzsikáját. Minden rendű és rangú biliszológusok véleménye szerint a nagy négyes tagjai közül Paul a legeklektikusabb alkat. Egyaránt közel áll hozzá a harmincas évek szvinges big band muzsikája, az ír folklór, a Mersey beat, a tviszt vagy éppen a rock and roll. John Lennon mesélte el, hogy a Rubber Soul komponálása közepette azzal múlatta a csermelyléptű időt, hogy Beethovent zongorázott. Például a Holdfény szonátát visszafelé. A Liverpool oratóriumot (szövegíró: Carl Davis) a Királyi Liverpooli Filharmóniai Társaság alapításának 150 éves évfordulójára szerzette. Az ősbemutató természetesen a Mersey-parti iparváros katedrálisában volt 1991. június 28- án. A romantikus hangvételű, klasszikus mintákat követő alkotás némiképp önéletrajzi ihletésű. Főszereplője egy Shanty nevű kiskölyök, aki ama bizonyos 1942-es nagy német légitámadások idején látta meg a napvilágot. Az oratórium felöleli életútját az iskolaévektől kezdve a tipikus serdülőkori szorongásokon keresztül a házasélet problémájáig. Sportnyelven szólva nem semmi szereposztással csábítja a Margitszigetre az érdeklődőket Paul oratóriuma. Pitti Katalint, Takács Tamarát, Daróczi Tamást, Begányi Ferencet és Medveczky Ádámot aligha kell bemutatni. A Szabad Tér Színház az ősbemutató után az elsők között vállalkozott e nagyszabású mű színrevitelére. hpp Az Üllői úton, egy valaha jobb napokat látott bérházban, Esztergályos Károly Hanna című készülő filmjének egyik helyszínén találkoztam Kaszás Gézával. A Független Színpad új produkciójáról, az Özvegy Karnyónéról beszélgettünk, amelyet a társulat Esztergomban mutatott be. - Miért éppen Esztergom volt a premier helyszíne? - Sok évvel ezelőtt a főiskolai osztályunk indította el az Esztergomi Nyári Játékokat. A városnak, akárcsak Szentendrének, fantasztikus varázsa, hangulata van. Nagyon szeretünk ott játszani. Most mindössze három alkalommal adjuk elő a vásári komédiát, hiszen az elmúlt évadban több mint százhetven előadást produkáltunk, különböző helyszíneken, változó körülmények között. - A színmű szereposztása meghökkentő, a rút, öregecske, kéjsóvár Karnyónét Kaszás Géza alakítja. Csekély fantáziám azt még csakcsak elképzeli, hogy aprócska, keszeg testalkatú színész kapja a feladatot De Ön legalább százkilencven centi, s még férfias is. - Ruszt József ötlete engem lepett meg a legjobban. Azt kérdezte, Géza, van neked fapapucsod, klumpád? Természetesen van, Scholl márkájú és elkezdtem dicsérni, ajánlgatni. Neked kell - mondta Jóska -, abban, úgy gondolom, lehet majd aprókat lépegetni, tudod, olyan öregesen... A mi Karnyónénk egy monstrum szörny. A darab groteszksége így még inkább érvényesül, különleges pikantériát kap. Ugyan nőnek leszek maszkírozva, de a figurát erősen karikírozom. Ez egy veszélyes nő! - érzékeltette a rendezőm. Súlyos férfihiányban szenved, a férje isten tudja merre jár, élte még. Minden férfihez szívesen terjeszkedne, de olyan rút az istenadta. Különben is elég, ha Shakespeare korára vagy a görög színházra gondol, ott is csak férfiak játszottak. - A napokban hallottam a rádióban Ruszt József nyilatkozatát Arról beszélt, idén is kaptak anyagi támogatást, bár ez csak az évad egy részére elegendő. Mégis megpróbálja ilyen körülmények között is végigjátszani a szezont, aztán majd színház után néz. Az jutott eszembe, talán szétszóródik, felbomlik a társulat Hiszen több év után először a következő évadban Ruszt József vendégrendezést is vállalt független BT ITT-n