Pesti Műsor, 1992. július (41. évfolyam, 27-31. szám)

1992-07-03 / 27. szám

/Liverpool oratórium Ha valaki ezerkilencszázhat­­van-akárhányban azt mondta volna az isteni Paul McCart­­ney-nak, hogy a század kilen­cedik évtizede oratóriumírás közepette köszönt rá, hát... Mit ad Isten, mégis imigyen tör­tént, de efölött aligha kell bán­kódnia annak, aki szereti az egykori gombafejű muzsikáját. Minden rendű és rangú bi­li­­szológusok véleménye szerint a nagy négyes tagjai közül Paul a legeklektikusabb alkat. Egyaránt közel áll hozzá a har­mincas évek szvinges big band muzsikája, az ír folklór, a Mersey beat, a tviszt vagy ép­pen a rock and roll. John Len­­non mesélte el, hogy a Rub­ber Soul komponálása köze­pette azzal múlatta a cser­melyléptű időt, hogy Beetho­vent zongorázott. Például a Holdfény szonátát­­ visszafelé. A Liverpool oratóriumot (szövegíró: Carl Davis) a Kirá­lyi Liverpooli Filharmóniai Tár­saság alapításának 150 éves évfordulójára szerzette. Az ős­bemutató természetesen a Mersey-parti iparváros kated­­rálisában volt 1991. június 28- án. A romantikus hangvételű, klasszikus mintákat követő al­kotás némiképp önéletrajzi ih­letésű. Főszereplője egy Shanty nevű kiskölyök, aki ama bizonyos 1942-es nagy német légitámadások idején látta meg a napvilágot. Az ora­tórium felöleli életútját az isko­laévektől kezdve a tipikus ser­dülőkori szorongásokon ke­resztül a házasélet problémá­jáig. Sportnyelven szólva nem semmi szereposztással csábít­ja a Margitszigetre az érdeklő­dőket Paul oratóriuma. Pitti Katalint, Takács Tamarát, Da­­róczi Tamást, Begányi Fe­rencet és Medveczky Ádá­­mot aligha kell bemutatni. A Szabad Tér Színház az ősbe­mutató után az elsők között vállalkozott e nagyszabású mű színrevitelére. hpp Az Üllői úton, egy valaha jobb napokat látott bérházban, Esztergályos Károly Hanna cí­mű készülő filmjének egyik helyszínén találkoztam Ka­szás Gézával. A Független Színpad új produkciójáról, az Özvegy Karnyónéról beszél­gettünk, amelyet a társulat Esztergomban mutatott be. - Miért éppen Esztergom volt a premier helyszíne? - Sok évvel ezelőtt a főisko­lai osztályunk indította el az Esztergomi Nyári Játéko­kat. A városnak, akárcsak Szentendrének, fantasztikus varázsa, hangulata van. Na­gyon szeretünk ott játszani. Most mindössze három alka­lommal adjuk elő a vásári ko­médiát, hiszen az elmúlt évad­ban több mint százhetven elő­adást produkáltunk, különböző helyszíneken, változó körülmé­nyek között. - A színmű szereposztása meghökkentő, a rút, öre­­gecske, kéjsóvár Karnyónét Kaszás Géza alakítja. Cse­kély fantáziám azt még csak­­csak elképzeli, hogy aprócs­ka, keszeg testalkatú színész kapja a feladatot De Ön leg­alább százkilencven centi, s még férfias is. - Ruszt József ötlete en­gem lepett meg a legjobban. Azt kérdezte, Géza, van neked fapapucsod, klumpád? Termé­szetesen van, Scholl márkájú és elkezdtem dicsérni, ajánl­­gatni. Neked kell - mondta Jóska -, abban, úgy gondo­lom, lehet majd aprókat lépe­getni, tudod, olyan öregesen... A mi Karnyónénk egy monst­rum szörny. A darab groteszk­­sége így még inkább érvénye­sül, különleges pikantériát kap. Ugyan nőnek leszek maszkí­rozva, de a figurát erősen kari­­kírozom. Ez egy veszélyes nő! - érzékeltette a rendezőm. Sú­lyos férfihiányban szenved, a férje isten tudja merre jár, élte még. Minden férfihez szívesen terjeszkedne, de olyan rút az istenadta. Különben is elég, ha Shakespeare korára vagy a görög színházra gondol, ott is csak férfiak játszottak. - A napokban hallottam a rádióban Ruszt József nyi­latkozatát Arról beszélt, idén is kaptak anyagi támo­gatást, bár ez csak az évad egy részére elegendő. Mégis megpróbálja ilyen körülmé­nyek között is végigjátszani a szezont, aztán majd szín­ház után néz. Az jutott eszembe, talán szétszóródik, felbomlik a társulat Hiszen több év után először a követ­kező évadban Ruszt József vendégrendezést is vállalt független BT ITT-n

Next