Pesti Műsor, 1993. január (42. évfolyam, 1-4. szám)

1993-01-08 / 1. szám

Napjainkban kevés hazai szín­házról mondható el, „köszöni, jól van”. A Vígszínházról talán igen. Majdnem minden előadására egy székre két-három néző is jutna. Százas szériákat ér meg egy-egy produkciójuk, például A padlás. A napokban ismét megnéztem, s minden elfogultság nélkül állítha­tom, a színészek játékkedve nem fáradt el. Hogy jól vannak, arra még bizonyság a három utolsó premierjük is. A Pestiben a Dü­höngő ifjúság, a Romeo és Júlia, a Vígben pedig­ a West Side Story. A fantasztikus közönségsi­kert hozó színművekből kettőt a színház fiatal művészei rendeztek. Marton László igazgató kísérle­tezni, „játszani engedi" színészeit. Az elmúlt év végén a színházi világ egén viharfelhők gyűltek. Pá­lyázni kellett, lejárt több színigaz­gató kinevezése, volt helycsere is. A Vígszínház direktorát ismét több évre kinevezték. Azt gondolom, ezen nincs mit csodálkozni, hiszen sikeres teátrumról van szó, ha mindez nem így történik, az lett volna igazán furcsa. Marton László nem nyilatkozós típus, ha rendez, a készülő munká­ról a bemutató előtt nem szívesen beszél, utána meg minek, szól az helyette... Minden évadban, ta­vasszal meghívja az újságírókat, adjanak hírt az elkövetkezendő színházi szezonról. Most nem könnyű időszak vár rá, ugyanis a Vígszínház áprilisban - felújítás miatt - ki tudja mennyire időre, be­zárja a kapuit. - Miután továbbra is Ön lett a Vígszínház vezetője, hadd kér­dezzem meg, szokott-e vissza­tekinteni, leltárt készíteni az el­múlt időszakról? - Az összegzést nem szoktam eseményhez kötni. Amikor pár hó­nappal ezelőtt a vígszínházi „ügyek” történtek, akkor volt erre alkalmam. Bár szinte magától el­végződön a számvetés, amikor a társulat azt akarta, továbbra is én dolgozzak velük. Nem kérdezték meg őket, de nekem nagyon sokat jelentett az a levél, amelyet a kol­légáim írtak. Tudták, mennyire fon­tosak az életemben, amit teszek, értük van. Számtalan alkalmam lett volna elmenni külföldre, de egy pil­lanatra sem jutott eszembe a csa­patomat itthagyni. Nagyon erősen kötődöm a régi vígszínháziakhoz. Az újak közül sokan a tanítvá­nyaim, vagy kollégám, Horvai Ist­ván növendékei voltak. Még na­gyon sok tervünk van, ezeket együtt szeretnénk megvalósítani. - Egyre többet hallani a színi­direktoroktól a pénzszűkéről. - Még csak az elmúlt esztendő­ről tudok beszélni, de a főváros­i szubvenciónkat nem kurtított meg, a színház érdemeihez méltós bánt velünk. A Vígszínház egy éve több esztendőre szóló, nagyon előnyös szponzori szerződést kö­tött a Postabankkal. A közönség számára ebből a legfontosabb nem kényszerültünk helyáremelés­re és segítségükkel például olyan produkció tudott létrejönni, mint a West Side Story. Úgy gondolom, ez az egész magyar szellemi szfé­­ rában figyelemre méltó gesztus. - Beszélhetünk a rendező Marton Lászlóról is? A magyar sajtóban kevés szó esik az Ön külhoni munkájáról, pedig ha vé­gigpásztázom a falon függő pla­kátokat, okleveleket, láthatom, nem akármilyen díjak tulajdono­sa. Dolgozott, dolgozik Finnor­szágban, Angliában, Németor­szágban, Izraelben, Kanadában és Amerikában is. - Több mint húsz előadást ren­deztem külföldön. Van, ahová egy adott színműre hívnak, van, ahol szívesen veszik darabajánlatomat. 2~r­17n

Next