Pesti Napló, 1860. május (11. évfolyam, 3067-3091. szám)

1860-05-01 / 3067. szám

Miért hagyott hátra bennünket a külföld ? Főkép azért, mivel ott alig van oly nagyszerű dicsvágy, mely­nek a szellemi téren biztos útja ne nyílnék. A mai korban a kitűnőbb nemzeteknél a legnagyobb dicsvágyat, önfeláldozást az ismeretek mezején látjuk nyilatkozni, s egy afrikai, egy éjszaksarki utazó, ki többnyire oda vész, oly megragadó példáit mutatja a valódi hősiségnek, mint akármely idők nagy háborúi; s a tudományt egy-egy lelki nyugalommal űző nagy tehetség, a lélek nem kisebb erejét és hatalmát fejti ki, mint egy reformátor államférfi. De a becsület, a nemzet tapsai és a segédeszközök sem hagynak fenn semmi irigyleni valót a legnagyobb hadvezértől, vagy status-férfitól is. És ezekben áll a nemzetek egyik fő­ főbüszkesége, sőt van olyan is, a­ki majdnem csak az e téren szer­zett babérokért áll közbecsülésben. Mi nem lehetünk több okból oly hatalmas előse­­gítői a magasb törekvéseknek, mint némely nagy nemzet, s talán még sok víz foly le a Dunán, míg a magyar is megfelelő contingenst állíthat az emberiség tudományának előharczásai közé. De meg kell ten­nünk a mi kitelik, többet nem követelhetünk magunk­tól, s ennyivel megszerezzük a becsülést is. Ha felfe­dezők nem lehetnek nálunk annyian, mint aránylag a franczia vagy angol hazájában, törekednünk kell, hogy megálljunk a színvonalon, és a­miben lehet közreműködjünk a nagy munkában. Az Akadémiának mindenesetre feladata a tudományok magasb részei­nek mivelése. Mind saját tudományos életünk, mind a múltban szerzett nevük érdekében szükséges, hogy a magyar Akadémia a tudomány magasabb részeit segítse mi­­velni. Ebben áll feladata, s koránt sem abban, mint némelyek követelték, hogy iskolai könyveket oszszon ki szakmában tagjai közt, hogy robotmunkában minden európai nyelven grammatikát és szótárt dolgoztasson, sőt hogy bureaut állítson fel, melyben a szerencsétlen magyar tudósnak egyéb dolga ne legyen, mint a hi­telvesztett „Augsburgi“-nak történeti, népismereti, po­litikai, sőt statistikai ráfogásait is türelmesen c­á­­folgatni. Az ily részint körén kívül is megeshető, csupán hasznos, vagy haszontalan munkánál többet kell vár­nunk Akadémiánktól. Legyen az zászlótartója a szellemi haladásnak; a legmagasbra törekvő erők segítségével a tudomány úttörője, hogy belül életet adjon a tudománynak, kí­vülről pedig a becsülést s a közösség egy új kapcsát szerezze meg. De ezt csak úgy teheti, ha megnyitja az egyetlen pályát, mely a magas­ tudományos törekvéseknek fennmarad, mert az Akadémián kívül majd minden útt zárva van. Az Akadémia jutalmazza ugyan a tagság megtisz­telő czímével, a­kiket rá méltóknak ítél. De a tudo­mányos haladás sokkal többet kíván, mint az ezen czimmel, vagy a netalán hozzá kötött jutalommal való megelégedést. A valódi törekvés nem ezt tekinti a legnagyobb magaslatnak. Nem jutalmat kíván, hanem e­szközt, hogy tovább haladhasson, s igy tegyen va­lódi hasznot a hazának. Épen ez áll az Akadémia érdekében is; épen igy lesz teljesítve valódi föladata; épen ez az, a­mit a nemzetnek tőle várnia kell, s a­mire a nemzetnek öt föl kell segítnie. Ez csak áldozatok árán lehetséges, de ha minden tapasztalat nem csal, ha maga a tudományok törté­nete nem hazug, egész bizonyossággal lehet állítni, hogy nincs az az áldozat, mely oly bizonyos, oly min­den ellen biztosított, és oly gazdag aratást hozna meg, mint ezen áldozat. Salamon Ferenc 7. egyezményt független fejedelmek között, mely ő felsége nézete szerint az európai egyensúlyt nem veszélyezteti, a mennyiben Savoya semlegesített területeit illetőleg semmi igaz után szerzett jogokat nem sért, semmi legitim érde­ken csorbát nem ejt s a Svájcz örökös semlegességének elveit úgy mint azok a bécsi s párisi okmányokban ki­­hirdetvék, fenntartja. Ő császári Felsége teljes megnyugvással van, hogy ez utóbbi szempontot osztja vele a franczia kormány, a­mint ez ki is derül a piemonti kormánynyal kötött szerződése 2-dik czikkéből s a külügyek miniszterének nyilatkoza­taiból. A császár ő­felsége azon reményben él, hogy a Svájcz­­c­al határos területek kérdésének megvitatása arra fog szolgálni, hogy egy valamennyi félt kielégítő egyezkedés létesüljön. Maga részéről a császári kabinet komolyan fog gondoskodni az egyezkedési pontok fenntartásáról, melyek egy oly állambiztonságáért állnak jót, melynek semlegessége európai érdekű. Ő felsége parancsára kérem excellentiádat hogy e sürgönyt a külügyek miniszterének előolvassa s másolat­ban kezéhez szolgáltassa. Gorscakoff, Gróf Bechberg­ egy jegyzéke. A svájczi szövetségtanács apr. 5-iki jegyzékére adott ausztriai válasz ápril 23-án érkezett Bernbe, s igy hangzik : „Bécs, apr. 18. 1860. Báróur! Azon jegyzékben, melyet a frigyszövetség elnöke f. hó 5-ről volt szives hozzám intézni, s egyszersmind szives volt önnek annak másolatát átadni, Frey Herose elnök úr az 1818. nov. 15 diki aacheni jegyzőkönyvre támaszkodva, azon kivá­­natát fejezi ki, hogy az ezen okmányt aláirt hatalmak képviselői Svájcz egy képviselőjével minél elébb oly ezés­ből jönnének össze egy conferentiára, hogy Savoyának Francziaország részére leendő átengedéséből támadt ne­hézségeket elhárítsák. „Volt már szerencsénk a szövetségtanácsot azon kész­ségünkről értesíteni, miszerint a frigyszövetséggel és a bécsi okmányt aláírt hatalmakkal azon czélszerű eszkö­zök fölötti megegyezés iránt érintkezésbe teendjük ma­gunkat, melyek a fennforgó kérdésre vonatkozó legitim jogokat és érdekeket biztosíthatják. Azon kívánatban, melyet a szövetségi tanács épen most, különösen az aacheni jegyzőkönyv hatalmainál terjeszt elő, ezek új alapokat találandnak azon kérdés megvizsgálására, váj­jon a conferentia mint legczélszerűbb út ajánlkozik-e arra, hogy a minden oldalróli óhajtások és érdekek fö­lötti egyetértés eléressék. „Ha ezen kérdés alaptételében elfogadtatnék, s ez alá­rendelt pontokban egyetértés éretnék el, melyek minden ily természetű összejövetelek előtt szabályozandók,h­ogy mi részünkről teljesen elismerjük Svájcz jogosultságát, hogy a tárgyalásokban mint reclamáló s mint főleg ér­dekelt fél, részt vegyen. Hasonló értelemben nyilatkoz­tunk is már azon hatalmaknál, melyek az aacheni jegy­zőkönyvet aláírták. „Ön báró, szives lesz ezen jegyzéket a svájczi frigy­szövetség elnökének felolvasni, s nála annak másolatát visszahagyni. Fogadja stb. (Aláírva) Rechberg: Gorscakoff herczeg jegyzéke. Gortschakoff herczeg a Párisban székelő orosz kö­vethez, Kisseleff grófhoz következő jegyzéket küldött válaszul Thouvenel mart. 13-dikán kelt sürgönyére: Péter­vár, 1860. apr. 12. Montebello herczeg egy jegyzéket feözlött velem, melyet Thouvenel ur mart. 13-káról intézett hozzá. Ez a tuilleriák nézeteit tartalmazza, Savoyának s Nizzának Francziaországba keblezése iránt. A császár ő felsége a­z ügy fontosságához mért érdekkel vette azt tudomásul. Felséges uram ezen átengedést, melybe a szardiniai király ő felsége önkényt beleegyezett, úgy tekinti, mint KÜLÖNFÉLÉK. — Az akadémia házára szerkesztősé­günknél adakoztak: Pecsenye István tanító 1 frt, Szeberényi Lajos 3 fi­a 40 kr, Sümegi Rudolf 50 kr, Hamkovszki Sámuel 40 kr, Félix Már­ton 40 kr, Borgula Pál 10 kr, Kovács János 40 kr, Huba Já­nos 10 kr, Genda János 10 kr, Ancsi József 10 kr, Török András 10 kr, Borgula János 10 kr, Lehocki Gáspár 40 kr, Fekete András 20 kr. A tökéhez : Szeberényi Lajos 5 frt. Öszzeg 12 frt 30 kr. Sopronyból, apr. 27-éről Írják nekünk: „Tegnap tartatott meg N.­Grenken a legnagyobb magyar, gr. Széchenyi István nyughelyén az elhunyt lelkéért az engesztelő sz. mise áldozat. A szertartás, melyre nemcsak a közel, de távolfekvő vidékekről is számosan jelentek meg, nevezetesen Soprony, Zala, Veszprém, Győr, Ko­márom, Tolna és Vas megyékből, reggeli 10 órakor kez­dődött; a kisded kápolna alig lévén képes a jelenlevő közönség századrészét befogadni; ezért a kápolna előtt kitett s viaszgyertyáktól és fáklyáktól környezett ko­porsó körül, mely az elhunyt czimereivel volt ékesítve, csoportosulánk és lélekemelő áhítattal hallgatók végig a szent miseáldozat szavait, melyeket a temetésben is részt­­vett helybeli és közelvidéki lelkész urak hangoztatának. Az isteni tisztelet végével megrendült a szabadban a „Szózat“ lélekemelő dallama, melyet néhány száz torok hangoztatott; az egész közönség pedig levett föveggel és a legnagyobb áhítattal hallgató végig az elénekelt öt versszakot; ezután a Sopronyban levő színtársulat férfi tagjai egy gyászénekkel rekeszték be az ünnepélyt, mely mindnyájunknak, kik ott jelen valánk örökre feledhetlen marad. Miután a pesti küldöttségek és mágnásaink legna­gyobb része az épen tegnap Bécsben tartott gyászisten­tiszteletre Bécsben maradtak, mágnásaink itt igen gyé­ren valanak képviselve, a­mennyiben gr. Széchenyi Pál és János, gr. Batthyány Géza és gr. Zichy Manón kívül még alig egy pár jelenhetett meg ez alkalomra. Lehetet­len még itt elhallgatnom, hogy a helybeli ev. főtanoda tanári karja és az ev. tanulóifjúság testületileg vett részt a gyászünnepélyen.“ — Őrallya-Boldogfalváról írják nekünk ápril 22-dikéről: „E kis helység a Kendefi család birtoka, a regényes Hátszeg vidék szép rónájának az éjszaki hegy­­lánczok összefolyásánál, azon bájos helyen, hol a retye­­zati havasok sebesen folyó Strigy vize keresztülvágva e hegylánczot, útját e­gyenesen a Marosnak, melybe Piskin alól beleszakad. Itt is megtartatott nagy Széchenyi Istvánunk gyászünnepélye. A helybeli helv. hitv. lelkész­­. Fábry József ur felhívása következtében a mai napon egybegyültünk vallásos kis hajlékunkba; a kar­ének eléneklé a hymnust, mire t. lelkész ur oly velős alkalmi beszédet tartott, oly hatásost, minőt templomunk­ban soha sem hallott, a Széchenyi név említésekor minden hivő helyéből felkelvén. A beszéd után a kar, a terv szerint későbbre hagyott „Szózat“ot éneklé ; bere­kesztésül a lelkész úr imát mondván, Kölcsey hymnuszát még egyszer elénekelték.“ — M i s b o­­­c­z­i rendes levelezőnk írja ápril 27 -én: „A legnagyobb magyar gr. Széchenyi István elhuny­­tát meggyászolólag f. hó 22 én reggeli 9 órakor a helv. hitvallásnak avasi nagy templomában vallás- és osztály­különbség nélkül több ezeren gyűltünk össze, hol is K. B. lelkész ur az ünnepély czélját fejtegető jeles előadása után a szószékbe Lévay József tanár ur állott fel, ki is a vezérférfiu képét költői ecsettel rajzolá elénk. Beszédje, mely közkívánatra sajtó alá kerül, a több ezernyi ünnep­lők szemébe könnyeket csalt. Berekesztésül iskolai ifjú­ságunk meghatólag énekelte a szózatot. Ez 22 dikén tör­tént. 26 án reggeli 9 órától 10-ig a minoriták szorongásig megtelt kolostorában tartatott gyászisteni tisztelet, melyben a nemzeti kaszinó, polgári egyesület, kereskedelmi testület, mindennemű iparos osztály díszöltönyben vett részt. Innen a sokaság 10 órakor teljes és díszes rendben vo­nult a mindszenti főegy­házba, hol a gyászszertartás 11 órakor befejeztetett. Mindkét templomban a helybeli da­lárda hallata kitűnően összetanult dallamait. E csütör­töki nap városunkban valóságos ünnep volt, min­den bolt és utczára nyíló ajtó be volt zárva, s a város elannyira vasárnapi tekintetű, hogy igen sokan másnapra kelve Hétfőt gondoltak.“ — Bakonya­ljai rendes levelezőnk irja ápr. 26- áról : „Ma délelőtt tartatott meg Veszprém város római kath. főegyházában a gyászisteni tisztelet hazánk feled­hetlen nagy fiáért. Az engesztelő sz. miseáldozatot főt. Koroncz László kanonok ur tartotta. A társasegyletek testületileg s tömegesen vettek részt a gyászü­nnepély­­ben; mindeniknek tagjai saját gy­üléstermeikben gyász­fátyollal ellátva seregeitek össze, s a polgári társasegy­let tagjai saját termeikből az úri társas egylet helyisé­geibe mentek át, hova ez egylet által ünnepélyesen hivat­tak meg oly czélból, hogy mint egy czélra törő két test­­véregylet egyesülten menjenek azon gyászünnepélyre, mely azon nagy hazafia végtiszteletére tartotik, kinek teremtő lelkében született a társasegyletek alakításának eszméje is. Az úri társasegylet erkélyéről gyászjelül fe­kete zászló lobogott. Nem csak Veszprémből, hanem vi­dékéről is sokan jöttek össze e gyászünnepélyre. Igaz, hogy a székesegyház Veszprémhez mérve nem igen nagy, de meg is telt egészen, sőt sokan künn is szorultak. Gyász­fátyollal bevont kardot kötött magyar öltönyű fiatalság állta körül a Széchenyi-család czímerével diszített gyász­ravatalt, mely körül a gyertyák oly szomorúan égtek, mintha a nemzettel azok is gyászolták volna a nagy ha­lottat. Az egyletek kü­ldöttségileg tisztelegtek a gyász­­szertartás végeztével főt. Koroncz László kanonok urnái, s köszönetet mondtak a gyászoló nemzet­i gyászt öltött egyletek nevében, fáradozásáért. A helv. hitv. keresztyé­nek templomában Veszprémben jövő vasárnap, azaz f. hó 29-én lesz S­z­é­csv­é­n­y­i­é­r­t a gyászisteni tisztelet, s nem kétkedünk a­t­tól, hogy a mint ma minden feleke­zeti különbség nélkül gyűlt össze Isten bz. házában min­den, a ki magyar, úgy jövő vasárnap is együttlátjuk e nagy embernek minden hitfelekezetből igaz tisztelőit. Az egyletek is testületileg jelennek meg ez ünnepélyen. — Asz­-gáli, lidéri s több reform, egyházak szintén jövő vasárnap tartanak gyászünnepet Széchenyi Istvánért.“ — Kassáról, april 26 ról írják nekünk : „A püspök ö­nmaga nagy­ miseáldozat tartását megengedni nem akar­ván, összesereglett e város és vidék sok és minden rendű honfia ma a nagy székesegyházban, hol a „kismise“ tar­tása alatt küldötte a mély bánatu gyülekezet fohászait a népek és világ atyjához! Szertartás után egy akarattal és minden összebeszélés nélkül elénekeltetett a „Szózat“ néhány verse. Ezután az egész gyülekezet előbb a ref. templomba ment, az ottani szertartás bevégeztével pedig az ág. hitv. egyházba, hol Skulteti lelkész úr, bár csak rögtönözve, mégis oly szivreható alkalmi beszédet mondott, hogy az egész gyülekezet forró háláját fejezte ki érte. Be­szédje s a „Hymnusz“ és „Szózat“ elhallása után elosz­lottunk azon reményben és elhatározással, hogy a nagy férfiú emlékét még egyszer és egész ünnepélyességgel megtartjuk. — A f. hó 14-n a szűkölködő horvátok ré­szére rendezett bál jövedelmét 267 irtot, a kaszinóegylet illető helyére már beküldötte; a közös gyász miatt maga a bál üres volt. De rendeztetik ugyan e­székre máj. 14-ére egy műkedvelői előadás a helybeli színházban, melyben a főnemesség úgy, mint a polgárság és a vidék is egyetértő testvériséggel részt fog venni. Rövid időn közölni fogom a programmot is.“ (Az itt következő indítványt a kassai „kis sétatér“ elnevezése iránt nem közölhetjük, mert e tárgyban csak bevégzett tényekre kell szorítkoznunk.) — U­n­g b­ó 1 ápril 26-ikáról veszszük e sorokat: „Ma Ungvári nagy gyászbucsujárás volt. Ungmegye lelkes fiai és hölgyei gyászistentiszteletet tartottak a legnagyobb magyarért, gr. Széchenyi Istvánért. Mivel bizonyítaná ön, hogy van Isten ? Feleli a bölcselő : „en ouvrant les yeux.“ Mivel bizonyítanám én, ki volt Széchenyi? Fele­let: „en ouvrant les yeux.“ — Miért volt ő a legnagyobb magyar ? Mert újait a kor üterére tévé s megértette lük­tetéseit, se korán se későn nem jött, korának nyelve, óra­mutatója s a jövendő dajkája volt, s mert hazáját mond­­hatatlanul szerété, szerété ama keserédes buskomolyság­­gal, mely nemzeti jellemünk sajátsága. Az egyház zsú­folásig tömve volt. Nők és férfiak egyaránt mély gyászban.“­­— M a g y a r-Ó város ápril 27-kéről a következő tu­dósítást veszszük: „Tegnap tette le Magyar Ó­vár közön­sége a legnagyobb hazafinak emelt gyászravatalnál a ha­zafias mély fájdalom, tisztelet és hála babérjait. A gyász­hirdetmény szavaival élve, meghatva éreztük, hogy „na­gyobb holtpolgár sírjánál soha nem voltunk,­­ aligha leszünk.“ A földi élet múlandóságát jelképző világok fé­nyével környezett s a megdicsőült czimeivel ékesített ra­vatalt a magyar-óvári gazdaképző intézet lelkes növendé­kei övezték égő fáklyákkal kezökben s az egyházi buzgó gyásztiszteletet Kölcsey hymnuszának szivreható elének­­lése fejezte be. A gazda­képző intézet magyar növendé­kei is gyászt öltöttek azon nagy férfiúért, ki az anyagi jobblét legerősb talpköveit tette le hazánkban, hogy a szellemi élet biztosa alapokon fejlődhesssék, s ezen ön­tudatos derék ifjúságot a czenki sírbolthoz is egyedül a megdicsőült érdemeinek hódoló hazafias magasztos érzel­me vezette. — A szomszéd Mosony ma ünnepli a nemzet gyász­napját.“ — „Itt is, mint mindenütt vidékünkön“ — írják ne­künk Nagy­ Mihályról — „megtartatott a gyász­­szertartás dicsőült Széchenyi István, a legnagyobb hazafi emlékére. A misét Dolinay Pál esperes szolgáltatta szá­mos lelkész kíséretében. Azt Galle János málezai lelkész ékez és szívhez szóló magyar szónoklata előzte meg Széchenyi érdemeiről. Ápril 26-dika volt Nagy Mi­hálynak a leggyászosabb napja, melyet valaha e város igy ünnepelt. A gyászos szertartáson a vidék előkelői, nagyjai, a városi polgárság, a műveltebb köznép nagyobb része, mint sok idegen is, jelen voltak. Mindenkin a meg­indulás jeleit lehetett észrevenni, még magában a termé­szetben is, mely a gyász-szertartás alatt komor és borús lett; — a requiem után újra előtűntek a nap ragyogó su­­garai, mintegy jeléül annak: Gyász-síron túl Szebb lét virul.“ — Nagy Szom­batról írják nekünk : „A haza legnagyobb halottja, Széchenyi István halála fölötti mély bá­ntunk enyhítésére gyülünk össze f. hó 2- án reggeli 9 órakor a róm. kath. székesegyházban, bemutatni az engesztelő szent mise-áldozatot az ég urának azon hazafi lelkéért, kinek halálát Európa valamennyi nem­zete — nagyságáról tanúságot teendő — hirdeti, Ma­gyarország pedig fájdalmasan siratja. Az egyházi szer­tartást Schnell György prépost úr végzi ; a gyászünnep emelésére a zenekar — műkedvelők közreműködése mel­lett — Mozart gyászmiséjét zengette el; az egyház hajó­jában felállított s gyertyalángtól csillogó nagy gyászra­vatalt magyar ruhába öltözött ifjak égő gyertyákkal ál­­lák körül. Enyhitő fájdalmunkat azon válogatott nagy­számú közönség látása, mely a nagy halott iránti kegyeletből néma bánattal résztvett az isteni tiszte­letben. A kereskedők — a szent­mise alatt — a nélkül, hogy valaki által felszólíttattak volna, bezárák boltjai­kat és siettek résztvenni a közös imában, melyen a vi­déki értelmiség nagy része szintén megjelent. Teljesítsük mi is kötelességeinket oly fáradhatlan kitartással és buz­galommal — mint ő; áldozzunk, tehetségünkhez képest, a haza oltárára annyit — mint ő; szeressük hazánkat oly lángoló kebellel — mint ő , akkor Isten segedelmé­vel beteljesedik a nagy férfiú ezen jóslata : „Sokan azt mondják, a magyar volt; én azt mondom, a magyar lesz.“ — Nagy-Szombatból még más tudósítást is vet­tünk, melyből azon részletet emeljük ki, hogy sokan a lakosok közöl a gyászisteni tisztelet végeztével az egész napot családjukkal gyászba vonulva ünnepelték. — Folyó hó 19-én Tápió-Szelén elébb a kath., azután az egyesült evang. egyházban, 27 én Nagy - Kátán a kath. templomban, 28-án pedig Bicskén tartatott gyászmise és ima Széchenyi emlékére. A környéken lakó birtok­osság és földnépe vallás- és rend­különbség nélkül, többnyire gyászruhában seregeti ösz­­sze, megadni a nagy embernek a végtiszteletet. — Rozsnyóról ápril 27-kéről írják nekünk: „A rozsnyói társalgási egylet által Széchenyiért ren­dezett egyházi gyászünnepélyről jövünk, még meghatva és elérzékenyülve a lelkes szavak, látott részvét közös­sége és a nyilvánult közfájdalom jelenségeinek benyo­másától. A kaszinónak egyik terme egyszerű gyászje­lekkel és a boldogultnak fátyolozott s konzorozott arcz­­képével volt díszítve; itt reggeli 7­­ órakor valamennyi tag egybegyült és az alelnök,Sziklay Ede úr nemzetünk uj korszakának fejlesztésében a legjobb közmunkás és ve­zérünk gróf Széchenyi Istvánnak hatását, halálával vesz­teségünket, hiv emlékével a közre való buzdításunkat tárgyazó rövid, lélekhez s szívhez szóló emlékbeszédje a hála, tisztelet, fájdalom és lelkesedés könyvit vará­zsolta ki. E becses gyöngyök nagyobb bőségben ragyog­tak azon szép számú, mély gyászba öltözött nők szemé­ben, kik kellemes meglepetésünkre — a kis kaszinó tag­jaival — önkényt csatlakoztak szomorú ünnepélyünkhöz. Nyolcz órakor a tömött menet harangok zúgása között megindult az evang. egyház felé, és kilépve a köztérre, örömmel láttuk, hogy a város maga is ünnepies színt vál­tott, a kereskedők önkényt becsukták boltjaikat, a nép minden irányból sietett az Isten háza felé ; az egylet ma­gánosnak vélt ünnepélye közös lett, a hála és tisztelet szikrája fénylő lánggá gyuladt. A gyászba borított egy­ház belseje keresztyén és nem keresztyén osztályokkal ritkán látott sokaságban telt; az evang. tanoda ifjúsága is megjelent; nők és férfiak által rendezett karének, a lelkész úr hathatós beszéde, imája és áldása tevéli a buzgók ajjóskodását; végül az egész közönség felállva ihlettséggel énekelte el a „Szózatot.“ Ismét valamennyi harangzúgása mellett az egész sokaság a ferenczrendiek egyházába ment, mely már a mindig szaporodó embertö­meget alig fogadhatta magába. A rend főnöke a prae­­montrei rendűek segédkezésével mondá el a gyászmisét, mely alatt a kath. tanodai ifjakból álló kar végezte a szent énekeket. Szent mise után babérkoszorúval és a boldogultnak családi czimereivel diszített szerény gyász­ravatal mellett énekeltetett a szokott „Ments meg uram engem“ halotti ének, mely alatt is valamennyi harang meghúzatott. Berekesztésül szintén önkénytelen vonzó­dással hangzott el még egyszer a „Szózat.“ — Felső-Zsemberen (Hont megyében) és H­ó­­­d­­mező-Vásárhelyen 17 dikén, Nagy-Bányán 18-án, Pomázon 21 és 22-én, Eperj­esen és Nagy- Ki­kin­dán 20 n voltak gyászisteni­ tiszteletek Szé­chenyiért. — Székes-Fehérvárról ápril 27-dikéről írják nekünk: „A legnagyobb magyar, Széchenyi István halálát egy egész nemzet gyászolja. Székes-Fehérvár városa községtanácsa is mély bánattal csatlakozik az ál­talános nemzeti gyászhoz, s a hallhatatlan honfi fényes érdemei iránti kegyeletét f. hó 27-én tartott községvá­lasztmányi gyűlés alkalmával azon határozata által kí­vánta kimutatni, hogy: 1. a község-választmánynak a legnagyobb magyar halála fölötti mély bánatú jegyző­könyvbe iktattassék, s a közfájdalomban való részvéte a nagy nemzeti halott családjával hódolattal közöltes­­sék; 2. a községtanács e hó 3- án a káptalani főegy­házban nagyszerű gyászisteni­ tiszteletet fog tartatni, melynek előestéjén, azaz vasárnap esti 8 órakor, hétfőn reggel 5 órakor és a gyászszertartás alatt délelőtti 10­ órakor az összes egyházak valamennyi harangjai me­g fognak húzatni; 3. a községválasztmány a maga nevé­ben 1000 darab gyászhirdetést fog nyomatni, s ez által a város és megye lakosait a gyászszertartáshoz meg­hívni; 4. elhunyt gróf Széchenyi István arczképe olajfestésben a városi tanácsterem földiszitésére meg fog szereztetni; 5. a Tó városban a vaspályaudvarhoz vezető fő utcza ezentúl Széchenyi-utcza nevet viseljen.“ — A Vasárnapi Újság szerkesztőségénél a m. Akadémia részére eddig összesen 5229 ft gyűlt össze. — Tárgyhalmaz miatt csak most közölhetjük a pesti műegylet által 26-dikán rendezett sorsolás eredményét. A nyertesek következők : Brocsárd Mihály Eszéken, nye­reménye „A végrendelet“ Geyertől Augsburgban (értéke 800 fa); Hartmann Antal Pécsett: „E­lőszoba“ ugyanat­tól (értéke 700 frt); Schopper Ignácz Pesten „Zách Fe­­liczián“ Madarász Viktortól Párisban (ért. 500); Burger Zsigmond Szegeden, „Esztergom környéke“ Brodszky Sándortól (ért. 450); Marschalkó Budán: „Itató a pusztá­ban“ Molnár Józseftől Pesten (ért. 350); Braxa Adolf Brünnben : „Az ipolysági vásár“ Bonneltől Amsterdam­­ban, jelenleg Ipolyságon (ért. 300); Fried Salamon Szi­getváron : „Beczi a vára“ Brodszkytól (ért. 300); Bara­nyai Pető: „Tájkép“ Markó Ferencztől Pesten (ért. 300); Wodianer Albert Pesten: „Havasi tájkép“ Hausch Antal­tól Bécsben (ért. 250); Wagner Lajos N. Károlyban: „Dél a starenbergi tónál“ Seidl Ágostontól Münchenben (ért. 250); Halász Mária N.­Kőrösön: „A veszélyeztetett kár­tyaház“ Löffler Lipóttól Bécsben (ért. 230); Novák Pál Temesvárt „Kochel-tó Bajorországban“ Rollmanntól Düsseldorfban (értéke 200); Kelepcsényi Mihály Szt.­­Lászlón: „Női tó“ Becker Károlytól Berlinben (ért. 200); Mandello Ignácz Pesten : „Holdvilágos tájrész“ Langke D.-től Münchenben (ért. 200); Sárkány Imre Tenkén: „Nazareth“ Ligeti Antaltól Fóton (ért. 200); Horváth Titus Jánosházán: Taormina Szicziliában ugyanattól (ért. 200); Krémer Samu Dézsán: „Tájkép“ Holzertöl Bécsben (ért. 180); Kállay Manó N. Kállán: „Tájrész“ Langko D.-tól Münchenben (ért. 170); Holzer Antal Mándokon: „Vándor czigányok“ Haan Antaltól N. Váradon (ért. 150); A brassói ügynökség: „Sz. Jakab templom Rothenburg­­ban“ Petzl Ferdinándtól Münchenben (ért. 150); Schern­­hoffer Pesten: „Vak Koldus“ Pecz Henriktől Pesten (ért. 150) ; Ginczeli János Terikén: „Erdei tájkép“ Brechler Belától Pesten (ért. 150); Készt Mihály Pesten: „Bükk­fák bérczi patak mellett“ Hansch Antaltól Bécsben (ér­téke 130); Miklosevics Henrik Aradon „Részlet Amster­dam környékéből“ Bommeltől Amsterdamban (értéke 120 frt); Már Lajos Pesten: „Olasz táncz“ Weber Henriktől Pesten (értéke 120 frt); Kmetty Pál De­­breczen: „Rembrand lakása Amsterdamban“, ugyanattól (értése 120); Tscögl János Pesten : „Nő a kandalló mellett“ Neustädter Lajostól Bécsben (ért. 120); Rod­­stein György Munkácson : „Tájrész“ Schür­fer Ágoston­tól Bécsben (ért. 120); Burger Zsigmond Szegeden : „Gyümölcskép“ Barabás Henriettétől (ért. 100); Klin­­kárt Frigyes Munkácson : „Ganymád elragadtatása“ Szilassy Gézától­­ Fiorenczben (ért. 100); Csaby Julia Csötéren : „Gyümölcs“ Barabás Henriettétől (ért. 100); Purmann József Pesten: „Nőtlen háztartás“ Neumann Károlytól Münchenben (ért. 90); Bezarédy Kálmán Győr mellett: „A megsebesült huszár“ Plaechy Ferencztől Pesten (értéke 81); Trsztyánszky Lajos S. Tapolczán: „Női tanulmányfő“ Haan Antaltól Rómában (ért. 70); Huber Mihály Fehérvárit: „Pásztor gyermek e római Campagnából“, ugyanattól (ért. 70). Jelinek Móricz Pel-

Next