Pesti Napló, 1860. november (11. évfolyam, 3219-3243. szám)

1860-11-25 / 3239. szám

274-3239. 11 -ik évf­folyam Nicrbrau­rál iroda : 8 nép-uteza­l-só száza l-az emelet E lap szellemi részét illető mind a köz­lemény a szerkesztőséghez intéz­endő. Bármin rutién levelek csak ismert kezek­től fogadtatnak el. Kiadó­hivatal: Pere­­cziek terén 7-dik szám földszint A lap anyagi részét illető közlemények (előfizetési pénz, kiadása körüli panaszok, hirdetmények) a kiadó­hivatalhoz intézendők. Előfizetési feltételek: VIDÉKRE, postán PESTEN, házhoz hordva: Félévre . . . 10 frt 50 kr. a. ért. Félévre . . . 10 frt 60 kr. a. árt Évnegyedre . . 5 frt 25 kr. a. ért. Évnegyedre . . 5 frt 25 kr. a. ért. 6 hasábos petit-Bor 1-szeri hirdetésnél 7 njkr. Bélyegdii Uiratlil­li­ ti nyit tlilön 30 njkr. Magánvita 4 hasábos petit-sor 25 m­kr. BÉCSI BÖRZE november 23-án, 1860. Adott Tat­ár tott ár Adott Tar-EUAbbségi kötvények. 41 tott ár Államvasp..................................... 500 frank 139.50 140.— Lombard-velenczei .... 600 frank 136.— 137.— Duna-gőzhajózási társulat 100 ft pp. 92.— 93.— Osztrák Llgod............................100 ft pp. —. — —. — 1860. Vasárnap nov. 25. Adott Tar-Államadóság.­ar­­­tott ár 6%-os oz­trák értékben .... 100 frt 62.26 62 75 5°/0-os nemzeti kölcsön .... 100 frt 77.50 77.75 5%-os metalliques......................100 frt 66.75 67.7­4%%­CB „ . . . 100 frt 58 50 59__ Földtehermentezitén­ek. 5% ob magyarországi .... 100 frt 68 25 68.75 5%-os bánsági, horvát és szláv . . 100 frt 67.— 67.50 5%-os erdélyi.................................lOf frt 65.50 66. Velenczei kölcsön 1859 5% 100 frt 82.— 82.50 Zálog­levelei.. A n. bank 6 év. 5%-os . . . . 100 ft pp. 99.— 99.50 . . „ 10 év. 5%-os. . . . 100 ft pp. 97.50 98.50 . „ „ sorsolh. 5% .... lOOftpp. 88.50 89.— - „ 12 hó 5%..........100 ft pp. 100— A n. bank-sors. 5% .... 100 ft a. é. 86.50 87.— A gallieziai fold. hitelintéz. 4%0/0-os 100 ft pp. 83.— 85.— Borhegyek. 1839-diki sorsolássá!..................100 frt 124.— 125.— 1854-diki „ ......................100 frt 92— 92.50 1860-diki „ ......................100 frt 89— 89.50 Comp-rentpapirok 42 ausztriai lira. . . 16.75 17.25 A hitelintézeti darabja . . . 100 ft a.é. 107.25 10. 75 Trieszti db.......................................100 ft pp. 111— 112 — Dunagőzhajóz. társ. darabja . . 100 ft pp. 93.50 94.50 Budai városközség db . . . 40 ft a. é. 36— 36.50 Eszterházy.....................................40 ft pp. 86 — 87 — Salm ...........................................40 ft pp. 37.25 37.75 Pálffy...........................................40 ft pp. 35.75 36.25 Clair...........................................40 ft pp. 36.25 36 75 St. Genois.....................................40 ft pp. 36.50 37 — Windiachgrät*................................20 ft pp. 22.50 23 — Waldstein.....................................20 ft pp. 25.60 26— Keglevich.....................................10 ft pp. 13.75 14.25 Részvények. Nemzeti bank (ex div.) . . . . . 756.— 758.— Hitelintézet 200 frt .... . 173.80 173.40 Alsó-ausztria f esc. bank 500 frt ... 552.— 555— Duna-gőzhajózási társulat 500 ft pp. . . . 400.— 402.— Trieszti Lloyd 2-ik kibocsátás 500 ft pp. . . 145.— 160— Budapesti lánczhid 500 ft pp. ..... 370.— 380.— Éjszaki vasút .............................................1914— 1916— Ausztr­­államvaspálya .... . . 277 — 278.­Nyugati vasút............................................ 184— 184.50 Pardubitzi vasút .......................................112.50 113.___ Tiszai vasút ............................................ 147._147.— Déli vaspálya 60% (ex div.) .... 179.— 180 — Károly Lajos vaspálya (ex div.) .... 148— 148.50 Graz-Köflacht.................................. . igq —165._ Adott Tat­ár tott ár N. Szombati 1-fő kibocsátás..................... 20.— 22. N. Szombati 2-ik kibocsátás..................... 60.— 65. Váltók (devisek). Három hónapra. Amsterdam 100 holl. frt (86 ft 52 kr a. a.) 3% — — —. Augsburg 100 d. német ft (85 ft 90 % kr) 3 % „ 116.30 116.50 Berlin 100 tallér (150 frt ausztr. értékb.) „ —.— —._ M. Frankfurt 100 d. ném. frt (85 ft90'/, kr) 3 „ 116.50 116.70 Hamburg 100márk-bank ófrt (75ft85kr)2 „ 102.90 103 — London 10 font sterling. (100 ft 23% kr) 6 „ 136.— 136.10 PárÍ8l00frank(40ft50krau8ztriaiért.)3yt „ 54.— 54.10 Pénznemek. Korona ..........................................................18.70 Császári arany........................... . . 6.46 .— Keczés arany ............................... 6.45 —.— Napoleons d’or................................................10.87 _ _ Orosz imperiale ......... 11.20___._ Ezüst . 36— — — A nemzeti kölcsön papír szelvényei . . . 86.— . Porosz pénztári utalvány........................... 2.05 2.06 Heti szemle. Pest, nov. 24. Mind ezen, mind a múlt héten, hajók elsü­lyedésé­­nek hírét vettük. Bajánál a „Joseph“ 6000 mérő zab­bal, R.­Almásnál „Louise“ m. különféle gabonával, s „Ilka“ nevű hajó 3360 mérő búzával megfeneklett. Az utóbbi kárát az első magyar általános biztosító társaság teljesen megtérítette. Azonban a vízi szállítás meg nem szűnt, s hír szerint 72 hajó van út­ban. Gyengébb a szállítás vasutainkon. A múlt heti gabnaüzletben semmi határozottabb irány nem mutatkozott. A külföldi üzlet hatását is megrontotta papírpénzünk értékvesztése.­­ Az üz­let jobbulását csak a keresettebb köles és bab vására mutatja, melyek ára a múlt hetihez képest 10 —15 krral emelkedett mérőnként. Elkelt a múlt héten mintegy 20,000 mérő különb­­féle gabona. A kereskedelmi bejegyzések itt követ­keznek : Bab.....................— — 450—475 A liszt üzlete lomha volt, de ára nem csökkent. A repczeolaj készlete csekély. A repczének jó ára van. Mérője 6 frt 80 kr — 7 frt 20 kr. — Ezért az olaj ára is 29 frt 50 krról — 30 frtra emelkedett. A szesz foka edényestől 70—71 kr. A többi termények üzlete igen csekély. A készített bőrök üzlete is jellemző ez általános pangást. Pénz a jobb váltókra elég volt, de a k­özepesekre szűken. A bécsi váltók leszámítolási kamatlábja 6 — 6V1 percent, a pestieké 7Vg—9 percent­­.— BÉCS, nov. 24. (telegramm a gabonabörzéről.) Ma­rosi búza 1. Mosony 84 fontos 5 frt 60 kr. Bánsági búza 1. Győr 84 fontos 5 frt 30 kr; 85 fontos 5 frt 40 kr; tiszai 1. Győr 80 fontos 4 frt 80 kr; 82—83 fon­tos 5 frt 20 kr; bánsági búza 1. Győr 82 fontos 4 frt 95 kr ; z­a­b 1. Győr, (uj) 46 fontos 1 frt 80 kr; a zab 1. Győr 51 fontos 1 frt 95 kr. El­kelt 35.000 mérő búza. — Telegramm a bécsi pénzbörzéről nov. 24. 5°/0 metallique 66 ft 50 kr; nemzeti kölcsön 77 ft 70 kr; bankrészvények 755 ft; hitelintézetiek 174 ft 30 kr; augsburgi váltók 117 ft 45 kr; londoni váltók 137 ft 25 kr; arany 6 ft 53 kr; font kr Fehérmegyei búza . . 82% — 84 495—530 Tiszai pesti .... 82—84 és 445—520 Bánsági........... 83-85 480 525 Bácskai........................... 81-82 440—470 Rozs................................ 74-76 335­ 350 Serfőző árpa .... 68—70 800—325 Takarmány árpa . . . 64—67 210—230 Zab . ....... 45-48 160 180 Köles, minőség szerint . —• — 285—320 Uj tengeri..........— — 310—335 0 tengeri ..... — — 220 — 240 FEST, november 24. Deák Ferencznek tegnapi számunkban köz­lött sorai nem hírlapi czikk, hanem nyilatko­zatképen küldettek hozzánk, de tévedésből a czikk előtt ezen szó „Nyilatkozat“ elmaradott, e tévedést tehát ezennel kiigazítjuk. Szejrk (Fk.) Azon ellenvetések közt, mik még ér­telmes emberek részéről is az 1847/s-ki jog­alap elfogadása ellen fölhozatnak, leggyakrab­ban találkozunk azzal, miszerint az 1848-ki határozmányok legalitása csak „formális,“ azaz hogy a törvényszerűség külső kellékei és formái — az országgyűlési határozat és ki­rályi szentesítés — meg vannak ugyan, de lé­nyegükben e törvények mégis forradalmiak és törvénytelen külső nyomás alatt hozattak. Ez elég okosan hangzó —­sophisma, mely­nek gyöngéje abban áll,hogy puszta formá­nak állítja azt, a­mi az alkotmányosság l­é­­nyegéhez tartozik. Az alkotmányosság lényege és veleje t. i. abban áll, hogy — a­mennyire csak lehet — az összes nép valódi akaratja uralkodjék. Anyagi lehetetlenség lévén azonban, egy­fe­lől minden egyes honpolgár akaratját meg­tudni, más­felől pedig ezen egyes honpol­gárok közt minden kérdésre nézve tökéletes véleményegységet létre­hozni : az összakarat valódi kifejezésének kell tartani azt, a­mit a lehető legszélesebb alapon választott nép­képviselet többsége határoz. Az ily határozatnak törvényszerűsége aztán koránt­sem pusztán „formális“, hanem teljesen meg­felel az alkotmányosság lényegének, mely az összes népnek a parlamentáris többség útján nyilatkozó akarat­ának érvényesülésében áll. A fejedelmi sanctio mellékes dolognak mondható, ha az alkotmányos elvet egész általánosságában veszszük, mert ezen elv a respublikában csak úgy alkalmazható mint a monarchiában, Svájczban példa vala­mely törvény érvényességére a nemzeti és rendi tanács egyetértésénél egyéb nem kívántatik. De ha különösen az alkotmányos monarchiáról van szó, ott a fejedelmi sanctió is nem puszta forma, hanem lényeges dolog. A monarchiá­ban t. i. a végrehajtó hatalom a fejedelem ke­zében van ; az összes népnek valódi akaratra a souverain beleegyezésével határoz és aztán a souverain e határozatot kiviszi. A királyi sanctio tehát ez esetben azt jelenti, miszerint az illető souverain a képviselet határozatát a nép valódi akarattá nyilvánulásának elismeri és valósítására kötelezi magát. Ha tehát alkotmányos államban oly tör­vények léteznek, milyenek nálunk az 1847/g-ki­­ak, melyek a népakarat kifejezéséül tekinten­dők, melyek annak tekintettek a király által is és miknek valósítására a souverain — ün­nepélyes szentesítés által — késznek nyilat­kozott , akkor ezen törvények a le­galitásnak korántsem egyedül for­­májával, hanem lényegével is b­írnak. Hanem „külső nyomásiról szólnak, mely ama törvények hatására befolyt volna. Tudtunkra még senki nem bizonyította és nem bizonyíthatja be azt, hogy akár az ország­­gyűlés, midőn az 1848-ks törvényeket hozta, akár a király, midőn azokat szentesítette, anyagi kényszer nyomása alatt állt. Más nyomás pedig, az úgynevezett erkölcsi, soha nem lehet elegendő arra, hogy a hozott törvényeket érvénytelenekké tegye, mert az „erkölcsi“ nyomás oly valami láthatlan és sza­batosan nem definiálható, hogy egy kis furfan­­gossággal minden időben minden emberre rá­fogható. A népképviselők mindig állanak töb­bé kevésbbé a közvélemény „erkölcsi nyomása“ alatt, izgatott időben természetesen nagyobb mértékben, mint egyébkor, de ha ily erkölcsi ny­omás létezése már előre is érvénytelenné tenne minden határozatot , akkor azon absur­­ditás következnék innen, miszerint a nép­kép­viseletnek — hogy úgyis érvénytelen ha­tározatokkal ne bajlódjék a rendkívüli idők­ben, tehát épen akkor kellene szünetelnie, a­mikor gyámolítására mindenünnen a legna­gyobb szükség vagyon. A mondottakat röviden összefoglalva, az következik , hogy az 1847­­-diki törvények a legalitás­nak nem pusztán f­o­r­m­áj­áv­al hanem lé­nyegével is bírnak; hogy anyagi kényszer nyomása alatt nem hozattak; hogy az erkölcsi nyomás nem elegendő a legalitás lényeges tulajdonaival bíró törvény érvénytelenítésére, és hogy ily erkölcsi nyo­más — ha valóban létezett — csak azt teszi szükségessé, hogy az illető határozatok ama nyomástól ment időben ugyancsak a népkép­viselet által revideáltassanak és ha kell módo­­síttassanak, hogy végre — mindezeket az 184 Vki tör­vényekre alkalmazva — e törvények csak oly érvényesek, mint a magyar alkotmány bár­mily része, és hogy módosításokat csak a jövő országgyűlés tehetene. Addig pedig e törvé­nyek „ne nyúlj hozzám“-ot képeznek! Még csak egy ellenvetéshez akarunk szólni, melyet a minap igen szellemdús férfitól és a conservativ párt egyik diszétől — nevezetesen az 184% választ, törvénynek országgyűlése­­m­ revisióját illetőleg — hallottunk. Ez ellenve­tés az, hogy hallatlan, miszerint egy parlament a meglevő választási törvényt szűkebbre szab­ta volna, sőt hogy erre joga sincs, a manda­­táriusnak nem lehetvén hatalma mondansának jogait megszorítani. Az állítás első része sem áll föltétlenül, a másik része pedig egészen valótlan. Hogy a parlamentek nem szokták a meg­levő választási törvényt szűkebbre szabni, annak igen egyszerű oka van. Oly képviselet­nek, melyben máris a legfokozottabb reactió uralkodik, éz iosé nincs szüksége a választási szabadság még további korlátozására és ezért érintetlenül hagyhatja a fönnáló törvényt. A­hová pedig a szabadelvűségnek csak egy szel­­lőcskéje férhet, ott többnyire érezhető a kor azon törekvése, mely a népképviseltetés alap­jának folytonos tágítására van irányozva.­­ Ezen okoknál fogva, kétségtelen, hogy a tör­vényhozások történetében a választási census emelése ritkán fordul elő. De hogy a megszorításra nem lenne joga, az épen nem áll daczára a mandatárius és man­­dans közti viszony kiemelésének, mert ezen érvnél fogva a parlamentnek arra sem lenne joga, hogy valami rendkívüli adót megszavaz­zon , illetőleg választóinak vállaira rakjon, mert „a mandatariusnak nincs joga a mandans jo­gait megszorítani... Egyébiránt kár azon töprenkedni , hogy m­i­t csinál majd az országgyűlés az 1847/i­ki törvényekkel. A kormányra nézve a cselek­vési vonal szabatosan meg van jelölve: t. i. ama törvények érvényességét föltétlenül elis­merni, mig az országgyűlés meg nem változ­tatja. — Ha ezt nem teszi, igen bölcs és jó­akaró kormány lehet, de alkotmányosnak nem mondható. Ellenvélemény Zsedényi Eduárd csikkére. I. Eddig három kérdés volt közöttünk a vita tárgya. 1- ször: te szerettél volna ideiglenes válasz­tási törvényt od­rogh­oztatni az esztergami értekezlet által. Én meg ragaszkodtam az 1847- ki IV-ik és V-ik czikkhez. 2- szer: te felebbezni akartad — még az esz­tergomi értekezlet előtt — az 184%-ks válasz­­­tási törvény érvényessége fölötti pert. S hová ? A megyékhez. Én meg egy részről csodálkoztam e saját­ságos államtanon, más részről pedig azt hí­vom­, hogy a megyék oly kiáltó egyértelműség­gel és erélylyel fognak téged rendreutasítani, s fogják a IV-ik és V-ik törvényt fönntartani, a minőről a megyei élet évkönyveiben példa még ritkán fordult elő. Továbbá, inté­sül lerajzolom a József császár revocatiója után tartott megyegyülések képét, s az erköl­csi felelősséget rád vetettem, ha felebbezé­­s­e­m által a megyék alkalmat vennének min­dent elmondani, mi szívekön fekszik. Én sze­retném ugyan, hogy a megyék csak az ország­­gyűlés gyors összehívását sürgessék , azonban kijelentettem s most is kijelentem, hogy ha őket államelméletek és a hozott törvények szent­sége fölötti vitákra nógatod, nem áll sem tisz­temben, sem szerepemben téged ezen zajger­jesztésnél gátolni. Legfelebb is azt fogod tapasztalni, hogy követőid és dicsérőid száma elapad, s hogy azulnérből ragadtatva oly kel­lemetlen viszonyokba sodortad elvbarátaidat, miktől mi őket megkímélni akartuk. A 3-dik vitakérdés volt közöttünk , hogy te kétségbevonván az 1847/g -ki törvények jo­gosultságát s egyes intézkedéseire csak lóhát­ról tekintettel; én meg arra is jól emlékezve, hogy az október 20-ai rendeletek maguk el­­ismerék az 1847/g-ki törvények érvényét, fi­­gyelmeztetések : mikép Corpus Jurisu­kban nincs törvény, mely a legalitásra több igény­­nyel bírna, mint az utolsó pozsonyi ország­gyűlésé. Ebből és a magyar alkotmányos élet természetéből folyt azon kívánságom, hogy éles elmetehetségeddel, ám fedezd föl tetszésed szerint az 1847/s­ki törvények foltjait, homá­lyait és szeplőit; de mint alkotmányos férfi­hoz illik, a módosításokat akkor szerszal­­mazd, midőn a megnyílandó országgyűlésen a revisto szőnyegre fog kerülni. Eddig terjedett vitánk. Közelebbi czikkedben azonban még egy Eris-alma létezéséről értesítettél; t. i. kilátást nyitasz arra, hogy a megyei hatóság ideigle­nes gyakorlatát szabályzó XVI-ik törvény­­czikk is a „főispáni utasítások“ czime alatt lényeges revisión mehet át, így tehát négyre szaporodott azon pontok száma, melyekre röviden ki kell terjesz­kednem. — Mindenek előtt örvendek, hogy ismét hallom tőled a régi phrasist, melyet az országgyűlé­seken c­áfolat helyett is gyakran használtál. Igen jól teszed, ha most megint elmondod, miként „a tényeknél okosabb lenni nem tudsz.“ Ne is légy, kérlek. A következetesség, a fölfogásnak bizonyos mértékű korlátoltsága mellett is, a politiká­ban érdemül szokott fölrovatni. S ámbár én a tények fejlesztésére óhajtok néha befolyni, most megelégszem, ha tőled engedélyt nyerhetek arra, hogy példádat kö­vetvén , nyilváníthassam, miként szintén a tényeknél okosabb akarok lenni. Tehát ezen magas pyramidról — vagy, mint némelyek gondolják: kakasülőről — felesegessünk egymásnak. Te nem akarván a tényeknél okosabb lenni, elmédben forgatod a tizenegy év óta történt számos od­rogirozás tényeit, s elhiteted ma­gaddal, hogy e nemben egygyel több nem árt meg, s ha valakinek oly jó gyomra volt, hogy megevett száz a­isztrigát, megeheti a százegye­diket is. Tehát az 184%-ks IV-dik és V-dik helyett od­rogh­oztassanak Esztergomban ide­iglenes választási törvények. Én nem akarván a tényeknél okosabb lenni, elmémben forgatom azt, hogy tény az 1791- ki 12-dik czikk, mely az ily eljárást s tiltja; tény, hogy október 20-ka előtt Magyar-

Next