Pesti Napló, 1861. május (12. évfolyam, 3366-3389. szám)

1861-05-23 / 3383. szám

ily vérző sebeink, melyek oly határtalan merész­séggel és oly könnyelműen e nemzeten ejtettek, és a­melyeket bizonyára mondom, az oct. 20-ai pátens be nem gyógyít. Ez igen rövid vázlatban múltúnk, de mi tehát kívánságunk a jövőben ? Ha bár­mily más nemzetnek ezen kérdés létet­nék, összeülnének annak bölcsei, összeírnának ár­kusokat, eltöltenének sok időt míg ezen kívánal­makat fogalmazni bírnák. Nálunk ez másképen van, mert nálunk ezen kérdésre a felelet, minden egyes polgár keblében már fogalmazva van egy szóban, és ezen egy szó, a törvény. Törvényes alkotmányunkat követeljük mi és ezen alkotmány által adott jogokat meg akarjuk osztani egyenlően, minden vallás, és minden nem­zetiségkülönbség nélkül e haza minden polgárával. Trónokat látunk emelkedni, trónokat sülyedni, és mi okozza mindezt ? talán a szövetkezett nagy­hatalmasságok seregei. Nem, hanem egy eszme, mely mellett ki küzd, az győz, ki ellene, az porba hull, és ez a nemzetiségek eszméje, mely a haza­szeretettel oly szoros kapcsolatban áll. Nem azon indokból akarjuk teljesíteni a nemze­tiségek méltányos kívánalmait, hogy a kétes jövő­ből egymást fölhasználva bontakozzunk ki, és azu­tán egymás közt kísértsük meg az uralkodás pál­mája utáni harczot, hanem azért, mert lelkünk mé­lyében meg vagyunk győződve arról, hogy csak úgy lehet ezen közös hazánk nagy, dicső és boldog, ha ennek létében találja egyszersmint biztosítva minden polgár, vallása, nemzetisége érdekeit. Nem akarunk ezen igen fontos ügyben fukarkodni, vagy alkudozni, mert az egy ily nemzethez nem illik, meg akarjuk osztani egyenlően jogainkat, melyeket bírunk, ennél többet senki nem kívánhat, senki nem adhat, mert ki többet ígér mintsem maga bíz, az csalni akar. Óhajtjuk őszintén, hogy a köztünk és Horvát­ország közt megszakadt hétszázados jó viszony ismét helyreállíttassék. Kívánja ezt Horvátország, de kívánja ezt Ma­gyarország érdeke is. Mert hazánk Horvátország nélkül egy gazdag nagy ország, de el van zárva a tengertől, mely ugyanazonos a világkereskedéssel. Horvátország egyedül csak saját kereskedésére, saját erejére szok­tatik. Míg ellenben ezen két ország szövetkezése által a Magyarország összes kereskedése Horvátorszá­gon keresztül vonulna át, mely átvonulás nem olyan, mint egy hadseregé, mert ez emészt és néha pusztít, amaz gazdagsággal és jóléttel árasztja el azon vidéket, melyen áthalad. De nemcsak anyagi érdek, hanem közösen töl­tött szép múltja is e két országnak követeli ezen szövetkezést. És azért ez nem olyan ügy, melyet mint némely pert néhány fogásokkal megnyerni lehetne. Ez olyan, mint két iparbarát között megsza­kadt viszony, melyet csak egy őszinte gyöngéd kéz fűzhet ismét össze, melyet a rész .­karat most is gátolni igyekszik, és melynek óvatlan hozzájárulá­sa csak kárt okozhat. Figyelmeztetjük azért azon társországot és testvér nemzetiségeket, melyekkel karöltve a nagy jövő elébe indulni kívánunk, hogy úgy tekintsenek némely nyilatkozatokra, mint a hajós azon habok­ra, melyek könnyűségük miatt a hajóba becsap­nak ugyan, de miattuk azért a hajó nem sülyed el. Óhajtjuk továbbá alkotmányunk helyreállítása által az adó tetemes leszállítását, a törvénytelen indirect adók és monopóliumok megszüntetését, az örök időkre eltörlött úrbériséggel rokontermészetű birtoklások­ és kisebb királyi haszonvételeknek, illő kárpótlás általi megváltását. Szent István koronája alatti országok, testvéri egyetértésben akarjuk élvezni jogainkat megvé­­dendjük e korona fényét vérünkkel ha kell, és al­kotmányunkhoz szorosan ragaszkodunk. Hogy ezen alkotmány jogosan a mi tulajdonunk, ezt teljesen kimerítőleg elvitázhatlanul mutatja fel e hazának és a világnak, Pest belvárosa, általunk mélyen tisztelt képviselőjének a ház asztalára le­tett indítványa. Pártolom teljesen annak szövegét, alakjára azon­ban az az észrevételem, hogy addig, míg Erdély,Hor­váth és Tótország, Fiume és a határőrvidék kép­viselőinek, az itteni megjelenés lehetővé nem téte­tik és ezáltal e korona területi integritása elismer­ve nem leend, addig míg alkotmányunk elismerése által, törvényeink integritása helyre­állítva nem lesz, addig ezen társország és testvérvidékek kép­viselőinek hozzá­járulta nélkül, véleményem sze­rint, ezen ház semminemű felirat vagy törvényho­zás fölötti tanácskozásban bele nem bocsátkozhatik. Azért azon indítványt, Tisza Kálmán képvise­lőtársunk által előadottak hozzátételével, mint ezen ház határozatát óhajtanám kimondatni. Hogy ezen indítvány alakjára nézve, a vélemé­nyek e házban különbözők, az igen természetes, mert egy ily számos tagból álló testület egy véle­­ménye nem is lehet, mindazon­által az eddigi nyi­latkozatokból már világosan kitűnik az, hogy ezen ház azon ritka parlamentek egyike, melyben párt­különbség nincsen, mert itt csak egy párt van, és ez az, mely törvényes alkotmányunkból, melyet elődeink a déli betörésektől oly nagy vitézséggel megvédtek, a nyugati fondorkodásoktól oly nagy bölcseséggel megóvtak, egy vonalnyit sem enge­­dend, és készebb inkább ismét tűrni és szenvedni, minthogy beleegyezésével ezen a legkisebb csorba is ejtessék. Nincs e házban azon hatalomnak pártja, mely alkotmányunkat megcsonkítani akarja, de nincs e hazában sem, mert ennek lakosai minden nemzeti­ség különbség nélkül, annyi sanyarú tapasztalatok és csalattatás után igen meg tudják választani azo­kat, kikben bízhatnak. Több mint egy évtized hosszú során át, a bécsi minisztérium egy főczélt tűzött ki magának, és ez volt Magyarország megsemmisítése, azon expe­rimentum létrehozása által, mely a birodalom egy­ségének neveztetik, és mely által a köztünk és a birodalom közt létező törvényes kötelék az ön­kény bilincseivel pótoltatik. Mennyi keserv, mennyi köny, mennyi nyomor okozója volt ez, e szegény hazában, de mi volt az eredmény a birodalomra nézve is, elveszett egyik leggazdagabb tartomány, elszigeteltség a többi államok között, a legnagyobb mértékben megzavarva a pénzviszonyok. És most ajándékképen nyújtatik nekünk annak egy részecskéje, mely egész ezredéves tulajdo­nunk , katonai erőszakkal, a törvények mellőzésé­vel hajtatik be, az önkényileg kivetett adó, alkot­mányunk nincs elismerve, és ismét némi változat­tal tovább folytattatik, az annyi tapasztalatok ál­tal elégségesen bebizonyított vészes politika. Aggódó, mélyen szomorodott szívvel nézi mind­egyikünk a jelent, és a legközelebbi jövőt. De csak ezt, mert mi e haza jövőjét illeti, itt egész más nézetem. Meg van áldva e hon, a dús természet minden adományival, most jelenleg az igaz lakosai, minden osztálykülönbség nélkül elszegényíttettek, az ed­digi kormányzat, e szerfölötti adók, és a hivatal­ Trefort Ágoston beszéde. Tisztelt ház. Ha annyi jeles előadás után be­cses idejét s türelmét igénybe venni bátorkodom, nem teszem azt szónoki viszketegből, hanem azon meggyőződésnél fogva, miszerint ez alkalommal, minél több képviselőnek nyilatkozni kell, hogy is­merjen bennünket az ország, s ismerje cselekvé­seink indokait. — Bocsánatot kérek azonban, ha felszólalásom kiinduló pontjául egy a tárgytól ta­lán távol fekvő eszmét használok, a státus minden­hatóság eszméjét. — Ezen eszme kutforrása leg­nagyobb részt a politikai bajoknak a continensen, mert ezen eszméből fejlődött ki azon nézet, misze­rint az administratiónak mindenbe avatkozni­­ kell akként, hogy az, az embert születésénél megra­gadja és a sírig üldözi, magáról azt tartván, hogy ő az egyedüli üdvözítő. — Sola administratio sal­­vifica. E tant apostoli Szt István koronája orszá­gaiban irgalmatlanul experimentálták, s nehéz meghatározni, váljon mittételeiknél az erkölcsi és jogérzet hiánya, vagy pedig a politikai ügyetlenség vitte-e a főszerepet. De miután ezen urak anyagi s igen csekély szel­lemi készletök elfogyott, az európai conjuncturák s a birodalmi pénzzavarok nyomása alatt jelentek meg az októberi rendeletek, melyek folytán a me­gyék szervezők magukat, nem e rendeletek, hanem az 1848-ki törvények szerint. — A főindok a szervezésre vala, hogy az országnak itt nyittassék, melyen abnormis törvénytelen helyzetéből nor­má­lis s törvényes helyzetbe átmehessen — mi termé­szetesen csak az országgyűlés összehívása által lehetséges, s azért az ország október óta folyvást az országgyűlés összehívását sürgette, kívánván, hogy az országgyűlésnek sikere és eredménye le­gyen. De itt azon sajátságos tüneményre akadunk, hogy azon tényezők, melyek a kormánynak egy nemét jelenleg hazánkban képezik, mert törvényes sőt rendes kormányról addig szó sincsen, én leg­alább azt nem tudom látni, sem azon helytartóta­nácsban, mely administratív tekintetben a Bach rendszert magyar nyelven folytatja, sem az udvari kanczelláriában, sem pedig azon bécsi belügymi­niszterben, kit államminiszternek talán csak azért kereszteltek át, hogy Magyarország ellen állam­­csipeket forraljon, s ki a magyar ügyekbe még folyvást avatkozik — e tényezők­épen akkor, mi­dőn állítólag az országot törvényes állapotba átve­zetni akarják, és e czélra az országgyűlést össze­hívták, törvényeink sértésében valódi virtuositást fejtettek ki. Nem akarok ezizben másról szólani, mint azon elmulasztásról, miszerint sem Horvát- és Tótor­szág sem a végvidékek sem Fiume az országgyűlésre meg nem hivattak, minek következtében nem lé­teznek azon föltételek, melyek alatt az országgyű­lés törvényalkotásra képesítve legyen. E helyzetből önkén­t következik azon kötelességünk, hogy min­dent elkövessünk, miszerint Erdély, Horváth és Tót­ország,a végvidékek s Fiume az országgyűlésre meg­hivassanak, mert törvényhozásunk kiegészítése és egysége, s azzal szoros kapcsolatban álló integri­tása az országnak, azon tér, hol semmi transactio­­nak helye nincsen; gyengeséggel e téren, nemcsak azon törvényes alap, melyen eddig állottunk, ösz­­sze fog roskadni, hanem az ország jövője is el lesz játszva. Magyarország integritása oly fontos ügy, hogy midőn itt saját érdekünket védjük , — vé­dünk egyszersmind egy dynasticus és egy európai érdeket — mert bármi szép ábrándokban élje­nek a bécsi miniszterek, azon veszélyek közepett, melyek az ausztriai birodalmat nem keletről hanem nyugatról fenyegetik . Magyarország in­tegritása a dynastiára nézve életkérdés — mert bármi sors érje a birodalmat, a dynastiának Ma­gyarországon még mindig igen tekintélyes birodal­ma lehet; a birodalom többi népei, a magyaron kívül mind kifelé gravitálván — ha bennünket magától végképen eltaszítani nem akar, mi azon politikának, mely május 1-én Bécsben kezdetett, könnyen sikerülhet ; lehetne pedig a dynastiá­nak itt oly birodalma, melyre támaszkodni le­het, mert mindig igaz marad azon franczia mon­dat, hogy csak arra lehet támaszkodni, mi ellent­­állani tud. De mondom, hogy Magyarország in­tegritása európai érdek, mert bizonyos eventuali­­tások esetére míg Magyarország integritása épség­ben marad, Európa délkeleti részein nem fog hézag maradni, s a status rendszerben az átmenet, egy uj­­birodalom alakulása s egy régi birodalom eloszlása alkalmával zavar nélkül fog történhetni, mert készen fog állan­ a magyar állam, mely az eloszlott régi állam helyét fogja elfoglalhatni. — Ne tegyünk tehát oly lépéseket, melyek Magyar­­ország integritását veszélyeztethetik, ne hagyjuk ki számításunkból azon tényezőt, mely jelenleg e kérdés kulcsát bírja — értem a tényleges hatal­mat — a tényleges fejedelmet. Magyarország integritásáról szólva, lehetet­len nem érinteni a nemzetiségek kérdését. A hor­vát nemzet saját területtel s történeti jogokkal bir — én e jogait s bármely jogait tisztelem, az országgyűlésnek azonban Horvátország irányában az 1848-i törvényekhez ragaszkodni kell, mig e törvények alkotmányos uton megváltoztatva nem lesznek — kötelességünk azonban már most ki­mondani, hogy mihelyt az országgyűlés törvény­­alkotásra képesítve lesz, mi a horvátokkal a fenn­forgó differentiákat kiegyenlíteni kívánjuk, a nél­kül azonban, hogy a magyar korona integritását csonkítsuk. — Én a horvát nemzetiség nyelv s irodalom fejlődését őszintén óhajtom, mert a szláv népek szellemi kifejlődése a szabadság érdekében fekszik, s az absolutismust utolsó menekvőhelyén meg fogja törni. — maga idején csak azt fogom­­követelni, hogy ezen új jogviszony akként formu­­láztassék, hogy a súrlódás tehát az enyészet mag­­vát magában ne hordja. — Mi a többi Magyaror­szág területén élő népfajokat illeti — én azok fej­lődését nemzetiségi irányban nem akarom akadá­lyoztatni, mert a nemzetiségek elnyomatása, va­lamint a szabadsággal össze nem fér, úgy rész és czélt tévesztő politika. — Szerbek, oláhok, néme­tek, szlávok s ruthének — vigyék saját muni­­cipális ügyeiket saját nyelvükön, használják az iskolákban azon nyelvet, mely nekik tetszik. Én a nemzetiségek benső kifejlődését úgy kívánom tisz­teletben tartani, mint a vallást, mibe avatkozni a státusnak joga sincsen. De e külön nemzetiségek­nek teendő concessiókat, csak a jogegyenlőség alapján lehet tenni, é­s valamint a vallások közt nem lehetnek privilegiális vallások, úgy a nemze­tiségek közt sem lehetnek Magyarország területén privilegiális nemzetiségek. — Én a nemzetiség kér­désének egész nyomatékát korunk politikájára el­ismerem, annyira, mikép nem kétlem, hogy e moz­galom a régi politikai traditióknak véget fog vetni, uj közjogot fog alapítani, s uj korszakot a törté­netben nyitni, s azért hiszem, hogy Olaszország, melyről nemrég mondatott,hogy ez csak geograp­­hicus fogalom, s mely a római birodalom elosz­lása óta feldarabolva s idegenek által elnyomatva volt — nemsokára egy nagy statust a nemzetiség alapján fog képezni s Rómát és Velenczét is magá­­ba fogja olvasztani— én a nemzetiségek jövőjében annyira bízom, mikép nem kétlem, hogy a néme­tek is egy nemzeti testté össze fognak olvadni, s az ausztriai birodalom német tartományait maguk­kal fogják ragadni, s végre az európai politikában elfoglalják azon helyet, mely őket nagyságuk s mű­veltségöknél fogva illeti. Oly területekben azonban, hol vegyes a népes­ség, ott tisztán nemzetiségi szempontok szerint státusok soha sem fognak alakulni, mert ily eljárás Európát oly zavarba vinné, minőben az a 8-ik s 9-ik században sintődött, mert nincs áram Európá­ban, Angliát , Francziaországot sem véve ki, mely mostani alakját megtarthatná; remény­em tehát­ hogy Magyarországon is a történeti előzmé­nyek, a geographicus helyzet s más magukban a külön nemzetiségekben rejlő practicus momentu­mok a felsőbbséget nyerendik,s azon beteges hajlam, miszerint minden külön népfaj, külön kerületet kö­vetel, s mintegy külön államot képezni akar, s mint sok átmenő szellemi betegség, meg fog szűnni . Magyarország, a magyar állam, Hungária meg fog maradni, mert a nemzetiségek iránt igazságos tudván lenni, nem lesz alapítva a nemzetiségekre, hanem meg fog felelni a politikai szükségnek, mint fe­ledménye a történetnek. De ha mi Erdély-, Horvát- és Tótország, a vég­vidékek s­ziume az országgyűlésre való meg­óvása nélkül nem vagyunk képesek törvényalkotásra, nem fogunk sikerrel működtetni még magyar fe­lelős minisztériumunk nem lesz, mert rendes par­lamentáris eljárás, parlamenti kormány nélkül le­hetetlen. A felelős minisztérium az alkotmányosság első feltétele, a nélkül az alkotmány holt betű, a nélkül bennünket mindig Bécsből, idegen befolyá­sok alatt fognak kormányozni. Én a felelős minisz­tériumot , a municipális rendszerrel összeférhető­­nek hiszem, s óhajtom, mert e rendszerben is sza­badságunk egyik garantiáját látom , és e téren ha ideje lenne, a vitát bárkivel elfogadnám. Ha a fe­lelős minisztérium szükségességén valaha kételked­tem volna, alkalmam volt arról meggyőződni, oct. 20-ka óta, sőt az országgyűlést megelőző napok­ban, mert oly zavar, minőben az ország october 20-ka óta sietődik, főleg miután most az ország­gyűlésen kívül kivetett adót is katonai erővel hajtják be, s minőt itten ápril 2. és 6. közt látunk, csak ott lehetséges , hol collegiumok kormányoz­nak, felelős minisztérium nincs. Én tehát az 1848- diki III. törvényczikktől, mely egyébiránt is nem uj, hanem csak az 1790. 1.czikknek explanatioja, valamint ez a sanctio pragmaticának kifolyása, soha sem fogok elállani, s midőn e törvénycikk­hez szorosan ragaszkodom, nincs szándékom e czikket bármiben csonkítani, s a pénz s hadügyről lemondani, mert Magyarország önállásának­ bizto­sítéka épen abban fekszik, — én tehát e fennforgó differentiák kiegyenlítését csak úgy óhajtom, ha az ország saját pénz- és hadügye felett rendelkezhe­tik — nem fognék pedig a hadügy- és pénzügyről lemondani — abstrahálva minden törvényes tekin­tetektől már azért sem, mert meg vagyok győ­ződve, hogy mi Budapesten ez ügyeket jobban fog­juk kezelni, mint azon kicsi bureaucraták, kik a birodalom pénzügyét végpusztuláshoz vezették, s a kitűnő ausztriai sereget akként desorganizálták, hogy 1859-ben minden vitézsége daczára egy csa­tát a másik után veszté. Magyarország s a birodalom többi része közt nem létezik semmi más jogi kapocs, mint a közös fejedelem személye, a personális unió, e viszonyt m­a azért sem szabad megváltoztatnunk, mert az örökös tartományok az 1815-ki szerződések szerint a német szövetséghez tartoznak, és bizonyos even­­tualitások esetére ismét Frankfurtba a német par­lamentbe követeket fognak küldeni. De nem lehet e viszonyt megváltoztatni, s az­által, hogy Magyar­­ország a birodalmi tanácsban részt venne, a perso­nális unióból reális uniót alakítani, mert azon poli­tika, mely a birodalmat az egység alapján szervezni akarta impracticus politika, mely semmi sikerhez sem vezethet. Tekintsünk a múltra, míg az ausz­triai birodalom, természetes dualisticus alapján szervezve volt — az ausztriai birodalom minden hibás politikája daczára, mint első rangú hatalom szerepelt, serege imponált, hitele szilárd volt, a bécsi bank jegyei agroval circuláltak a külföldön — ellenben, midőn a bécsi bureaucratia a birodal­mat az egység alapján akarta szervezni, és ezen experimentumnál a despotismus minden eszközei­hez nyúlni kénytelen volt — a birodalom minden centrifugál tényezői fölébredtek, s a­helyett, hogy új erő előállittatott volna, a régi erő eltűnt — a birodalom tekintélye a külföldön szenvedett, a hi­tel ki jön merítve , a bécsi bank jegyei 50% vesz­teséggel circulálnak — e annak daczára, hogy a direct s indirect adók évről évre emeltettek — aminél sem törvényeink , sem a méltányosság, sem nemzetgazdászati tekintetek figyelemre­­nem mél­tattak — a státusadósságok óriási mértékben nö­­vekedtek, s a mi legjellemzőbb, hogy oly állam, mely tisztán hadi erőre akart támaszkodni, az első háború alkalmával akként megveretett, hogy egyik legszebb tartományáról lemondani kényte­len volt. — A dolgok ily helyzetében, az ausztriai birodalmat csak a tökéletes dualismus alapján le­het fönntartani­­a szervezni — s e tekintetben nem tesz semmi különbséget, hogy a Schmerling­­iskola a birodalmat az egység alapján quasi alkot­mányos formák közt szervezni akarja, — mi ezen alapot ép oly kevéssé fogjuk elfogadni, mint a Bach-féle absolutisticus alapot, mert a legújabb oetrogrozott alkotmány ép oly kevéssé tiszteli Ma­gyarország jogait, mint a Bach-féle szervezések. A bécsi kormánynak tehát, ha elég pénze­s kato­nai ereje van, sikerülhet egy időre Magyarorszá­gon az absolutismust visszaállítani — oly erő azon­ban a világon nem létezik, mely bennü­nket oly al­kotmány elfogadására kényszerithetne, mely nem­zeti létünknek véget vetni akar, s mely nekünk rém kell, mert elfogadása bűn s erkölcstelenség volna; sajnálkozva kell tehát látnunk, hogy a Lajthán túli népek oly alkotmánynak bármi becset tudnak tu­lajdonítani, mely Magyarország jogait megsemmi­sítvén, Magyarországon az absolutizmust előidéz­heti, mert valóban gyermekded kedély szükséges azon hithez, hogy Lajthán túl alkotmányilag fog­nak kormányozni, ha Magyarországon az absolu­­tizmus diszlik. Én pedig valamint magunk számára, úgy a Lajthán túli népek számára is valódi életrevaló alkotmányosságot követelek, olyant, mely az ottani viszonyoknak megfelelve, nálunk jogaink s létező törvényeink összességét képezze, s ezáltal viszo­nyainknak megfeleljen— s ha Magyarország önál­lásához minden áron ragaszkodom, elismerem más­részt, hogy azon helyzetnél fogva, melybe Ma­gyarország az örökös tartományokkal 300 év óta létezik — keletkeztek bizonyos viszonyok, melye­ket az örökös tartományok törvényhozásával, mint független állam független állammal, a méltányos­ság alapján tisztába kell hoznunk. Ily ügyek a státusadósság ügye, s a kereskedelmi s vámügy. Szabad legyen a vámügyről különösen habár csak röviden motivált véleményemet elmondanom. Magyarország, mint önálló állam s az örö­ös tartományokkal csak a personális unió által összekötve, tökéletesen fel van jogosítva magát kereskedelmi s vám tekintetében a birodalom többi részeitől elkülöníteni. — 1848-ban, mi­dőn a vámsorompók Magyarország és az örökös tartományok közt még fennállottak, a magyar mi­nisztérium akként állította fel e kérdést, hogy Ma­gyarországnak vagy vámszövetséget kell kötni az örökös tartományokkal, a német vámszövetség pél­dájára, vagy viszonyainkhoz alkalmazandó véd­­vámrendszert kell életbe léptetnünk s e tekintetben előmunkálatok is létettek. — Jogilag e kérdés most is ekként áll — hanem az anyagi érdekeket nem lehet kizárólag a közjog szempontjából te­kinteni s kezelni. — A vámsorompók Magyaror­szág s az örökös tartományok közt lehullottak, a forgalom szabadabb jön, d­e sorompókat ismét visszaállítani, nemzetgazdászati tekintetben nagy hiba volna, sőt én ezt majdnem tehetetlenségnek tartom. Magyarország a nemzetgazdászati kifejlő­dés azon stádiumában van, hogy főleg nyers­anya­gok előállításával foglalkozik; tény pedig, hogy terményeink legnagyobb vására az ausztriai tarto­mányokban van, s reményihető, hogy tökéletesebb közlekedési eszközeink s főleg a budakanizsai vasút által, e vásárunk még tágulni fog, mert e vasúton tetemes gabnamennyiségek, nemcsak Sty­­riába hanem Carinthia, Carnioliába sőt Tyrolisba is fognak szállíttató­i, mely tartomány magát gabnával előbb legnagyobb részt Bajorországból látta el; már ha mi e vásárt megtartani akar­juk, önkényt következik, hogy minekünk az ausz­triai gyárczikkeknek vájárt kell engednünk,­­ annálinkább, mert bármikép forduljanak is dol­gaink, pénzviszonyaink még sokáig hasonlók fog­nak maradni az örökös tartományok pénzviszo­nyaihoz. Nem volna a sorompók visszaállítása azért sem kívánatos, mert ha majdan a birodalom a dualizmus alapján szervezve lesz, mi végre be fog következni, közös fejedelmünk nevén, a vám­­taristakérdések igen sajnos összeütközéseket fog­nának előidézhetni, de nem is szükséges a vámso­rompók visszaállítása, mert a­mennyiben gyáripa­runk van, s később valószínűleg nagyobb mérték­ben lesz gyáriparunk, az ausztriai gyárczikkekkel könnyebben fogja a versenyt kiállani, mint akár a né­m­et vámszövetségi, akár az angol vagy franczia gyárczikkekkel. — A vámkérdést tehát, ha maj­dan önálló kormányunk leend, az örökös tartomá­nyokkal szövetség alapján, a német vámszövetség példáját... kell eldöntenünk, akként, hogy abból közjogi tekintetben reánk nézve semmi káros kö­vetkeztetéseket ne lehessen vonni; természetesen, hogy aztán oly vámtariffát kell felállítanunk, mely nemcsak az egyik, hanem mind a két félnek ked­vező legyen, mely az összeköttetést a kereskedést más nemzetekkel ki ne zárja — mert habár termé­nyeink fővására az örökös tartományokban van — tudjuk azonban, hogy azok terményeink fogyasztá­sára nem elegendők, ha pedig terményeink számára a német vámszövetséghez tartozó országokban, sőt Francziaországban és Angliában vásárt találni aka­­runk, akkor oly tariffáh­oz nem szabad nyúlnunk, mely ezen országok gyárczikkeit Magyarországból kizárná. Ismétlem tehát, hogy vámszövetségre kell lépnünk az ör­ökös tartományokkal, hanem czél­­szerű védvámok alapján közösen megállapí­tandó vá­mtariffa mellett. Pedig mily óvatosság és figyelem a fennálló érdekekre szükséges a vám­­tariffa szabályozása és változtatásánál, látni azon szomorú csapáson, mely a magyar vas­ipart érte, midőn a vasúti társaságoknak a vas­nak szabad behozatala engedélyeztetett; ezen óvatosság pedig annál inkább szükséges, mert az állam kereskedelmi s vámügye az ország pénzügyi állapotával a legszorosabb összeköt­tetésben áll — különösen pedig szükséges az ausztriai birodalomban, hol nemcsak a rendsze­res évenkénti deficit is elég aggasztó, hanem a­hol a kereskedés is oly szenvedő állapotban van, hogy a bevitel a kivitelt évenkint 40 millió fo­rinttal felülhaladja, mely veszteséget a külföld irányában csak arany vagy ezüsttel vagy új adósságokkal lehet fedezni. — Az állampapiro­sok s az industriális papirosoknak is egy nagy része a külföldön lévén — a kamatok fizetése a birodalom pénzerejének nagy részét igénybe veszi — a mi valamint a valuta helyreállítását úgy a birodalom oeconomicus gyarapodását is gátolja. — E bajnak oka pedig nagy részt azon kor­mányrendszerben fekszik, mely elfogult külpo­litikájánál fogva pénzerejét felülmúló hadsere­get, s hibás belpolitikájánál fogva a hivatalno­kok egész seregét tartani kénytelen, a státus­polgárok jövedelmeit oly nagy mértékben ter­heli, hogy a tőkék alakulása, melyek a földmi­­velésbe és gyáriparba beruházva nagyobb kivi­telt s kisebb bevitelt, vagy inkább helyesbi arányt a kettő közt eszközölhetnének, lehetlen­­né teszi. Előadásom folytán említem, miszerint a jog­egyenlőség elvét ha nemzetiségekre kell alkal­maznunk, kell azt egyszersmind a vallásokra nézve is akként kiterjesztenünk, hogy ne le­gyen ezen országban semmi néposztály, mely vallásos tekinteteknél fogva, polgári s politikai jogok gyakorlából ki legyen zárva, értem az izraelitákat. Hogy hosszabb ne legyek, más kérdések fej­tegetésébe bocsátkozni nem akarok, hanem mé­lyen­­. képviselő Deák Ferencz indítványát egész kiterjedésében forma és lényeg tekinte­tében pártolom. A­mi a Tisza Kálmán t. képviselőtár­sunk által elősorolt egyéb tárgyakat illeti, el­vileg elfogadom azokat a szabad kereskedés ki­vételével ; nem találom azonban helyén, hogy azok a föliratban megemlíttessenek, czélszerű­­nek vélném, hogy maga idején választmányok küldessenek ki, e tárgyakban a törvényjavasla­tok kidolgozására, mert habár helyzetünkben törvényalkotásra képesítve nem vagyunk, tör­vények előkészítésére jogosítva vagyunk. Előa­dásom következtében kénytelen vagyok a sza­badkereskedésre csak azon megjegyzést tenni, hogy az, a nemzetgazdászatban oly helyet fog­lal el, mint a természetjog a jogtudományban, hogy az csak ideál, mely felé törekednünk kell, de a­melyet eddig semmi nemzet, még az an­gol sem, roppant gyáripara s a tőkék nagy­szerű készletei­ mellett sem mert eddig az életbe átvinni. Én pedig óhajtom, hogy valamint az alkotmányosság mezején e legszabadabb nemzet tanait fogadjuk el, úgy az anyagi érde­kek terén is e legpracticusabb nemzet példáját kövessük, e nemzet pedig anyagi érdekeit a véd­­vámrendszer által nevelte s fejlesztette; igaz, hogy volt nekie érdekeinek nevelésére még egy hatalmas­ emeltyűje mint a védvámrend­zer, a polgári s politikai szabadság. — Az angol nem­zet gazdag lett, mert szabad tudott lenni, le­gyünk mi is szabadok, s gazdagok leszünk. (Fk.) Belügyeink olyannyira foglal­koztatják a közönséget és hasábjaink oly tetemes részét veszik igénybe, hogy a külföldi hírek egyszerű registrálására kell szorítkoznunk és csak ritkán érünk rá, felették még elmélkedni is. Hogy azonban a­ fair maradjunk és a belügyeink mellett feltartózhatlanul haladó külese­­mények folyamát se veszítsük el szemünk elől, legalább nevezetes­ fordulópontok beálltával szükséges néhány szót mondani a tőlünk távolabb eső ügyekről is. Ily fordulópontot látszik képezni a fran­czia kormány azon elhatározása, misze­rint csapatjait június 5. Szyriából vissza fogja hívni. Magában véve semmi feltűnő nem volna abban, ha Francziaország — a megszál­lás czéljának elérése után — hadát ismét haza szállítja, de épen azért mindenekelőtt az iránt kell tisztába jö­­nünk, váljon mi lehetett a szyriai expe­­ditió tulajdonképeni czélja? és innen az­tán következtetést vonhatni arra is : vál­jon e czél el van-e érve vagy nincs ? Tiszteljük becsüljük a franczia kor­mány humanitását, de nem hihetjük, hogy csupa humanitásból vette magára Szyria megszállásának terhét. Valamint Rómá­ban a pápának , úgy Szyriában a keresz­tényeknek nyújtandó oltalom kétségen­­kívül csak ürügy volt, mely a megszál­lás valódi czélját palástolta. Rómában Francziaország fontos stratégiai állást nyert Olaszország földjén , Szyriában ugyan­ilyent Keleten. Ez nemcsak a mi egyéni nézetünk, hanem a kétségen kívül jól értesült angol minisztereknek is ugyan­ezen gyanúval kell viseltetniük , mert — őszintén szólva— hiszi-e valaki, hogy Anglia a franczia megszállást oly konokul ellenezte volna, ha meg van győződve arról, hogy annak semmiféle mélyebben fekvő politikai és stratégiai okai nin­csenek, hogy Napóleon császár kato­náinak nincs egyéb feladatuk, mint a maroniták életét és vagyonát védeni a drúzok megtámadásai ellen? Hiszi-e va­laki, hogy Francziaország oly makacs­sággal kívánta volna a megszállás meg­hosszabbítását, ha a visszavonulás által semmi egyéb nem veszne el, mint legfö­­lebb egy pár libanoni lakos élete ? Mi úgy vélekedünk, hogy nagy tervek foroghatnak szóban, midőn a nyugati ha­talmak egyike oly buzgó védője a rá nézve teherrel járó megszállásnak, míg a másik szint oly állhatatosan ellenzi an­nak folytatását, ámbár tudja, hogy a francziák visszavonulása esetén a teher egy részét Anglia lesz kénytelen magára vállalni. De még elnézve ezen ismeretlen czé­­loktól, az egyenes czél — a maroni­ták biztosításai -- sincs elérve. Fran­cziaország tehát háromnegyed éven át távol földön vesztegeltette néhány ezer emberét, és most visszavoná­l minden eredmény nélkül?! Ez oly hihetetlen dolog, és oly feltűnő ellentétben áll a franczia császár eddigi politikájával, hogy önkénytelenül is azon gondolatra kell vetemednünk , miszerint itt a háttérben lappang még va­lami, a­miről eddig nincsen tudomásunk és hogy a francziák visszavonulása még utolsó pillanatban „előre nem látott aka­dályokra“ fog bukkanni, vagy pedig hogy a szíriai megszállás csak híd gya­nánt szolgált más eseményeknek, mik majd csak a megszállás után fognak be­­állani. Francziaország akkor körülbelül oly helyzetben volna, mint a­ki bizonyos czél felé törekszik, útközben pedig vá­ratlan akadályra talál s a helyett, hogy ennek megkerülésére vesztegetné idejét, inkább a kiindulási ponthoz tér vissza és onnan kezdi újra vándorlását — rövidebb és biztosabb útán. Két dolog az, mely nagyon gyanússá teszi azt a szíriai visszavonulást. Egyik az, hogy Billault franczia miniszter e visszavonulás okául elég ingerült hangon Angliát jelöli meg és hangosan nyilat­koztatja, hogy Francziaország ez egyszer visszavonul, mert erre szavát adta, de ezentúl nem fogná szavát adni senkinek, hanem saját belátása szerint járand el; te­hát ha június 5. „Európa“ kivonatára Szyriát odahagyja, június 6. ön­maga kivonatára újra meg is száll­­nokok zsarolásai által, de kormányoztassék csak pár évig czélszerűen, emeltessék csak kissé a ke­reskedés, és ismét egyik leggazdagabb országa ha­zánk, e világrésznek. Van e hazának oly népe, mely mindenek fölött szereti hazáját, határtalanul tiszteli és ragaszkodik törvényeihez, mely hősiesen harczol mint katona, hősiesen tud és fog tűrni, ha kell, és mely föntartja a rendet, mint szabad polgár. Van e hazának egy oly ifjú nemzedéke, melyre megnyugvással tekint mindegyikünk, tudván azt, hogy ha bennünket e helyről a végzet vagy a ha­talom elsodrand, lesz helyünkbe tíz, lesz száz, ki hasonló hazaszeretettel, hasonló önfeláldozással betöltendő helyeinket. E haza mellett van a törvény, a jog, az igazság. Egy ország mely ily erővel, ily kincsekkel bír, az nem veszhet el. Azért bizalommal, bátran, büszkén nézünk a jövőbe. Lehet erő, mely jogainkat, jólétünket tiporja, de nincs hatalom, mely Magyarország ezredéves tör­vényes önállását megsemmisítse, és ezért ne ámítsa magát bár­ki, mert Magyarország osztrák provin­cia nem lesz soha.

Next